Ennakkoverohakemus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Bätmobiili, 27.8.2004.

  1. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    hähää

    kannattaa huomioida päätöksen kivijalkana olevan autoverolain 3§ ensimmäisen lauseen alku....

    Esim vuoden 1937 auto ei kuulu juuri tuohon joukkoon!!!



    3 §

    Ajoneuvo, joka on aikaisemmin verotettu, verotetaan uudelleen ensi kertaa käyttöön otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona, jos sitä käytetään sen jälkeen, kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan aina uudelleen. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään huomioon ottaen ajoneuvojen osien merkitys ajoneuvon kokonaisuudelle ja osien keskimääräiset osuudet ajoneuvon hinnasta sekä yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat, miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan. (4.4.2003/266)

    Edellä 1 momentissa tarkoitettu osuus lasketaan siitä ajoneuvosta, joka on ensi kertaa otettu käyttöön tai rekisteröity Suomessa (kanta-ajoneuvo) ottamatta huomioon ajoneuvoon myöhemmin tehtyjä muutoksia. Vakuutuksen perusteella lunastettua, tuhoutuneena rekisteristä poistetuksi ilmoitettua ajoneuvoa ei kuitenkaan voida pitää kanta-ajoneuvona, jos se otetaan uudelleen käyttöön tai merkitään rekisteriin.

    koko autoverolaki osoitteessa www.finlex.fi -> haku: autoverolaki

    Aina kannattaa valittaa..

    tuppu
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: hähää

    Tosiaan, ajoneuvoa jota ei ole aikaisemmin verotettu, ei voida myöskään verottaa uudelleen. :eek: :eek: :eek:

    - Jani -
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä lähtisin kattomaan muutettujen osien listaa, ja jotenkin saivartelemaan siitä eteenpäin, että itseasiassa vaikka onkin muuttunut, niin se onkin ihan sama tai ainakin täysin vastaava ja parantaa turvallisuutta ja että alkuperäisenäkin vois säilyttää, mutta kun ei viiti, kun se ei olis liikenneturvallisuuden kannalta järkevää ja siihen vielä joitain näppäriä pykäliä. Lakimieheltäkin olis varmaan hyvä kysyä, et mitä mieltä se on moisen pykälän venyttämisestä.

    Onks kellään tuoreessa miustissa tai cachessa semmosta saittia, missä selostetaan muuttamiseen liittyvät pykälät. Eli millon alkuperäisestä osasta tulee muutettu osa. Esimerkiks joku ratti nyt on ratti, vaikka voissa paistais.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Se onkin mielenkiintoinen ja veteen no, kustu viiva, tuo raja noiden muutettujen ja alkuperäisten osien välillä, juuri tuohon se ilmeisesti sitten kaatuu se luvattu, ja kuin auringon nousua odotettu, vaihdettavien osien lista, jota veikkaisin, muuten ei lupauksesta huolimatta ikinä tule, tai julkaista ...

    Ake on suossa jos menee moisen määritteleen, tiedän sen yhden tapauksen jossa levitettyjä ja korjattuja lokasuojia, ruvettiin mittaan ja laskemaan onko uutta peltiä suuremmat neliöt kuin vanhaa, no homma kaatui siihen jotta lokasuojat voi korjata alkuperäiseksi vaikka kokonaan, ja sitten levittää, perusteena vaikka museo-säännökset joiden hengessä voi uudesta pellistä valmistaa korjaus tai uusia osia, kunhan ovat juuri kuten tehtaalla, eli siis läpäisevät joko korjattuina vanhoina osina tai uudelleen tehtyinä, vaikka nyt sitten museo tai jonkin sortin org tarkastuksen, näitä voi sitten muokata, aivan kuten vaikka koko ajan autossa kiinni olleita org osia, eli raja on just sitä mitä joku katsastus hemmo tai hellu saa päähänsä sen olevan ...


    Kyllähän se paras tie saada prosenttisäännökset käyttökelpoiseen muotoon, olis juuri saada sen aikaisista autoista, joissa veroa ei ole ollut, prosentti säännökset koskemaan vain kori-kehikkoa kokonaisuudessaan, samalla säilyttäen kaikki voimassa olevat sännökset, sittemmin kun moinen muutos alkaa kuitenkin närästää -70 lukuista super sporttia kyhäävää real pro street veikkosta, vois sitä säännöstä koettaa myöhemmässä vaiheessa, siirtää koskemaan kaikkia museo-ikäisiä, eli onko se nykyisin se 30 vuotta, vanhoja ajoneuvoja, pikkuhiljaa ne kunnon ja harrastamisen muiden maiden malliin sallivat järkevät asetukset sitten tulis voimaan, ja lopun perin noihin kuulus kaikki harrastamisen kannalta järkevät autot, eli kaikki +30 ja vanhemmat, museo-väen kanssa vois alkaa ajaa moista rajaa ja muutosta sitten vaikka +20 tai +15 vuotta ja vanhemmat, jne asia kerrallaan .... ????



    8) 8) 8)
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Toivottavasti akessa ja ministeriössä yms. luetaan tätä OD:tä niinkun täällä jotkut ainakin pelkäävät. Nythän ne huomaa, et jätkät on keksineet porsaanreikiä ja tulevat kohta karvalakkilähetystönä valittamaan. Fiksuja jos olisivat, niin muuttaisivat tulkintojaan jo etukäteen.
    Samalla kun saatais korikehikko riittämään 51%:iin ,niin vois koko kanta-auto pelleilyn lopettaa 57 tai vanhemmista. Kunhan auto suurinpiirtein näyttää siltä mitä papereissa lukee niin ok. Tietysti valot, jarrut jne. on oltava kunnossa ja auton kunnolla tehty, mutta eihän kukaan kunnon roddari rautalangalla rodejaan kasaa :wink:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuka viittis kysellä, eli laittakaas ny ne viisaat yhten ja miettikää päissänne miten asian vois esitellä, Akella tuskin on moista paljoakaan vastaan koska tuo raja selikäis ja hommassa olis selvästi järkeä, eli verorajan takaisia kohdeltas erilailla ...

    Verottaja tuskin riemastii mutta se vero kun tulee muuta kautta jos moisen ikäisiä rakennetaan, eli välillisesti, niistä autoista kun ei muuten saa veroa, mikäli ake asettuu myönteiselle kannalle tuskin verottaja paljoa vastaan laittaa, sillä kun on porkkana siinä jotta enemmän rakennettu tuottaa välillisesti enemmän verrattuna vaikka museo autoon josta ei saa edes liikenne maksuja ...


    Ministeriä pitäs saada asian kannalle ja sitä puoltaan ja ajamaan, kuka käy esittelemässä asian virkamiehille, vai pitäskös käydä oikein liikenneministerin puheilla, joka tapauksessa tämähän on jokaisen poliittisen kyynerpää-ohjuksen märkä uni, eli mitään ei varsinaisesti muuteta, laki ja säädökset pysyy samoina, mutta asiaa voidaan vatvoa ja vatvoa jne, sinne saa sotkettua mukaan ja matkaan kaikki verokertymät, ympäristö teot ja puhtaamammat polttoaineet, nyky tekniikan, liikenne turvallisuuden, työllistämisvaikutukset, lista on loputon ja kaikki ... yhden lisä säädöksen hinnalla ...


    8) 8) 8)
     
  7. teppo

    teppo Gearhead

    niin nykyinen laki on selvä ja sillä ajetaan takaa sitä ettei autoveronkiertäjät ajelisi aina vain vanhoilla autoilla, joissa kuitenkin aina uusi tekniikka, siis ihan käyttöautona. Tälläistähän ei tietenkään tapahdu mutta kuitenkin.. Ja kuten olen sanonut ennenkin ei AKE:lta kannata odottaa mitään muuta ennakkopäätöstä, vaan lakia tulee muuttaa ja sitä tekevät kansanedustajat ja niiden erilaiset valiokunnat! Olisi kohtuullista maksaa omarakenteisesta autosta veroa, jos kerran muistakin maksetaan, siis kohtuullisesti ja suhteutettuna valmistuskustannuksiin. Eräs tapa olisikin rekisteröidä auto uutena ja maksaa veroa todellisten valmistuskulujen mukaan. Tietenkin tietyt tekniset hyväksynnät aiheuttavat vaivaa, mutta ymmärtääkseni niistäkin voi hakea vapautuksia yksittäiskappalein rakennetuille autoille.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenköhän kun tuo homma naapurissa toimii ilmeisen hyvin ombyggd ja amatörbyggd meiningillä. Miksei se voisi toimia täälläkin. Eli joku `puolueeton`taho katsastaa auton tekniset ratkaisut ja muutokset ja sen lisäksi joko hyväksyy tai hylkää ko laitteen harraste ajoneuvoksi. Jos hyväksyy niin sitten siitä maksetaan kohtuullinen kerta vero/ maksu. Jonkunlainen peruste harraste ajoneuvolle voisi olla esim tuo 30 vuotis säännön toteuminen tekniikan/ ulkoasun osalta. Kun kaiken pahan alku ja juuri tuntuu tässä sarvikuonojen maassa olevan se että nyt joku Ossi tai Elina saattaisi käyttää harrasteautoa ihan joka päivä. Voi kauheaa. Tämä tietysti syrjii tuuninki hemmoja miksei muitakin jotka haluavat harrastaa tuoreempia vempuloita, mutta onhan se nyt järjen köyhää että me Urpot jotka pelataan vanhan paskan kanssa, joista on kaikki maksut jo maksettu moneen kertaan, niin joudutaan pelkäämään vielä jotain helvetin prosentteja jokaisesta poistetusta prikasta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: hähää

    ----

    Kaksoisverotus on mun mielestä se epäkohta johon puuttumalla asiaa voisi saada eteenpäin. Kun kanta-autosta JA siihen käytetyistä osista on jo maksettu autovero, olkoon se "uuden auton vero", "vanhan auton tuontiauto vero" tai sitten "vanha veroton, pre-1957", niin autossa ei periaateessa ole verottamatonta osaa ?

    Tähän kun huomioidaan vielä tullit + rahdit + ALV *oikeassa järjestyksessä* päälle niin käsittääkseni kaikista nippeleistä on maksettu samat verot ja maksut kuin yhdestä kokonaisesta tuonti autosta ?

    Tämän jo kerran verotetun kokonaisuuden verottaminen uudestaan harkinanvaraisesti, ts, perustumatta tehtaan tiukasti tehtaan tai maahantuojan hintoihin on hieman outoa:
    - Ei ole yksikäsitteistä lähtökohtaa josta vero maksetaan ?
    -Mukaan tulee seurauksena "harkinnavaraisuus" joka jättää mahdollisuuden erilaisiin tulkintoihin, ts. henkilöiden eriarvoisuus verotuskäyntöjen edessä.

    Nyt täytyisi selata taloslehtiä kuukausia taaksepäin euroopasta ja etsiä vastaavia kaksoisverotuksen purkuun johtaneita juttuja, siis ei autoista vaan ihan milta alalta tahansa, ja niillä heittää valituksilla Brysseliä ?

    Kun tuontiauto verotusta muutettiin, lähtökohtana oli että tuontiauto+ sen verot oli enemmän kuin vastaavan auton verojen jäännösarvo suomiautossa ? Okei, miten jos tekisi vaikkapa -70 korinvaihto cudan jossa olisi 51% osia joista on jo kertaalleen verot maksettu ja pitäsisi maksaa uudet verot ???Sitten vertaisi verojen summaa vastaavan suomi-cudan autoveron jäännösarvoon ?
    Olisiko tuossa toinen paikka vääntää "LEX OVERDRIVE" läpi ?

    Pitäisikö ottaa yhteyttä Brysselissä vaikuttaneista suomalaisista rattimiehistä tunnetuinpaan = Ari Vataseen ja kysyä neuvoa ;-)

    Kuten tietänette, en ole rodi-enkä-veromies, mutta silloin tällöin haaveilen orkkiksen näköisestä 57Chevystä + LS1+T56+C3/C4 Vetten
    akselit 8)

    Mun mielestä pointti ei ole ehdottaa mitään uutta mallia tai ehdotusta (koska virkamies ei pidä siitä että joku on keksinyt asian hänen puolestaan) vaan yksinkertaisesti vedota ristiriitaiseen ja liian tulkinnanvaraiseen verotuskohtetuun, osoittaa ennakkopäätökset sekä kaksoisverotuksesta että autoveron jäännösarvosta suhteessa kaksoisverotettuun tapaukseen ja sen jälkeen saada virkamiehet tekemään duuninsa.

    /jarit
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin,
    kukas niitä lakialoitteita yleensä tekee?? Välillä tuntuu että päättäjissä suurempi osa on keplottelevia poliitikkoja kuin kansanedustajia ja kärsijöinä on kansa.

    Vapaa lainaus Elimäeltä: HotRodding on mahdollista Suomessa vain jos on mukana kunnallispolitiikassa."

    Olenko väärässä kun kuvittelen että aina kun on yritetty viedä eteenpäin jotain muutosta ajoneuvolakiin on kaikki asiat sidottu pieneen sievään pakettiin joka on sitten arkadian mäellä potkaistu hajalle ja hylätty sekavuutensa vuoksi? (Huom! En halua mollata niitä jotka ovat yrittäneet! :oops: )

    Kannattaisiko jatkossa pommittaa useammalla yksittäisellä asialla joista edes joku voisi päästä läpi?

    Tässä 5 eri aloitetta pikapoimintoina keskustelusta: (löytyisi varmaan enemmänkin?)

    1. Ennen vuotta 1957 verotettujen ajoneuvojen "uudelleenverotus" kiellettävä.
    2. Ajoneuvon rakenteen muuttaminen tai kunnostaminen sallittava uudemmilla osilla ilman lisäveron pelkoa. a) yli museoikäiset ajoneuvot b) alle museoikäiset ajoneuvot .
    3. Prosenttisääntöjen uudistaminen tai kokonaan hautaaminen.
    4. Omavalmisteet ja piensarjat kaikille mahdollisiksi. (=Ruotsin malli)
    5. Harrasteajoneuvoluokka Ha-, Pa- ja MR-luokkien rinnalle.

    Kaikkien otsikoiden alle löytyisi varmaan ihan tarpeeksi faktaa ja asiaa ja jos näitä kaikkia eri aloitteita ajettaisiin samoihin aikoihin läpi niin tyhmempi voisi luulla että joku vielä tyhmempi poliitikko yhdistäisi ne kaikki ja tekisi päätöksen kaikkien hyväksi tai sitten hyväksyisi edes yhden.

    Muuten, jos näistä saisi hyväksyä vain yhden niin minkä valitsisit?
    :odroll:

    - Jani -
     
  11. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Aika paha mut varmaan tää: Prosenttisääntöjen uudistaminen tai kokonaan hautaaminen.

    Vaikka uudistus vaan pre -57
     
  12. B 49

    B 49 Gearhead

    Ihan järkevää tekstiä tälläkin palstalla välillä.Minkähän takia kyseisten asioiden kanssa painivat FHRA:n edustajat eivät kommentoi täällä mitään?Seuraavat varmaan kyllä keskustelua.
    No,me ollaankin vaan virtuaaliroddareita. :odroll:
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onks kukaan "kävellyt mailia lainlaatijan kengissä" eli haisua siitä, millainen työryhmä on päätyny näihin lopputuloksiin? Kuka on esim. suunnitellut prosentit? Kuka on ehdottanut kanta-autotarkastuksen vaihtorajat jne.
     
  14. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mikä olikaan peruste jolla RaceAbout2000 harjoitelman kilvittämisestä ei peritty veroa? Samasta pykälästä voisi löytyä apuja.
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hmm. Mulla on sitä koskevat tm-lehdet tuolla arkiston puolella. vois yrittää kalastaa, jos kukaan muu ei uhraudu.
     
  16. UGH!

    UGH! 1st gear

    Muistaakseni siinä vedottiin ytimekkäästi "näyttely ja kilpailukäyttöön", saatan olla väärässäkin?
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Paavolan (Ake) mukaan RA2000 sai vapautuksen autoverosta koska se oli tehty opetuskäyttöön ja muistaakseni hän meinasi vielä että se jäisi poikkeustapaukseksi.

    Voisihan joku perustaa RODIOPISTON jossa opiskeltaisiin rodien rakentamista eri tyylilajeissa, ideasta paperilla aina rekisteröityyn omavalmisteeseen asti!!! :lol: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Laittakaahan joku linkki tähän siitä AKE - Paavola - Hamina kolmiodraamasta!

    - Jani -
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Miten olis Hämeen Ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikön konetekniikan laboratorion hotrod-opetus? :)
     
  19. teppo

    teppo Gearhead

    kotimaisen teollisuuden tai vain käsityövaltaisen alan työllistävin tuotekehittelyperustein voi koettaa anoa autoverovapautusta. Huomatkaa myös että kaikki suomessa valmistetut sähköautot ovat saaneet autoverovapautuksen, siis erikseen anottuna. Se ei ole mikään sääntö, mutta näin se vain on. Sähköautostakin saa helposti muvasti liikahtavan, mutta tosin ajomatkan kustannuksella...
     
  20. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Nyt keksinkin mikä moottori voisi olla paras aakkosessa.Sähkömoottori.
    Tai jos keksis vieläkin hauskemman porsaanreiän.Niitä kyllä laissa riittää,vain mielikuvitus on rajana.
     

Kerro tästä muillekin!