Ennen autot oli rautaa, nykyisin muovia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Crash_, 13.8.2014.

  1. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-128 ... pos=ok-nln

    Ehkä joo mutta oma "kokemus" ainakin noista 80 luvun vehkeistä on et hyvä jos pari naarmua tulee ja ehkä puskuri vähän menee vinoo nii vasta puolen auto on suunnillee takapenkkei myöen kasassa ja kylki kokonaan sisässä.

    (ei en itse ole kolaroinut mutta kaverit on muutamalla vanilla ja stw:llä teurastanu uudempia autoja)
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jaa taas on kaivettu esiin tämä 5 vuotta vanha juttu. Ei ole kuin muutama päivä kun asiaa käsiteltiin Overdriven olikos se nyt tuolla off-topic osastolla.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Hienosti muuten Impalan helma pöhäyttää hiekkaa ja ruostejauhoa minuutin kohdalla.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Toikin -59 oli varmaan täysin mätä paska kun kattoo miten ruoste pöly pölöhtää törmäyksessä, on vaan fiksattu päältäpäin sen näköiseksi et olis kaikki kunnossa.
    Tollasessa testissä pitäs olla kumpikin uuden veroisessa kunnossa niin sit vois verrata.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Wanha juttu juu kuin mikä, mutta mä haluaisin nähdä ton Malibun ja jonkun samanvuotisen euroncap -ihmeen, kuten vaikkapa pösön osuvan vastakkain.
    Taannoin yksi pökötti otti kaverin Aleron kanssa osumaa, niin aleroon tuli pari naarmua ja pösö jäi siihen. Keula täysin palasina.

    Ehkei se 50 vuotias jenkki ole tämän päivän vaatimusten tasalla, mutta on ne mutulla aina olleet aikalaisiaan vahvempia jos verrokkeina on eurot tai japsit. No, Volvot ja Saabit nyt ehkä poislukien.
     
  6. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Tottahan toi video on

    Mun mielestä on suhteellisen turhaa närkästyä, jos joku sanoo tai "todistaa" et vanha jenkki on turvaton. Sitähän se on. Ehkä joku maasturi tai lavamalli yms. leppäkylki on ok kolarissa, mut näillä vanhoilla ei kyllä ole mitään tekemistä hyvien kolariominaisuuksien kanssa.

    Joku 2dht koppainen menee suurin piirtein rusinaksi, jos pyöräilijä tulee kylkeen, on se koppa niin letku.

    Itte olen aatellut asian jotenkin näin, että ei kannata yrittää järkeillä vanhalla jenkillä suhailua sillä, että tää ois nyt jotenkin superturvallista tai ei kannata muutenkaan yrittää vääntää järkimuotoon tätä harrastusta, miettii vaan et onpa kivaa ja täts it.
     
  7. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    Jos nyt pakko olisi 50-lukuisella kolaroida seinään valitsisin ehdottomasti Ponttooni-Mercedeksen.

    https://www.youtube.com/watch?v=21BmnLJRxk8
     
  8. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Harrasteautoa valittaessa uskoisin, ettei sen kolariturvallisuus (tai sen puute) ole valintakriteereistä ihan päällimmäisenä... Ainakaan itse en osta autoa kolaroidakseni sillä.
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Auts, kun teki varmasti kipiää tuo ratti :eek:
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Toi rattihan toimi melkein niinku nykyaikainen turvatyyny. :( :eek:

    Kaveri pysy penkissä jopa ilman turvavyötä eikä niskakaan päässy pahasti retkahtaan. :odroll:
    Hampaat saattaa kyllä olla ton jälkeen harvahkossa...
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Tottahan toi video on

    Juuri näin, kyllä autojen turvallisuus on kehittynyt huimasti vaikkapa 80-luvulta, tykkäsi siitä tai ei... Noista leppäkyljistä ym. aina väitetään että ne on niin turvallisia kun pikku kaupunkipusussa se uus kottero meni ihan rusinaks ja farmissa on vaan pari naarmua. Voipi olla, mutta uusissa autoissa on silti hallitusti kokoon painuvat törmäyssektorit, väittäisin että maantievauhdeissa tilanne onkin jo ihan toinen... Varmasti nykyautot menee helpommin lunastukseen, mutta idea onkin että uhrataan se auto eikä ihmisiä.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Re: Tottahan toi video on

    Ja ennen autotkin oli ihan oikeita autoja :wink: .
     
  13. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Just näin.
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Mitäs kaikkea tässä veikkailtiinkaan? Sahattu ja/tai mätä runko, moottori puuttuminen ja harkittu osumiskulma x-runkoiseen tulee ainaki mieleen.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eihän tuollaisen 50-60-luvun rungollisen auton etukulmassa runkopalkin ulkopuolella ole juuri muuta kuin yksinkertainen lokarin pintapelti ja muutamalla ruuvilla kiinnitetty sisälokari, mitkä eivät kummoista tälliä kestä. A-pilarikin on melko mitätön, niin eipä sekään paljon vastusta. Paremmin olisi vanhus ehkä menestynyt testissä jos koko keulan leveydeltä olisivat törmänneet. 70-luvulla tuli vasta viranomaisten vaatimuksesta ne seinäänajon jollain nopeudella kestävät joustopuskurit, niillä jo kestää runnoa kevyempiä. Mie törmäsin tuolla -90 Dodge pick-upilla uudemman Nissan pick-upin kanssa kulmat yhteen, siinä testissä Nissani pärjäsi paremmin. Runkopalkin pää teki reiän muovipuskuriin, joka palutui muuten takaisin muotoonsa ja pissapojan säiliöön tuli reikä. Dodgesta vääntyi puskuri pilalle, maski pashaksi ja lokari meni lievästi haitarille etupyörän yläpuolelta ja koko etukulma roikkuu edelleen alempana kuin toinen puoli.

    [​IMG]
     
  16. Patsi

    Patsi 3rd gear

    Täysin päivänselvä asia että yli 50 vuotta vanha auto ei pärjää kolariturvallisuudessa nykyautoille. Turhaan meni tuokin chevy rikki tätä faktaa todistettaessa. Uusi yariskin pieksisi -59 vuosimallia olevan auton sata-nolla.
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    Tämä topic on turha, koska tätä käsiteltiin vuosia sitten.

    Mutta mitä ...vettiä nuo paskamediat, kuten Iltalehti, oikein hakevat? Ettekö te sitä yhtään mieti? Sensaatiota tai jotain hyötyä? Hyötyhän olisi GM:lle ja kaikille autovalmistajille ja -maahantuojille ja -myyjille se, että todellakin kiellettäisiin yli 15 v vanhojen autojen käyttö vaarallisina esineinä! Valtio siihen kyllä pystyisi, jos joku tällaisen syötin onnistuu niille syöttämään. Joku liikenneministeri näkee tuon nauhan ja tekee johtopäätöksiä, kyllä sitten naurattaa. Ajetaan niillä Yariksilla sitten.

    Mitä muuten tuohon ylimainostettuun passiiviseen turvallisuuteen tulee (Suomessa kuolee 250 ihmistä liikenteessä vuodessa ja 50'000 muuten vaan) , on hyvä ottaa just' joku 1959 auto, mutta jätetään vaikka täysin väliin jotkut '70-luvun autot. Samaa sarjaahan nekin varmasti ovat tuon 1959 Impalan kanssa eikö totta? Ostin itselleni 1978 coupe LeSabren ja tuossapa sellaisen seinäänajotesti.
    https://www.youtube.com/watch?v=XCJHjWKEFSs
    Todellakin on sen verran pahan näköistä jälkeä tuossakin, että minun kannattaisi varmaan nyt ostaa se uusi turvallinen pikkuauto.

    "MOOTTORIPYÖRIEN KOLARITURVALLISUUS EI OLE LAINKAAN PARANTUNUT VIIMEISEN 50 VUODEN AIKANA!!", voisi myös lukea noissa paskoissa iltapäivälehdissä ihan yhtä hyvin. Minulla on myös moottoripyörä vuodelta 2011 ja en todellakaan halua edes nähdä, miltä sellaisen NCAP-seinäänajotesti näyttää, tai siis miten sellaisen kuljettaja lentää. Eikä se p##kele yhtään minua haittaa tai kiinnosta.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Mietitäänpä hyvinkin...jos noita yhtään oikeella silmällä osaa kattoa niin on hyvinkin selvää mitä noilla haetaan.Muutenkin on todella järkyttävää kun nuo "uutisia" suoltavat paskapaperit on siinä jokaisen kassajonon päässä.Reino-einari siinä sitten kyllikki-annelin kanssa voi katsella miten on maailmassa asiat...nykänen puukotti vaimoaan ja hylly on tyhjä,ei vittu :poff:
    Samalla sieltä sitten lukee miten yaris on huippuauto kun sehän on iltiksen kestotestissä vetänyt täydet pinnat yms. jne.Aina ei edes tarvitse alkaa huijaamaan tai valehtelemaan,kertoo vaan asiat tietyllä tavalla niin kas,homma kääntyi aivan päälaelleen.Sitten voi myös jättää kertomatta jotain tai kertoa vaan tietyt asiat.
    Eipä ole nykyään sellaista mediaa jota ei tarvitsisi kriittisellä silmällä seurata.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead


    En malta odottaa niitä meetinkejä ja kruisinkeja.
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jos ajetaan isoo lujaa päin kovempaa rakennetta, ja vielä tähdäten tietyllä tavalla niin tietenkin pehmeämpi pettää pahemmin.

    pikkunopeuksissa näitä vanhoja pitäisi testailla uusia vastaan. paljonko menee ryttyyn 5-50kmh kolhuissa. eli jonka olettaisin käytännössä olevan näiden vanhempien autojen pääasiallisen käyttöalueen tilanteet, eli normaalit kaupunkinopeudet miinus hetken jarrutus. kumpi on pahemmassa kunnossa, kummassa enemmän korjattavaa, missä vaiheessa mennään kummassakin romutuskuntoon tai edes ajokelvottomaksi että on pakko hakea hinaamalla pois. ja minkä suuruisista korjaussummista puhutaan ennenkuin auto on takaisin tiellä.

    ja lisäksi myös se pitäisi hieman ottaa huomioon että kuinka paljon kilometrejä ja kulutusta on autoilla takana. pitäisi väsyttää ja rasittaa sitä uudempaakin sen muutaman kymmenen vuotta ensin. ja suhteuttaa hieman nykyistä ostohintaa.. esim 5k3 ostohintaisen 70luvun auton ei tarvisikaan kestää samaa kuin 20ke nykyauton.

    -yaris ja sähköauto meetinkit tuulivoimalan töpselin luona? joo kai niitäkin joku joskus alkaa harrastamaan kun parempiakaan ei ole enää mahdollista harrastaa.
     

Kerro tästä muillekin!