Ensiautoksi Caprice?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja pulkkinen, 18.4.2012.

  1. pulkkinen

    pulkkinen 1st gear

    Tervehdys, hyvät harrasteajoneuvoilijat!

    Olen kohta 18 vuotta täyttävä mieshenkilö, joka etsiskelee itselleen ensimmäistä autoa. Internetin syövereitä selaillessani silmiini iski eräs houkutteleva vuoden 1989 Chevrolet Caprice, johon kesätyörahat saattaisivat mukavasti riittää. Oli niin pirun hienon näköinen että...

    Mutta, mutta. Aloin sitten miettiä, että mahtaako tuollainen amerikanrauta kuitenkaan käyttöautoksi soveltua. Eihän siinä ole ilmastointia eikä absia eikä espiä eikä airbaggeja eikä muitakaan nykyajan välttämättömyyksiä. Mahtaako tuollaisella uskaltua tielle ollenkaan muuten kuin kauniina kesäpäivänä?

    Ja mikä nyt eniten mietityttää, niin eikös tuommoisessa harrastevehkeessä ole aina jotain pientä laittamista? Minä kun en autoista mitään älyä - tekninen tietous rajoittuu siihen että saan moposta pakoputken irti - niin eihän minulla moottorinrassaamisesta mitään tulisi. Eikä sellaiseen harrastukseen nyt riitä aika, ja tuskin rahatkaan.

    Kiusaisinko vain itseäni, jos käyttäisin rahani tuollaiseen jonkin uudemman ja helpomman menopelin sijasta?
     
  2. tammercity

    tammercity Gearhead

  3. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Kule hyvä mies ennemmin vaikka Julkisilla! :rotfl: Ei mutta oikeasti täytyy ottaa kantaa siihen, jotta suotta pelotellaan nuoria harrastajia vanhoilla autoilla. Samanlailla viet perhana korjaamolle sen kuin uudemmankin auton. Se vaan, jotta osat saapi hommata ite van nuihinhan saapi melkein mitä vaan suoraan kauppojen hyllystä. En minä koneremontteja autoihini tee... Hyvä jos nykyään ees tulppia vaihan. :rotfl: Hyvähän se jotain on osata tietennii van siinä sitä ajan kans oppii.
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla ei oo ikinä ollu yhessäkään autossa absia eikä espiä eikä airbaggeja. Varsinkin absit ja espit on ihan turhanpäiväsiä typeryyksiä, ne aiheuttaa vaan sen että ihmiset ei enää osaa itte ajaa eikä huomioida sääolosuhteita. kyllä mää oon ainaki uskaltanu ajaa capricella ja muillakin jenkeillä säällä kuin säällä......
    ja siitä että onko jotain laittamista; Kyllä jos ostaa vanhan auton niin on olemassa riski että sitä laitettavaa löytyy, mutta voi päästä helpollakin. voihan niitä käydä kattelemassa jonkun semmosen kans joka niistä enemmän tajuaa, jos on semmosia kavereita. mut siinä on silti se riski että saa jonkun pommin joka on jatkuvasti hajalla, mut voi saada hyvänkin.
    Eikä ne uudemmatkaan autot mitään pomminvarmoja oo, niistäkin löytyy ihan uskomattomia paskapommeja ja niitä ei edes itte pysty korjaamaan vaan joutuu viemään johonki kalliiseen merkkikorjaamoon.....
    en määkään teininä tajunnu autoista mitään, mutta kyllä kaikkee oppii kun vähä perehtyy. Ei noi rojektit edisty jos ei niitä itte tee, ei kukaan muukaan niitä tee.....
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Jos perse kestää kulutuksen, etit sellasen yksilön mikä ei täysin mätä tai räpelletty paska ole missä laatikko,perä ja moottori toimii kuten pitää niin hyvin menee.

    Näistä on tosiaan höpisty täällä. Mitä nyt kaikenlaisia autoja ollut itelläkin niin ainoa autokunta mitä uskallan ostaa ja jotakuinkin uskoa millä kotiin pääsee niin ne on jenkit.

    Ei oo kauheesti mitään tyyppivikoja tai muita jekkuja. Muistat vaan että vaikka joittenki mielestä vanhojen autojen pitää savuttaa, kolista sun muuta niin ei.
     
  6. 0132

    0132 Gearhead

    Kuten Tuukka jo totes nuo absit ja espit on turhuutta. Ilmastoinnilla varustettuja Capriisejä kyllä löytyy. Jos huolettaa ettei auton tekniikasta ymmärrä mitään, niin voin kertoa että ite kun el caminoni ostin niin en tekniikasta mitään tajunnut, mutta nyt puolen vuoden aikana oppinu jo aika helvetin paljon. Lukemalla ja ite rassaamalla. Niin ja tosiaan itekkin ostin tuon El Caminon ekaks autoks. Laittamista mulla tuossa on riittäny, tosin tekniikka kyll on tikissä mut peltitöitä pitäny tehä. Riippuu aika paljon yksilöstä, paljon joutuu remppaamaan. Rahaa toki saa palamaan vaikka kuinka, mutta ei sitä mene yhtään enempää kun siihen perse kestää laittaa.

    Kyllähän nuo Capricet on varmaan yksiä niistä yleisimmistä talvikäytössä olevista jenkeistä. Enkä oo kuullu hirveesti kenenkään valittavan olevan huono talviauto. Kyll nää mun mielestä ainakin on tehty ajettavaks, ympäri vuoden. Mutta jos tosiaan budjetti antaa myötä niin Capricea alle vaan! Ei jenkkiharrastajia liikaa ole! Varsinkaan meitä nuoria jamppoja. Kokemuksesta voin kertoa ett täältä OD:lta saat varmasti apua kaikissa jenkkeihi ja miksei muihinki autoihi liittyvissä kysymyksissä.
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo-o,hyvä kysymys ja vastauksiakin on monenmoisia koska kyseessä kuitenkin jo parhaat päivänsä nähnyt,siis vanha auto oli merkki mikä vaan.
    Ei senpuoleen,uusissakin voi olla mitä tahansa vikaa!
    Ajattelin nyt lähinnä tuota tietotaitopuolta koska nämä korjaamolle viemiset ei mitään halpaa hupia ole ja näitten jenkkiautojen korjaus ei välttämättä ole jokaisen pajan heiniä koska ovat täysin eri maailmasta kuin jonkun Sierran,Ooppelin tai Tojotan ruuvaaminen...
    Vaatii siis omien käsien likaamista ja asiaan paneutumista ihan tosissaan.
    Kirjallisuuttahan nuohon löytyy ihan Finskaksi(Alfamer) eli sama tekniikkahan noissa kuin piilofarmareissa.
    Työkalut ja ajatusmaailma tuumissa mm sijaan!
    Ajettavuus liukkaalla vaatii keskittymistä ja ei kadehdittava talviauto koska iso,kankea paikoitella ja taivutella sekä kevyt perä+täysin tunnoton ohjaus yhdistettynä todella äkäisiin jarruihin ynnä onnettomaan huurteenpoistoon=vaatii totuttelua ja uutta ajattelutapaa jos tottunut näihin ns normaaleihin kinnereihin mitä täällä on.
    Pikkuvikaa tullee riittämään,lähinnä sähkövikaa ja kone+apulaitemurheita ym.
    Sitä vähempi mitä neekerisempi malli,tyyliin veivilasit,ei ilmastointia jne.
    Paljon riippuu tietty yksilön historiasta,siis kunnosta ja paljonko ajettu,miten pidelty,mitä jo laitettu uusiksi jne.
    Perustekniikkahan on lujaa kuten laatikko+peräkin mutta saastehässäkät aiheuttavat niitä moottoriongelmia.
    Aiheutti jo uutena,mitä sitten vanhana ja jonkun "Ranen"jäljiltä.
    Käyttökulut on isot,myös vakuutusmaksut.
    Osia saa hyvin Suomesta,puhumattakaan USA:sta netitse=)
    Itsellä ollut moinen 350 4bbl Caprice Sedan-78 aikoinaan ja talviajo tuntui heti vieraalta ajatukselta sekä itselle että muille kun vaihtoehtojakin oli.
    Kesäkäytössä pidin ja nämä kokemukset siis omakohtaisia 1 yksilöstä.
    Hieno auto kyydiltään,äänetöntä lipumista,ylellinen(täällä)eikä tule ahtaan paikan kammo kuten näissä meidän kansankulkimissa.
    Toiveena vain ainainen kesäkeli ja tuo meidän litrahinta vastaamaan tilavuudeltaan US gallonaa...
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ai niin, ilmastointi; Onko sekään nyt siis välttämättömyys? Kyllähän capricessa ilmastointi on, mut aika yleistä kai on ettei se toimi kun on se kylmäaine tyhjentyny. Mulla on yhessä jenkkifarkussa toiminu, osassa mitä noita jenkkejä on ollu niin olis ehkä saattanu toimia jos olis käyny täytättämässä jossakin, kun ei se kylmäaine ikuisuuksia siä järjestelmässä pysy. Ei vaan koskaan oo tullu niitä täytettyä kun en oo keksiny ilmastoinnille muuta käyttöä kuin jos on reissussa kesähelteellä ja pitäis nukkua autossa ja jos yötä päivää paistaa arska niin sillon ilmastointi olis hyvä toimia..... mulla siis työn alla matkailuauto-vani, johon ehkä laitan ilmastoinnin toimimaan.....
     
  9. Ostat vaan sen capricen jos se omaa silmää miellyttää ja tuntuu siltä omalta kulkineelta, kyllä aina löytyy porukkaa ketkä auttaa jos on jotaki murheita ja kysymyksiä sitten. 8) Ja kyllä sillä talven pärjää kans hyvin, mikäli ostaa vaan oikeasti siihen nastakumit. Ne perus M+S retaleet on vähä semmoset slippin' & slidin' mallit :rotfl:
     
  10. A/C

    A/C 1st gear

    Kyllä Capricella pärjää oli sitten harrasteautona tai käyttöautona. Varsinkin farmari-versioita on useilla käyttöautoina. Sedan ja Coupe (Coupe tosin taitaa olla hyvin harvinainen Suomessa?) ovat samaa tekniikkaa. Sitten on vielä Pontiac, Buick ja Olds joista löytyy "Capricen sukulaisia".

    Itselläni tuo '83 tuli hankittua toiseksi autoksi. Ensimmäinen auto oli Volvo ja se ei pysynyt kuin 4kk. Jenkkiä teki mieli ja etsinnässä oli Cadillac. Joitakin kävin katsomassa vaan ei kunto mielyttänyt, olihan kyseessä käyttöauton etsintä. Sitten erehdyin katsomaan tuota Capricea. Eihän se ollut Cadillac mutta kun totesin kunnon ja ajomukavuuden - olin myyty.
    Muutaman päivän sisään alkoi ilmetä vikoja, teki jo mieli luopua vaikka ko. viat näin jälkikäteen ovat vain tavallisia huollon kohteita. Mitä enemmän vietin auton kanssa aikaa, sitä vähemmän halusin luopua siitä.

    Ajan myötä oppi jo perusasiat jenkistä. Ohjeet ja tieto löytyy helposti netistä ja kirjallisuudesta. Varaosien saatavuus nopeaa ja mielestäni halpaa.

    Viimevuonna tuli Caprice hankittua enkä ole vielä pettynyt. Silloin olin kuten sinä, eli 18 vuoden iässä.

    Perusohjeena: Etsi mahdollisimman alkuperäiskuntoinen, näin on helpompi oppia korjaamaan ja etsimään tietoa. Toisten viritelmien korjailu ei ole mukavaa. Kannattaa varata rahaa myös mahdollisiin "yllätyskuluihin". Ilmastoituja Capriceja löytyy, monesta tosin joudut varmasti tekemään huollon (minä joudun omastani, varaosat jo odottamassa kesää).
    Eniten apua olen saanut täältä. Muut hyvät lähteet ovat olleet Google, Youtube ja Service Manual kirja.
     
  11. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    eipä tuo oo kallis pitää.itellä farkku caprice ja tietty 6henkilön paku ja siks vakuutukset halvat.pensaa menee 11-20 riippuen ajotavasta ja kuis paljon pakkasta.lämmin talvella ja kesällä ihanan viilee kiitos toimivan ilmastoinnin 8) perkeleen hyvä ajella liukkaalla kun kunnon nastat alla.jarrut tosin liukkaalla meinaa lukkiutua takaa ensin, tuohon oon jo ite tottunu kun on jo toinen pitkäkatto menossa :)ainut toistunu vika noissa molemmissa on ollu sytytys modulin kyrvähtäminen.aina palanu käynnistäessä.35e muistaakseni maksaa eikä oo loppujen lopuksi paha vaihtaa.täältä sain eka kerran ohjeet moisen osan vaihtoon,ehkä nyt muutaman kerran tehneenä vartin homma 8) ja ite oon sitä mieltä että mitä vähemmän sähkölaitteita aina parempi.itellä kyllä kaikki toimii tuossa sähköllä niin penkit kuin lasitkin.. km tulee vain jotain 5-7tuhatta vuodessa.
     
  12. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ei noiden vakuutuksissa montaa kymppiä eroa ole pakulla ja henkilöautolla. Ja se vakuutus on halpa vrt. esim. -99 dsl polo millä kuljen työmatkaa...
     
  13. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Ittellä nyt ollut ensiautona ympärivuotisessa käytössä kohta kaks vuotta. Ei oo päivääkään kaduttanu.
     
  14. jifx

    jifx 1st gear

    käyhän koeajolla ni et muulla enää halua ajaa :eek:
     
  15. Tepi

    Tepi Gearhead

    Jos haluat ostaa ensiautoksi minkä hyvänsä yli 20-vuotiaan auton, eikä sinulla ole autoista tai niiden korjaamisesta aikaisempaa kokemusta, niin tarvitset rauhallisen rakentelupaikan (mieluiten autotallin), asiantuntevia kavereita, aikaa ja mielenkiintoa harrastamiseen.

    Myynnissä olevissa autoyksilöissä on valtavia eroja, mutta jos olet perheessäsi ja autokoulussa tottunut alle kymmenvuotiaisiin autoihin, niin todennäköisesti 23-vuotias auto tuntuu sinusta ennen pitkää muumioituneelta romulta. Niitä ajonvakautuksia ja espejä et kerkiä kaipaamaan, pikemminkin kyseessä on ovi narisee/moottori huohottaa/takakontti ei pysy kiinni/istuimet hytkyvät/lukko reistailee/ruoste kukkii/ovenkahva meinaa jäädä käteen -tyylistä täysin luonnollista kulumista, ja yleensä joka paikka autossa on "samaa vuosimallia". Eihän se edullinen auto enää uusi ole.

    Jos itseluottamus, asenne ja kiinnostus on kohdallaan, niin anna palaa vaan ja osta se harrasteauto käyttöautoksi. Jokainen meistä on joskus ollut aloittelija. Älä kuitenkaan huijaa itseäsi - olet ostamassa itsellesi huomionkipeää harrastusta, ei käyttökapinetta johon laitetaan vaan bensaa tankkiin ja ajellaan huolettomasti.
     
  16. harri60

    harri60 Gearhead

    Ei kannata hommata tuollaista.
    Siitä tulee elämäntapa.
    Jos sen joskus myyt, niin kohta tekee mieli taas hommata toinen tilalle.
    Varaosatkin on liian halpoja ja niitä saa aivan liian helposti.
    Naapurit saa kateellisiksi, eikä ne enää morjesta kohdatessa.
    Jos on ujo, niin tulee helposti kuitenkin uusia tuttavia, kun aika monella on Caprice.
    Jotkut kansalaisryhmät eivät enää kulje talon ohitse, kun pihalla on pitkäkatto mustalla värillä.
    Koneet ja korit kestävät pitenpään, kuin uudet Mersut.
    Näitä ei saa metallinkierrätykseen, kuin loppuunajettuna joskus tulevaisuudessa.
    Siinä saa japanin poika pitkää miettiä, mista tehdä uusi Nissun Mikraati, kun ei ole Capricen etupuskuri määrää rautaa tarjolla.
    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Mulla on vasta kymmenes Caprice käyttiksenä. Sinänsä aika harvinainen 6-hengen versiona valmistettu vain 9873 kpl.
     
  17. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    Tässä ketjussa lienee sanottu jo likipitäen kaikki sanomisen arvoinen Capricen hankinnan puolesta. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että noin mukavaa ja huoletonta autoa mulla ei ikinä ole ollut, vaikka aika monenlaisella autolla on tullut suhattua.

    Ittellä on vanha kalmakabiini käyttöautona. Mamma tuolla kilometrimääräisesti enemmän ajaa kuin minä itse. Ainoa, mistä moitteita on tullut on auton iso koko - ja tottahan se onkin. Ei tuolla mihinkään parkkitaloon oikein mahdu sompaamaan.

    Volkkarin T4-bussin vaihdoin tuohon, eikä ole päivääkään harmittanut. Mammalta kerrattain ihan piruuttani tiedustelin, että vaihdetaanko takasin PornStarteriin. Vastaus tuli kuin salama : ei varmasti vaihdeta :poff:

    Asia loppuun käsitelty. Kalmakabiini on ja pysyy. Ajamallahan tuota ei loppumaan saa. Jos joskus lakkaan köyhtymästä ja rikastun, niin laatikkomalli vois muuttua sämpylämalliin. :D

    Tuosta huomioarvosta sen verran vielä, että totta se on. Päät nimittäin kääntyy :D Kesälomareissua heitettiin kombinaatiolla : STW + 6-metrinen asuntovaunu, kyydissä 2 aikuista, 6 lasta ja vasikan kokoinen koira (nöffi). Huomaamattomasti ei pysähdytty kyllä missään ja juttukaveria riitti ihan joka huoltoasemalla :rotfl:
     
  18. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    hyvä auto tuo caprice on,mullaki on ollu niitä farkkuna ja sedanina ja bensan kulutus ei ole todellakaan mitään kauheeta jos vain moottori ja moottorin ohjaus/kasutin on kunnossa.kulutus on siinä 10-15 litraa riippuu miten murisuttaa konetta.pahimmat ongelmat tuo ruoste mutta se ei ole ongelma jos autosta on vähänkään pidetty huolta,eli ovet on yleensä ruosteessa ja runko palkit ennen taka ylitystä mutta jos joskus puhdistettu aikoinaan niin luultavasti kunossa.kannattaa kuitenkin vältää kauheita rytöläjiä tai pitkään seisonutta ne on yleensä merkki jostain vakavemmasta.vaihteiston toiminta kannattaa myös tarkistaa ettei ainakaan luista,reipas nykäsy vaihteen vaihdossa on yleensä hyvä merkki ettei loota luista ja ennenkaikkea öljyn väri ja haju tarkastaessa.muutempa nuo on melko pommin varmaa tekniikkaa.
    nuista epseistä sipseistä ja muista lyhenne hässäköistä ainaki itellä mieli semmonen että joissan tapauksissa ne haittaa ajoa erittäinkin paljon,kun eivät anna kuskin tehdä ihan mitä vaan vaan toimivat taustalla kuitenkin vaikka pois kytkisi noh abs jarruja ei saa ollenkaan pois päältä.itellä ainakin tullu muutaman kerran vaaratilanne taxin ratissa tuon sutimisen eston kans mikä rajoittaa moottorin kierroksia,ei meinaa päässä pois risteyksestä.
     
  19. jacktaton

    jacktaton 1st gear

    Android 2.3 Älypuhelin myynnissä
    http://il-link.tk/302
    145,99 dollaria, ilmainen toimitus.
    Se on myynnissä yhden week.After että se palauttaa alkuperäiseen hintaan.
    Voit tallentaa 10 dollaria nyt.
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Mitä mahtoi pulkkiselle käydä päätöksen kanssa.o_O Ketju on jo yli 7-vuotta vanha.

    Meilläkin tallissa 3 Capricea:eek: ja kun joku sanoi että aina myydessään haluaa ostaa taas uuden Capricen. Voisikohan olla perää siinä vaikka me ei olla myyty mitään niin tallissa niitä nyt vaan on.:D
    Voihan sitä niinkin käydä että 80-luvun Capricet alkaa tuntumaan jo nostalgiselta ja löydän itseni vielä ajelemassa sellaisella joskus.:rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!