Enskahommaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja black label, 28.2.2010.

  1. black label

    black label 1st gear

    Jaahas, tuli taas puolen vuoden tauon jälkeen käytyä vähän päristelemässä espoon enskaradalla, tai oikeestaan meinas olla enempi räpistelyä ku oli saappaissa kesäpohjat. (melkeen mielummin kesärenkaat pyörässä ja talvipohjat saappaissa ku toisin päin :mad: ) Muuten oli kyllä taas pirun hauskaa, rata (vissiin 12 km?) oli mainiossa kunnossa ja tuntu ku talven läskit sai kyytiä. Ens viikolla saappaat suutarille että tekee kunnon liukupohjat ja ens vkl uudestaan radalle. Hienoa urheilua :rotfl:
     
  2. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Jep. Itse olin toissaviikonloppuna sisäänajamassa uutta pyörää ja vannoin etten lähde enää spooriin ennenkuin saan liukupohjat saappaisiin. Sunnuntaina pääsi sitten ekan kerran liukupohjilla ajamaan ja kyllä oli spoorissa ajaminen pitkästä aikaa jopa ajoittain kivaa! Oli kyllä tosi raskas keli, spoori oli pehmeä ja jos siitä ajoi läpi tai ohi niin jäi hankeen jumiin, niin paljon oli lunta. Nyt kun tulee taas pakkasia niin spoorit alkaa olla maukkaassa kunnossa.
     
  3. black label

    black label 1st gear

    Nyt la oli kyl aivan mahtava spoori espoossa. Oli siellä edelleen pari jannua kesäpohjilla ja nyt sitte sai niille naureskella. Itse sain saappaat suutarilta tuliterillä pohjilla ja tuntu että kotari sai sellasta kyytiä ettei oo mun aikana ennen saanut. 3 kiekkaa tuli melkeen putkeen vedettyä, ja samalla tuli todettua että toi spoorihomma on se mun juttu :D Oli muuten pari ihan jees :pinup: :kin radalla.

    Mikäs pyörä sulla pecu_83 on?
     
  4. Tweek

    Tweek Gearhead

    Enskahomma on ihan jees homma.
    Mulla tosin ei oo talvikenkiä eikä edes talvirenkaita.
    Ja puolikas yz on ruvennut tuntumaan isolta ja painavalta.

    Mikäköhän tuosta olisi pikkuisen matalampi versio? Millä tälläinenkin vanhus vielä voisi yrittää kuntoaan parannella?

    Semmoista etsin, mistä vielä saisin jalan yli satulan ilman tikkaita :lol:
     
  5. black label

    black label 1st gear

    minkäs ikänen yz sulla on? Jos tosta hommasta haluaa nauttia niin ihan välineurheiluahan se on. Peruslähtökohta tietty että ajovarusteet, varsinkin kengät on vimosen päälle...ainaki talvella talvipohjat.
    Jos ois fyrkkaa niin ainakin itelle hommaisin jonku 06 uudemman 400 kotarin sähköstartilla, ja tietty ihan puhtaasti enskaversio. Crossillaki pääsee metässä mutta hiki ja vitutus tulee huomattavasti nopeemmin. Tällä hetkellä omassa käytössä 300 EXC kaksitahti -05 ja sekin kyllä on nimenomaan harrastelijalle todella nöyrä ja helppokäyttöinen laite. Kai sillä kovaaki pääsisi jos taidot piisaisi. Ja saahan noista ajokorkeuden säädettyä itselle mieleiseksi...
     
  6. Tweek

    Tweek Gearhead

    Vanhahan tuo, -88 muistaakseni. Mutta kohtuu kunnossa kuitenkin, ja ainakin paremmassa kunnossa kuin kuskinsa :D

    Takajousen mä siitä jo laskin niin alas kuin sen sai. Etuhaarukka tuohon on vaihdettu sellainen moderni ylösalas haarukka ja vaatisi pienen modifioinnin stongan kiinnityksiin että etupäätäkin saisi laskettua.
    Nyt on jo ne putkien paineventtiilit melkein sarvissa kiinni.

    Moottorikerhon endurojaostoon tuli liityttyä heti alussa, enkä ihan oikealla rossiradalla ole tähän ikään ajanut kuin mopolla.
    Tuo moottorikerhon jäsenyyden suoma rata ei kuitenkaan meillä ole ihan puhdas endurorata, joten yritän vielä rossipyörällä selvitä.

    Varusteitakin olen yrittänyt hommailla, Stormilta ostin edulliset Kennyn saappaat, mutta kyllä ovat paljon tunnottomammat kuin vanhat kotimaiset bootsit :-? Varmasti turvallisemmat kuitenkin. Talvisin en ole ajanut kuin tallin pihalla.

    Nythän kuitenkin tuolla puolikkaalla ajaminen tuntuu liian rankalta lajilta meikäläiselle ja jotain helpotusta hommaan olisi etsittävä. Ainakin kunnes kunto paranee.

    Oma ajatus on ollut se, että pitäisi etsiä matalampi pyörä. Oli se sit vaikka piikki tai kasikymppinen. Mutta tuolla mun puolikkaalla mulle ei oikein jää siitä ajamisesta mitään iloa kun se on liian rankkaa.

    Ei kuitenkaan ole mitään yritystä päästä tosta yztasta eroonkaan, eikä pienemmät pyörät kiinnosta pienemmän tehon vuoksi ollenkaan, vaan ainoastaan helpomman ajamisen takia.

    Siis mikä pyörä olisi edullinen mutta tehokas ja 5-10 senttiä matalampi kuin -88 yz? Löytyykö piikeistä vai pitääkö etsiä isopyöräinen 80cc?
     
  7. black label

    black label 1st gear

    Piikki ja puolikas on aika lähelle toistensa kokoisia..piikki tietysti hieman kevyempi.
    88 yz on aika kamala leka tonne mettään, tuommosella jos olet eteenpäin päässyt kannattaa kokeilla jotain päälle vm. 2000 puolikasta ihan oikeeta enduropyörää. On niihin valovuosi tullut eroa kaikissa ominaisuukssa. Ite oon sitä mieltä että mitä kokemattomampi harrastaja, niin sitä isomman koneen tarvitsee, ainakin itellä oli piikillä vaikeuksia päästä pahimmista paikoista tyylillä, kun vääntöä ei ollut niin olis tarvittu vauhtia enemmän ku taidot antaa myöden. Tolla 300 kottaraisella voi puksutella herrasmiesmäisesti ja ainakin helpon näköisesti=) Jos saappaille on tarvetta niin ostin juuri Thor Quadrant 2 saapikkaat, ja koko 43 olikin liian pieni. Sovittamatta tilasin ruotsista kun olivat siellä niin paljon Suoman hintoja edullisemmat. Jos tarvetta niin omakustannehintaan 165€ saa, ja netistä löytyy kuvia. Uudet paketissa.
     
  8. Tweek

    Tweek Gearhead

    No niinpä, itselle myös muodostunut sellainen käsitys, että kun ajaa piikkiä suuremmalla niin ei tarvitse niillä saappaiden puuduttamilla varpailla niin paljon niitä polkimia sieltä etsiä.
    Pari ekaa kertaa mä ajelin tosiaan vanhoilla buutseilla ja niissä oli tosiaan erinomainen varvastuntuma. Mutta ymmärsin myös sen, että jos koipi jää kiinni kivenkoloon, niin sitten on myös erinomainen tuntuma liikuntarajoittuneisuuteen.
    Hain Stormilta nuo Kennyt ja samoin tein vauhti putosi kaveriin verrattuna.
    Onko noissa oikeissa saappaissa sitten miten paljon eroja?

    88 puolikkaalla yytsetalla oon tosiaan yrittänyt, mutta en ole juurikaan sillä kuntoa parantanut vaikka sehän se tarkoitus alkujaan oli. Helpompi mopo pitäisi löytää että touhua jaksaisi yrittää enemmän kuin yhden kierroksen kerrallaan.
    Jos mä nyt sitten lopetan pienempien katselemisen ja yritän vain löytää paremman, niin taitaa tämäkin homma sitten jatkua työpaikan etsimisellä.

    Duunia etsiessä tietysti voi pikkusen nostaa niitä sarvia ja tiputtaa sitä etupäätä sen pari senttiä alaspäin ja koittaa mitä tapahtuu.
    Ja lumien hävittyä voi tietty kysellä tyyppejä niiltä parilta tyypiltä jotka on tuttuja sieltä radalta.

    Eiköhän tämä tästä :D

    Ja kiitokset neuvoista!
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  10. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    No jo on polku!!
     
  11. black label

    black label 1st gear

    Tuliskohan päitsille osanottajakato jos ois tollanen ek? No ainaki ens vuonna tulis ku ei ihan kaikki tän vuotiset osallistujat selviäisi maaliin asti. :poff:
     
  12. Tweek

    Tweek Gearhead

  13. black label

    black label 1st gear

  14. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Kyllä siellä mettässä crossipyörälläkin pääsee. Itsellä on RM-Z 450 Suzuki. Iskareista saa pehmeet ihan vaan naksuilla säätämällä ja rattailla saa välitykset kohdalleen jos vakiot tuntuu liian pitkiltä. Ainoo vaan että pimeessä ei nää ajaa ilman valoja, mutta nekin on helppo rakentaa jos sellaiset haluaa.

    Nyt olis kuukauden päästä (25.4) Parolannummella CrossCountry kilpailu, mikä on oikein mukava kilpailumuoto crossin ja enduron väliltä. Sinne vaan harrasteluokkaan mukaan!
     
  15. Tweek

    Tweek Gearhead

    Näin se homma etenee :D
    Lisää kuvaa Romaniasta
    Romaniacs 2009 Promo
    Romaniacs 2009
    Sulais jo noi lumet

    Kahtelemaan vois vaikka lähteä.
     
  16. torso

    torso 1st gear

    Halvat ja toimivat liukupohjat saa, kun nappaa pätkän "trukkioven" sitä kirkasta muovia ja pienillä ruuveilla saappaisiin kiinni. Sikallakin pysyy, muttei tahdo saada enään irti.
     
  17. black label

    black label 1st gear

    Ei noi suutarinkaan laittamat pohjat oikeen enää tahdo irrota=) Talvikengät on talvikengät now and forever kun ne kerran on tehty...
     
  18. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Minkälaisia kokemuksia on Bilteman enskavarusteista? Tekeekö niillä mitään, vai pitäisikö satsata vähän enemmän? Ja kyse siis erittäin vähäisestä harrastekäytöstä.
     
  19. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Vastaan itselleni: Ihan käypäiset varusteet, ja hinnat edulliset.
     
  20. Puuhis79

    Puuhis79 3rd gear

    Onko uudellamaalla mitään hyviä pätkiä...voi pistää vaik yv:llä...
     

Kerro tästä muillekin!