Entisöidyn ja paperittoman auton maahantuonti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 23.9.2003.

  1. Wiikki

    Wiikki 1st gear

    Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
    4. Muutoskatsastus

    Autoverolain määräyksiä vastaten on määrätty, että ajoneuvo on esitettävä muutoskatsastukseen, jos sen osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen. Ennen vuotta 1960 käyttöön otetut ajoneuvot on rajattu pois tämän määräyksen piiristä, samoin sellaiset tapaukset, joissa ajoneuvoon vaihdetaan kulutusosia tämän prosenttiluvun jo ylityttyä.
    Ake:n sivuilta ton löysin.

    Eikös tossa lue oikeestaan, että jos mulla on vanha suomi ´29 ford, voin huoletta vaihtaa vaikka kaikki osat, koneen, jarrut ym?
    Ja ilman prosentteja, ja sitä myöden myös ilman veroja, kun prosentit eivät millään voi mennä yli 50%.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten niin ilman prosentteja? Missä siinä niin luki?
     
  3. Wiikki

    Wiikki 1st gear

    Kun ei tarvitse esittää muutoskatsastukseen ennen vuotta 1960 valmistettua, vaikka olisi osia vaihdettu.
    Eikös ne yleensä muutoskatsastuksessa lättää papereihin ne prosentit. Itsellä ainakin joskus koneen ja laatikon vaihdon myötä tuli.
    Eli jos ei tarvitse muutoskatsastaa ei kait sillon prosenttejakaan merkitä.
     
  4. B 49

    B 49 Gearhead

    No mites jos esim 20 luvun autoon vaihdetaan 40 ja 50 luvun osia,vaikka 70%.Missä vaiheessa siitä tulee uusi auto?
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No siinä tulee se identiteettiongelma josta nuo pitää kiinni tiukasti eli sen mukaan pitäis olla se 50%, eikä auta vaikka osat olis vanhemmasta.
    Väärin tämäkin pilkunviilaus, sitä paitsi uudemmista purkuosistakin on verot jo aikoinaan maksettu jos ne on suomiautoista purettu. Selittäkääpä sitä sitten!

    Toi Wiikin pointti on mielenkiintoinen! Selvitys saadaan ajallaan... :wink:
     
  6. teppo

    teppo Gearhead

    Nykyisen lain mukaan se on aina se 50%. Se on hyvin selvää ja tietenkin kohtuutonta ja se on juuri se pointti johon lainsäädännön tulisi nyt puuttua.
     
  7. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Kyseinen säännös (VnA ajoneuvojen hyväksynnästä 1244/2002 25 §) tarkoittaa juuri sitä, että ennen vuotta 1959 käyttöön otettua autoa ei tarvitse muutoskatsastaa sen takia, että osia olisi vaihdettu. Vastaavasti 1960 tai myöhemmin käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos 25 % tai enemmän osista on vaihdettu. Tämä koskee siis yksistään vaihdettujen osien osuutta eli autoon ei ole vaihdettu sellaisia osia, joiden vaihtaminen sinällään edellyttäisi muutoskatsastusta.

    Tätä säädöstä ei tule sekoittaa asetukseen vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja kokoamisesta osista (1248/2002). Tämän säädöksen nojalla autolle on tehtävä kanta-ajoneuvon tarkastus, mikäli auton osista 35 % tai enemmän, tai käytettynä maahantuodun ajoneuvon kyseessä ollen 25 % tai enemmän, vaihdetaan. Tästä vaatimuksesta em. asetuksen (1244/2002) 25 § ei vapauta.

    Vuonna 1959 tai aikaisemmin käyttöön otettua autoa ei siis tarvitse muutoskatsastaa osien vaihdon takia, vaikka vaihdettujen osien osuus ylittäisi 25 %. Kanta-auton tarkastus kuitenkin on tällöin tehtävä, mikäli auto on käytettynä maahantuotu, tai vaihdettaessa 35 % tai enemmän, mikäli auton on uutena maahantuotu.

    AKEN LAUSUNTO SIIS TUO EDELLINEN
     
  8. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Eikös käytettynä maahantuodulla ole nykyään samat rajat kuin "aidoilla" suomi autoillakin, muuten tulee syrjintää.
     
  9. teppo

    teppo Gearhead

    muutosprosentit on molemmilla samat 50, mutta käytettynä maahantuotu pitää tuoda aiemmin kanta-auto tarkastukseen (25%) kuin uutena suomeen tuodut (35%). Onko tuo nyt syrjintää vai ei...
     

Kerro tästä muillekin!