Epämääräistä keskustelua etuakselistoista alkaen 15v sitten...

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja janiluo, 15.10.2003.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    ----
     
    Muokattu: 15.9.2018
    kiljunen tykkää tästä.
  2. rod

    rod 1st gear

    Miksi pitää itse suunnitella, kun sen on jo joku valmiiksi tehnyt?? Eli miksi et käytä valmis sarjaa???
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    ---
     
    Muokattu: 15.9.2018
    kiljunen tykkää tästä.
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Windows ohjelmista en tiedä, mutta kirjastosta löytyy autotekniikan kirjoja, josta selviää ainakin perusteita suunnittelulle. Läjä opuksia mukaan ja opiskelemaan auton suunnittelua.
    Tai toinen vaihtoehto on hakeutua alan koulutukseen...
    Netistäkin löytyy kaikenlaista englanniksi, varsinkin rata ja rallirakentajien sivuilta.
    Rodirakentajat jenkeissä ei tee mitään itse vaan ostaa kaiken valmiina...
     
  5. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mekanismien mallinnusta tehdään paljon ADAMS:lla, varsinkin autoteollisuudessa. Lisenssi vaan on melko arvokas. Ehkäpä löytyy jokin ilmainenkin.

    Tollainen: http://www.freebyte.com/cad/dynamic.htm lyötyi hetken aikaa googlettamalla, en tutkinut tarkemmin. Vielä

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2003-10-15 15:01 ]</font>
     
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Hyvä kirja lontoon murteella. The Automotive Chassis: engineering principles. J Reimpell& H Stoll. ISBN 1-56091-736-9
     
  7. JouniK

    JouniK Gearhead

  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiitos asiallisista kommenteista!

    t. Jani
     
    Muokattu: 15.9.2018
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Terve Jani
    Olikohan ana57 jolla oli joku rata-autoprojekti tekeillä? Heitäppä vaikka privaativiestiä ja kysäise jospa tuntisi
    aihetta koskevia juttuja.
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Yksi taho Suomessa joka tekee ammatikseen ja suunnittelee ...

    Cossus Custom, Elimäki sieltä saat tarvittavat tiedot ja katsastus kuntoiset valmiit kolmio tukivarret, erillisripustukset yms, osina taikka valmiiksi asennettuna.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    ---
     
    Muokattu: 15.9.2018
  12. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Kilpa-autoissa taitaa usein joutua tyytymään alkuperäistyyppiseen eli luokitus todistuksen mukaiseen jousitukseen eli itse suunniteltuja jousituksia on harvoissa autoissa. Sarlinin porukka on tehnyt ehkä eniten töitä tuolla aluella cossu escon kanssa. http://www.sarlinraceteam.fi/

    Silloin tällöin tulee työn puolesta tehtyä hieman jousitusta yksinkertaisempien mekanismien simulointeja että en ihmettele vaikka ohjelmat ja osaajat onkin harvassa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2003-10-16 13:20 ]</font>
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko kellään kokemusta nuosta mustang II ifs etupäistä. Ebaysta sais aika edullisesti setin jossa käsittääkseni on kaikki olennainen (oma englantti aika heikko). Samalla tulis myös levyjarrut ja ohjaustehostin. Toki ei varmasti oo aivan hitsaa kiinni ja ajamaa.
    Tuon pitäis käsittääkseni kelvata myös katsastukseen...


    https://www.ebay.com/itm/67-79-Ford...tem3b1bcc0815:g:PQkAAOSwQbJbmtsm&vxp=mtr#shId
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikö löytynyt yhtään uudempaa keskustelua kuin tämä vuodelta 2003?
    o_O
     
  15. Kalu

    Kalu Gearhead

    Ei mulla muuta ajatusta aiheesen oo kuin et 1300 taalaa postimaksuineen, siihen alv+tulli... (vähän kyllä epäilyttää tuo postimaksun halpuus, mikä ainakin tähän mulle puhelimee näky olevan n.250) Niin mitäs ne heidtsit makso us-partsis? Karkaako hinta nyt sit kuitenkaa mahdollisesti laadukkaammasta tavarasta kovin kauas...
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jos hitsaaminen ei kiinnosta ,niin useampaan malliin saa Chassis engineeringiltä ( https://chassisengineeringinc.com )pultattavaa akselistoa. Käyttää heidstin osia etupalkkia lukuunottamatta. Lisäksi 2-3" portaaton korkeuden säätö . Itsellä kolmatta vuotta ajossa. Hintaa oli tehostetulla ohjauksella +2000e.


    Olikin -52 Ford viimeinen mihin oli valmista sarjaa...
     
    Muokattu: 15.9.2018
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kiitos... Tämä olikin hyödyllinen kommentti.
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Toimitus kuluiksi tosiaan näyttää vaan tuon 200 euroa joka kuulostaa todella halvalta. Tulleineen ja alveinneen tekis tosiaan 1500e. Heidtsin sarjoja mitä kattelin oli tehostetulla hammastangolla 4000 dollari pinnas eli oltais noin 5000 euros kun osat suomessa.
    Edit. Pummppua tuossa ei oo niinkun ei oo tuossa heidtsin sarjaskaan.
     
  19. rodhot

    rodhot Gearhead

    Ensimmäisen M2 sarjan (Heidts) ostin Partsin kautta vaikka oli 200e kalliimpi kuin itse suoraan.
    Kannatti ,koska oli helppo vaihtaa viallinen hammastanko kotomaassa.
     
  20. ftms

    ftms Gearhead

    Etu- ja takajousituksen suunnitteleminen on mielenkiintoinen prosessi jossa ei ole "yhtä oikeaa" tulosta. Ensiksi täytyy määrittää suunnittelun tavoitteet ts. reunaehdot - mitä (kaikkea) lopputulokselta halutaan.

    Tarkoitukseen on olemassa useita eri suunnitteluohjelmistoja kuten jo mainittu Adams joka on erinomaisen monipuolinen työkalu - kallis ja työläs opetella. Tein sillä joskus edellisessä työpaikassani ihan mielenkiinnosta analyysi-/simulointimallin silloisen harrasteautoni etujousituksesta.

    Valmiita aftermarket -akselistoja on saatavana usealta valmistajalta. Edullisimmat on yleensä suunniteltu ja valmistettu niin, että niitä voidaan myydä kannattavasti mahdollisimman monelle. Sitten on valmistajia jotka panostavat enemmän suunnitteluun, komponentteihin ja valmistukseen mutta näiden hinnatkin ovat sitten toisella tasolla.
     

Kerro tästä muillekin!