Epäonnistuminen vanhan sivuventtiilikoneen remontissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HL, 29.6.2025.

  1. HL

    HL Gearhead

    Britti Fordin pieni sivuventtiili nelonen -40 luvulta. Jumiutunut varaosakone johon laitoin tehdasuudet männät ja männänrenkaat. Kevyt hoonaus hienoilla kivillä. Venttiilit ym. kuntoon. Kiertokangen- ja runkolaakerit laitoin vanhat koska näyttivät asiallisilta ja oli tarkoitus tehdä pikaisesti väliaikainen moottori loppukesäksi. Muutaman satakilometriä ajelin ja öljynvaihdossa tulikin yllätys: Öljyn seassa harmaata glitteriä. Kone käy täysin normaalisti eikä mitään ylimääräisiä kolkotuksia tms. kuulu. Puristuspaineet tasaiset. Tässähän ei ole minkäänlaista öljynsuodatinta joten kaikki ylimääräinen näkyy öljyssä. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Onko kone pilalla vai normaalia sisäänajohioutumaa?
     
  2. Ongelmaan en ota kantaa, mutta tuohon aikaan myytiin tarvikkeena erillisiä sivuvirtasuodattimia ainakin Amerikassa. Sellasia saa vieläkin kai.
     
    HL tykkää tästä.
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Noiden sv koneiden kanssa aikanaan tuli paljonkin pelattua,niin luulen et ajoa vaan jos kaikki normaalia on.Ja näihin sitten mineraaliöljy ehdottomasti.Monesti noissa venttiilivarsien voitelu on vain öljyhöyryn ja roiskeiden varassa.Eihän se ole saanut nestettä öljyyn joka tekis ton harmaan saostuman.
     
    HL tykkää tästä.
  4. HL

    HL Gearhead

    Ei ole vettä vaan kyllä selvästi on metallia. Vaihdoin nyt öljyt useamman kerran niin kohtahan sen näkee vieläkö metallia lisää jostain irtoaa
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laita magneettinen öljyproppu. Jos se on esim männänrenkaiden ja sylinterin hioutumista, niin kertyy tulppaan, eikä kierrä laakereita pyyhkimään.
     
  6. HL

    HL Gearhead

    Joo, laitoin siihen tulppaan ulkopuolelle voimakkaan magneetin, eiköhän se senverran magnetisoi tulppaa että jotain tarttuu
     
    31&31 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!