epäsymmetrinen valokuvio, miten

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja impala-63, 6.7.2015.

  1. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Miten umpiota tai poltinta pitää varjostaa tai muuttaa että tulee tuo epäsymmetrinen valokuvio?
    Auto on 2003 silverado.

    Pitäisi käydä hakemassa se lausunto että saisi katsastettua.
     
  2. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Samoja kysymyksiä. Auto 2006 Mustang DOT-valoilla. Kuulemma kelpaa jos valokuvio "e-valojen kaltainen"....
     
  3. mikis80

    mikis80 3rd gear

    Joissakin umpioissa tulee se epäsymmetrisyys ihan itsellään, pääosin ainakin projektorivaloissa. Valokuvioo voi "säätää" kokeilemalla eri merkkisiä polttimoita tai sitten polttimon asentoo muuttamalla...
     
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No mulla on orkkis umpiot ei projektorit ja Philipsin e-merkillä varustetut hb polttimot. Ei auttanut toi poltin muutos. En sitten tiedä jos laittaa esim. H7 polttimot.
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Lampun malli- ja asentoviritykset ovat kikkailua, jolla en toivo menevän läpi. Sitten sinne laitetaan se polttimo omaan paikkaan ja häikäistään vastaantulijoita.

    Projektorivalot? Ainakin sellaisissa umpioissa joissa on "lasipallo" sisällä löytyy monessa suoraan asennot vasen- ja oikeakätiseen liikenteeseen. Ja niissä jossa irrotettavissa voi ven säätää.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ebay on väärällään $70 hintaisia mustin valoja, joissa on valonlähteenä pyöreät umpiot. Josko noista vois kaivaa sen huonovaloisen amerikanvalon ulos ja asentaa vastaavankokoisen H4 polttimoisen merkkiumpion tilalle?
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mikä ettei.
    Se mikä tekee noista H4-umpioista paskamaisen on korkeudensäätömoottorin asentaminen.
    Jos Dot-valoissa on valokuvio kuten meillä, niin kelpaa katsastuksessa.
     
  8. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No mustangiin varmaan käykin motonetin 7" umpio tai miten se nyt siellä onkaan kiinni.

    Onko noin että ne häikäisee vaan euroopassa mutta ei muualla maailmassa? :eek:
    Vuosi kausia on valitettu että kun dot valot ei kelpaa nyt kun ne kelpaakin niin nyt ne on alkanut häikäisemään jos ei ole epäsymmetrinen valokuvio....

    Tälläkin foorumilla on varmasti satoja jotka on kikkaillut tuon valokuvion kuntoon. Mutta miten?

    Edelleen siihen -03 silveraadoon kaipailisin neuvoja miten ja mitä kohtaa varjostetaan tuosta orkkis umpiosta.
    Vai käynkö ostamassa 4x6" umpiot ja liimaa leikkaa ne noihin umpioihin?
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Jari Mäki ainakin tekee valomuutoksia uudempiin autoihin, sieltä aion itse hankkia osat/tietotaitoa kun se aika koittaa.
     
  10. Caideman

    Caideman 1st gear

    Noita valomuutoksia kun itse tekee toistakymmentä vuodessa, niin ei voi kun nauraa tätä kekkoslovakian lakia ja pykäliä. DOT-valot ei kelpaa uudemmissa, mutta vanhemmissa autoissa ne ovat aivan hyvät. Mutta sitten DOT'it kelpaavatkin, kun haet niille jonkun maksullisen todistuksen.
    Sitten etuparkki-homma. Suomalainen kun on ilmeisesti niin tyhmä, ettei ymmärrä jos autossa on oranssi etuparkki. Ja jälleen kerran vanhemmissa autoissa se onkin aivan okei, muttei uudemmissa.
    Takaheijastimen pitää olla E-hyväksytty? Tuossapa on eräs Econoline, jonka euro-heijastimet eivät näy kuin 50 m päähän, mutta alkuperäisten takavalojen heijastimet kiiluvat heti kun niihin osuu valonpilkahduskin, samoin omassa autossa.
    Sitten kun aikojen kuluessa on laitettu niitä Hellan kalansilmä-umpioita, voi voi ja murhe... Lähes jokaisesta, jonka olen nähnyt, on kanta sökönä tai umpio sulanut. Nekö ovat sitten parempia kuin alkuperäiset valot?
    Punaiset takavilkut, jälleen vanhoissa ok, mutta uusissa saadaankin raiskata joko peruutusvalot siihen käyttöön, tai asentaa jotkin haisuli-umpiot takapäähän. Ei vaan mahdu järkeen tämä touhu. Onko kyse vain säännösten mielivaltaisuudesta, vai siitä vanhasta amerikanauto-vastaisesta asenteesta, joka hallinnollisissa elimissä on ollut valloillaan jo pitkään?

    TraFissa/ARK:ssa oli ainakin jossain kohtaa töissä eräs herra, jonka kanssa kaverini keskusteli muistaakseni Econolinen tai Excursionin maahantuonnista ja tämä virkamies totesi, että "niin kauan kuin hän on täällä töissä, sellaista autoa ei tähän maahan rekisteröidä". Menettikö sitten työpaikkansa, vai oliko muuten vaan väärässä. Auto tuotiin maahan ja saatiin kilpiin...
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oletko kuullut että lakeja ei voi takautuvasti muuttaa? Eli jos joskus on ollut lain mukaisia, niin ovat sitten jatkossakin jos ne ovat rekisteröintikatsastuksessa olleet sen ajan lain mukaisia.
    Lait ja asetukset myös muuttuvat meistäkin riippumattomista tekijöistä, esimerkiksi eurooppalaisen autoteollisuuden lobbaamisesta ja protektionismista johtuen.

    Ja ole iloinen, valomuutoksethan voivat olla bisneksen paikka.
     
  12. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No joo olen ymmärtänyt että tällä e-hyväksynnällä yritetään turvata eurooppalainen autoteollisuus.
    No miksi se katsuri ei voi hyväksyä sitä ajovaloa vaan se pitää hakea joltain joka on saanut koulutuksen valokuvion muodosta ja maksaa +100€? Molemmat katsoo samanlaisella valojen suuntauslaitteella ja katsuri joka tapauksessa oli lapoua valoista tai ei.

    Kaverilla oli hyväksytty valokuvio lappu, kuvio oli ihan paska, mutta katsurin oli pakko hyväksyä kun oli lappu !

    Oletteko miettinyt miten värisokea erottaa sen punaisen ja keltaisen vilkun... :oops:
    Ajaa varmaan kolarin kun ei huomaa punaista vilkkua...
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan siitäkin ollut juttua, et amerikkalaisen auton perässä sais olla kärryssä valot sekaisin?
    Mut jos teet traileriin kaksoisjärjestelmän jossa on amerikkalaiset valot ja talmut rinnan niin ei kelpaa, mut talmut saa jarruttaa vilkuilla :odroll:



    Vaikuttaa just niin typerältä, et uskon hyvinkin todeksi :poff:




    Pitääkös se muuten paikkaansa, et vaneissa ei saa olla vararengas oikealla ovessa kun vasemmalla kaistalla ajaessaan ei näe sen vanin vilkuttavan oikealle kääntyäkseen :eek:
     
  14. Caideman

    Caideman 1st gear

    En mä niitä harrastamisen ilosta teekään... :D

    Laitanpa varoituksen pari hehkeää kuvaa noista sähkötöistä, joita tuli taas eilen yhdessä Excursionissa vastaan. Jos näiden tekijä tunnistaa itsensä, suosittelen jättämään sähkötöiden tekemisen jatkossa sellaisille, jotka sen osaa ja itse keskittymään vaikka palapeleihin.
    Nyt ei ollut aikaa korjata kaikkea, mutta etuvalojen johdotukset pitää tulevaisuudessa kaikki rakentaa uusiksi, eikä keulalle viritettyjen VW Transporterin lyhtyjen kiinnityskään oikein vakuuttanut.

    Liitoksia; parkit vilkkuu, ajovalot yskii ja korkeudensäätö toimii kun jaksaa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Jarruvalot ei toimi
    [​IMG]

    Ja kirsikkana kakussa(huonohko kuva) Hellan pikku-umpio, joka on normaalissa olotilassaan, eli vinossa ja sulanut pilalle. Mutta pääasia, että valo on E-hyväksyttyä, ihan sama miten se näkyy ja toimii.

    [​IMG]
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    Just noinhan se on, eli kunhan kummalliset määräykset täyttyy niin asiat on kunnossa. Sillä että näkeekö niillä ja näkyykö ne oikeasti ei ole mitään merkitystä. Silläkään ei taida olla merkitystä miten ne E-valot on asennettu kunhan pysyy vaan jotenkin nipussa sen hetken kun leimaa haetaan. Turvallisuus ja järki tästä on kaukana.
    Mitenhän ne Amerikkalaiset autoilijaparat siellä pärjää noiden kelvottomien DOT valojensa kanssa kun kaikkia häikäisee niin kamalasti, ei taida jenkit tietää näistä asioista mitään (sarkasmia).
    Minäkin vaihdoin 2004 malliseen RAMiin ihan hyvien alkuperäisvalojen tilalle ihan mitään tekemättömät kiinanpojan projektorivalot. Ne oli sen erikseen maksetun valoasiantuntijan mukaan jees ja lupalappu tuli että kelpaa Suomen liikenteeseen. Oikeasti niillä ei sitten näe pimeässä mitään joten jos tolla haluaa syyskeleissä ajella niin tarvii asennella lisävaloja tai jäädä kotiin.
     
  16. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Ketkä ja missä ovat valoasiantuntijoita?
     
  17. BBC

    BBC Guest

    Epäsymmetrinen ajovalojen kuvio:
    -toisen konttorin kats.mies jos toteaa että kuvio on epäsymmetrinen, niin se kelpaa sinne konttorille jossa autoa leimaa.
    -Aika utopistista on saada kuvio semmoiseksi tai "kuvittelemalla" se onnistuu

    Autossahan pitäisi olla säätö valojen korkeudelle ja epäsymmetrinen kuvio. Itse olen ottanut Saksasta laajemman vastaavuustodistuksen jossa mm. 2 kohtaa ajovaloille, vastaavuus US><Euro valojen asennuksen osalta ja kuvion kohdalta eli jenkki kiinteä asennus vastaa euro säädettävää ja jenkkikuvio vastaa euro kuviota. Helppoa eikä tarvi tehdä mitään.

    Jari Mäki: siellähän näitä tehdään. Jos haluaa luopua tonneista niin toki leimaavat, mutta mieluummin itse teen kats. vaativat työt (1-2pvä) ja paan senkin 3tonnia vaikka reissaamiseen.
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Hyvä tietää tuo laajempi vastaavuustodistus. Varmaan TUV:ltä?
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Hyväksyttyjä asiantuntijoita löytää yksitysiltä konttoreilta sekä A/K1 asemilta. Sen ei oo väliä kuka sen tekee mutta sama mies ei saa tehdä lausuntoa sekä rekisteröintikatsastusta. Samalla asemalla toki voi tehdä.

    Omaan ramiin laitoin orkkisdottien tilalle kiinadot projektorivalot, huonosti ne vähän istuu mutta paremmat lyhyet niissä kyllä on kun alkuperäisissä. Eikä tarvi korkeudensäätöä kun on DOT.
     
  20. hzemax

    hzemax Gearhead

    Juurikin näin. Ku on rek otteessa merkitty, ni ei tartte KENENKÄÄN inistä leimalla.
     

Kerro tästä muillekin!