Erilainen rodiaihio??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja pas2, 11.2.2004.

  1. pas2

    pas2 Gearhead

  2. TNT

    TNT 1st gear

    Magee lippa :grin:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    onkos tuo suomessa ja onko kenelläkään hajua mikä se on? mutta komia on!!!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    SISU? :smile:
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei oo muuten SISU se on scania-vabis.
    Lippaa saa säädettyä sisältä.
    (Ainakin uutena sai)
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Äläkää nyt ajako yli vaan tuollanen lippa on muinoin löytyny myös itä-naapurin GAZ vekottimesta. Omilla kulmilla on prikulleen samankuntoinen GAZ raato, tosin ilman lippaa...
     
  8. JPM

    JPM Gearhead

    Scania Vabis tuo tosiaan on. Meillä makaa porukoiden luona samanlainen ja lippa on ollu joskus säädettävissä sisällä olevasta hantaakista, nykyisin ei liiku enää mihinkään.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JPM 2004-02-12 08:21 ]</font>
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vois tosta jonkun rähjävehkeen tehdä, mutta vaikka kaventais, madaltais, lyhentäis niin silti se olis Scania mittakaavassa 1:2 eli peltiä vaan muokkaamaan enemmän esim. Ford-lookkiin. Miksi ei, kuka sen sitten enää tunnistais? Mun mielestä on parempi lähteä liikkeelle jostain aihiosta kuin tyhjästä. Ja varmasti sais tehtyä dodads-/oldstyleweekend-/hotrodreunion-kelpoisen laitteen jopa halvalla. Lippakin olis valmiina! Antaa mennä rohkeasti vaan, älkää päästäkö noita paaliin vaan tehkää niistä rodeja jos aihe kiinnostaa. Tollaset hytitkin, joissa on edes vähän tarvittavaa näköä, loppuu aikanaan. just my opinion...
     
  10. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    Jotenkin olen päästänyt juuri tämän kehitelmän muhia päässäni. Ehkä liikaakin? Katsos. Nuo vanhat kuorma-autothan ovat juuri tuollaisia koppivehkeitä - kuten kuvassakin. Siis täysin "rodimuotoisia". Mutta nehän ovat kuitenkin mitoitukseltaan isompia. Eli toki kopan joutuisi joka välistä kutistamaan. Mutta se runko. Alla olisi aivan hillittömän järeä runko! Ja kun vertailumoottorit tuossa 40/50-luvuilla (ennen kuormurit olivat nähdäkseni pääasiassa näitä henkilöautosta muunnettuja. Lähinnä erona pidennetty runko.) mitä ilmeisimmin kasvoivat, voisi nokalle pistää melkoisenkin ämyrin. (Esimerkkinä katsoin mersun kuormuria vuodelta -42, Koneen tilavuus 5 litraa. Siihen 20% lisää, niin silloin saa sitten laittaa kuusilitraisen koneen.)
    Tehoja ei varmaan ollut vielä tuolloin juurikaan, mutta. Tuo runkorakenne kun on niin yksinkertainen, niin ehkäpä joku hieman lujuuslaskelmia laskenut pystyisi suht. helpoilla laskutoimituksilla pystyisi selventämään katsastussedälle, että kyllä se runko kestää "mitä vain" tehoja, kun kuormaa ei tosiaan ole tarkoitus kuljetella?
    Prosentteja ei varmaankaan menisi tuosta perästä + kardaanista? Ne kun usein lienevät niin järeitä, että kestävät kovaakin käskyä. Etenkin kun rodikäytössä tuota kuormaa ei kuskattaisi. Vanhan vaihteiston säilyttäminen taasen säästäisi jälleen prosentteja, ja toisi "kovan jätkän lisää", kun hämmentäisi tuota synkronoimatonta laatikkoa... :smile:

    Tuo korin modifiointi on kyllä sellainen pieni kysymysmerkki. Mitenkäköhän tuo prosenttisysteemi siinä toimisi? Sitä koria kun ei paljoa ole. Ja mitenkäköhän onnistuisi tuon ajoneuvoluokan vaihto? Eli kun rodilla ei kuormaa kanneta, niin kantavuuden voisi jättää pois, ja tuossa leikellessä saattaisi painokin pudota. Ehkä se onnistuisi?

    Eli juu. Tällaistakin on tullut suunniteltua, kun ei ole uni tullut silmään... Kertokaa ihmeessä, että missä välissä tämä suunnitelma menee "reisille". Tarkoitan lähinnä pykäliä. Kaunishan tuollainen olisi. Siitä ei tarvitse edes yrittää väitellä... :wink:
     
  11. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    Auh. Pitääkin heti korjailla. Oli niitä 30-luvullakin järeitä. Scania-Vabis 1664 vuodelta -38. Iskutilavuutta löytyy 7,7 litraa (laskekaa ihmeessä se 20% lisää siihen, niin väkisinkin alkaa hymyilyttämään. :smile:) ja tehoja 130hp.
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Niin joo, toi menee sitten jo mun ajatuksia astetta pidemmälle. Ite ajattelin vaan korin hyödyntämistä ja rungoksi joku 30-lukuinen, joita on Suomen metsät täynnä tai sitten joku piilofarkun vastaava.

    Toi Routen ajatuksenlento menee vähän sinne traktorista rodi/ 55-Chevyyn Merlin lentokoneen moottori -suuntaan. Järkee vai ei, no onko näissä sitä sitten muutenkaan?
     
  13. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    En minä nyt tuota niin järjettömänä pitäisi. Äkkiseltään se saattaa siltä kuulostaa, mutta ehkäpä ei siltikään sitä ole. Siksi vain pohjana tuo kuorma-auto, että se tekniikka on valmiiksi jo järeätä. Rodeissa kun "on tapana", että pistetään pieneen koppaan iso tekniikka, niin miksei ison tekniikan ympäriltä pienennä koppaa? Eli en siis kuormuripohjaisella rodilla meinaa sellaista kuin tuo "Big Bertha", joka oli tuolla "härskein rodi" topicissa. Se ei ole oikeastaan lähelläkään sitä mitä tarkoitan...
    Pistänpä tähän ensinnä silmiini sattuneen esimerkkiaihion: http://www.sci.fi/~vetku/reo.gif Juu. Sen tunnustan, että ei ole 40/50-luvuilta, ja aihiona erittäin harvinainen, mutta kuitenkin. On järeä, muodot kohdallaan, vertailumoottori "riittävä" (4.39l). Tuosta ku katto lähenisi maata yli puoli metriä, niin alettaisiin olla jo oikealla alueella.

    Noissa uudemmissa - eli juuri niissä 40/50-luvun laitteissa - olisi sitten ne järeämmät tekniikat, mutta kopassa taasen enempi tekemistä, jotta saisi sen näyttämään rodilta. Toisaalta ne eivät olisi välttämättä niin hirveän harvinaisia.
    Se vanne on sitten sellainen juttu että. Se joku mahdollinen kyläseppä kun takoisi niiden rumpujen päälle jotenkin 15 tuumaiset vanteet, niin näillä saisi ne ylijäreät pultit yms. piiloon... http://www.kustoms.com.au/catalogue/images/c198wc.jpg
     
  14. villek

    villek 1st gear

    60-luvun LB scaniasta se on.
    olen ite ajatellut laittaa tuohon 409 lava mersuun jonkun vanhan pick-upin ohjaamon kun tuo alkuperäinen on aivan laho.
    Jos jollain on semmonen ohjaamo ja keula pellit tiedossa niin vinkki mulle!!!
     
  15. Joensuussa päin on ollut tekeillä vanha kuormuri jossa nykyään on oldsmobilen etuvetotekniikka kopin takana (455 ja autom) Kas kun laki sanoo jotta kuorma-autossa tulee tehoa olla RIITTÄVÄSTI ja näin ollen tilavuuslaskelmista ei tartte olla huolissaan :smile:
     
  16. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    Onkohan missäpäin joensuuta tämmönen projekti menneillään?
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Tuon kuvan kopin vei romu-ukko kuusakoskelle ja sai siitä kai rahaa.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Hyvä ettei mennyt hukkaan. :lol:
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei sitten tullut rodia mutta jatkaa elämäänsä Hyundaina tai jäänmurtajana. Tai ratakiskona... Goodguysien showssa oli madallettu COE-kuormuri telillä ja ahdettu pikkulohko hytin takana. Kisoissa oli samanlainen autonkuljetusauto etuvetoisena, veteli 15 aikoja varttimaililla. Omituisia vekottimia!
     
  20. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Siitähän saa tehtyä jo pari kappaletta noita kaukoidän ihmeitä.
     

Kerro tästä muillekin!