Tästä vois olettaa tulevan upea! Tää pervormanssi orientoitunut parivaljakko säväytti joku vuosi takaperin elmiassa.
Tuo etualalla oleva "Norway Corvair" on (netistä) tuttu. Se oli vuosi takaperin Lahden jenkkiautonäyttelyssä. Itse en käynyt, mutta olisin kyllä käynyt inspiroitumassa jos olisin tiennyt. Takimmainen on uusi tuttavuus. Norjan lippu siinäkin näkyy olevan ovessa.
Ilmeisesti Norway Corvairin omistajan veljen luomus tuo sininen: http://www.corvairforum.com/forum/viewtopic.php?t=9736
Ja mua ällöttää vähäinenkin määrä mattamustaa auton pinnassa. Pienellä budjetilla ymmärtääkseni tehty molemmat ja siitä syystä ilmeisesti kiilto-osat maalattu. Mutta ei kai kiiltävä maalikaan kovin pajon kallimpaa ole.
Tekaisin tuollaiset kallistuksenvakaajan kiinnikkeet, kun tähän yksilöön ei sellaista varustetta ollut uutena tilattu: Tai no leuhkiminen sikseen, kyllä noita (harjoituskappaleineen) piti tehdä oikein hartaudella useampi iltapuhde. Toinen puolikas hitsataan tukivarren sivuun noin puoleen väliin tukivartta. Vähän järjenvastainen rakenne, mutta kai se toimii kun ei kakkoskoppiseen Corvairiinkaan ole rakennetta muutettu. Netistä lainattu kuva tehtaanmiesten toteutuksesta: Vakaajatankoakaan ei ole, ajattelin teettää jousipajalla sitten aikanaan, kun auto on sen verran kasassa että pääsee tekemaään mallikappaleen. Corvairin ohjaus on tunnetusti turhan hidas, siihen saa parannusta quick ratio-ohjausvarsilla: Noilla vähenee ratin kierrokset ääriasennosta toiseen neljästä ja puolesta noin kolmeen ja puoleen. Sellaistakin teoriaa on esitetty, että Corvairin ohjaus olisi tarkoituksella tehty niin hitaaksi, ettei liian nopeilla ohjausliikkeillä ehdi saattaa itseään vaikeuksiin. Mutta ei sillä myöskään juuri mitään ole tehtävissä jos lähtee lapasesta. Aavistuksen jäykemät ja matalammat jouset on vielä suunnitteilla. Mun auto on -63, seuraavan vuoden mallissa oli vakiona paranneltu alustarakenne ja sellaisella ajettiin aikanaan ympyräradalla samaan tahtiin saman ikäisen Corvetten kanssa.
Toisen oven alakulmassa oli reikä, vaihdoin molempiin suikaleet alareunaan: Tinattuna; Tuulilasin tolpan alapään tienoilla oven tiiviste on vaaksan pituisen matkan vaakasuorassa, siinä kohdassa on oven ja tolpan välissä eräänlaiset vesikourut joita vasten myös oven tiiviste tiivistyy. Skeidaa olivat täynnä ja muhineet pitsiksi. Vääntelin uudet. Nämä peltihommat tein jo viime talvena. Muutakin pientä taisi olla, en enää edes kaikkea muista kun ei tullut kuvia räpsittyä. Ainakin etu- ja takaluukkujen tiivisteiden alla oli paikattavaa. Etuhiekkapelti ei ollut mätä vaan rutattu ja kitillä leivottu suurin piirtein alkuperäiseen muotoon. Peltiin ei pääse takakautta käsiksi kun on kotelorakenne, joten leikkasin puskurin takaa pellin poikki ja käytin alaosan irti. En tunne olevani ns. äijä enkä edes kova jätkä ja kun autokin on tuollainen kuolemanloukku, niin tein turvavöille kiinnityspisteet b-pilariin. Pilari ei ole kovin vahvan oloinen, mutta kai se kestään sen mitä solisluu. Lentokonemalliset vyöt tässä olikin ja lattiassa on valmiit kiinnityskohdat. Jenka noissa on 7/16 UNF, joka yllättäen näyttäisi olevan maailmanlaajuinen standardi turvavöiden kiinnitykselle. Jopa ralliautojen monipistevöiden kiinnitykseen myytävissä silmukkapulteissa on kyseinen kierre.