Erilaisempi Sevrolee.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei ihan tyystin ole tämä projekti hyytynyt, patinan tuhoaminen jatkuu pikkuhiljaa. Koppa on varaston puolella, joitakin irto-osia olen kunnostellut ja jopa kiinnitellyt paikalleen. Direct Air Heater-lämppärinkin päätin sitten laittaa kuntoon, vaikka jossain vaiheessa ajattelin sen korvata ilmawebastolla. Ehjiä osia ei edelleenkään juuri ole löytynyt. Tässä esimerkkinä etulyhdyt:

    [​IMG]

    Vesi on päässyt vilkkuun muttei pois.

    [​IMG]

    Nippeli-Tepolta löytyi uudet suuntauksen säätöruuvit. Ulommman umpion vaihdoin parkilliseen hooneloseen, kun tässä alunperin parkki on ollut oranssissa vilkussa ja Usa-mallin umpio näytti sen verran symmetriseltä, ettei sen puoleenkaan varmaan Eu-direktiiviä täyttäisi. Täytyy varmaan laitta valoille releet tai poistaa sisempi kaukovaloumpio toiminnasta.

    Lisäys: Kiiltoanodisoiduista alumiinisista valojen kehyksistä oli kiilto aika tarkkaan kaikonnut ja lommojakin oli, joten naputtelin, viilasin ja hioin ne suoraksi ja vein pulverimaalaamoon kynnyslistojen ja muutamien muiden osian kanssa. "Kromi"-väriä pyysin laittamaan, saa nähdä mikä on lopputulos. Kynnyslistoihin välttänee, lampunkehyksiä saa uusia jos ei maalauksen lopputulos tyydytä.

    [​IMG]

    Tuo keltainen kuvausalusta (ykköskoppainen Cummins-Ram) on vallannut tallin ja verottanut harrastebudjettia sekä -aikaa. Lootaremppaa ym. 30-vuotishuoltoa.
     
    Muokattu: 28.12.2019
    rekkamies, 6PPC, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Hyvin pientä etenemistä tässä projektissa. Lasit laittelin paikoilleen, tuulilasin tiivisteen mukana olleista varoituksista huolimatta ei ollut vaikea homma. Ihan yksin laitoin, vaikka neuvottiin kaksi paria apukäsiä hommaamaan savottaan jota kuulemma ammattilaisetkin pitävät haastavana. Tässä varmaan helpotti, kun tiivisteen mukana yhtenä pakettina asennettaviksi tarkoitetut koristelistat eivät olleet mukana, syystä että niistä oli leikattu pois kieleke jonka on tarkoitus pitää lista paikallaan. Tämä siitä syystä, että rotteloon on jo kerran vaihdettu tuulilasi ja tiiviste, ja välillä ei ole ollut saatavana kunnollista tiivistettä. Nykyään taas saa. Listat täytyy liimata uraan jälkeenpäin.

    [​IMG]

    Tuon keppiviritelmän tarkoitus on pitää ylempi lista paikallaan kunnes liima on kovettunut. Loput sitten jollain vastaavilla systeemeillä. Tautisesti ne olivat kiinni vanhassa tiivisteessä, joka piti ensin leikata halki että sai lasin irti autosta ja sen jälkeen listat sai vuolla irti tiivisteen jämistä. Ja tietysti oikoa, hioa ja kiillottaa.

    [​IMG]

    Lista nurin perin. Tuosta ylöspäin sojottavasta reunasta on siis saksittu yksi taite pois. Peltisaksilla nykertäminen tetenkin on venyttänyt reunaa ja listat eivät istuneet oikein sinne päinkään. Kutistimella muotoilin niitä, meinasi tulla kulmikkaita kun ensin ei lähtenyt taipumaan ja sitten kerralla tahtoi nitkahtaa liikaa.

    Clark's Corvair Partsilta ostin uudet verhoilut, tekevät itse pajallaan. Takasivupahvit piti heti mallata paikalleen. Kiiltävät osat siirretty vanhoista.

    [​IMG]

    Takapenkin selkänojaan vaihdoin päällysteen.

    [​IMG]
    Muut penkit vaativat uudet pehmusteet. Etupenkkeihin ostin uudet muotoon valetut vaahtomuovit, mutta on niissä muutakin pehmustetta ja eri kangaskerroksia välissä, jotka kaikki on hapertuneet ja uusittava. Kai se on itse yritettävä selvityä niistäkin, kun tuntuvat sisustushommat tulevan hintoihinsa muutenkin.
     
    12345678910, falcon1, Seevu ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jotain pientä taas yritellyt. Takapenkin istuinosa oli ihanasti patinoitunut:

    [​IMG]

    En mä näistä verhoiluhommista mitään ymmärrä, mutta vanhan mallin mukaan yritän rakentaa uudet. Ensimmäiseksi muovilla päällystetty juuttikangas vieterien päälle. Alkuperäisessä oli millin paksuja teräslankoja muovin ja kankaan välissä. Yhden illan turasin ja yritin rullalle käärittyä pianolankaa saada oikenemaan ja asettumaan ilman menestystä. Laitoin sitten vaan pari kerrosta kontaktimuovia:

    [​IMG]

    Lähimarketista löytyi noita "hog ringejä" ja niiden puristamiseen pihdit. Oletan, että tuon muovin on tarkoitus mahdollistaa eri kerrosten liukuminen toistensa suhteen jotta toppaukset pysyvät ja palautuvat paikoilleen penkillä telmimisen jälkeen. Seuraavaksi kerros huopaa jonka alapintaan on liimattu juuttikangas:

    [​IMG]

    Pari kerrosta vanua:

    [​IMG]

    Ja muovi päälle:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Viiden hengen autona Corvairia on markkinoitu, mutta kyllä tämä Club Coupe on paremminkin 2+2. Jakkara on parikymmentä senttiä korkea, silti aikamiehellä on pää katossa ja polvet suussa. Ikkunan veiviäkään ei pysty veivaamaan seinän puoleisella kädellä, kun ei selkänojasta ole kyynärän vertaa etäisyyttä veiviin.

    Kattoverhoilun asensin myös, lopputulosta voi luonnehtia parilla sanalla joista ensimmäinen alkaa v-kirjaimella. Rätin mukana tuli asennusohjeet ja tavasin myös tehtaan korjausmanuaalista ohjeita, mutta en saanut sitä rypyttömäksi. Ihan kuin olisi liian joustamatonta materiaalia. Yleensä työ neuvoo tekijäänsä, mutta tuon osalta en kyllä keksi että miten sen olisi voinut saada onnistumaan paremmin.
     
    12345678910, rekkamies, Gary Grand ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. f34

    f34 Gearhead

    Kun laitoin kattoverhoilua, niin jouduin vetämään tosi kireälle, että alkoi näyttämään asialliselta.
    Pelotti, että saumat ratkeaa.
    Mutta kosteus ja lämpö auttaa venymiseen jos vinyylikangas.
    Kylmässä tallissa ei onnistu.
     
  5. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Taitoa ja viitseliäisyyttä tekijällä,tulee hienoa jälkeä ja hyvä että tulee pelastettua,eipä ole moista tullut ikinä vastaan
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Höyry monesti auttaa ryppyjen kanssa,tulee lämpö ja kosteus samassa.Ihan tuollaisella halvalla höyrypesurilla tekee jo ihmeitä.

    Se juuttikangas ilman mitään muoveja olisi ollut parempi ja ns.oikea ratkaisu.En oikein näe mitään tarvetta muoville kunhan juuttikangas itsessään on riittävän vahvaa ja tiheää.Pehmusteiden on nimenomaan tarkoitus pysyä paikallaan eikä liukua edestakaisin kun penkillä telmitään.Sinänsä niillä ohuilla rautalangoilla ei ole tarvetta kunhan rungon ja pehmusteen välissä on vahva kangas joka estää pehmusteen painumisen joustimien ja rungon sisään.
    Siistin lopputuloksen olet kyllä saanut.:)
     
    Muokattu: 29.7.2020
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ihmettelin tuota muovikalvoa kankaiden välissä, mutta laitoin samalla tavalla kuin alkuperäisessä. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että sen tarkoitus on mahdollistaa jousien liukuminen suhteessa muuhun toppaukseen. Alimmainen jousien päällä oleva kangas ei ole päistään kiinnitetty penkin runkoon, mutta muovin päällä oleva toinen kangas on ympäriinsä kiinnitetty ja se pitää ylemmät kerrokset paikallaan

    Kattoverhoilun rypyt häiritsevät siinä määrin, että saattaa mennä uusiksi. Kokeilin lämmittää ilmalla, mutta ei se materiaalin joustavuutta lisännyt. Höyry ei tullut mieleen, se saattaisi pehmittää kankaan kudetta paremmin kuin pelkkä lämpö. On siinä rätissäkin ehkä vähän sanomista, kun se on siivuista ommeltu kasaan ja sauman toinen puoli on ok mutta toinen jää ryppyyn.
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    itse huomasin että hellekeli oli paras ryppyjen silottaja kattoverhoilun asennuksessa.
    hikistä ja suhteellisen kettumaista työasentojen puolesta. mustakattoinen auto auringossa niin ”avot”.;)
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kuvittelin, että pikkujuttu pyöräyttää etupenkkiin uudet vaahtomuovit ja vinyylit, vaan eipä olekaan. Pitkän päivän painin yhden selkänojan kanssa. Jousien päälle ensin juuttikangas johon on liimattu vanua:

    [​IMG]

    Tuo em. kiinni jousiin ja päälle muotoon valettu vaahtomuovi:

    [​IMG]

    Toppauksissa on urat sitä varten, että vinyylin takana olevissa kanavissa olevat rautalangat kiinnitetään toppauksien läpi jousien takana olevaan toiseen lankaan. Siinäpä olikin haastetta. Värkkäsin virkkuukoukun tapaisen työkalun, jolla takakautta sain kiskottua vinyylissä olevaa lankaa kohdalleen ja hogringeillä (suom: aitasinkilä lukee paketissa) yhteen sen toisen langan kanssa. Pintavinyylin ja vaahtomuovin välissä on vielä kerros vanua, paitsi tuossa uritetussa keskiosassa. Työvaiheista unohtui ottaa kuvia kun oli niin tuskaista vääntöä ja välillä olin jo vaipua epätoivoon. Lopputulos on kuitenkin ensikertalaisen tekemäksi tyydyttävä:

    [​IMG]

    Enää kolme kertaa sama paini. Kuskin penkin istuinosasta on jousia poikki, täytyy tilata Clark's Corvair Partsilta uusia samalla kun muutakin tilpehööriä.
     
    Muokattu: 3.8.2020
    rekkamies, Visa, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Konepell... eikun siis tavaratilan luukusta puuttui lukko, ja kun ei nyt löytynyt mistään oikeanlaista pisaranmuotoista, niin tein sovitteen pyöreälle yleismalliselle:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eipä myöskään ole saatavan kuuskolmosen keulaan listaa, muihin vuosimalleihin kyllä. Ei tästä varmaan museoautoa tule, mutta kun tuntui nuo vääränmalliset melko tyyriiltäkin niin väsäsin ite reikien päälle peitteeksi jotain:

    [​IMG]

    Etummaisena alkuperäisen jäänteet, seuraavana pesukonetehtaan romulaatikosta dyykatusta rosteripellistä aihio, sitten 45 asteen kulmaan särmätystä teräslevystä leikatut muotintapaiset ja takimmaisena edellisten välissä muotoon naputeltu listan puolikas. Alkuperäinenhän luonnollisesti oli yhtenäinen ja lisäksi epäsymmetrinen, mutta oikaisin ja tein kaksi samanlaista pätkää.

    [​IMG]

    Alumiiniputkesta leikkasin, maalasin ja liimasin päälle tuota mustaa keskustaa imitoivan kapean listan.

    Viime talvena jo naputtelin lampunkehykset suoriksi ja käytin kokeeksi pulverimaalaamossa maalattavana "kromi" maalilla, mutta odotusten mukaisesti harmaat niistä lähinnä tuli. Ostin uudet:

    [​IMG]

    Etupää alkaa jo näyttää autolta:

    [​IMG]
     
    12345678910, falcon1, esmi ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tämähän ikään kuin alkaa palata elävien kirjoihin kun sähkökin virtaa:

    [​IMG]

    Ajovaloiksi laitoin hooneloset ja niille releen. Bilteman kaksoisrele ruuviliittimineen sopii tyyliin ja kiinnityskin kävi suoraan tuossa sisälokarissa olevan luukun ruuveihin:

    [​IMG]

    Sisustuksen kasaus otti koville, tylsää nysväämistä huonosti yhteen sopivien osien kanssa. Maalattujen osien värisävyt eivät osuneet nappiin, osin omia mokia mutta osittain maalin sekoittajien. Rallikartasta aikoinaan valitsin mieleisen värin maalattaville osille, ja sillä ja polyuretaanimaalilla värjäsin kopan sisäpuolen. Sitten hain irto-osille samalla numerolla oikein automaalia, mutta kun osat oli maalattu ja vertailin sävyjä, niin se olikin huomattavasti kirkkaamman punaista. Jätin sillä erää sikseen, ja kun oli verhoilut hommattu, niin menin ovipahvin kanssa maalikauppaan jossa mittarilla mitattiin sävy ja sekoitettiin sen mukaan uusi maali. Sitä kokeilin mallipalaan, eikä taas ollut sinne päinkään, vaan enemmän sinertävä. Sekoitin sitten näitä kahta keskenään ja maalasin, ei tullut hyvä mutta olkoon p...le, kolmatta kertaa en maalaa. Turvavöistäkään ei tullu oikean sävyiset, kävin niin ikään verhoiluvinyylimallipalan kanssa tilaamassa vyöt ja firman pöydällä oli pätkä hyvinkin saman väristä hihnaa ja sovittiin että tuollaisesta tehdään. Lilan väriset niistä kumminkin tuli, en osaa kyllä sanoa onko sellaiset mikä sovittiin vai vaihtuiko väri.

    [​IMG]

    Ulkona ensimmäistä kertaa pariin vuoteen:

    [​IMG]

    Siirsin kotteron säilytystalliin odottamaan muutamaa puuttuvaa pikkujuttua, eli tässä kuvassa näkyviä:

    [​IMG]

    Mielenkiintoisimmat hommat jäljellä. Omin voimin auto kulki ennen purkamista, mutta Powerglide ei vaihda kakkoselle. Jatkuu joskus, nyt on muutama väliprojekti tehtävä kun rakentelutalli vapautui.
     
    12345678910, Gary Grand, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kaivoinpa parin kuukauden tauon jälkeen tämänkin esiin. Muutama kuva joulun kunniaksi, jos ketään kiinnostaa katsella tällaista, kun osatkin on ihan omituisessa järjestyksessä:

    [​IMG]

    Taustalla lakanoiden alla on ykkösprioriteetti, vanha puolilitrainen nelitahtienskan kone. Polttelee jo päästä sillä päästelemään. Osia odotellessa tutkailin seuraavaa romua.

    Ilmajäähdytteinen turbiini:

    [​IMG]

    Tuollainen radiaalipuhallinsiivikko hitsattu pintaan. Näitä on ollut myös takaveto-Powerglideissä nelos- ja kutoskoneisissa Chevy-kakkosissa ja Vegoissa. Edit: Takavetoinenhan se tämäkin on, etuveto-Powerglideä ei sentään taida olla.

    Perässä oli vuosikertaöljyt, liekö ihan alkuperäiset. H.....in pahalle haisi eikä oikein irronnut liuotinpesulla. Paksu kuiva savikerros jäi paikoitellen pesun jälkeen, puukolla piti vuolla ja taltalla raaputtaa irti. Tasauspyörästön pikkurattaat karsta oli jumittanut niin että varmaan vastasi kitkalukkoa.

    [​IMG]

    Kyllä tuosta vielä kalu tulee uusilla laakereilla ja tiivisteillä. Rattaiden pinnassa on lasinkiiltävä ja -kova harmahtava kerrostuma joka lähtee karhunkielellä hankaamalla ja sen alta paljastuu ihan hyvät pinnat. Käsipelissä hirveä hinkkaaminen, täytyy pyhien jälkeen käydä katselemassa jos löytyy joku värkki millä pääsee konevoimaa hyödyntämään.

    [​IMG]

    Powerglideä en ala purkaa ennen kuin saan tuon prätkän pois käsistä.
     
    Muokattu: 25.12.2020
    rekkamies, tooke, isalmela ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Kyllä täällä ainakin seurataa suurella mielenkiinnolla tätä. Jatka päivityksiä vaan.
     
    tooke, isalmela ja malvasto tykkäävät tästä.
  14. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Oliko muuten Getragin G360:n huolto kyseessä?
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Load Flite 727.
     
    Muokattu: 25.12.2020
    1purehell tykkää tästä.
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Hienoa Vairia pukkaa tulemaan. Toi 1gen kori on ollut aina mun mieleen, ehkä johtuu myös siitä, kun tuon "pikkuveli", ainakin ulkonäöltään, oli mun eka oma auto. Ai mikä, no tuommoinen http://www.hak-ry.fi/index.php/galleria/museokatsastetut/104-nsu-typ-110-sc-1967
    https://drivetribe.com/p/the-corvair-or-the-prinz-Clu_JhqiQYmmZYhgnehS8w?iid=XY8OX05tRku-3LEBtDLIeg

    Korin muotoilussa paljon samaa ja tuossa pienempi korisessa TT/TTS oli saman moiset tupla valot keulassa ja myös pyöreät takavalot, tosin kolme lyhtyä puolellaan. NSUssa myös ilma jäähdytteinen takatuuppari rakenne. Myös kaikkien hemi-hemmojen "mieliksi" siitä löytyy 2 kpl hemi kansia, tosin OHC-rakenteella. Tollasella tuli päristeltyä 70-luvun alku, ennen Inttiin menoa. Inttiin piti mennä jo V8n voimin.

    Kuitenkin oli lähellä, etten alkanut tuommoista Vairin Coupea rakentamaan heti kohta Intin jälkeen. Tutulla oli moinen kaupan kone vikaisena. Kone oli jo valmiiksi purettukin ja samaan syssyyn äkkäsin PHRn artikkelin, jossa oli swappi pikkulohkolle tehty moiseen ja vielä keskimoottorisena. Samassa lehdessä oli myös mainos, jossa myytiin asennussarjaa ja piirrustuksia ko. swapille. Tilasin oitis piirrustukset ja niiden kanssa yritin kysellä silloisen ARKn suhtautumista moiseen muutokseen. Heidän pääinsinöörin vastustus ja vaatimukset oli sitä luokkaa, etten moiseen uskaltanut ryhtyä. Hulluinta vaatimuksissa oli tulenkestävän välilasin vaatimus konetilan eristyksiin. Itse ehdotin etumoottorisen linja-auton konekoppaa, joka ei hänelle taas kelvannut mitenkään. Tän "taistelun" aikana ko. Vairikin ehti jo löytää uuden kodin jostain.

    Toi PHRn artikkeli jätti kuitenkin pienen nälän edelleen. Suoritusarvot oli sitä luokkaa, vaikka voimansiirto olikin tiukoilla 327n väännön kanssa. Silti varsin kapeilla (215/70-14" jos oikein muistan) renkailla Vairi päihitti Porchen skipadi-testissä ja oli ratakierroksellakin varsin nopea.

    Netistähän noita löytyy, joku on tunkenut Fieron poikittaisen V8n hattuhyllyn alle ja onhan ne etuveto Oldsin versiot saanut jopa "tehdasasennusstatuksen". Kuitenkin oma suosikki ois pikkulohko takapenkille ja joku kilpa-auto tyylinen transaxel sen jatkoksi, jossa itse vaihteisto on vetoakseli-linjan takapuolella. Samalla kaksi niveliset veto-akselit 2 gen. tyyliin ja tukivarret uusiksi. Taitaa vaan jäädä eläkeläiseltä tämäkin himo toteutumatta :(:(

    Mutta tästä tulee tosi hieno, työn jälki tosi cleeniä. Mutta älä unohda taka-akselistosta ulosjouston rajoittimia, niin kuin tehtaan talousmiehet aikanaan (samoin kuin sen etuvakaajan). Ne oli vielä vakaajaakin halvemmat "turhat osat";)

    Thumps Up t. AM
     
    Muokattu: 28.12.2020
    isalmela tykkää tästä.
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kiitos.

    Vaikkakaan en ole juurikaan pervormassiorientoitunut, niin olen kyllä yrittänyt selvittää itselleni mikä Corvairin ajo-ominaisuuksissa kiikasta ja mitä niiden parantamiseksi on tehtävissä. Kun voidaan jättää huomioimatta perheautokäytön vaatimukset eli kolme matkustajaa takapenkillä sekä toisaalta jousitusmukavuus yksin ajettaessa, niin alustan madallus lyhyemmillä ja vähän jäykemmillä jousilla on tehokkain toimenpide. Ja se etuvakaaja tietenkin, sekä nykyaikaiset renkaat korkeiden rättirenkaiden sijaan. Mainitut ulosjouston rajoittimet ovat toki edullinen ratkaisu ja saattavat vakioalustalla jossain tapauksessa estää katastrofin syntymisen, mutta muiden parannusten jälkeen niille ei ole tarvetta, päin vastoin niistä alkaa olla haittaa siinä vaiheessa kun tosissaan ajetaan mutkaan ja auton kallistuessa rajoittimet nostavat sisäkurvin renkaan irti tien pinnasta. Tuollaista tilannetta ei tietenkään kaikille kuskeille eikä Corvaireille tule koskaan.

    Vanhakoppaisen viimeisessä vuosimallissa on alustaa parannettu jo tehtaalla. Takana on kierrejousien lisäksi yksilehtinen poikittainen lehtijousi ja kierrejouset vastaavasti pehmeämmät. Lehtijousi, joka kantaa 40% kuormasta, on keskeltä kiinnitetty kumityynyllä eli se pääsee keinumaan. Äkkisältään ajateltuna vähän nurinkurinen, koska se toimii päin vastoin kuin kallistuksenvakaaja ja yhdessä pehmeämpien kierrejousien kanssa pahentaa auton kallistelua, mutta tämä kompensoidaan etupään kallistuksenvakaajalla, joka on jämympi mitä aikaisempiin vuosimalleihin saatavilla ollut lisävaruste. Keinuva lehtijousi ikään kuin kannattalee autoa keskeltä ja siitä johtuen kun kierrejouset ovat pehmeämmät, niin ne vähemmän pyrkivät painamaan heiluriakselia alaspäin kurvissa. Tai ainakin näin olen asian järkeillyt. Virallisemmilla termeillä ilmaistuna rakenne madaltaa auton takapään kallistuskeskiötä. "How to hot rod Corvair"- kirjassa kehotetaan rajoitinremmit poistamaan sekä myös annetaan ymmärtää että nuo viimeisen vuosimallin takapään muutokset saattaa olla parempi poistaa jos parasta mahdollista ajettavuutta tavoitellaan.
     
    Muokattu: 29.12.2020
    fmila tykkää tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Tästä tulee kyllä hieno, punainen sisusta bucketeilla on upea. Työnjälki edelleen korkeatasoista, mukavaa katseltavaa!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Kiva kuulla nuo parannus keinot. Ovat varmasti tehokkaampia kuin mitä mun mieleen on historian kirjoista jäänyt. Renkailla on luonnollisesti suurin merkitys tuohon alle taittumis ongelmaan. Tämän päivän vyörengas kun ei millään taitu alle samaan tyyliin kuin rättirengas, ainakaan järkevillä ilmanpaineilla. Olikos ne löytämäsi JPt 13" vai 14" halkaisijaltaan. Ongelmaksi alkaa muodostua renkaiden löytyminen "pienille" vanteille. 15"kin alkaa olemaan vaikeita. Noita alle taittumisia on nähty jopa yhden saksalaisen laatumerkin heiluriakselissa, kun alla olivat uutukaiset vyörenkaat alustan suunnittelun aikaisten rättirenkaiden sijaan. Onneksi siinä "miniVairissa" (lue NSU) oli jo nelinivelinen takajousitus, sen sain silloin nuorena miehenä jo nättiin sivuluisuun jopa Keimolan kurveissa. Kotiin pitikin ajella aina pikkuteitä pitkin, poliisit kun piti mielellään rengasratsioita iltaisin. Illan aikana sain puolella tankillisellakin 3mm pinnalla olevat finnmailerit sileiksi;);)

    ...jatkoa odotellen t. AM
     
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    6x14", noihin vielä löytyy jonkinlaisia renkaita. Pulttijako (4x4,5") on sama kuin monissa japseissa, mallailin juuri äskettäin nurkissa lojuvia etuveto-Nissanin 6x15 peltivanteita Corvairiin. Keskiöitä siirtämällä ja keskireikää 1,5 mm avartamalla olisivat passelit.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!