Erilaisempi Sevrolee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Lade

    Lade Gearhead

    Upea projekti, hieno korimuotoilu. Respect hienoista koritöistä eritoten.
    Noissa on hassusti imusarjat "yhtä puuta" kansien kanssa. Muistan jossain nähneeni jotta orgis imusarjat oli koneistettu veks, jotta sai porsche -tyyliset kolmikurkkuiset pystyimukaasuttimet asennettua special made imusarjoilla.
    Corvair moottoreita on muunnettu myös lentokonekäyttöön, joten luotettava peruskonstruktio täytyy olla.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu se hassu epäsymmetrinen imusarja on se mikä kuristaa tehot. Kaikenlaisia virityksiä on tehty aikojen saatossa. Helpoin on ollut muutossarja millä on istutettu neljä vakiokaasaria imusarjaan, sillä teho lisääntyi heti 25 % ilman muita muutoksia.

    Minäpä sain moottorin apulaitteet käytyä läpi:

    [​IMG]

    Kaasarit oli kaikesta päätellen peruskorjattu äskettäin, siis äskettäin ennen kuin auto on jäänyt pois ajosta noin 13 vuotta sitten. Ne oli lasikuulapuhallettu ja sen jälkeen maalattu, läppärungot alumiininvärisiksi ja kannet kullanvärisiksi. Maalit lähti ultraäänipesussa. Läppäakselit oli uusittu. Ryyppyläppiä avaavista alipainekelloista oli molemmista kalvot puhki. Laitoin uudet prikulleen samanlaiset, made in taiwan. Eivät liene pitkäikäiset nämäkään. Virranjakajan alipainesäädin, ilmeisen alkuperäinen, made in usa, oli sen sijaan edelleen ehjä. Laitoin uuden kiiltävän taiwanilaisen, mutta vanhan visusti talteen.

    [​IMG]

    Nythän tämä alkaisi olla muutamaa nippeliä vaille valmis tunkattavaksi paikallen. Neljä vuotta on kulunut siitä kun otin pois. On tuossa vaan muutama muu akuutti pikkuhomma tehtävä tallissa ennen kuin voi Corvairin ottaa nosturille. Öljynpaineet pyöritin porruumoottorilla ennen kuin laitoin jakajan paikalleen. Ihan hyvältä vaikuti sen osalta, viitisen sekuntia kesti mittarin viisarin laskeutuminen nollille hitaan pyörityksen jälkeen. Öljyksi laitoin Amerikan foorumeiden suosittelemaa 10w/40 synteettistä dieselmoottoriöljyä kun sellaista sattuu sopivasti tynnyrillinen olemaan ja sekaan lorautin Redline sinkki/sisäänajolisäainetta.

    Edit: Löytyi tällainen ennen-kuva:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.12.2021
    Kustom STW, rekkamies, Gary Grand ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    2- pyöräisissä amerikkalaisissa ilma(öljy)jäähdytteisissä Valvoline Racing on ollut hyvä öljy. Tosin liukulaakereita ei juurikaan ole
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ostakaa Corvair. En osaa harrastaa. Motivaatio loppuu aina juuri kun projekti on valmistumassa, on sitten kyseessä auto, puuvene tai hirsihuvila. Eikä ole tavannut tulla takaisin.

    Voimapaketin sain viime viikonloppuna paikalleen ihan sujuvasti.

    [​IMG]

    Viimeiseksi vetoakselit paikallen, jarrukilvet tietenkin sinne väliin. Kiinnitysmutteritkin maalasin kahteen kertaan pikkupensselillä etteivät ruostu. Sittenpä alkoi vastustaa. Seuraavana päivänä aloin kasata jarruja. Eipä mene sylinterin kiinnitypultit paikallen kun on jarrukilven ja tukivarren välissä sentin rako. Vetarit ja kilvet irti, sylinterit paikalleen jne. Ja maalasin mutterit vielä kertaalleen. Sitten loput jarrut kasaan, viimeiseksi jarruletkut. Ensimmäinen sopi, toinen ei kun ottaa kiinni tukivarteen siitä kohdasta missä on kuusio avainta varten, ei sovi kiertämään kiinni. Letkut lähtevät sylinteristä vähän viistosti. Olin sekoittanut sylinterit vaikka osat olivat laatikoissa joissa luki vasen ja oikea. Puratti kaikki pois niitä vetareita ja jarrukilpiä myöden jotta sain sylinterit vaihdettua puolelta toiselle. Enää en maalaillut muttereita. Koko päivä kahden jarrun kasaukseen.

    Illalla viimeiseksi nestettä sylinteriin, valukoon yön yli. Lattiallehan ne valuivat, siis auton lattialle maton alle. Tässä kun jarruputki käy kabiinin puolella haarautumassa ja oli jäänyt yksi liitos sormitiukkuuteen. Siivouksen jälkeen ilmaus joka yllättäen vaikutti onnistuvan ihan helpostikin kun laitoin säiliöön painetta ja vaan raottelin ilmaruuveja. Poljin painuu aika syvään, mutta luultavasti vaan on kengät kaukana rummuista kun en viitsinyt sen kummemmin säädellä vanhoille rummuille. Uudet takarummut on hommattava, Clark's Corvair Parts on vuoden verran mainostanut että uusia on tulossa. Ensin piti tulla kesällä, sitten syksyllä ja nyt ei enää veikata mitään aikataulua.

    Seuraavaksi Powerglideen öljyt. 7,5 litraa kirjan mukaan kuivaan laatikkoon. Viisi litraa kaadoin ja alkoi vana tulla auton alta. Huohottimesta tuli yli kun eihän koko määrä tietenkään sovi ennen kuin auto käy.

    Eilen sitten piti käynnistää. Bensaa tankkiin ja eihän se siellä pysynyt, vuoti mittarin anturin välistä. Anturi oli uutuuttaan kiiltävä kun auto mulle tuli ja laitoin paikalleen vanhalla tiivisteellä, kun ei uutta ollut tullut mieleen hommata. Laitoin sitten imemään pullosta josko sillä saisin käyntiin. Ei alkanut näky bensaa kaasareilla vaikka tovin pyörittelin startilla. Uusia bensapumppuja ei ole saatavana eikä varaosiakaan. Tarkoitus olikin laittaa sähköpumppu, kun näillä vanhoilla ritsoilla tulee niin harvoin ajettua (jos ollenkaan) että aina on kaasari tyhjä kun pitäisi lähteä liikenteeseen. Vanhan pumpun jätän rekvisiitaksi ja t-kappaleeksi mistä haarautuu putket kaasareille. Tänään sain sähköpumpun paikalleen ja hienosti alkoi naksuttaa, bensa vaan suihkusi siitä vanhasta mekaanisesta pumpusta. Olin sen purkanut ja putsannut, monimutkainen värkki. Siinä on ikään kuin kaksi pumppauskalvoa ja kolmas mikä muodostaa paineentasauskammion. Kalvot oli aika koppurat. Purin pumpun uudesta ja kasasin ilman jäykkää pumppausjousta jos siten saisin sen hallitummin kasaan kun ei tarvi jousta vasten pungertaa. Ei se nyt enää taida (niin pajoa?) vuotaa. Clark'silta saa ostaa pumpun kannen ja rungon väliin palikan mikä toimii haaroittimena ja voi heittää kovettuneet kalvot roskiin. Sähköpumppu nakuttamaan ja seuraavaksi lensi bensaa kohokammioiden huohotusreijistä. Kaasareihin tuli oikein De-Luxe korjaussarjat uusinen neulaventiileineen, pumppukin pitäisi olla oikeanlainen 4-7 psi painetta tekevä.

    Kaksi päivää oon impannu tallissa bensaa, s...na, viikkoon en mene koko talliin. :odrealmad:

    Niin juu, onneksi ei tässä mallissa tarvi jäähdytinnesteen kanssa lutrata. Taidan käväistä suraavaksi jonkun kivan sähköauton.
     
    Muokattu: 16.1.2022
    lemmy, LehtinenA, hartsa69 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No nyt on vastustanu koko rahalla :confused:
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Olin samaa sanomassa..

    Siitä bensanpaineesta vielä, Oletko mittailut sitä? Se 4 -7 psi kuulostaa aika isolle haarukalle. Auttaisko regun asennus ongelmaan?
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei ole sopivaa mittaria käsillä ja kyllä se taitaa tuo 7 psi olla liikaa. Paineensäädin on hommattava, ainahan sitä sähköpumpun kaveriksi suositellaan kaasaripeleihin.
     
  8. hmr66

    hmr66 3rd gear

    koettelee Corvair, vaan vappuna baanalla.

    Stemppiä!
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Osia ja motivaatiota odoteltu, jälkimmäistä ei tahdo löytyä. Bensa alkoi sentään pysyä tankissa ja mekaaninen pumppu ohitettu vuotamattomalla umpijöötillä:

    [​IMG]

    Bensan paineensäädin (Malpassi) asennettu ja kaasarit tulvivat edelleen. Sopivaa painemittaria ei ole vieläkään, joten ei ole tietoa paineesta. Säätimen ohjeessa ei mainittu onko se säädetty johonkin lukemaan, mutta neuvottiin kiristämään ruuvia 1/4 kierros jos auto hyytyy kiihdytyksessä. Jotain varmaan mokasin kaasareiden kanssa. Uudet neulaventtiilit ja kohot on ja olin kohojen korkeuden sääätävinäni ohjeen mukaiseksi. Tekisi mieli tuupata koko p...ka lumihankeen kun olisi tallille muutakin tarvetta.

    Pystyiskö tällä edes ajamaan?:D

    [​IMG]
     
    rekkamies, Kustom STW, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

     
    Muokattu: 3.2.2022
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Alkoihan se pöristä. Oli toisessa kaasuttimessa neulaventtiili ja koho jotenkin nalkissa keskenään. Ravistelin irtonaista kaasarin kantta niin lähtivät liikkumaan. Toinen vuotikin vaan siitä isosta mutterista minkä takana on sihti. Liian ohut tiiviste. Jos tästä nyt saisi sen verran virtaa että jaksaisin pakertaa loput pikkujutut. Nyt on kyllä huomenna kokeiltava jos tuo siirtyisi omin voimin varaston puolelle, niin saisi käyttöpakun sulamaan lämpimään talliin. Slottivanteet on vietävä johonkin tärykiillotukseen, siihen en kykene. Yhtä hinkkasin jo useamman illan, eikä se ole vasta kuin sellainen satiinihimmeä.
     
    FuryIII '71, Kustom STW, teippi-mikko ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kylläpä on ollut bensojen ja kaasareiden kanssa pulaamista. Toisen kaasarin kannen tiiviste hikoili bensaa läpi ja venturista tippui harvakseltaan kun pumppu pyöri eikä moottori käynyt. Pari kertaa purin kaasarin ja kaikki näytti olevan kunnossa. Uudessa messinkisessä kohossakaan ei tuntunut bensa hölskyvän ravistellessa. Laitoin sitten uuden ja vanhan kohon puntariin, vanha 15 g, uusi 20-21 g. Laitoin vanhan takaisin niin näyttäisi että sillä tokeni. 5 g bensaa on jonkinlainen määrä. Kai se on toiseenkin vaihdettava vanha koho takaisin.

    https://aijaa.com/C4EldO

    Puhelimen mikki ei tallentanut kuin flektin ja remmin ujellusta.

    Kansien jälkikiristys ja venttiilien säätö seuraavaksi. Hydrauliset nostajat tässä on, mutta asioista perillä olevien tahojen mukaan on tarkka säädöstä ettei jää venttiili kantamaan. Suositus on säätää käydessä, ensin auki niin että alkaa naputtaa ja sitten sen verran kiinni että juuri naputus loppuu. Täytyy askarrella venttiilikopan puolikas mikä kerää öljyt.
     
    kerkko, fmila, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Hienostihan se "ujeltaa":):). Nyt on siis "kampiakseli käännetty kesä-asentoon". Eikun Vappua kohti et pääset nauttimaan takatuupparin hienosta menosta.

    t. AM
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kannet kiristelty ja venttiilit säädetty.

    [​IMG]

    Äänenvaimentimen joutui sijoittamaan eri kohtaan säädön ajaksi.

    [​IMG]

    Kovempi kilinä ei kuuluu venttiilikoneistosta, vaan peräkkäin astelluista irtonaisista putkenpätkistä joilla yritin johtaa savuja pihalle.

    Vanteenkiillotusfirmalla on jonoa kevääseen, en malttanut odottaa. Mutta olipa kerrassaan tympeä homma.

    [​IMG]

    Vanne on kiinni peräkärryn pyörännavassa, viimeisiään vetelevä kiillotusmylly pyörittäjänä. Ensin hioin 600 ja 1000 vesihiontapaperilla, sitten rättilaikoilla ja kahdella eri karkeuden vahalla ja lopuksi kiillotumyllyllä vaahtomuovilaikalla ja Autosolin alumiinitahnalla suorat pinnat. Ei niistä häävit tullut, mutta ei kai täällä 5 km:n soratien takana tarvi ollakaan ihan peilikiiltoa.

    Samalla potutuksella hioin kattomaalista appelsiininkuorta sileämmäksi ja nokkapellistä roskia sekä myllytin kiiltäväksi. Selvästi parani.

    [​IMG]

    Keskikuppeja ei ollut kuin pari rikkinäistä, hain kiinakaupasta keittiömittakuppeja.

    [​IMG]

    Renkaat on myös Kiinasta, Radar Dimax Classic 195/70R14. 296 €/ sarja kotiin kannettuna. Pintakuvio on aika prikulleen sama kuin Corvairin alla olleissa vuosikymmeniä vanhoissa Michelineissä. Samasta lafkasta olisi saanut samalla rahalla yhden Dunlopin klassikkorenkaan. Vredestein Sprint Classicit olisi olleet jotain siltä väliltä, mutta ei missään ollut nyt tuota kokoa saatavilla. Corvairisssa on kuitenkin tunnetusti niin erinomaiset ajo-ominaisuudet, että eiköhän sen kanssa pärjää huonommillakin kumeilla.

    [​IMG]

    Ensimmäisessä kuvassa esiintyy ruosteinen jarrurumpu. Uudet tulisi tarpeeseen, mutta ei jostain syystä ole Clark's Corvair parts niitä saanut myyntiin, vaikka vuoden verran on pitänyt olla tuloillaan. Tekemättömien hommien lista alkaa olla aika lyhyt. Varmaan jotain massaa pyöräkoteloihin olisi syytä roiskia ja ohjauskulmat säätää.

    Juurikaan minkäänlaista tarvetta en tunne päästä ajelemaan.
     
    6PPC, FuryIII '71, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Laitetaanpa tähän vielä viimeinen kuva, kun nyt on harrastuskausikin päättynyt tältä vuodelta (vrt. aloituskuvaan neljän ja puolen vuoden takaa)

    [​IMG]

    Huono kuva, kun oli illan sininen hetki kun siirsin kotteron varaston puolelle. On tuosta jo useampi viikko aikaa kun otin kuvan. Sen verran kävin jäisellä tiellä kokeilemassa, että totesin puuttuneen Powergliden toisen vaihteen löytyneen remontin myötä. Piti parempi kuva ottaa tuossa yhtenä iltana, mutta eikö p....e kaasari taas tulvinut ja toinen puoli moottorista tukehtui. Pari kertaa olen kaasarin avannut ja lirkutellut kohoa sekä neulaventtiiliä edestakaisin, enkä keksi mikä voi mokoman jumituksen aiheuttaa. Seisköön varastossa siihen asti jos jonakin vuonna pula-aika helpottaa ja löytyy uudet jarrurummut taakse.

    Ei tuossa enää oikein mitään mielekiintoista olekaan, kun kaikki osat on tullut pyöriteltyä käsissä ja korjattua tai korjauskelvottomat uusittua. Sen verran voisi tietysti ajella että tulisi todettua Corvairin legendaariset ajo-ominaisuudet.
     
    LehtinenA, Ilel83, FuryIII '71 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Juu, kyllähän tohon profiilikuvaan pitäisi oman Corvairin kuva saada....
     
    LPV, Inlinee ja Rautamäki tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!