Etanolikäyttöiset pakut sekä kevyt kuokit vapautettiin kokonaan ajoneuvoverosta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 25.2.2020.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Muokattu: 25.2.2020
    1purehell tykkää tästä.
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

    Ei vapaudu ajoneuvoverosta vaan käyttövoimaverosta.:(
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Oikein mutta bensiinikäyttöisiin kevyt kuokkeihin tuo etanoliporkkana ei toimi koska mitään maksua ei bensakäyttöisestä kevyt kuokista nyttenkään mene.
    Ainoat hyötyjät tai siis hyötyjä on siis pakun etanoliseksi laittavat.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa, lisää porkkanaa, crown etanolille...
    :rolleyes:
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Mutta etanolikäyttöisistä meni sama maksu kuin dieseleistä ja kaasu autoista. n.80€
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Hyötyvät ne, jotka muuttavat diesel PA:n tai diesel kevyt KA:n ensin ottomoottorille (bensiinimoottorille), että voivat ajaa etanolilla. Kun dieselkone ei oikein käy etanolilla.

    Eihän tähän astikaan bensa PA:sta ja KA:sta oli kannettu käyttövoimaveroa. Niissä on kuitenkin voinut polttaa etanolia pienellä muutoksella tai ilman muutoksia.

    Tuntuu jotenkin pöljältä touhulta Traficomilta. Vai onko minulla mennyt jotain ohi?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dieseliä ja kaasua käyttävälle auton tyypillä on merkitystä. Pakussa vero on pienempi kuin henkilöautossa ja kevytkuorkissa ilmeisesti vielä vähäisempi.

    Olen harkinnut F-150 kaasuttamista. Lavan alle ei suuren suuria paineastioita mahdu, mutta lavalla voisi olla tilaa. No, mutta sehän ei käy, kun ei ole enää pakettiauton mitoissa.

    Onnistuiskohan tuo siten, että maksaisi hlöauton verot ns sekakäyttöautosta (paku, joka ei ole pakun mitoissa -vero) ja sitten saisi laittaa suuren kaasupullon lavalle? Ja pääsisi sillä kuitenkin pakun käyttövoimaveroilla?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olen nähnyt useamman kaasu PA pick upin, joissa pullo pienentää kuormatilaa. Omistajien mukaan muutoskatsastuksessa ei ole ollut mitään ongelmaa.
    Onkohan ohjeistuksessa joku lause, että kaasupulloa ei huomioida kuormatilan mittauksessa? Tavallaan, että se olisi kuormaa.
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jos erehtyy muutoskatsastamaan bensapelin etanolikäyttöiseksi, niin silloin pätkähtää käyttövoimavero maksettavaksi. Jos taas ajelee ilman muutoskatsastusta etanolilla, niin silloin ei tietenkään ole naftaveroa tullut maksettavaksi, eikä tällä muutoksella ole sitä myöten vaikutusta.

    Eli ihan oikea uudistus tuo on verotukseen, vaikkakin koskee hyvin pientä määrää autoja. Henkilöautoilijathan saavat tietysti maksella naftaveroa etanolivehkeistään, koska ilmastonmuutos ja kaikki.
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ja tietolähde on?
     
  12. ihka

    ihka 2nd gear

    Eli ilmeisesti yrität sanoa että kevyt kuokeissa on joutunut ennen maksaa käyttövoimaveroa jos on mennyt muuttamaan bensakäyttöisen (ilman käyttövoimaveroa) ympäristöystävällisemmäksi eli etanolikäyttöiseksi ?
    Johan on ollut taas sarjassamme viisaita veroja jos näin on ollut ?
    No nyt sekin järjettömyys on poistettu mutta en ymmärrä miksi kukaan muutoskatsastaisi etanolikäyttöiseksi koska veroja ei kummassakaan ja pumpulta voi laittaa sitä mitä itseään lystää.
    Ainoa hyöty voisi olla ajoneuvoa myydessä.
    Saisi ehkä paremman hinnan kun virallisesti etanolikäyttöinen vaikkei sillä käytön kannalta mitään merkitystä olisikaan.
    Saisi olla edes katsastusporkkana tai jokin jolla ihmisiä houkuttelisi etanolikäyttöiseksi muuttaminen bensa kevyt kuokit.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa turhalta päätökseltä koska etanolikäyttöisistä tai muutetuista ei ole tarvinnut maksaa käyttövoimaveroa tähänkään asti.
    Vai onko niin että asia on muuttumassa lähiaikoina ettei etanoliautojen määrä vain lisääntyisi ?
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Parilla puolitutulla on etanoliautot, joista ovat joutuneet käyttövoimaveroa maksamaan. Ei kyllä löydy mistään Trafin sivuilta mainintaa tuosta etanoliautojen käyttövoimaverosta, mutta laskuja on Tragicom aiheesta kuitenkin lähettänyt.

    Sen verran vedän kuitenkin sanojani takaisin, että on tainnut kuitenkin koskea vain kuorkkeja tähän asti tuo etanoliautojen vero. Olin melko varma että toinen noista autoista olisi ollut henkilöauto, mutta olikin kuorkki. Eli henkilöautoista ei tosiaan taida joutua maksamaan käyttövoimaveroa vaikka etanolille muutoskatsastaisi, hyvä niin.
     
  15. ihka

    ihka 2nd gear

    NYT meni yllä kyl aivan vituiksi tai sitten mä en enää tajua tästäkään mitään.
    Henkilöautoista maksetaan aina käyttövoimavero oli auto bensiini, diesel tai E85 käyttöinen tai vaikka kaikkien niiden sekoitus.
    Kevyt kuokeissa ei koskaan makseta mitään jos on bensakäyttöinen ja jos dieselkäyttöinen niin sen alle 100€/v jolla ei suurta merkitystä kokonaiskustannuksissa.
    Nyt E85 pakut ja kevyt kuokit vapautuu verosta mutta kuten todettu niin kevyt kuokeissa ei mitään veroa ole ollut ennenkään.
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Taidat nyt sekoittaa käyttövoimaveron ja ajoneuvoveron, ovat erillisiä veroja vaikka samalla laskulla tulevatkin
     
  17. ihka

    ihka 2nd gear

    ^ilmeisesti sitten joten aivan sama.
    Bensakäyttöisestä kevyt kuokista ei ole joutunut maksaa mitään muuta kuin vakuutusmaksut eli trafille aina 0€/vuoteen.
    Jos nyt etanolikuokit samalla viivalla niin eipä muutoksesta hurraata voi huudella.
    Ainoa voittaja on E85 pakut jotka muuttuvat vähän ajossa kannattavimmiksi kuin dieselpakut koska niissä järjestään ainakin 500€/v maksua/maksuja Trafille.
     
  18. peto

    peto Gearhead

  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ED95 ei sovellu perinteiseen dieseliin.

    Scania on toistaiseksi ainoa, jolla on aineelle sopiva moottori tarjolla.

    "Etanolidiesel ei sovellu tavallisiin dieselmoottoreihin vaan se vaatii moottorin, jonka materiaalit, polttoainesuuttimet ja KÄYNNISTINMOOTTORI on suunniteltu korkeaa etanolipitoisuutta varten."

    https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Myös volvolla ollu ainakin testissä autoja.

    Erona muistaakseni moottorin puolella ainoastaan suuttimet ja männät. suuttimien eroista en tiedä mutta männät taisi erota ainoastaan palotilan koon osalta, etanoli luonnollisesti vaatii reilusti suuremman puristesuhteen syttyäkseen puristuksesta. Mutta ei tuollaisen jälkeenpäin muuttaminen nyt mikään ihmeellinen teko ole.
     

Kerro tästä muillekin!