Eturenkaat kuluu, rengaslaatu vai mekaaninen aiheuttaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Karpov, 18.5.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Etuvetobuikki.

    Auton mukana tuli 2013 kesän kynnyksellä ostetut nokian hakka greenit joista oli kuitti.

    Auto tuli hommattua 2014 tammikuussa joten yksi kesä oli näillä takana entuudestaan ja auto ei missään kovassa ajossa edes tainnut olla.


    Renkaissa keskellä kulumistaulukko. 6,5-7mm oli kahdessa renkaassa ja 5mm toisessa parissa. Tämä siis ennen omaa käyttöä. Uutenahan lie 7-8mm syvyys?


    Tänään sitten tsekkasin vaihteeksi urat ja takana on 6mm jämptisti molemmin puolin joten kulumaa ei juuri ole mutta edessä on enää 3mm!

    Hiukan alle kymppitonni ajettu nyt kesärenkailla.

    Renkaat kuluneet täysin tasaisesti ja mitään vipatuksia tms ei ole.


    Onko ne nyt oikeesti vaan noin pehmeät että saa ostaa joka vuosi uudet kesärenkaat vai syökö joku salakavalasti niitä?


    Tällä menolla on juhannuksena sakkokumit edessä.
     
  2. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kyllä ne vaan kuluu sama ongelma Continentaleiden "huippurenkaiden" kanssa tuntuu sulavan alle 20tkm sakkokumiksi ja sama laulu Nokian made in Russia kumeksien kanssa.
    Kumhot kesti ajaa huoletta ja olivat halvimmat (melkein 30tkm)

    Autokin niin massiivinen kuin dodge caliber crd ja kulmat säädetty ja niveliä vaihdettu eli ei johdu siitä renkaiden kulumiset sekä vaihdettu kesken kesää edestä taakse kulumisen tasaamiseksi.

    Näistä joku taksimies joskus kertoili että kohta öljynvaihtoväli on pidempi kuin renkaanvaihtoväli.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vetävissä pyörissä 2mm kuluminen ja 10tkm kuulostaa ihan hyvältä saavutukselta, ottaen kuitenkin huomioon kevätkarkeat tiet ja ilmeisesti kohtuukorkeat keskinopeudet. Ajatellen, että tämän kevään aikana kuitenkin ajanut jo tuo verran.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi perse. Tähän tää on menny. Nuokaan maksaneet kun joku 550€ uutena. Kiva lisäsijoitus jos joka kesäinen hankinta. Made in russia nämäkin.


    Samaan aikaan joku fighter 20 vuoden takaa pyörinyt toisess autossa alla jo aivan tolkuttomasti. Kova ja halkeillut pinta mutta ei ole juuri kulunut.


    Ymmärsinkö oikein että kumhot kestivät huoletta ajaa melkein 30tkm? Ei oo sekään kovin häävisti.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Työkaveri nainen osti omaan volvoonsa touko-kesä kuun vaihteessa nokian renkaat ja lokakuussa kattelin, ettei se niillä seuraavaan kesään hyökkää

    Päivittäistä ajoa about 100km ja jotain v-loppuna ja osan ajasta ulki toisella autolla töihin eli voi olla jopa alle ton 100km päivittäinen

    Eli about 10-15 tuhannessa kaljuksi nokiat :odroll:




    Mut nokiahan on aina ollut heikko kylkinen rengas ja jos tekee renkaat jotka kuluu loppuun alle 15tuhannen ei tartte takuuseen korjata 16tuhatta kestäviä kylkiä :poff:

    Eikä ne sitä paitsi olleet edes hiljaiset :soosoo:
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Mulle eräs ammatikseen paljon ajava kertoi lukeman 20tkm.
    Samaisessa autossa öljynvaihtoväli 30tkm. :odroll: :odroll:

    Tähän faktoja, kiitos!
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuskinpa löytyy todellista faktaa...
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäsköhän oikeen topicci laittaa sitten että mitkä renkaat ne pitäs hankkia näihin vähän rouvimpiin vehkeisiin ettei ne heti sulis alle?


    Nokian vanhemmista renkaista on kokemuksia kudosvaurioista todella paljon varsinkin talvirenkaista. Eihän ne uusia olleet mutta varmasti viidestä on pamahtanut juuri kylki paiseelle kun on kudokset pettäneet.


    Talvirenkaat on muuten on kiinalaiset nankangit mitä olen aina katsonut kieroon. Talvi oli kova renkaalle = vähän lunta ja sitten ajottaisia jääkohtia niin että varmasti suti ja nappaili pitoa.

    Ei vaan kiinanpojan tekeleet menneet juuri mikskään. Ajoa tuli niilläkin lähemmäs 10tkm.
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla vissiin liian rauhallinen ajotyyli ku kerkeää kummit ennemmin kovettuu ku kulumaan vaikka kilometrejä tulee vuodessa varmaan sen 15tkm. :-D
    Aina menty halvimmilla renkailla, ainoot vaatimukset ollu mustat ja pyöreät. Kesägummit kestää sen 5kesää helposti per auto ja talvikumit vielä pidempään.

    Taitaa camryssä olla ainoat itse ostamani talvirenkaat vuodelta 2001-2002 and still going strong!
    Tottakai noilla renkailla täytyy jo hieman enemmän ennakoivaa ajoa olla vielä ku autokin on jo hieman väsähtäny alustaltaan, mut aina on perille päästy.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos kulumis kestävyyttä haluaa ni renkaikksi jotkut kiina halpikset, Ainakin sunnyt kestää noin 4x ajomäärän continentalin huippukumeihin nähden. Se vain että kaikkea ei voi samaan kumiin valita, joten jos renkaalle haluaa esim märkäpitoa ni kuluminen lisääntyy.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, Rouwan Datsiassa on vielä ensiasennus Contit alla ja mittarissa n.150tkm. Tämän kesän vielä ajaa sitten sakkogummit.

    Mirkussa edessä Kiinanihmeet pintaa vaik kuin sivut halkeilee, ei hyvä, taka BFG:t ei sivut halkeile mutta pinta hävinnyt keskeltä, varsinkin, savuna ilmaan... :rotfl:

    LavaHopan mukana tuli vielä alkuperäiset Nokialaiset kesä/talvirenkaat vm -90, kovat ku korput ja kudosvikaiset... Tosin vehkeellä pamahti vasta talvella ensimmäin 100tkm rikki :D

    Joten, ei voine yleistää että Contit kuluu 20tkm sakoille... Kiinan kovettumisen/halkeilun kyllä?
     
  12. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Taksina VW caddy ja jos 20tkm pääsee kesällä etukumeilla ni se on saavutus.
    Kokeiltu kaikenlaisia, Michelin, Continental, linglong, goodride. Nuo kiinalaiset ollu halpoja ja hyviä. Kulutusta kestäny samanlailla ku kalliit merkkirenkaat. Sen 14-18tkm, tietty suht iso auto ja kokona 205/55-16.
    Takana kestää yleensä tuplamäärän.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ainakin aiemmin renkaan kyljessä luki Treadwear ja kolminumeroinen luku. Mitä suurempi luku, sitä kovempi kumi ja kovempi kumi kestää paremmin. Katuslikseissä oli vaan kolme nollaa.

    En ole katellu pitkään aikaan onko tuota merkintää enää renkaissa.
    nopeasti kuluvissa renkaissa se oli 100-200 ja kestävämmissä 300.
     
  14. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Joo... Kyllähän ne nankangin (en muista mikä malli itellä, nankang kuitenkin oli) talvirenkaat on hyviä kesärenkaita :lol: Kaverilta sain ilmatteeks lähes uudet nankangit, sanoi että ei niissä oo pitoa, ja että omaan pihaan melkein jää kiinni... Aattelin että ei kai ne ny niin huonot voi olla, ja että mullahan on neliveto, no problem. Mutta oli se vaan todettava että itku olis tullu jos ei olis joka pyörä vetäny, en jääny omaan pihaan kiinni, vaan ei se kaukana ollu.
    Tietysti jos jatkossa on tämmösiä talvia niinkuin viime talvi niin ihan huiput renkaathan ne silloin on :D
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Täälläkin tainnut olla useampi kiroilu, et alle kauden vanha nokia kierona.
    Olikohan parhaalla peräti 2 peräkkäin toinen edestä toinen takaa :-?
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itekkin työssä renkaita pyörittelen ja todettu on että nykyrenkaat menee äkkiä... Ihan suoraan verrannollinen on kuluminen vs. hiljaisuus/"paremmuus" elikkäs tosiaan niinkun tuolla jo mainittiinkin niin treadwear-lukuhan sen määrittää...

    Esim. joku conti/misukka on joku 180-240 TW ja sitten itellä olevat nokian nordman sx esim. on muistaakseni hieman yli 600.... mutta kyllähän ne ääntä pitää ja sateella melko liukkaat, mutta varmasti paremmat ajaa nuo sx:t 6mm pintaa vs misukka 3mm pintaa....

    Eli jos haluaa hiljaiset niin sitten hyväksyy sen että ne kuluu...

    ps. muistakaahan ihmiset sitten että näissä nykyrenkaissa on pidettävä melko kovat paineet että rungot/pinnat pysyy hyvänä.
    Esim. 195/65/15 itsellä 2,5 baria ja hyvänä pysyvät (kolmas kesä samat renkaat etupäässä omegassa ja pintaa n. 5-6mm ja kilometrejä~20tkm )
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2,5bar oon myös itse pitänyt aina paineita vähänkin escorttia isommassa autossa.

    Ei noi hakkegreenit oo ees kovin hiljaset joten en tiiä mitkä edut ovat :D


    Pitää kai kiinalaiset ostaa sitten, kyllä ne nyt varmasti paremmin pitää kun nypityt nastat tai 10v vanhat mitkävaan renkaat.... kai.
     
  18. passerby

    passerby Gearhead

    Itse en mitään Pingpongeja osta. hyi helevetti. muutenkin nykyään tulee liikaa tavaroita kiinasta.. varmaan maapallon pohjassakin lukee Made in China siellä antarktiksen jään alla.. pthyi.

    Edit: nykyään jopa volvo on kiinalainen.. :cry: :lol:
     
  19. belair66

    belair66 Gearhead

    Kokeile Buickiin vaikka Champiro-merkkiä, niin loppuu se ylenpalttinen kuluminen. On edulliset ja kestää kilsoja, ainakin mitä itsellä ollut, eikä edes äänekkäät. Myös Cooperit ja Generalit on ollut toimivia omissa laitteissa. Itse erehdyin ostamaan pari vuotta sitten käyttiksenä olleeseen 4-kopan Golfiin Michelinin omistaman Kormoran-merkkiset renkaat. Olihan huonot! 10 tkm ja etuset sileät, takana alle 15 tkm. Nyt samaisessa Golfissa pyörii Kumhon 40-50 tkm ajetut talvirenkaat (nastat nypitty) toista kesää, hyvin rullaa..! :)
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Saattaahan se kinkkigummi kestää ko uutena jo korppu :rotfl: P100 erehdyin ostamaan GT Radialit viime suven loppupuolella, vesiliirto tosiasia jo 80km/h vauhdeissa... Tiesin kyllä sadekelin heikkouden Kiinagummeissa mutta silti yllätti kuinka herkästi nousee plaaniin.

    Ja työkaverilla oli 1.6 Asconassa nuo GT Radial Champirot ja löi tyhjää märällä asfaltilla normi kiihdytyksissä... Ynnä kiljuivat kuin elokuvissa kuivalla kelillä tiukemmissa käänöksissä.
     

Kerro tästä muillekin!