Etuvilkkujen/parkkien väri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sami, 7.7.2010.

  1. ilu

    ilu 1st gear

    Siitä vaan kokeilemaan sinistä jarruvaloa katsastukseen, pitäis kelvata kun on värillinen....
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    ...ja auto käyttöönotettu ennen seuraavaa lainmuutosta (1957)...
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei punaisissa takasivuvaloissa ole niinkään ikärajaa, vaan valmistusmaa ratkaisee :mad:
    Vain ammattitaidoton inssi väittää, etteivät 65-mallisen auton parkit saisi olla oranssit. Oranssit parkit oli jopa ensimmäisissä Toyota Crowneissa.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Valmistusmaa on vaikuttanut valomääräyksiin ennenkin. 60-luvulla Mosse Elitessä oli takatolpissa eteen valkoista ja taakse punaista näyttävät äärivalot. Suomen ajoneuvoasetus muutettiin kiireesti hyväksymään nämä, tyypillisessä YYA-hengessä.
    Vielä nytkin saa Venäjän liikenteessä käytettävässä kuorma-autossa olla tuulilasin päällä kolme oranssia perävaunun vetoauton merkkivaloa. Sen sijaan kotimaan liikenteessä käytettävien autojen suhteen pidetään parempana sitä, ettei tiedä, onko vastaantulijalla perävaunu perässä vai ei. Näissä ei saa e.m. valoja määrätystä vuosimallista lähtien enää olla, eikä niitä saa vanhempiinkaan asentaa. Täysin käsittämätön pykälä. Aikoinaan valot olivat pakolliset, nyt kielletyt.
    Muutenkin tuntuu siltä, että nykyisillä valomääräyksillä halutaan antaa mahdollisimman vähän tietoa vastaantulijasta. Linja-autoissa piti olla alunperin siniset, myöhemmin oranssit kulmavalot. Nyt nekin ovat valkoiset autossa kuin autossa. No, kun on pimeässä pysäkillä ensin huitonut pysähtymismerkkiä puolellekymmenelle pulla-autolle, niin kai sitten lopulta sattuu kohdalle samalta pimeässä näyttävä bussikin...
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    ottaas rillit päähän katsastajan käsikirja alkaen sivulta 55 :odroll:[/quote]

    Katos perhana. Mut siis kyllähän sitten saa laittaa vihreän tai sinisen takavalon, jos on tarpeaksi vanha auto? Eihän siitä voi ketään kitistä?

    Sitten vähän vinkkejä, että miten voisin laillisesti laittaa oranssit parkit ja etusivuvalot mun 78 Capriceen? Voinko siis perustella sitä sillä, että auton valmistusmaa on USA ja sieltä se on joskus tullut?

    Etusivulla palaisi normaalisti oranssit ja ne vilkkuu parkki/vilkkujen kanssa eri tahtiin.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei noissa oransseissa etusivuvaloissa ole ainakaan mulla koskaan ollut ongelmaa, vaikka vilkkuvat vuorotahtiin etuvilkkujen kanssa.
     
  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Hmm... En tajua miksi ne polttimot on otettu pois, mutta punaiset taka sidemarkerit jätetty. Niistäkään ei kyllä tullut mitään sanomista. No lyön ainakin ne keltaiset etu sidemarkerit paikalleen. Etu parkki/vilkut pysyköön toistaiseksi valkoisina. Hienompi se olis tietenkin jos ne olis keltaiset.

    /edit Sellanen vielä, että tuossa Capricessa muuten palaa parkit ajovalojenkin kanssa. Tiedä sitten kuuluisko niiden sammua vai palaa alkuperäisten asetusten mukaan kun laittaa lyhyet päälle... :eek:
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Parkit palaa tuon ikäisissä samaan aikaan ajovalojen kanssa ja niiden pitää olla kirkkaat. Uudemmissa autoissa vaaditaan keltaiset/oranssit vilkut sitten eteenkin.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kyllä ne ovat alunperinkin palaneet ajovalojen kanssa. Se tapa tuli USA:ssa käyttöön joskus 60-70-lukujen vaihteen paikkeilla. Ainakin vuonna -74 siellä ensi kertaa käydessäni huomio kiinnittyi pimeällä m.m. Kuplavolkkarien lokasuojien päällä palaviin oransseihin parkkeihin.
     
  10. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Okei kiitos vastauksista! Ja eikös nuo parkkien "linssit" pitäisi olla valkoiset/kirkkaat ja sisällä keltainen polttimo alkuperäisenä?
     
  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    Oransseja parkkeja et laillisesti saa mitenkään, kun ne ei ton ikäisessä saa suomessa olla ruskeankeltaista valoa näyttävät. Sivullepäin saa oranssit palaa, ja mulle ei ainakaan rutistu vaikka etumarkkeri toimi vilkkunakin, ei ehkä huomannut että vilkkuu eri tahtiin.

    Mutta mun vinkki ois, että tee sellaset kytkennät, että leimalla auto on laillinen ja leiman jälkeen yhden johdon vaihtamalla toimii jenkkiparkit. Ei oo kukaan tullut liikenteessä vielä valittamaan, ainoa jota kiinnostaa on se leimakonna.
    Helppo tehdä noin, kun se on tod. näk kuitenkin sille suomiparkki viritykselle otettu virrat siitä amerikan parkista johto katkaisemalla, niin tekee sinne liitoksen että voi vaihtaa virran kulkemaan kumpaan johtoon vaan. Etumarkerit jos on pimeenä, niin niistä tod.näk puuttuu vaan polttimot, samoin takaa.
     
  12. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Etumarkereista puuttuu polttimot, mutta punaiset takamarkkerit palaa ihan normaalisti, eikä niistä edes rutistu!

    Tiedän yhden hyvän kaverin, jolla on tällainen johtoviritys katsastuksia varten. Taidan kysyä häneltä apua. Olisi kätevää, jos ne sais kato napin taakse niin nappia painamalla sais vaihdettua.

    Mulla on uloimmissa ajovaloumpioissakin reijät polttimoille, mutta sieltäkin puuttuu polttimot.

    Olen ajatellut sellaistakin, että laittais valkoset parkit sinne ulompiin umpioihin, missä on ylimääräiset reijät. Sitten korvais ne puskurissa olevat parkki/vilkut keltaisilla lisähuomiovaloilla. Mutta mihinkä ne vilkut asentais sitten? Tietenkin siihen viereen vois tehä samankokoiset aukot vilkuille ja lyödä keltaiset vilkut sinne tai sitten jotenkin puolittaa sen alkuperäisen reiän laittamalla väliseinämän sinne. Kyllä noitten kanssa pystyis kikkailemaan ihan vitusti jos haluaa, koska tilaa ja valmiita polttimon paikkoja ja umpioita ym. on vaikka muille jakaa!

    Sitten hei tällanen kysymys, joka on offtopic, mutta:

    01.01.1971 tai sen jälkeen tyyppikatsastetun automallin
    - äänimerkinantolaitteen tuli olla äänenvoimakkuudeltaan vähintään 93 dB ja enintään 104 dB,
    MaA Tpp 16 §, 438/70

    Kaksi erillistä merkinantojärjestelmää hyväksytään ehdolla, että ne toimivat vain erikseen tai vain
    samanaikaisesti.

    Eli yhden äänimerkinantolaitteen tulee olla äänenvoimakkuudeltaan vähintään 93dB ja enintään 104 dB. Jos mulla on kaksi 104dB torvea niin sehän on sitten ihan OK. Mites noi desibelit laskettiin yhteen? Tuostahan ei taida tulla 208dB:tä? Tossa oli muistaakseni joku systeemi.
     
  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    [​IMG]

    Kyllä noista sidemarkereista vaan on hyötyä pimeellä.

    [​IMG]

    Pitäiskö alkaa kikkailemaan noiden valojen kanssa ihan vittuilun vuoksi? :lol:

    Laittamalla:
    -Kahdennetut lyhyet (keltaiset)
    -Kahdennetyt pitkät (keltaiset)
    -Parkit (vakoiset)
    -Vilkut (keltaiset)
    -Lisähuomiovalot (keltaiset)

    Saisi aika kivännäköisen ja laillisen valohässäkän aikaan.

    Mutta tuo alin vaihtoehto eli valkoiset ajovalot ja keltaiset parkit on laiton, mutta muut on ihan vitun jees Suomen lain mukaan. :poff:

    /edit Ei vaan jaksais alkaa virittelemään mitään tollasia ja voihan siinä samalla pilata autonkin ulkonäön. Ja noi keltaiset huomiovalot sammuvat kuitenkin kun sytyttää ajovalot ja niiden kanssa on pakko poltella parkkia, joten ei sekään täysin korvaa keltaista parkkia. Mutta sanonpahan vaan, että mahdollisuuksia laki tarjoaa kyllä ihan uskomattomiin virityksiin, että voisivat ihan hyvin sallia nuo keltaiset parkitkin. Tästä vois tehdä kyllä jutunkin, mutta lopputulos olis varmaan se, että kielletään sitten vittun kaikki mielummin kuin hyväksytään jotain uutta. :odroll:
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuommoisessa siipicadillacissa kyllä sivuvalot sojottavat kuin kipeä peukalo. Niitä kun ei siihen aikaan vielä oltu keksitty :poff:
    Johonkin konkreettiseen sen täytyy perustua, että Amerikassa on päädytty oransseihin parkkivaloihin, olivathan sielläkin parkit alunperin valkoiset. Täällä Euroopassa sen sijaan sitä konkreettista asiaa ei osata tai haluta tunnustaa. Täällä on mahdoton ajatus, että eteenpäin näkyisi muuta kuin valkoista valoa...
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Öööö...missäs kielletään keltaiset sivuvalot edessä? Kyllä se sivuvalo saa siellä vilkkua ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta jos ei löydy E5 (vaimikäsevilkunmerkkinyoli)-merkintää, niin se sivuvalo ei korvaa sivuvilkkua. Jolloin on asennettava erillinen sivuvilkku, jonka täytyy näkyä 5-60 astetta sivulle.

    Tossa mun näkemys sivuvilkusta omaan kotteroon http://penthouse.homelinux.net/fs11/yor ... vilkut.wmv

    Mulla on onneksi muuttoautona maahantuotu lulla, niin saa olla ihan kaikki alkuperäiset valot toiminnassa.
     
  16. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Joo joo :D Taitelija otti nyt vähän vapauksia ja toi silhuetti on hienompi kun tuon "Capricen" niin ajattelin käyttää sitä.

    Voispa muuten alkaa etsimään tietoa noista oransseista parkeista. Sellasen tutkimuksen joskus luin, että oranssit vilkut olisi oikeasti turvallisempia kuin punaiset, mutta tiedä sitten. Tässäkin tutkimuksessa muistaakseni käytettiin vain jarru/vilkku valoyhdistelmää, mutta onhan jenkeissä jo sellaisiakin, joissa on punaista takana, mutta vilkut ja jarrut kytketty erikseen.

    Kyse olikin siitä, että etuvilkun ja sivuvalon pitää vilkkua samanaikaisesti. Jenkeissähän ne yleensä vilkkuvat eri tahdissa.

    /edit Aika jännä muuten sulla on niinkun kahdet vilkut auton kyljessä? :eek: Ja noi toiset näyttää siis enemmänkin taakse? Mikä auto tuo on?
     
  17. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei kai sivuvalon vilkkumisella pitäisi olla mitään tekemistä vilkun kanssa? Mistä tuo tieto samanaikaisesta vilkkumisesta on peräisin?
    Mullahan toi (jälkiasenteinen) sivuvilkku vilkkuu samaan tahtiin etuvilkun kanssa.

    Ei siellä ole kuin yksi sivuvilkku. Etukulmassa on vain sivuvalo ja sen vieressä ojavalo...

    Mikä auto? :eek:

    Hämmästyin, mutta enhän minäkään noita peltikuorisia juurikaan tunne. Toi on mun käyttis/harrasterytökasa... Tupperware, saunakiulu, muovikippo, puukiila, ovistoppari jne. Se jenkki, josta tällä palstalla ei ihmeemmin pidetä... Joko tärppää?

    Jos ei vihjeet riittäneet, niin '91 Corvette se on.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitä liekin sitten asetusta kirjoitettaessa tarkoitettu sillä samanaikaisuudella? Sitäkö, että kaikkien vilkkujen hehkulankojen tulee kyteä juuri samalla hetkellä vaiko sitä, että kun vilkku on päällä jommallakummalla puolella, kaikki sen puolen vilkkuvalot ylipäätään vilkkuvat. Inssi saa kyllä mehevän hylkäysperusteen, kun tulkitsee asian ensimmäisen vaihtoehdon mukaan.
    Lahden Autokorin busseissa oli aikoinaan edessä vilkut, joissa oli 2 linssiä päällekkäin ja ylempi ja alempi vilkkuivat vuorotellen.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ojavalo on 60-luvun autoissa käytetty, auton keulaan vasemmalle puolelle sijoitettu ja viistoon oikealle suunnattu pistevalo, jonka tarkoitus oli löytää tienreunassa hiippailevat jalankulkijat yms.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tämäkin asia taitaa olla konttorikohtainen. Tuli seurattua sivusta, kuinka tänne muuttanut USA:n kansalainen joutui käymään konttorilla muuttoautonsa kanssa monta kertaa ja lopputuloksena oli huippurumat 2-väriset parkki-vilkku-Talmut etupuskurin alla.
     

Kerro tästä muillekin!