EU:n ja Kanadan välinen vapaakauppasopimus poistaa tullit?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Number11, 21.9.2017.

  1. Number11

    Number11 1st gear

  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Sen verran tota netistä selvittelin että alvi on ainoa mitä tarttee maksaa, ei tulli veroa.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Jos verrataan jenkeistä tilaamiseen yleensä, niin kanadasta tilaamisessa on plussaa euron huomattavasti parempi vaihtokurssi CADia vastaan kuin UDSia vastaan, ja nyt sitten tullittomuus.
    Miinusta on se että ne kamat maksaa kanadassa usein huomattavasti enemmän jo alunalkaen, valikoima on suppeampi ja kuljetus maksaa enemmän kuin jenkeistä.
     
    Muokattu: 21.9.2017
  4. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

  5. tinareki

    tinareki Gearhead

    Eipä tuo keskivertoharrastajan varaosatilauksiin vaikuta mitään.
    ALV ja rahdit ovat ylivoimaisesti suurin hinnanlisä, max.10% tulli on peanuts.

    Kokonaisen auton tuontiin tuolla jo on vaikutusta, jos sattuu Kanadasta löytymään kiva kapine sopuhintaan. Tosin rahtien järjestäminen ja hinta saattavat tasoittaa tullin poistumisen etua siinäkin. Kanadan puolella vähemmän tarjontaa ja kilpailua overseas huolinnasta (?) (ei omaa kokemusta)
     
  6. pommari

    pommari Gearhead

    Kijijistä olen autoa etsinyt ja kyllähän niitä tuntuu löytyvän.Mutta kuka sen sieltäpäin tuo tänne?IS-Automotive on ilmeisesti yksi,onko muita?
     
  7. BBC

    BBC Guest

    EI perkele, onhan tuo ihan hullua puhua siitä että jotain säästää jos nyt tulli poistuu.
    Ihan haista paska jauhantaa. Kannattaa ennemmin pelata vaikka taskubiljardia.

    Eikö koko homman idea ole se mikä on ostohinta. Jos maksaa kovan luettelohinnan, oma vika. Jos saa esim. 10, 20 tai 25 pinnaa alennusta, on paljon suurempi etu kuin joku helvetin hikinen tulli. Sama rahtien kanssa. Itsellä on ollut jo 10vuotta 4usd kg diili california - sjk door to door. siinä se ero tehdään eikä jossain hikisessä tullissa, joka muutenkin pieni.

    ristus

    a
     
  8. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Tuota noin, tehdäänpä pikku esimerkkilaskelma. Oletetaan, että
    Kanadasta ostettu tuote maksaa 1000 rahaa
    rahti Suomeen maksaa 100 rahaa
    tulli on 10 %
    alv on 24 %

    Nykytilanteessa tuotteen loppukustannus on 1500,4 rahaa. Tulli maksetaan myös rahdin hinnasta ja alv:n veropohja puolestaan sisältä rahdin sekä tullin.

    Uudessa tilanteessa tuotteen loppukustannus on 1364 rahaa, kun tullia ei enää mene ja alv:n veropohja sisältää vain ostohinnan ja rahdin. Erotus on 136,4 rahaa.

    Mun mielestä tämä on ihan merkittävä säästö. Keskivertoharrastajallekin.

    Hyötyä tästä on tietenkin edellyttäen, että Kanukkien hinnat ja rahdit ovat muuten kilpailukykyisiä. Ainakin itselle näin on viime aikoina ollut.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta ei osatilauksissa mene koskaan 10% tullia joten todellinen säästö on pennejä verrattuna siihen, eihän se tulli maksu oo kun 3-5% max ehkä.
    Saatika sitten että mistä Kanadasta tilaat osia? Ainut järkevä paikka edes osien tilaukseen on Rockauto jos säästöä mielii, sinnepäin kun ei vaan vaikuta tää sopimus mitään.

    Ei taida Kanadasta löytyää paikkaa mistä olis järkevää osia tilailla?
     
  10. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Tossa yllä justiin mainittiin kaksi paikkaa osien tilailuun Kanadasta. Tämän sopparin myötä niitä tullee lisää.

    Osissa tulli on pienempi, se on totta. Silti, tonnin tilauksessa puhutaan useiden kymppien säästöstä. Mun mielestä se ei ole pennejä.

    Mutta saa toki olla eri mieltä ja vaikka puolustella niitä tullimaksujakin.:rolleyes:
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mitä tossa pikaseen kattelin ni taitaa olla siltikin Rockautosta halvempi vielä osat tilailla, kalliimpia ne on tuolla Känädässä vaikka kurssi onkin huono ja tullit jäis maksamatta.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Minkäslaista ketjua olet käyttänyt, siis kamat mistä ja kuljetus miten?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Pieleen menee tällä periaatteella, ja esim ebayssä vedetään kaikkein hölmöimmät naruun juuri halvalla listahinnalla. Sitten maksatetaan ties mitä "käsittelykuluja" ja kallis rahti.
    Kyllä kustannukset pitää laskea niin että mitä kamppeet maksoi kun ne on kädessä. Selvää varmaan kaikille muille.
     
    Jussi289, Lowry, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

  15. pfp

    pfp 1st gear

    Tässä olis yksi vaihtoehto: https://www.reship.com/

    1) Hanki reship.comista varasto-osoite (sis. US, CA, UK)
    2) Tilaa Rockautosta, ebaysta ym. kamat Kanadaan
    3) Yhdistä tarvittaessa kamat yhteen pakettiin & lähetä Atlantin yli

    Itse olen käyttänyt reship.comin jenkeissä olevaa varastoa pari vuotta postikulujen optimointiin, yksi iso paketti tulee lentorahtina halvemmalla kuin kymmenen pientä. Toimii kuin junan vessa, mutta painavan ja/tai tosi herkästi hajoavan kaman kanssa ei ehkä kannata luottaa siihen uudelleenpaketointiin (nimim yksi ohjausvaihde paskana perille, mutta mahdoton tietää missä välissä sitä on viskottu).

    Toinen huomionarvoinen seikka on, että välityspalvelun kautta tilatessa perävalot näkyvät vain sinne välityspalveluun asti, ja jos haluat takuupalauttaa jotain, postikulut Euroopasta jenkkeihin menevät omaan piikkiin. Ainakin Rockautosta suoraan tilatessa Rockauto on kattanut takuupalautuksen postikulut koko matkalta (ts. rahat takaisin ja saat pitää risan/väärän osan).

    Jos joku haluaa laskea Amerikan-pään postikuluja rekisteröitymättä, reshipin osoitteet ovat muotoa:

    Suite #sejase1234
    13820 NE Airport Way
    Portland, OR, 97251
    United States

    ja

    Suite #sejase1234
    19138 26th Ave
    Surrey, BC, V3Z 3V7
    Canada
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joutuukos tuossa maksamaan tullit ja verot kanadaan ja BC:hen? Tulli on 8% paitsi jos osa on made in usa jolloin tullivapaa, ja päälle vero vähintään 5%?
     
  17. pfp

    pfp 1st gear

    Djaa höh, mä oletin, että US-CA-välillä tavara liikkuisi vapaasti NAFTAn tmv ansiosta. Mut eipä näköjään liiku, muutenhan toi reitti olisi melkoinen porsaanreikä.

    Tän perusteella rajanylityksestä tulis karkeasti 20% lisähintaa, että ehkä ei kannata :/

    https://www.crossbordershopping.ca/calculators/canadian-duty-calculator
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joo itse kun käy hakemassa jenkeistä niin saa tuoda ilman tulli ja vero maksuja tiettyyn rajaan asti, riippuen hieman kuinka kauan matka kesti.
    Usein kannattaa käydä, aina ei. Joskus on paras tilailla kanadasta.
     

Kerro tästä muillekin!