EU-uudistus: Suomessa ajettava nykyistä huonommilla renkaill

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja E.B.Ford, 30.10.2011.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  2. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Lainaus:EU vaatii vuoden päästä autonrenkaille suositusmerkinnän, joka koskee vierintävastusta, märkäpitoa ja rengasmelua. Suomalaisille uudistus tietää talvioloihin ongelmia, sillä suosituksen saavat vain liukkaat talvirenkaat - ja jää- tai lumikelillä ajetaan jatkossa nykyistä huonommilla renkailla.


    Nyt ne viherpipertäjät kyllä iski ilmastonlämpiämisellä taas Suomalaista autoilijaa, hiilidioksidipäästöjä...! :eek: -Entäs ruumista hengen päästöt, kun rupee luut murskautuu.. :odroll:
    -EU on kohta lypsänyt Suomen kuivaksi, ajellaanko slikseillä... :wc:
    Unohdin taas sen "ilmastonlämpeämisen", eihän kohta tarvita talvirenkaita! Kiinalaisia kesärenkaita vaan.... :poff:
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuollaisiakin päätöksiä tekevät EU:ssa jos ei siellä olla mukana vaikuttamassa asioihin.

    Overdrivelläkin näköjään suositaan kovasti the asfinnien marmatus- ja kitinäpolitiikaa ainakin näiden EU-kriittisten linkkien aiheiden valikoitumisen suhteen. Eli kannatetaan sitä että käperrytään tänne Euroopan koillisnurkkaan keskenään marmattamaan ja kitisemään tyhmiä EU-päätöksiä. Eikös muuten Soini ollut EU-parlamentissa silloin kun tuotakin lakia valmisteltiin? Miksei hän puuttunut siihen lain valmisteluvaiheessa?

    Pitäisköhän ihan itsekkin tehdä jotain, ei tuo EU-mihinkään häviä vaikka kuinka siltä silmät suljettaisiin? Ja haluaako edes monikaan oikeasti sen hajoamista?
     
  4. pile

    pile Gearhead

    ja renkaiden suora tuonti jenkeistä varmaan vaikeutuu taas lisää.
    viime kesänä jo us parts sanoi yksistä renkaista että ei saa niitä tullista läpi.että silleen.
     
  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Oho, siis eikö Nokian Renkaat / Autorengasliitto osaa edunvalvontaa. Miksei osattu tuoda talvioloja esiin? Vai nukuttiinko siellä koko ajan, kun tätä valmisteltiin Brysselissä?

    Sinänsä samaa mieltä, että jälleen kerran turhaa lainsäädäntöä.
     
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eikös täällä jotkut ole koko ajan selittäny kun hakataan rahaa maailmalle ilman mitään vastuuta, ollaan eu:n ytimessä ja ollaan niskan päällä päätöksissä jne. Eipä nuo kokoomuksen ja muittenkaan puolueitten edustajat ole tähänkään puuttuneet :mad:
     
  7. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    miten miusta tuntuu siltä, et siirtymäajan jälkeen myö ajetaan kuitenkin keskimäärin paremmilla renkailla ku nyt.. halvimmat valmistajat, tai ainakin osa niistä putoavat pois, ja suurilla on etenkin pakon edessä valmiudet kiihdyttää tuotekehitystä. en oo mikään expertti tässäkään aiheessa, mut miks miusta tuntuu et hyvä märkäpito ei välttämättä sulje hyvää pois hyvää pitoa talvisissa olosuhteissa. oon mie joskus lehtiä lukenu ja joo, ymmärrän et ovat täysin erityyppisiä renkaita.. mut miks niitä ei vois kehittää entisestään? ja miuhun tuo ei vaikuta kuitenkaan, tuun vastedeskin ostamaan toisten hylkäämiä renkaita kesät talvet. vuosi sitten ostin kyl "uudet" renkaat talveks, pinnoitetut. aika paskat joka tapauksessa.
     
  8. lincci

    lincci Gearhead

    Kysyin juuri myös äskettäin renkaita us-partsista ja sanoivat että ei pysty enää tuomaan byrokratian vuoksi renkaita jenkeistä. liian paljon paperisotaa eu-vastaan, että ei kannata....
    taidan ottaa seuraavan auton takakoppaan vielä rengaskierroksenkin mukaan jenkeistä, ja kavareille kans,, ja harmaa talous rupee taas kukoistamaan.... :D :D :D
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Voi olla juu. Tosin profiili on hyvässä vesikelin renkaassa aika erilainen kuin hyvässä talvirenkaassa. Vähän vaikea kuvitella, että miten sen veden maksimaalisen poistamisen mahdollistava kanavarakenne pitäisi lumella tai jäällä hyvin. Mutta kuten sanoit, niin kait sitä tuotekehitystä noissakin tapahtuu..
    Toisin päin kun asiaa funtsii, niin itsellä on alla hyvät kitkat, mutta märällä ne eivät pidä yhtään mitään.
    Olen saanut auton märällä asfaltilla mutkassa sladiin ihan norminopeuksissa, eikä sitä tarvitse paljoa edes käskeä. Edellisillä hyvillä kesärenkailla samaan kurviin olisi voinut työntää tuplavauhdilla ilman ongelmia. Viimeiset kitkat mitä mun autoon tulee. Eivät pidä kesällä eikä talvella.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä kuin Mikko, vuosien saatossa on tullut korkattua tuliteriä talvirengassarjaoja lukemattomat määrät työajossa. Äkkiä ne ovat kuluneet ja kovettuneet siihen tasoon että tulevat melu- yms. suositukset varmaan täyttyvät ja aina niillä on pärjännyt. Käyttöharrastetautoissa on ollut aina enemmän tai vähemmän käytettyjä talvirenkaita ja ei ole ongelmia ilmennyt kun ajaa renkaiden kunnon huomioiden, jopa jenkkien M+S renkailla on talvella pärjätty.

    Mutta en tietenkään vähättele parhaiden mahdollisten talvirenkaiden tarvetta niille jotka eivät muuten pärjää. Eu:n syyttely on vaan taas vähän jälkijättöistä. Jotkut ne päätökset siellä on tehneet, miksei olla oltu mukana. Kannattaisi harjoittaa aktiivisesti osallistuvaa, rakentavaa ja yhteistyökykyistä eu-politiikkaa niinkui Lipponen aikoinaan opetti.

    Ja onhan tässä vielä se mahdollisuus, että ajaa aina vaan uusilla talvirenkaillä, kyllä ne kuitenkin on paremmat kuin vuosia käytetyt vanhat kunnolla meluavat ja suuren vierintävastuksen omaavat.
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos todella haluttaisiin, voitaisiin tälläkin direktiivillä pyyhkiä Suomessaa p:tä. Niinkuin on tehty erilaisilla autoverotusta harmonisoimaan pyrkivillä direktiiveillä, siitä huolimatta että EU-tuomioistuimesta on tullut takkiin joka kerta. Mutta kun tämä direktiivi ei estä ihmisiä hankkimasta vähemmällä verolla parempia autoja, niin se tietenkin tulee voimaan sellaisenaan... Saakohan Norjasta sitten vielä kunnon renkaita?
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuskinpa Norjasta saa tulevaisuudessa sen parempia talvirenkaita, kuin muualta Pohjolassa, sillä tietääkseni yhdenkään rengasvalmistajan ei kannata valmistaa renkaita " for use in Norway only"...
     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Saako sitten BFG Mud terraineja enää?
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    meinaakko, et yhen ihmisen vastustus olisi estänyt tuon asian eteenpäin menon? taitaa siellä enemmistön sana voittaa, ikävä kyllä.
    yhtä järkeväähän tuo on kuin se päiväajovalopäätöskin, jonka johdosta peräänajot tulevat vaan lisääntymään
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä oon käsittäny et tää on amer.autojen ja nykyään kaikkien autojen keskustelu foorumi.

    oisko tuokin uutinen pitänyt jättää piiloon ja kirjottaa jostain esim. metsän hoidosta.

    tuskin OD:ltä lähtenyt komppania ois eu:n viraston oven takana päässy vaikuttamaan äänestykseen.
    ja kyllä sun pitäis tehdä jotain kun näköjään tiedät asioista,
    seuraaviin vaaleihin ehdokkaaks ellet ole jo :eek:
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Samaa normaalia EU:n toimintaa kuin kaikki muukin, nää pienet Pohjoismaat otetaan huomioon vain ja ainoastaan silloin kun tarvivat rahaa ja maksumiehiä :-?
    Siellä ne etelän hetelmät varmaan taas taputtaa tällekin "säästö"päätökselle karvaisia käsiään, mikäli nyt täältä saamiensa lainojen tuhlaamiseltaan ehtivät :poff:
     
  17. AteV8

    AteV8 Gearhead

    H**vetin hyvä huomio! :D
    Laitanko sulle tilinumeron YV:llä, vai laitatko mulle puhelinnumeron YV:llä, niin voin laittaa tilinumeroni suoraan sun puhelimeen viestillä, ni on sitten helpompi muistaa jos käyt vaikka maksuautomaatilla tekemässä tilisiirron? :D

    ÄH! Alkaa jo usko mennä koko EU:hun, ja kaikemmualiman turhiin lakeihin noin yleensäkkin.

    Vaan eipä tuota lakia ole tullut koskaan niin kovinkaan kunnioitettua. Olen muutenkin rikkonut lakia joka päivä, viimeiset 14 vuotta. Luotan enemmän omaan järkeeni ja omaantuntoon, kuin jonkun toisen, jota en edes tunne.
    Alkoi lähipiirissä yleistyä kun tuli "handsfree and wire around neck&dick-pakko" ja sitten se pyöräilykypäräpakko yms.. Menettää jo tärkeämpikin laki uskottavuutensa.

    Elekäät veljet huolestuko. Kyllä konna aina keinot keksii. Jos ei muuten niin hankin tallin täyteen BFG:tä ja piikkirenkaita, ja myyn niitä OD:laisille. Rock rock!

    OT:
    Oho, ja sitte kolmas sunnuntai kalja. :D
     
  18. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei onneks koske nastarenkaita:


    http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P6-TA-2009-0248&language=EN

    2. By derogation from paragraph 1, this Regulation shall not apply to:

    (a) re-treaded tyres; (b) off-road professional tyres; ;)
    (c) tyres designed to be fitted only to vehicles registered for the first time before 1. October 1990; (d) T-type temporary-use spare tyres; (e) tyres whose speed rating is less than 80 km/h; (f) tyres whose nominal rim diameter does not exceed 254 mm or is 635 mm or more; (g) tyres fitted with additional devices to improve traction properties, such as studded tyres. (=nastarengas)
     
  19. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mie kans tossa äsken mietiskelin, et onkohan medialukutaito päässy ruostumaan. meinasinkin kysästä josko joku löytäis ton säännöstekstin, ku uutisessa ei sanottu nastoista mitään. eli tää ei nyt sit vaikuta sitäkään vähää miun rengashankintoihin, ei tulis mielenkään ostaa käytettyjä kitkarenkaita.
     
  20. belve70

    belve70 1st gear

Kerro tästä muillekin!