Eurosentin venytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pertti K, 21.11.2015.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tulinkin jo tuolla Kun kaikki autot on nähty -topikissa kaapista Excel-taulukoitteni kanssa. Eli tulee kaikista autoiluun menevistä kuluista pidettyä kirjaa. Siitä se ajatus sitten lähti, mitä jos alkaisi harrastamaan sentinvenytystä ihan tosissaan.

    Kyllähän sitä tähänastisillakin autoilla on tullut harrastettua jossain määrin, mutta ei ole ollut kantava ajatus kuitenkaan. Saadakseni eri aikojen kustannukset vertailukelpoisiksi, olen verranut niitä senhetkiseen km-korvaukseen. Tällä hetkellä piikkipaikka pitää hiuksenhienosti -95 Chevy Lumina (66% km-korvauksesta). Omistin sen 2012-2013. Toisena on uutena ostettu -98 Citroen Xsara (67%), jonka omistin 1998-2004. Tosin kärkeen voisi kyllä mennä ensimmäinen käyttöauto -91 Mitsu Tredia, mutta silloin ei tullut kirjaa vielä pidettyä.

    Kovin siis erilaisilla lähtökohdilla pääsee samanlaiseen tulokseen. Pitkä omistusaika helpottaa, kun alkuun tulee kuitenkin satsattua huoltoihin ym. pikkujuttuihin että saa auton hyvään kuntoon ja mieleisekseen. Kustannusten seuranta arvonalennuksen osalta on tietysti vähän vaikeaa siihen asti kun auton myy.

    Niin mietiskelin sitten semiharrasteen hankkimista sentinventysmielessä. Mitään absoluuttista minimiä en aio lähteä etsimään, kun pitää autolla liikkuminen silti mieluissaa olla. Eli auto tulee olla

    1) Itselle mieluisa. Tätä se tosin voi olla monella tavalla: hauska, erikoinen, mukava, ripeä, komea... Jos voi yhdistää usemman niin aina parempi.

    2) "Aina" kunnossa ja siisti. Korjataan jos menee rikki, pestään jos likaantuu. Ns. patina ok, kunhan on ehjä.

    Päälimmäisenä mielessä on pyörinyt joku "hot hatch" / gti -tyyppinen ratkaisu. Sellaista ei ole koskaan ollut ja kohtuullisella polttoaineen kulutuksella voi silti olla ihan hauska. Riittävän vanhoja kun katselee, niin ovat joko halpoja (Esim. 106 GTI) tai sitten pitävät hintansa hyvin (Lupo). Sama tietysti pätee mihin tahansa autoon.

    Mutta voihan se olla joku ihan muukin. Noissa em. lienee se hauskuus päälimmäisenä, mukavuus sitten vähän niin ja näin, tosin ilmastointikin noista saattaa löytyä. Ulkonäkö molemmissa mainitsemissani on ihan ok omasta mielestä. Ja onhan Luposta se 3L mallikin, miten mopo lie ja onko osat kalliimpia/hankalammin saatavia kuin "tavalliseen" lupoon. Niin ja samaan kategoriaan menisi vielä Saxo VTS, mutta niitä ei Suomessa taida juuri olla tarjolla, mutta olisikin siksi vähän erilainen.

    Joku fiksusti harrastettu ja kunnossa pidetty tai sitten "papan vanha" olisi yksilönä varmaankin aika hyvä lähtökohta.

    Saa nähdä jääkö tämä(kin) vain haaveilun asteelle. :-?

    E: Otsikkoa ei pidä ymmärtää niin että auton pitää olla euro.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ylivoimaisesti suurin vaikutus on sillä tekeekö remontit itse vai teettääkö muualla. Ja hankkiiko osat sieltä mistä saa edullisimmin.

    Edellinen käyttöauto, w210 320cdi, kaikkineen ~ 0.13 euroa kilometri, eli siitä tulee silloin 30%. Tosin polttoaineena venäjän diesel.

    Nyt on w211 isommalla bensakoneella, toistaiseksi kulut suurin piirtein samaa luokkaa, mutta pompsahtaa helposti jos jousituksen (ilma) ja jarrujen (SBC) kanssa tulee ongelmia.
     
  3. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Niin no, harrastaminen nyt vaan tuppaa maksamaan. Ja vaikka sangen vähävarainen olenkin, ei harrasteajoneuvojen kuluja ole koskaan tullut niin kamalasti seurattua. Ehkä parempi niin, säästyypähän pahalta mieleltä ainakin niiltä osin... KAIKKI, olen yleensä vastannut kysymyksiin, paljonko rahaa tuohonkin harrastamiseen menee? Lienee aika totuudenmukainen vastaus.

    Takavuosilta tulee mieleen Pekka Leinon sangen nokkela ja tyhjentävä vastaus nirppanokkaiselle toimittajattarelle, joka kysyi hänen silloisen näyttelyvoittaja-Corvettensa taustoista tyyliin "Eiks tollasen auton rakentaminen ole ihan hirrrrrrrrveen kallista ja aikaavievää?" PL:n vastaus meni jotenkin näin: "Jos ajatellaan, että olisin Corveten rakentamiseen vietetyn ajan käyttänyt vaikkapa potkimalla palloa autotallin oveen, mulla olisi tällä hetkellä 1 puhkipotkittu jalkapallo ja suhteellisen kulunut autotallin ovi. Nyt mulla kuitenkin on jopa rahallisestikin mitaten aika mukava auto." Toimittajattaren vastausta - mikäli sellaista edes tuli - en muista... :rotfl:
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep! Eli kun nuo on varmasti hoidettu tuon ohjeen mukaan niin sitten se laskenta vasta alkaa. Jos teettää muualla niin sentinvenytys turhaa koska itse tekemällä pitää pirun hienoakin autoa vs korjaamolla teettämiset melkein mille vaan vehkeelle.


    Toki on niitäkin jotka laskee itselle tuntipalkan eli voisi tehdä jotain tuottavampaa sillä aikaa mutta sitten pitäs olla omakin tuntipalkka se 50-80€ minkä korjaamo ottaa?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä mullakin on tullut tämä harrastaminen halvemmaksi kuin se etten harrastaisi, jos siis pidetään kriteerit autolle samana eli automaattiloota ja iso perinteinen amerikkalainen.

    Mulla oli budjetti autolle sillon 3600€. Kävin kattelemassa paskoja ja ostin ton parhaan niistä. Laskiskelin että yli 2000 olen säästänyt kun olenitte pistänyt tota kuntoon, kun että olisin teettänyt noita ton auton perusvikoja jossain, kuluneita kaasarin akseleita yms. muita vikoja mitä jokasessa näissä on.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Huollot teen aina itse, muita sen mukaan kun ehtii, viitsii ja osaa. Puhtaissa harrasteajoneuvoissa ei päde tuo ehtii tai viitsii, mutta kun kyseessä tulisi olemaan kuitenkin osittain käyttöautona toimiva peli, niin käytännössä välillä joutuisi pajalle viemään.

    Eikä pidä huolestua siitä että jäisi rahat tilille homehtumaan tuon johdosta, kyllä nuo muut kulkupelit pitää siitä huolen.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pistän kaikki kuitit heti roskiin sillä ei näitä tunne kulkuneuvoja voi rahassa mitata. Onneksi on toi kohtuu hyvin varustettu talli josta puuttuu vain jyrsinkone niin "kaikki" työt voi tehdä itse. Kolme vuotta sitten jouduin viemään Oldsin 403 kannet koneistamolle kun tartti ottaa siivu pois. Onneksi on tuttu yrittäjä ja sain homman ihan harraste hintaan. Polttoaine kuluja en laskeskele vaan otetaan lisää bensaa kun tarttee. Osia en osta netistä vaan Suomalaiset firmat saa pienen bonuksen kun tilaavat spesiaali osat. Kaikki rahat näihin saa menemään mutta jos nyt on edes kohtuullinen elintaso (ruokaa pöytään ja laskut saa maksettua) niin antaa mennä.
    On hienoa jos joku kerkeää tekemään budjettilaskelmia auton kuluista niin onhan sekin eräs harrastuksen muoto.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eurosentin venytyksestä en tiedä mitään, mutta jotain tämmöstä GTi-tyyppistä kinneriä on itsekin tullut joskus pohdittua, vois olla ihan hauska laite... 106/205GTi ovat ilmeisesti aika hauskoja laitteita kuskin vinkkelistä, Pökötissä vissiin ongelmana taka-akselistot? Mitäs muita vaihtoehtoja olis? Golffi ei oikein koskaan ole mua ainakaan napannut, paitsi ehkä 1-korisena mutta ne on jo kalliita. Mites Clio Williams, tai A-mallin GSi-Corsa? Japseista mielenkiintoinen olis VTI-Civic, ovat vaan yleensä aika paljon ajettuja ja tuunattu/räpelletty, tekniikkahan Hondassa on kestävää. Escort XR3i tai jopa RS Turbo vois olla aika hauska, miksei Fiesta XR2:kin? Noi alkaa vaan olemaan jo aika harvassa, ja vielä vähemmän on esim. Uno Turbo-ie:tä näkynyt liikenteessä...
     
  9. onre

    onre 3rd gear

    Lancia Delta HF Integrale.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei huono vaihtoehto tuokaan, taitavat vaan olla täälläpäin aika harvinaisia, ja kalliitakin. Kasarisporttien ehdoton kunkku mulle olisi kuitenkin e30 M3, mutta ne vasta maksaakin!
     
  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    Jonkun verran näitä GTi-luokan vermeitä omistaneena, niin älkää niitä suotta peljätkö. Toki niiden spesiaaliosat eroaa tavismalleista ja voi joskus olla vaikeita löytää, mutta hauskoja laitteita pääsääntöisesti. Tosin golf GTI vähän arkisen tylsä ainakkn kakkoskoppaisena. Peugeot 309 GTi 1.9 130hp lli erittäin hauska vietävä talvella, 205:stä ei oo kokemusta mutta veikkaisin että jos oli tuo 309 vähän äkkinäinen niin 205 varmaan vasta onkin. Ritmo 105TC oli kans hemmetin hauska peli, kulki todella raikkaasti vaikka olikin vaan 105:nen, mutta laatikon välitykset oli jotenkin erittäin onnistuneet. Jarruja siinä ei oikekn ollut. Tän hetkiseen mk4 XR3i:hin olen erittäin tyytyväinen, tosin jotain täytyy tehdä koneen/laatikon öljyvuodoille heti keväällä ennen käyttöönottoa..
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Varmasti, siistin näköinen laite mitä pari kuvaa nähnyt...! Onko Escosta lisää kuvia/juttua jossain...? Toisaalta, mikä estäis laittamasta tännekin projektipuolelle juttua?
     
  13. capri30S

    capri30S 1st gear

    Uudessa klassikot lehdessä olis juttu ;)
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joutuuko sitä nyt marssimaan lehtihyllylle...
     
  15. capri30S

    capri30S 1st gear

    Löytyy siitä ford clubin foorumiltakin jokunen kuva ja jotain juttua. Cosworth ja RS clubinkin foorumilta mutta sitä ei pääse näkeen kuin jäsen.
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    On se näinkin, toinen näkökulma on se että joko vien jollekin, jolla on fasiliteetit ja vermeet remppaa varten ja maksan rahalla. Tai sitten teen itse, rikon jo valmiiksi paskana olevan selkäni ja oon 3kk saikulla + 3kk juoksen fysioterapiassa...

    -JJ-
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tottakai järki päähän jos selkä paskana niin sitten ei tehdä mitään mutta sillon se säästökin otetaan jostain muualta.


    Toki jos oikeen paljon vikaa tulee niin voi se selän rikkominen halvemmaksi tulla kun raha sairauslomallakin juoksee monessa tessissä aika pitkään.


    Vaikka yrittäminen tehty hankalaksi ja kaikki maksaa niin ois se hienoo olla korjaamon pitäjä.
     
  18. onre

    onre 3rd gear

    Vielä tuotakin kalliimpi menoerä on hankkia tilat ja välineet. Ei ole herkkua tehdä kytkinremonttia parkkipaikalla kahdenkympin pakkasessa.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä, mutta siinä tapauksessa auto on halvempi, pienempi, uudempi ja yleisempi, jolloin korjauskustannukset pajalla ei vie konkurssiin.

    Elämä on valintoja täynnä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin.

    Mitä isompi kylä sitä pitempi jono vielä korjaamon liksoille ja jos auto ei edes ole siirrettävissä ajamalla niin aina vaan paranee. Tee-se-itse-hallit sentään vähän lisääntyneet jos ulkona tulee vilu.
     

Kerro tästä muillekin!