F-350 kuljetusauton rakennus ja kunnossapito

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Hai, 24.12.2015.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nyt jouluna, kun ei talliin "saa mennä/pääse", ajattelin kertoa hommista Ford kuljetusauton kanssa kymmenen vuoden takaa, sen jälkeen ja nyt.
    Tällä kuvalla ostin auton Floridasta.
    [​IMG]
    Selvisi, että alkujaan Ford on ollut Sarasota county Seriffin fleettiä. Autosta löytyi paljon jälkiä poliisi varusteiden jäljiltä.
    Kesä 2005 meni miettiessä mitä nelivetoisella International 7.3 IDI moottorisella ja E4OD vaihteistoisella alustalla tekisi.
    [​IMG]
    Syksy 2005 toi runkohommia.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Katkaisin rungon heti lehtijousien takariipukkeiden jälkeen. Takaylityksen jatkoa varten kantattiin levystä runkoprofiilia, jonka kulma määritettiin matalien autojen (Corvette, Camaro...)ylityskulman ehdoilla.
    [​IMG]
    Lavan rungoksi laitoin 50/50/50x4 U-profiilin, koska oikeaoppisesti lava ei saa olla jäykästi kiinni rungossa kuin vasta taka-akselilta taaksepäin. Kiinnityksiin hytin ja taka-akselin välille käytin lavan kiinnitykseen tarkoitettuja ylöspäin kumijousitettuja kiinnikkeitä.
    [​IMG]
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tammikuussa 2006 päästiin tekemään ensimmäisiä kuljetuksia.
    [​IMG]
    Lava on jo valmis, mutta pakit ja ramppien telineet puuttui vielä tuolloin.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Nyt ei mene kronologisesti, mutta löytyi helposti kuvia.
    Katsastus 2014 edellytti hyttiin mätäkorjauksia.
    Molemmat jalkatilat vaativat huomiota. Helmapalkkien sisemmät puoliskot joutui tekemään uusiksi.
    [​IMG]
    Tässä kuvassa matkustajan puolen helmanpalkin sisäpuoli on jo korjattu ja kaikki mätä leikattu jo pois. Tilanne oli sama molemmin puolin.
    [​IMG]
    Tässä kuvassa kuskin puoli, mutta yksi askel pidemmällä. Lattiaa jo aloitettu. Pilarin juuret oli mädät.
    [​IMG]
    Pilarin kotelon sisäpuolelle ei ollut valmiita korjauspaloja, joten joutui aloittamaan kaarevan osan tekemisellä.
    [​IMG]
    Kuskin puoli saumojen korikittauksessa.
    [​IMG]
    kuskin puoli valmiina ja äänieristepikimatot liimattuna.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Näppärän näköinen lastaus korkeus tossa takapäässä

    Meillä oli mersu jossa takapokkaus oli liian jyrkkä ja tahtoi ottaa nyky autot mahasta kiinni ja perä oli liian korkealla, et puskuri otti ajosiltoihin kiinni. Aavistuksen autto, et ajo eturenkaat kanttarin päälle, muttei onnistu ihan joka kadulla
    Tutun kanssa kateltiin, et jos ajoa ois ollu niin ois tehty kiinteä hinuripöytä joka olisi noussut kiinni lavan takalaitaan, lastaus olisi tehty niin, et etupyörät hinuripöydälle ja pöytä lavaan kiinni, etupyörät lavalle ja hin-pöytä maahan ja taka-akseli päälle
    Pidemmän auton ois voinu jättää hinuripöydälle akselista tarvittaessa


    Itelle jos tänäpäivänä tekemällä tekisi niin lähtisin nykyään ilmajousilla ja ramptruck tyylillä liikkeelle, jos tekee alaslaskeutumisen riittäväksi eli runko akseliin ja renkaat lavaan nojalleen ala asennossa niin taitais saada melko matalan auton jo kyytiin
    Ja lava pituutta ei koskaan ole liikaa
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kiitos kommenteista.
    Mitoitus oli tosiaan asia mihin tuli käytettyä aikaa tuolloin 2005. Autohan tuli Suomeen huhtikuussa 2005 ja rakentaminen alkoi varsinaisesti syyskuussa. Mitoituksen perustana oli noi matalat autot ja se, että perinteinen full size pitää sopia.
    [​IMG]
    Leveys takana renkaan kyljestä - renkaan kylkeen oli jo 2,2m, niin se oli jo sopiva. Itse asiassa se mahdollistaa peruuttamisen konttiin, kun purkaa jotain halvaantuneempaa Amerikan tuliaista. Näin on tehtykkin.
    Lavan pituudessa päädyin 5,5m mittaan turvaseinästä (joka ei muuten ole pakollinen jos "päällirakenteen" tyyppi on auton kuljetustelineet, mutta oman turvallisuuden takia tein seinän joka kestää koko kantavuuden) takapuskuriin.
    5,5m lavamitta mahdollistaa kaikkien 6m kankitavaroiden kuljettamisen.
    2007 - 2008 rakennettiin mökkiä saareen ja jäätietä pitkin kuljetin kaikki painavat harkot, takka, kiuas, laastit,,,. Nelivetoalustalla etenee hyvin. Lumiketjut kun lisää, niin etenee auraamattomalla jäällä (hanki 0,6-07m) niin, että lumi nousee vaan konepellille.
    Nykyinen 5,5m lavamitta ja 8,4m kokonaispituus on aika passeli. Mahtuu pyörimään pihoilla. Hytti tilaa kaipaisi lisää. 2013 oli hallin pihassa crew cab purussa ja sitä tuli mittailtua.
    [​IMG]
    Ongelmana oli vaan 0,9m tinkiminen lavamitassa tai sama kasvu kokonaismitassa.
    Eli eipä tullut vaihdettua hyttiä.

    Ramp truck rakenne on hyvin tehokas painojen kanssa. Toi mun lava painaa vain hiukan yli 300kg. Kaikki liukulava ratkaisut vaatii oikeasti vähintään 450 alustan. Parempi olis 550 tai 650. Oma haave olis joskus liukulava 550 tai 650 alustalla, 4x4 ja crew cab. Kokonais pituus menee vaan yli 10m ja näppäryys katoaa.

    Saa sitä kapasiteettia vaikka peräkärryllä.
    [​IMG]
     
  7. 383

    383 Gearhead

    Hyvin sillä auto on kerran kulkenut !!!!
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hieno peli.

    Seuraava ongelma tulee siinä että tollaisen yhdistelmän max. pituus on 18.75m joka voi tulla crew cabissä akkiä vastaan. Tulee jo lähelle normi duallyllä ja isolla kärryllä.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kerran oli jo maksimimitta lähellä, kun kaverille hain tätä juuri Suomeen saapuneena satamasta.
    [​IMG]
    Auto + kärryn aisaa + Pantera 28. 8)
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Polskeilla oli hinuriin tehty nukkuma hytti ja maahan perästä laskeutuva liukulava
    Näppärän näköinen laite, mutta erikoisuutena oli, et sen lavan sai nousemaan hytin päälle

    Rakenteesta en tiedä kun näin ohi ajettaessa poikien purkavan kuormaa ja seuraavan kerran tyhjänä lava katon takareunan yli nostettuna, et mitta pienenee, kun ajoivat ohi

    Kiikkerähän se vois olla ajella, mutta kuka kieltää lastaamasta autoa perä edellä ja asentamalla riittävän ison kallistuksen vakaajan


    Mutta toisaalta kun kattoo tota hain kuljetinta, niin ei se suoraa lavaa tartte, ramp truck;in yks hyvä puoli taitaa olla suuret säilytys tilat, et saa kamat sisälle

    Joskus kattelin jos kantavuus riittäisi, niin vois tehdä samanlaisen rakenteen kun yhessä lavetissa oli ramppi oli pystyssä ja näytty niin hassulta, kun oli umpinainen taakse päin, menin sit vakoilemaan ja hetki kesti ennen kuin tajusin, et kun sen rampin kaataa lavalle niin sehän on koko pitkä tasainen silloin
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olen minäkin noita polakkien ja balttian poikien pikkukuljettimia nähnyt. Monissa on hytin päällä ne "asuinkotilot". Viimeksi syyskuussa odottelin Sveitsistä lentokenttälumilingon vaihteistoa hallille ja huolinnan täti soitti, että tullaus valmis nyt lähti tulemaan. Odottelin, että pihaan kurvais puolikas ja siitä sais ottaa trukilla sen 1300kg painavan lavan ulos. Mitä vielä! Sieltä tuli Renault Mascott. Se oli vielä pienempi malli kuin tää minkä kuvan netistä löysin, se oli yksikköpyörillä ja etuveto.
    [​IMG]
    Jäbä avas kyljen ja näin, ettei sillä mitään muuta kyydissä sit ollutkaa.
    Siinä sitä etuseinästä irti ja sivulle hivuttaessa koko huussi hytky siihen malliin, että onneks ei mitään muuta ollutkaan kyydissä. Kysyin, että ihan suorakeikkako oli? -Joo. Jäbä oli ajanu Puola - Sveitsi - Vantaa ja takas kotiin Puolaan. Yhden 1300kg lavan takia! Pitää olla ton kotilon "työsuhdeasunto".

    Amerikan kuljettimeen ei moiset kotilot sovi. Oma tilantarve olis parille matkustajapaikalle ja repulle. Swäppi keikat olis mukavampi hoitaa porukalla ja sillä lailla, että eväät ja vaatekassit olis sisällä.

    Toi meikäläisen ramptruck on hieman off road, siksi helmat eivät ole ummessa. Lisäksi olen purkanut yhden Amerikan ramp truckin ja se ei rehellisesti mene niihin painoihin mitä tehdas on alustalle antanut.
    Lisäksi mustasta tehty umpeen pellitetty lava happanee Suomessa aika vauhdilla. Siis sillä suojauksella mitä noi jenkit käyttää.

    Roadkillin Ramptruck on aika tyypillinen Amerikkalainen esitys aiheesta. Siinä on kilvan ajon vaatimat helmakotelot ja crew cab. Mutta oikeesti, se on piiiitkä ja varmast ylittää tehtaan kokonaispainot.
    https://www.youtube.com/watch?v=5iIleaQjIz0

    Yksi vaihtoehto olis hydraulinen häntä. Toisaalta mitä sillä tosiaan saavuttais?
    -Parempi jättökulma, OK, mutta tälläkin on pärjätty.
    -Kuorma suoraan, joo, mutta se on sille siirrettävälle autolle tosiaan ihan sama, vaikka pystyssä veis. Eikä kylpypaljussakaan tarvii siirronaikana vettä olla sisällä.
    -Korkeampi painopiste, ei hyvä.
    -Jos hydrauliikka heittäis koko takaylityksen yli lavalle, niin siinä säästäis metrejä vaikka laivalla tyhjänä mennessä, mutta kun tolla autolla ei oo vielä kymmenen vuoden aikana kertaakaan ulkomailla käyty.

    Olen nähnyt noita kahteen kerrokseen lastaavia hinureita, mutta silloin puhutaan jo melkein 20t kokonaispainoisista autoista. Hytin päälle en paljoa veis kuormaa. Ehkä joku dragsterin etuakselin vois sallia.
    [​IMG]
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Viime aikoina oikea etunurkka on saanut huoltoa.
    Uutta mm.
    -Jarrulevy
    -Satula
    -Palat
    -Pyöränlaakerit ja navan laakerit ja tiivisteet
    -Vetariin uusi ristikko[​IMG]
    Valitettavasti noi hommat on niin paskaisia, että ei paljoa kuvia tuu otettua.
    Fordin alkuperäinen napalukko piti korjata, kun sopivaa korvaavaa ei nyt heti ollut käsillä. Napalukon sisällä on pieni muovinen liukurinkula. Hetki mittailua ja liukurenkaalle löytyi korvaaja 727-vaihteiston hännän helasta katkaisemalla. Navan alumiiniseen osaan sorvattiin vain sovitus.

    Toinen puoli sai vastaavan hoidon jo syksyllä.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Laittaa googleen sleeper pod tai pony fantasy, niin tulee valmistajan sivutkin ja näkyy olevan crewcab versiota kanssa

    Joskus vakavissaan mietin tollasen hommaamista, se kun tulee katto kouruihin kiinni ja vaatii vaan vaikka finlandia luukun kulkemiseen, sopivia isompia yleiskattoluukkuja varmaan löytyy Ebaystä, sille mitoittaa reiän ja laittaa talteen niin voi sit auton vaihtuessa nappaa kotilon katolta ja laittaa kattoluukku paikalleen

    Ei aina tartteis kysellä yöpaikkoja tuttujen luota ja sit ajella lastauspaikalle ja viimein yötävasten kotiin vaan vois vaikka ajaa suoraan siihen lastaus paikan viereen


    Mutta se parin tonnin hinta on aavistuksen hidasteena


    Onhan niitä katto telttojakin, mutta nekin on +1000e ja teltta on aina teltta, toisaalta swäpissä ei varmaankaan ylimääräiset tule moran kanssa kurkkimaan ketäs täällä punkkaa, kovassa kopperossa kuitenkin on paremmin suojaa, jos vaikka porissa nukkuu absin parkissa, tuttujen pihoillehhan sillä voi mennä, mut mut mut



    Toisaalta jos ite tekee niin "suksiboxiin" taittuvan joka aukeaa konepellille, jos nukkuma tila ois metrinen, niin kotilo ois 2 poikittain ja sisällehhän sais melkeen seisoma korkeuden, eikä autokaan lähtisi varkaiden matkaan ihan huomaamatta kun tuulilasilta pitäis se pömpeli taittaa kasaan :poff:
    Ja vois kaverin kanssa reissata ilman, et tarvii parisängyssä nukkua.
    Ite punkassa ja kaveri lattialla sen metrin alempana
     

Kerro tästä muillekin!