Fairlane 1963 alapallonivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja silirimpsis, 3.9.2013.

  1. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Fairlane vm.63 pomppasi katsastuksessa alapallonivelestä. Tuo alapallonivel sattuu olemaan sen verran harvinainen osa että USpartsista kertoivat toimitusajan olevan 5-6 viikkoa ja hintaakin on 145€ nivelellä.

    Jälkitarkastusaikaa olisi kolme viikkoa jäljellä niin hyvähän se olisi jos löytyisi nopeampi ja mieluummin halvempikin ratkaisu.

    Eli olisikko vaikka jossakin mustangissa tai uudemmassa foortissa missään likellekään samanlaista niveltä? Jos se kartio osa mikä tulee olka-akseli pyörännapa hässäkkään olisi samanlainen kooltaan ja saisi vaikka pikku muokkauksella tukivarteen kiinni. Nivel tulee kolmella pultilla kiinni.


    Mustangin/uudemman Fairlanen tukivarsia saisi alle satasella kipale mutta ne on malliltaan suoria ja tässä on vähän sellainen s-mutka mallinen. Tiiä saisikko tuohon muokattua korikiinnitystä eri malliselle varrelle käypäiseksi miten helposti? Tai onko kukaan moista kokeillut tehdä?

    Hitto kun pitää käydä just näin hyvä tuuri näiden osien suhteen kun just se osa mikä on rikki ei tietenkään saa mistään. :mad:

    Yläpallonivel taas olisi ollut samanlainen suunnilleen kaikissa malleissa ja maksaisi vain muutaman kympin.

    Jälkitarkastuaikaakaan ei taida saada pidennettyä mitenkään? Kerkiää toi aika mennä umpeen jos menee nivelen tilaamaan uuden.

    Tai jos uudelleen aloittaa katsastuksen uuden nivelen kanssa niin mun tuurilla toinen katsuri tietysti mainitsee tuulilasista. Siinä kun on halkeama oikeassa reunassa, sekin on vähän katsurista kiinni mainitaanko vaiko ei.

    Tai löytää vielä väljää toisenkin puolen alapallonivelestä ja tilaa uudelleen nivel ja kolmas katsastus. Voisi vaikka hermo mennä kun kolmannen kerran joutisi käyttämään alausta alkaen leimalla. :mad:

    On se tämä harrastelu joskus melko hankalaa.. :poff:
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mulla eivät katsastaneet uusiks vaikka oli melkein 5kk mitä jouduin osaa odottamaan. Suomenmaalla oli kaikilla ei oota ja amerikastakin oli alkuun vaikeuksia saada. Tosin mulla oli sillon rek ja muutos katsastus joten en tiedä vaikuttiko asiaan.
     
  3. vani91

    vani91 Gearhead

  4. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tradepartsista sain arvokasta lisätietoa aiheeseen liittyen, kiitokset vielä tätäkin kautta sinne.

    Eli vanhemmissa ja uudemmissa Foordeissa jostain -60 luvun alusta aina -60 luvun loppuun on nivelessä se kartio osa ja kiinnitys olka-akseliin samanlainen.

    Tässä kuvassa näkyy ylempänä -68 Mustangin tukivarsi ja alempana -63 Fairlanen tukivarsi.

    http://aijaa.com/kq8ogH

    AInoa ero on siis tuossa läpyskässä mitä vasten pallonivel tulee kiinni.

    Ostin uuden -68 mustangin tukivarren, porasin kolme niittiä pois ja purin siitä nivelen osat, heppasin mussen "läpyskän" kiinni Fairlanen tukivarteen ja porasin yhden ylimääräisen reiän mihin tulee tukitanko kiinni. Toinen reikä sattui olemaan valmiiksi oikeassa kohdassa.

    Fairlanessa on siis vinoittain nuo tukitangon kiinnitysreiät ja Mustangissa suorassa linjassa.

    Sen verran kovaa ainetta oli tuo läpyskä että jouduin käyttämään pillillä punahekuisena reiän paikalta että sain reiän yleensä läpi poratuksi. Kun yritin suoraan kylmiltään niin ei mitään mahdollisuuksia.

    Sitten korvasin ne kolme niittiä M8 pulteilla niin hyvä tuli.

    Pulttikiinnityksellä taitaa nimenomaan ollakin alunperin Fairlanen pallonivelen osat kiinni ja uudemmissa on niitattu.

    Tukivarsia kun mittalin niin ne on aivan samanpituiset. Luulisin että kun sitä koriin neljällä pultilla tulevaa tukivarren takakiinnitys palikkaa muokkaa niin saa nuo uudemmat tukivarret käymään suht helposti.

    Eli puslan kiinnityksiä siirtää eteenpäin noin 50mm siitä palikasta tai tekee uuden vastaavan. Kallistuksen vaimennin passannee suoraan uudemman malliseen varteen kun sen kiinnitys reiän paikka ei muutu. Edestä tuleville tukitangotkin ehkäpä passaavat suoraan mussen varsiin kun poraa niihin tuon ylimääräisen reiän.

    Näin olettaisin että hommasta selviää jos haluaa tukivarret vaihtaa uudemman mallisiin. Ainakin pikaisen vilkaisun perusteella. Jos joku meinaa kyseisen operaation tehdä niin tarkistakoon vielä kyseiset jutut tarkemmin..
     

Kerro tästä muillekin!