Farkku Caprice paukkuu pakoputkiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Aleksandra, 6.2.2012.

  1. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Tosiaan tuo farkku alkoi räiskimään pakoputkiin pakkasen jälkeen. Ei ollut ajossa noin viikkoon ja kun piti pakkasen lauhtumisen jälkeen lähteä kaupoille niin paukkuu pakoputkiin kuin raketit uutena vuotena. Käynnistyy kyllä mutta ei oikein pysy käynnissä ja eikä ole mukavaa kuultavaa tuo pauke :(

    Nesteet ei ole ainakaan syylärissä jäässä, sytytystä ei ole muutettu ja auto tosiaan vain ja ainoastaan seissyt pihalla sen viikon kovien pakkasten ajan. Joten olisiko jollain tietoa missä mahtaisi olla vika?

    Sitten olisi myös yksi muu kysymys. Onko normaalia että venakopat höyrystyy ja tulee vähän sellaista kermaaöljy korkkiin? Koneena siis 305 jotain 80-luvun alkupuolelta. Kaikki tiivisteet ovat uudet.

    Kiitoksia kovasti jo etukäteen :D
     
  2. 660

    660 1st gear

    tuliko toi "kermaöljy" pakkasten ja käytön jälkeen korkkiin? miltä näyttää öljytikku? miltä näyttää moottorin alla?
     
  3. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Se "kermaöljy" on ollut jo aikaisemmin, mutta kaikki keneltä olen sitä kysynyt niin sanovat että se on normaalia. Mua se kyllä on ihmetyttänyt kun ei ole koskaan ennen missään autossa sitä ollut. Kone on rempattu ja kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta ei aina siltä tunnu :-?

    Öljytikussa on sitä siellä ylhäällä hieman, mutta öljyt tikussa näyttäisi olevan ihan normaalit.

    Moottori oli puhdas öljystä, mutta vähän ennen joulua se jostain syystä päästi öljyä ja vikaa ollaan yritetty hakea ja korjailtukin hiemankin epäilyttävää. Joten tällä hetkellä taitaa olla vähän öljyn peitossa :oops: Jos ymmärsin oikein että mitä tarkoitit tuolla moottorin alla jutulla :)
     
  4. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tarkasta virranjakajankansi sisäpuolelta ettei ole kosteutta kun oli ensin kova pakkanen ja sitten lauhtui nopeasti.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos kampikammion tuuletus käytössä ei tule,eikä paljon muutenkaan ainakaan lauhemmilla keleillä.jos sitä emulsio paskaa on enemmälti konetta auki,jos jäätynyt yleisin rikkoutunut paikka on kun nostaa imusarjan pois ja katselee nostajien luota seinämää.
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jeps, valkoista öljysakkaa tulee korkkiin ja mittatikkuun jos PVC systeemi ei toimi. Mun Capricessa oli joku ottanut imusarjaan menevän venttiilin pois ja kone koitti hönkiä ilmanputsarin kautta, vaikka siellä piti olla vaan ilmanotto. Kesällä toimi hyvin ja talvellakin alkoi toimia, kun PVC systeemi kasattiin uudelleen. Osat maksoi muutaman kympin.

    Pakoputkessa ampumiseen voi olla monta syytä. Kenties joku tulppa pimeni tossa pakkasstarissa? Nämä uudet tulpat kestää huonosti kastumista.

    Tulpanjohdot voi irrota, eli kannattaa varmistaa, että ne on kunnolla kiinni. Ne voi myös laskea läpi, joko toisiinsa tai pakosarjaan. Pimeellä ton läpilyönnin näkee. Ensiapuna kannattaa asetella piuhat niin, ettei ne ota toisiinsa, eikä pakosarjaan. Lisämauste on, että toisinaan johdot laskee läpi vasta kun kone kuumenee.

    Virranjakajassa voipi olla vikaa, ja joskus pakoputkessa paukuttelua aiheutti kulunut jakopää, kun ajoitus pääsi muuttuun kesken ajon. Mutta jos kaikki on pelannut tähän saakka, niin ensin katsotaan helpot(halvat) ja jos ei auta, sitten aletaan tutkia vaikeampia (kalliimpia).
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei vaan ois huohotin jäätynyt "vähän ennen joulua"??? Silloin pukkaa öljyt ulos... Ja sitä "kermaa" tulee kun on a) paskat öljyt b) ajetaan lyhyttä matkaa ilman että kone lämpiää kunnolla c) molemmat em.
     
  8. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Tervehdys!

    Meillä ei ollut ennen joulua pakkasia täällä lainkaan ainoastaan vesikeliä. Kendalin öljyt oli vaihdettu marraskuussa ja myös suodatin. Ajetaan lyhyttä matkaa ja välillä pidempää matkaa.

    Tuosta PVC systeemistä en tiedä. Siinä on edelbrockin 500 kaasari ja imusarja ja tuli myös hommattua peltipakosarjat. Saastelaitteita ei ole :D On tullut kyllä välillä tuota samaa ilmanputsariin.

    Tulppia ei vielä ehditty katsoa, mutta tulpanjohdot oli kunnolla ja ovat myös syksyllä hommattu. Kipinän ainakin antoi kun kokeiltiin. Bensaakin sai.

    Jakopäästä ei ole tietoa eikä virranjakajasta. Kuitenkin toimi ennen tätä, mutta aikaisemmin parilla pakkasella kyllä myös kylmänä tusautti pakoputkiin muutaman kerran kun kaasua painoi kaasua että pysyy käynnissä kun ei ole tuota automaatti ryyppyä.

    Virranjakajassa ei ollut kosteutta eli oli ihan hyvä.

    Nyt tänään se ei lähtenyt käyntiin :eek: Starttaa kyllä ettei siinä vikaa, mutta sahaa vaan eikä hörähdä käyntiin. Pari akkuakin siinä tyhjeni kun aina jokaisen tutkimisen jälkeen kokeiltiin aina uudestaan. Nyt ei tosiaankaan ole hajuakaan missä vika on. Hermotkin alkaa mennä koko autoon, mutta ei kannata hukatakaan kun rahaa on pistetty siihen ja paljon. :mad:
     
  9. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

  10. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ei toimi sitten tuo huuhtelujärjestelmä, puhaltaa väärään suuntaan! Edestä päin katsottaessa oikeassa kannessa pitäisi olla PCV-venttiilin, josta menee letku kaasuttimen etupuolelle alalaitaan suunnilleen keskelle.

    [​IMG]

    Tuossa kuvassa näkyy letku hyvin! Vasemmasta venttiilikopasta pitäisi mennä letkun siis ilmanputsarille ja oikein toimiessaan vasemman puoleisesta kopasta menee ilma sisään moottoriin ja oikesta kopasta imee kaasuttimelle.
     
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    ääni pcv-järjestelmälle täältä kanssa... oma farkku rupes kesällä yskimään, paukuttelee putkessa ja rokeltamaan kun oli pcv-venttiili tullu tiensä päähän
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    venttiilissä vettä -> pakkanen -> murjoo sisuskalun uuteen uskoon -> ei pidäkkään. Luulis olevan suht helppo testata tukkimalla letku väliaikasesti? ja kampikammio vapaaseen ilmaan, jos siitä lähtee niin eiköhän se siinä ole.
     
  13. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Tuossa oikeassa venakopassa olisi tuo PVC ja ainakin ilma meni läpi kun siitä puhalsi. Ja siitä toisesta vasemman puoleisesta venakopasta menee siihen ilmansuodattimeen letku.
     
  14. A/C

    A/C 1st gear

    Ei montaa euroa maksa se PCV venttiili joten kannattaa kokeilla.

    Itse vaihdoin syksyllä omaan ja siinä oli alkuperäinen, tehtaalta asti oleva Rochester PCV. Se oli jo hieman tukossa mutta edelleen toimi :eek:
    Niitähän kuuluisi tarkistaa joka 50 000km kohdalla. Parempi on kuitenkin vaihtaa kuin tarkistaa sillä ovat parin eron arvoisia.
     
  15. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Se venttiili on juurikin rikki jos sait siitä puhallettua moottoriin päin, sen pitäisi antaa vain kaasarille päin tavarata.
     
  16. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mun mielestä kannattais keskittyä siihen virranjakajaan,,, onkos se semmonen HEI mallinen? niis on ainaskin ollut jos jonkinmoista ongelmaa varsinkin jos on joku jälkiasennus kiinan versio... :-? kerran painisin kyseisen jakajan kans ja oli ihan uusi, kone lähti käymään muutaman kerran ja rötäs ja ampu ja teki kaik temput ja lopuks ei enää tehny muutaku tussautteli kaasariin.. pistin hyllystä vanhan kuppasen kärkijakajan ja laakista käymään.. :) ps. olen yli 4eri auton kanssa ollut tiensivussa hei jakajan takia kun on hajonnu ja sen jälkeen olen sanonu hei hei heijakajille ja ikinä ei yhteenkään mun autoon semmosta tule.. ugh olen puhunut.. :D
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Kyllä toi putkessa paukkuminen minusta kuullostaa kanssa syttypuolen probleemalta, tai sitten pakoventtiili vuotaa, tai jakopää paskana. Kampikammion tuuletusongelmat ei kyllä tee tollasta....
     
  18. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Okei hyvä juttu ja kiitoksia täytyy sellainen hommata :D

    En ajatellut että on kovin vanha kun ostin koneen rakennettuna keväällä eikä kyllä kovin paljon olla ajettu sillä kun on vähän väliä jotain vikaa :mad:
    Tosi kallis kone jo tähän mennessä :odroll:
     
  19. Club Coupe

    Club Coupe 1st gear

    Kermaa öljyssä ja paukuttelu

    Paukuttelua ja kipinän puutetta kannattaa tutkia jakajan kautta tarkastellen. Vaihda ihmeessä kansi ja pyöriä. Ne eivät maksa paljon ja usein vika korjautuu. Kun saat koneen käyntiin niin tulppien väri kannattaa tutkia. Niistä paljastuu jos joku pytty jää jatkuvasti jälkeen.

    Kermaa öljykorkissa - mahdollisesti se voi olla myös pakkasnestettä. Chevyssä kannenpultit menevät vesitilaan ja ne pitää töljätä tiivisteliimalla ennen asennusta. Olisiko remppamiehellä unohtonut.

    Omassa mosassa oli juuri samoja oireita. Paukkuminen loppui jakajan vaihdolla (88 eur/ Hei) sekä kermaantuminen Bilteman syylarin korjaustökötillä. Ko. tökötin voi korvata myös pussillisella inkivääriä.
     
  20. Caideman

    Caideman 1st gear

    Jakajan limput ja jumiva keskipakosäätö voi sekottaa sytkän myös totaalisesti... Etenkin jos ne limppujen tapit ja reijät on kuluneet, niin vaikuttaa aikas lailla.
    Limppujen korjaussarja ei oo kovin hintava setti kokeilla. Jos ei parane, niin jakaja uusiks. Ei kannata leikkiä hei-hein kanssa sen kummemmin.

    Sen verran pientä vinkkiä tohon keskusteluun... autoa katsotaan AINA ratin takaa ja sieltä määritellään oikea ja vasen. Älkää nyt ihmiset sekoittako pakkaa puhumalla "kun katsotaan edestäpäin". :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!