Farmarin kiihtyvyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mercury, 27.4.2004.

  1. Mercury

    Mercury Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta ajattelin kysellä että ootteko kellottanu farkkujanne(0-100km/h)?Mulla menee toi Colony Park(351W+C4) omapainoltaan 1960kg ja kaks ukkoa kyydissä,11.4 sekkaa..Se on mun mielestä ihan hyvin kun pikkuveljen sierra menee 15 sek..:smile: No joo,onhan tää vähän nolo aihe..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis mikä vuosimalli toi Mercury on? Varsin mallikas aika isolle farkulle. Veikkaan että GM:n 5-litraset ottaa lähemmäksi ton 15 sekuntia kuin 10 sekuntia..Vaikka välitykset lieneekin aika lyhyitä,koska ne taitaa ottaa huippuja vajaa 150 km/h?
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    muistaakseni vuoden 85 tekniikan maailmassa on käytetyn 80-luvun buickin (piilo)farmin 307+th200r4 koeajo.
    alin kulutus oli 9.5 litraa sadalla ja 0-100 meni jotain 13 sekkaa...olisko varttimaili ollut 18.4 voiko olla?ettei sittenkin 19.4s.

    vastaavasti tuulilasi testasi joskus 89 caprice classic broughamia sedania (305+ruisku) uutena 0-100 10.9sekkaa, vartti yllättävän hyvä 17.7 sekuntia.

    voisko caprice.se sivuilta löytyä lisää numeroita aiheeseen liittyen...?
     
  4. drako

    drako 1st gear

    Se oli 8/1990 se TM missä se -85 puikki on koeajossa. Ja kun se lehti sattu olemaan tuossa ihan vieressä, piti varmistaa nuo arvot:

    0-100 km/h 14,5 s
    0-400 m 19,4 s, loppunopeus 111 km/h.

    Ja nuo arvot on 307 & TH-200R4 paketilla ja peräruuviksi mainittiin se kruisailuun sopiva 2,73 joilla 80 km/h pintaliidossa on koneessa mahtavat 1126 r/min :odroll:
    Huipputehon kierroksilla 3600 r/min taas päästäisiin 254,2 km/h mikäli sitä tehoa olisi hitusen enemmän kuin tuo 142 hepoa :lol:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä kiihtyvyydestä, mutta meikulla Capricen lahna sutasoo tyhjää asvaltilla lähtiessä ja jopa kakkoselle vaihtaessa :smile:
    Perässä ei ole lukkoa ja sen tautta kallistus efekti kiihareissa on hassun näköinen.
     
  6. Mercury

    Mercury Gearhead

    Se on -79,eli eka ns.pikku fullsize.Mutta kone on -74 ja kansia portattu,tuplaputket,saastelaitteet revitty hevonhelevettiin.Ei mulla vedä tyhjää kun kaarteessa ja sillonkin pitää tosissaan yrittää..Nelikurkkusenkin menin myymään..Ja huiput on luonnollisesti 140-150,ei voi olla varma kun loppuu mittari kesken..:smile:Kulutus on aika ronski,viimeks kun mittasin niin yhistetty 17,5L....
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No TM kellotti 307 koneiselle 1986 Buickille vuonna 1990 13.4 0-100 km/h muistaakseni.

    Jo ne välitykset eivät todellakaan ole lyhyitä! Ko. Buick kiersi loikkarilla 1180 rpm 80 km/h vauhdissa. Teoreettinen huippunopeus kokonaisvälityksellä olisi ollut lähelle 280 km/h! Kiitos Turun tuomiokirkkomaisen ilmanvastuksen huiput 4 sella ovat teoreettiset tehojen loppuessa.
    Tosiasiassa ainakin mun 307+ th2004R saavuttaa huippunsa 3 :sella , ja ne on luokkaa +170 km/h (Kokeiltu Saksassa). Nelosella huiput tosiaan jää tuohon 150 km/h luokkaan, koska kone ei yksinkertaisesti jaksa vääntää helvetillistä ilmanvastusta vastaan aavikkoruuvilla..
     
  8. Mercury

    Mercury Gearhead

    Kun meitsi vetää ton 150 km/h,niin suhisee sen verta,että tuntuu ettei oo ovia koko kaarassa..On tiivisteet sen verta korppuna..:smile:
     
  9. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    Mulla on tuolla custom cruiserilla laskennallinen huippu ollut tasan 200km/h. Entinen omistaja vaan tiesi kertoa, että olivat ajaneet sillä utista kouvolaan. Olivat kiihdyttäneet täyden vauhdin, ja ottivat sen jälkeen ajan mikä tiettyyn matkaan meni. näin oli tulokseksi saatu 200km/h. 307+th200R4+2.73. tällä hetkellä ei kyllä tosiaan sitä mene :smile:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No hitto. Tässähän alkaa jännitys nousemaan... Mulla on kans 351w+c4 piilofarkkussa, ja ois tarkotus ens viikolla kokeilla tota kiihdyttelyä. Ilmotan sitte miten kävi...
    Ja eihän toi sun merkkurin kulutus pahalta kuullosta? Kyllä mullakin menee kaupunkiajossa jatkuvasti noin 25l/100km. Matka-ajossa menee kyllä alle 15. Siis jos köröttelee alle sataa.

    M.K.
     
  11. Mercury

    Mercury Gearhead

    Lompakkoahan se kulutus vaan rasittaa..:smile: Onko sulla mk,mikä vm. toi kone?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mercury 2004-04-27 23:13 ]</font>
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi mun kottero on ´83 Country Squire, ja kone on ´78. Muuten vakio, paitsi saastehässäkät on poistettu ja imusarja on ´69 koneesta. Kaasari on holley 600.

    M.K.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo teoreettiset on teoreettisia. Minun buickin teoreettinen huippunopeus 4-vaihteella katsastuskonttorin mittaamien 6000 rpm mukaan on 454km/h.
    Kyllä se hyvin 80km/h kulkee...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei varmaan saa STW:tä kulkemaan 200 km/h tutkanopeutta tolla koneella ilman että se rakennetaan kokonaan uusiksi ja ahdetaan hitosti,sen verran laatikosta autosta nyt on kuitenkin kyse.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä sitä nyt niin hirveesti tartte ahtaa kun kerta parisataa kiloa kevyempi caprice sedan kulkee 305 efillä 170 hevosen voimin jo 180 km/h niin 200 kaakkia kuskaa farkkua jo 200 km/h sillä ei se ilmanvastus ihan hirvittävä ole. Capricen ilmanvastuskerroin on vanhassa kopassa 0,41 mikä tietty kerrottuna otsapinnalla ei ole vähän mutta varsinkin aikalaisiin euroihin verrattuna varsin hyvä. Vaikka vehkeet onkin saasteaikakaudelta niin ei ne mitään ooppeleita ole...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Okei, jatko oli "tolla koneella", mutta punaisella farmilla ajettiin Ford Nationalseissa aika kovaa, ettei olisi ollut toiseksi nopein.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä ainaski mun farkku kulki n.200km/h.
    Pontiack parisienne -84 305 4bbl+th700+2.73 vakiokunnossa,nopeusmittarin neula lähti jo uudelle kierrokselle.Mittarissa lukemat loppu 140km/h mutta kun 0ja100 lukema vastakkain niin kun neula osoitti uudestaan lukemaa 5km/h niin vois olettaa että auto kulki noin 200km/h:
    Chevrolet sportside -89 350efi+th700 oli vähän sama homma mittari näytti jo uudestaa 30km/h siinä mittarissa ei 0ja100 ollu vastakkain muta laskin vauhtia olleen n.180km/h.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bemarin neula 200km/h kohdalla ja vakio farmi vaan häipyy horisonttiin...

    Eli ajoin yhden tutun kanssa skabaa hulluina nuorisovuosina 307y (170hp)+TH-200R4+2.73-ruuvi farmilla. Bemu lähti paremmin mutta kun farmin neula hävis näkyvistä mittariston sisään, sain bemun kiinni ja menin ohi. Ja bemarin mittari näytti kovimmillaan kahtasataa mutta eivät saaneet navettaa kiinni... Virhekin huomioiden farmille ihan riittävä kyytiä.

    nimettömänä to protect the innocent.
     
  19. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    niinpä. Kiva siinä on arvata niitä nopeuksia, kun neula tuntuu jo tulevan jostain välistä bensamittarin puolelle :smile: No kuitenkin. Itse en ole laskennut mitä se menee, mutta sen verran luotan kaverin laskukykyyn, joka tuon nopeuden oli tuohon autoon laskenut. Ja käsittääkseni tuloksen pitäisi olla aika tarkka, kun tietää matkan ja ajan :smile:
    Mutta se on kyllä totta, että ilmanvastus on aika hurja. Ei ole tuulitunnelista tuon kopan suunnittelijat kuulleet mitään.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuule kyllä olivat kuulleet ja siellä se koppa on suunnitteluvaiheessa aikaansakin viettänyt. Jo varhaissuunnittelun 73>76 aikana. 77-79-versiot olivat pikkuisen livakampia kuin aikaisemmat. Sitten sama peruskori sheivattiin uusiksi vuodeksi 1980.
    Kaikissa B-kopissa konepellin etureuna tipahti vuosiin 1977-79 verrattuna viitisen senttiä juuri ilman vastuksen pienentämisen vuoksi. Suurimmat muutokset koko Olds, jota mainostettiin vuodeksi 80- aerodynamic desingnina..

    Kyllä ne parhaat muodot tiedettiin jo 30-luvula. Tuotantotekniikka ja asiakkaiden maku vaan esti livakimpien linjojen saamisen tuotantoon. Ford koputi ensimmäisenä puuta aerodynaamisilla malleillaan - papulinjalla, kuten sitä silloin 80-luvun alussa solvattiin. Jenkeissä lanseerattiin uusi pyöreä Thuderbird ja Euroopassa Sierra.

    Joka tuolloin oli autoista kiinnostunut muistaa miten ufolta esim. Sierra näytti vuonna 1983. Vanhat Taunus-miehet uhkasivat jättää moisen mulkeron ostamatta.. Nyt Sierra on ihan tavallisen näköinen silmään. Jännää miten kaikkeen tottuu..
     

Kerro tästä muillekin!