FE 390 starttiongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rusty, 5.4.2012.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt mänöö hermot :rotfl: ..

    Eli kyseessä on siis Fordin 390 ja ongelma on ollut ainakin niin kauan kuin autokin minulla, eli n. 6 vuotta (?)

    Starttimoottori siis toimii erinomaisen hyvin, mutta siinä on kiusallinen vika; ensinnäkin se ulvahtaa startatessa. Sehän nyt ei mitään haittaisi mutta kun se jää vonkumaan myös kun kone käynnistyy. Ja sitä kestää pikään, vasta kun kone on ajettu aivan lämpimäksi niin sitä ei enää välttämättä kuulu. Ja tuo ääni menee ihan kierrosten mukaan..

    Olen ihmetellyt miksei se hajoa?

    Mistä voi olla kysymys?
     
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Aivan kuin startti jäisi käynnistäessä päälle, voisi olla myös solenoidi vika..
     
  3. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jep. Siltä se kuullostaa. Mutta miksi?
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    puuttuu hampaita vetolevystä.. niin ainakin mulla galxiessa oli 3-4 puutuvaa hammasta, kiva sirkkeilmäinen parahdus ääni aina kun osui vajaaseen hampaaseen, samassa starttin pikkuratas kului ikävästi.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tai startin /vetolevyn hammasväli niin pieni et jättää pyörimään..? sillokiin nimittäin kirkuu startti jos ei välys kohdillaan..
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tässä ei mun mielestä ole sen tyyppistä ääntä.
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tämä taitaa olla todennäköisin vaihtoehto! Eli mitenkäs sen välys saadaan kohdilleen? (Startti olikin mulla talvella irti pakosarjaremontin vuoksi. Sarjat sain pois startti paikoillaan mutta en saanut enää takaisin... :lol: )

    Osaatko renttu ohjeistaa tuon välyksen säädön? Tai joku muu?
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    KVG.. Shimmilevyjä siis. Tai käykö ihan prikat paremman puutteessa?
     
  10. kma68

    kma68 Gearhead

    Solkku saa virtaa ja jättää startin päälle jostain syystä kuten jo edellä mainitun virtalukon, solenoidin tai jopa itse startin takia (esim. shimmitykset).
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ainakaan n.1,5 mm prikat välissä ei tuonut muutosta asiaan.. :wc:
     
  12. lincci

    lincci Gearhead

    Ota turbiinin suojapelti pois ja puolan johto myös, sitten starttaus jonka jälkeen taskulampulla tiirailemaan turbiinin raosta onko hampaat edelleen yhdessä.
    Vanhemmassa heittobendix startissa hampaat kuuluu olla yhdessä,koska vasta moottorin kierrosluvut heittää bendixin pois päältä.

    Uudemmissa starteissa hammaskosketus pitäisi irrota samantien kun virta-avaimesta irrottaa.

    Heittobendix-malleissa todennäköisesti bendix vika,
    ja uudemmissa malleissa sitten jotain muuta mätää bendixin palautuksessa, eli uutta starttia kehiin. Tsekkaa myös vetolevyn hammastus ettei ole tullut pykälää joka takertais.

    Äläkä sitten yritä vaihtaa/sotkea näitä startteja keskenään,ei sovi !!
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No tässähän on startilla erillinen solenoidi akun vieressä, eli voidaanko siitä päätellä että on heitto-bendix? Ja miten testaan tuon solenoidin toiminnan kun tuossa ehdoteltiin sitäkin että se jättää startin ''kiinni''.
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt ollaan taas sen verran viisaampia että ainakin solenoidi toimii kuten pitää, eli virta häviää toiselta navalta kun lopettaa starttaamisen.

    Lisäksi startin ja lootan välissä on nyt 3 prikkaa eli 4,3 mm ja ääni on yhä, tosin hieman erilaisena. Kuinka paljon sinne väliin voi yleensäkään laittaa tavaraa? Eikö tuo ala olla jo aika paljon? Vieläkö lisää????

    Kysyy nimim. epätoiv..tietoinen
     
  15. kma68

    kma68 Gearhead

    Yleensäkin startti ym. toimilaite sopii paikalleen ilman shimmityksiä, jos se on oikeanmallinen. Tuollaiset prikkaviritykset tuppaavat aiheutamaan ongelmia ennemmin tai myöhemmin, kuten olet huomannut(voihan vika olla muuallakin). :odroll:
     
  16. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    4,3mm pakka prikkoja on tosiaan jo paljon. Ne ottaisin pois, koska vika ei sillä korjaantunut. Onhan sulla block plate eli se lohkon ja vaihteiston välinen peltilevy paikoillaan? Se ohjaa startin oikeaan asentoon. Todennäköisimpänä pidän kuitenkin startin päätypuslan kuluneisuutta. Korjaussarjaa kehiin niin saa taas yhden mahdollisuuden suljettua pois, jos siis sivuttaisvälystä tuntuu bendixin rattaassa olevan. Itsellä auttoi tuo viimeksimainittu vastaavaan vikaan.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jep, prikat otan pois heti kun kerkeän. Tuosta block platesta en kyllä tiedä sanoa.. Pitääpä tarkistaa.
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kävinpä paikallisella autosähkökorjaamolla ja sano että johtuisi siitä että startin ja vetolevyn hampaat ei sopisi yhteen..

    Onkohan siihen monenlaisia starttivaihtoehtoja olemassa? Kone on ilmeisesti '67. Laatikko C6, iästä ei tietoa.
     
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Ei ole.Heittobendixi startteja käytettiin vanhempien lootien kanssa eikä c6 askissa ole sille tarpeeksi tilaa.
    Uudempaa starttia on sitten montaa mallia riippuen onko 6 v8 iso tai pikkulohkomalli.tosin bendixi on sama iso ja pikkulohkon starteissa.
    Se päävirtasolenoidi sisäloksussa löytyy lähes kaikista amerikan fordeista pitkälle 2000 lukua myöten.
    Suosittelisin ostamaan ihan uuden startin niin eliminoituis yksi vikamahdollisuus.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt olen hieman viisaampi tämän suhteen, vaihdoin paikalle uuden startin kokeilumielessä. Ääni jatkui samana, irroitin sitten sen turbiinin/vetolevyn suojapellin ja katsoin taskulampun valossa sinne niin startti ei jää päälle. Startin rattaan ja vetolevyn välissä on runsaasti tilaa. Ääni siis tuleekin itse vetolevyn tai turbiinin pyörimisestä. Tämä nyt ei ole enää starttiongelma mutta mikäköhän siellä voi ääntää? Laakeri??
     

Kerro tästä muillekin!