FHRA=Eagle racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja nalle71, 21.5.2007.

  1. KennyJr

    KennyJr 1st gear

    Herätti huomion, mikä oli tarkoituskin. Järjestäjä osapuoli tulee informoimaan kisan tapahtumista.


    Jari
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tota indeksijupakkaa on kyselty tällä palstalla jo jonkin aikaa, mutta ilmeisesti FHRA:n asaiaa päättävillä on ollut sen verta kiireitä, ettei ehdi asiaa kommentoimaan.

    Hommahan meni niin, että compissa pitäis olla automaattinen indeksin korotusjärjestelmä, joka perustuu ajettuihin aikoihin. Teoriassa siis niin, että jos ajaa yli 0.5 sekuntia alle indeksin, kiristyy henkilökohtainen indeksi seuraavalle kierrokselle ton ylimenvältä alkavalla sadasosalla. Eli jos mr x ajaa 0.535 alle indeksin, hänellä on seuraavalla kierroksella 0.03 sekuntia tiukempi indeksi. Jos ajaa yli 0.6 sekuntia alle indeksin, kiristyy koko luokan indeksi pysyvästi ton 0.6 sekunnin ylittävältä osalta samaan tapaan kun 0.5 ylittävältä osalta toi henkilökohtainen indeksi seuraavalla kierroksella.

    Talven aikana kuitenkin ilmoitettiin, että tiettyjen (lue centrifugaaliahdettujen) luokkien indeksejä kiristettiin ilman, että se perustui tohon käytössä olevaan indeksin kiristämisjärjestelmään. Päätös tehtiin FHRA:n uutisen mukaan yksimielisesti kaikkien NDRS maiden kesken. Ko. luokkien autoja on ajanut NDRS:ssä tasan kaksi kappaletta, Timot Lehtimäki ja Lahti.

    Minkä takia näiden autojen kohdalla piti poiketa tosta toimivasta indeksinmääräytymisjärjestelmästä? Toisella indeksi kiristyi 0.2 sekuntia, toisella 0.5. Ensimmäiseen kisaan tultaessa kuitenkin ajettiin vanhoilla indekseillä, eli tota keväällä uutisoitua kiristystä ei pantukaan täytäntöön. Näin meni lajittelu ja pudotuskisan ensimmäinen kierros, jossa vastakkain olivat kumpikin Eagle racingin kuljettaja, sekä mainitut Timot, vai tapahtuiko tossa vielä yksi veivaus indeksien osalta jossain lajittelun ja pudotuskisan välissä? Ja jos tapahtu, niin miten se olis vaikuttanut ensimmäisen kierroksen pareihin?

    Kierroksen jälkeen Eagle racing teki asiasta jonkinlaisen protestin, vai mikä lie vastalause, jonka seurauksena kierros näiden autojen osalta päätettiin uusia niin, että näillä autoilla ovatkin voimassa noi tiukennetut indeksit. Kumpikaan Timoista ei tullut uusintalähtöihin, joten Eagle racingin autot ajoivat sooloilla jatkoon. Asiasta tehtiin myös protesti sääntöjen mukaan, mutta se katsottiin aiheettomaksi.

    Tässähän ei ole esille päässyt kuin yhden puolen kanta, jos kunnolla sekään, olis aika miellyttävää kuulla vähintäänkin myös kahden muun, eli Eagle racingin ja FHRA:n käsitys tapahtumien kulusta, sekä myös vihdoin ja viimein selitys sille, miksi noiden ko. luokkien indeksejä kiristettiin, vaikkei sille ton compissa käytössä olevan automaattisen indeksin muokkautumisjärjestelmän perusteella ollut aihetta? Jos olis, niin eikö se olis hoitanut tuon kiristämisen kuten muissakin luokissa on tapahtunut?Sekin olis mielenkiintoista kuulla, että miksi on käytössä ollut käytäntö, ettei toi henkilökohtainen indeksi voi kisaa kohden kiristyä kuin maksimissaan 0.1 sekuntia?
     
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    vaikuttiko mikä asia siihen että timot eivät tulleet viivalle?
    ajettiinko uusinta kuinka pian lähdön jälkeen?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siihen kai vaikutti lähinnä se, ettei kumpikaan katsonut uusintaan olevan mitään tarvetta.
     
  5. TMO

    TMO Gearhead

    Korjataan vipottajan tekstiä, compin henkilökohtainen indeksi kiristyy kaiken yli 0.50 menevän seuraavalle kierrokselle, mutta luokkakohtainen indeksi kiristyy maksimissaan 0.1 seuraavaan kilpailuun.
    Nämä tulevat Amerikan CIC järjestelmästä jolla Suomessa ajetaan.

    Tämä järjestelmä on otettu käyttöön suomessa n. 5-6 vuotta sitten, kun yksi teami hankki Amerikasta pro stok truk koneet autoihinsa, joilla pystyi suuriin indeksin alituksiin.

    Nyt kyseinen tiimi on ajamassa paluuta takaisin järjestelmään jossa kaikki yli 0.500 ajetut kiristäisivät sekä seuraavan kierroksen henkilökohtaista indeksiä (aivan kuten tälläkin hetkellä), sekä kaikki yli 0.600 ajettu seuraavan kilpailun luokkaindeksiä.
     
  6. turbo

    turbo 3rd gear

    kuulopuheita miksei Timot jatkaneet kilpailua

    Asiaan vaikutti kuulemma se, että tuli komento mennä heti uusintalähtöön vieläpä ilman, että siihen ilmoitettiin syytä. Syy kerrottiin sitten ajanottotornissa, kun sitä erikseen kävivät kysymässä. Asiaan vaikutti myös FHRA:n asenne "teet vastalauseen tai et, niin uusintalähtö ajetaan" eli ensin hutkittiin ja vasta sitten tutkittiin.

    Voisin kuvitella, että "heti" on vähän vaikea saada auto kulkemaan 0,5 s tai 0,2 s nopeammin. Ei niitä ahtimen hihnapyöriä ihan käden käänteessä vaihdeta ja kun se ei ole kaikki mitä vauhdin eteen pitää tehdä. Nyt ei olisi aikaa lähtöjen välillä ollut edes normaalin huoltotauon vertaa.

    Ajaakohan noi Timot luistokytkimellä? On varmaan mielenkiintoista etsiä uudet kytkimen säädöt jos tehoja kasvatetaan noinkin radikaalisti lähtöjen välillä.

    Lehtimäki on kertonut, että kunhan asia on loppuun käsitelty, niin heidän web-sivuillaan tiedotetaan lopputuloksesta. Pallo on nyt AKK:lla.

    Toi homma on kyllä kuulostanut aikamoiselta säätämiseltä... Onneksi AKK laittaa tähän asiaan sen viimeisen pisteen. Hyvä, että jotkut jaksaa hakea oikeutta, kun kokee tulleensa päähänpotkituksi. Vetoomusoikeuden kokoonpano ainakin näyttää hyvältä: "Vetoomusoikeuteen kuuluu puheenjohtaja ja 2–4 jäsentä. Kaikilla jäsenillä tulee olla riittävä kokemus autourheilusta. Lisäksi puheenjohtajalla ja vähintään yhdellä jäsenellä tulee olla ylempi oikeustieteellinen loppututkinto." Oikeus voittakoon, FHRAn mielivallalle saisi tulla loppu.


    CIC:stä... (faktaa)
    Jo vuosia sitten FHRA otti käyttöön indeksinkiristysjärjestelmän suoraan NHRA:n sääntökirjasta. Tälle vuodelle se sitten jossain vaiheessa muutettiin. Tammikuussa, kun tämän vuoden säännöt julkaistiin, niin se sääntökohta oli sama kuin NHRA:n sääntö, muttei enää.

    Tammikuussa indeksi kiristyi maksimissaan 0,1 s kerrallaan, mutta uusimmassa versiossa ylärajaa ei ole. Viime vuonna Timo Lahden indeksi kirityi soololähdössä ajanottovirheen johdosta. Aikakorttina tuotiin kuulemma käsin kirjoitettu keltainen lappu. Tuossa valossa toi ylärajan poisto kuulostaa aika rajulta muutokselta. Ja muutenkin, eikös FHRA ole nimenomaan yrittänyt mennä jenkkisääntöihin päin eikä lähteä sooloilemaan? Verrataan tätä nyt vaikka vaippasääntöön.

    edittiä: Korjattu typoja
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eli, kun toi indeksin kiristysjräjestelmä toimii noin, niin kalustolla, jolla on suorituskykynsä puolesta varaa parantaa omaa indeksiä reilusti, pystyy useemmassa kisassa "ulosmittaamaan" tota suorituskykyä etuna pudotuskisassa. Ja nyt tollanen mahdollisuus haluttais siis poistaa, mielenkiinto sitä kohtaan on tietysti ymmärrettävää jos oma "pelivara" on käytetty. Mut ei sitä kauheen reiluks voi väittää, jos sitä kuitenkin on itse pystynyt hyödyntämään. Mut niinhän se tais ollakin, että reilu peli on perseestä?
     
  8. turbo

    turbo 3rd gear

    Naulan kantaan

    Päivitetyn indeksinkiristyssäännön ollessa voimassa ei ole mitään järkeä yrittää ottaa uusia innovaatioita käyttöön jos niistä saatava hyöty ulosmitataan yhdessä kilpailussa. Eiköhän tuo sääntö takaa sen, ettei laji ja kalusto kehity ainakaan mitenkään jättiharppauksin.

    Mikseiköhän A, B ja C dragstereiden indeksejä ole otettu Ameriikasta, jossa kaikki on niin paljon nopeampaa ;-) Onkohan vielä niin, että noiden luokkien rakentelusäännöt ovat Suomessa Jenkkilää väljemmät.

    Tasapuolinen ratkaisu olisi, että otetaan kaikkien indekseistä sekunti pois, niin ei tätäkään asiaa tarvitsisi enää jauhaa. Se antaisi aihetta kehittää kalustoa :D
     
  9. BBC

    BBC Guest

    COMP

    No niin, hyvä että asia on nyt käsitelty valmiiksi ja siinä on kaikkien osapuolten mielipiteet sekä kuulopuheet otettu huomioon.

    Competition on hyvä ryhmä ja jokainen joka esim. on käynyt katsomassa, ajamassa kisaa Mantorpissa näkee että ryhmä on monipuolinen kaluston suhteen, joskin viimevuonna kun jututin ruotsalaisia kuskeja he olivat vähän näreissään monista "uusista" luokista, jotka ajavat jollain indekseillä ja pirun lujaakin. Mutta aina joku valittaa, ja aina joku voittaa.

    Toivon että kaikki asiaa "tutkineet" ulkopuoliset eivät hämmennä soppaa vaan eiköhän siellä ole FHRA, AKK, tiimit jne jo mukana eli ainakin ne joilla on jotain asiaa pelissä. Monasti baaritiski, netti-keskustelut on helppoja vetää läpi nimimerkin takana vaikka ei oo euroakaan kiinni missään.

    Itse toivon yli 20v lajissa mukana olleena että jos kävelen jonkun tiimin ajokamppeet päällä varikolla minun henkeä ei uhata eikä tulla kävelemään rinnalle ja toteamaan että "turpaan tulee tuon puulaakin kamppeissa jos vielä kuljet,..." . Se ei vie lajia eteenpäin ja minä en ainakaan ala uhkailemaan takaisin enkä viemään raastupaan vaan säälittelen ko. puheita.


    Terveisin,

    Aulis Hämeenkorpi
    Kalajoki
    0500-563165
    aulis.hameenkorpi@laakeri-center.fi
    auliz@kotinet.com
     
  10. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Kyllä se Auliz silleen on et kenen ovesta käyt se selkäs näytät.
     
  11. turbo

    turbo 3rd gear

    pelivara

    Vipottajan kommenttiin "pelivarasta"...

    Euroopan ennätykset (viite: www.eagleracing.fi):
    Competition D/D 7,118 sek / 300 km/h -06 Janne Ahonen (Mantorp 07/06) -0,722
    Competition C/D 7,021 sek / 305 km/h -06 Janne Ahonen (Alastaro 09/06) -0,719
    Competition B/D 6,985 sek / 306 km/h -06 Janne Ahonen (Gardermoen 08/06) -0,675

    Tuo tiimi on hyvin oivaltanut, että on kannattavaa vaihdella kauden aikana luokkaa ja kiristää indeksejä tasaisesti. Noissa luokissa se on näköjään mahdollista tehdä aika pienillä painomuutoksilla. Ahdinluokissa porrastus on paaaaaaljon harvempi.

    Tämähän on oikein kiehtovaa perehtyä Drag Racingin syövereihin ja samalla tutkia sääntökirjaa oikein suurennuslasin kanssa :lol:
     
  12. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    OT: Aplodit julkkis rasinki tiimille... arvomme ensi vuoden tulokkaat...
    HANNA PAKARINEN JA HEVI ARI !
     
  13. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Tässä mun ehdokas ensi vuoden mestariksi [​IMG]
     
  14. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Niin tai mites olis se uus euroviisu voittaja ??
     
  15. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Tuossa lajissa pärjää vaikka matti nykänen :poff: Sorarännissä tulis kaikille ( julkkis kuskeille ) Äitiä ikävä :poff:
     
  16. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    soraränni.... hmmm... joku spiidvei vai ?? siis siinä ei ainakaan kauheesti tartte osata kun ajetaan vaan samaan suuntaan kurvia kokoajan.... *raapii päätään ja pohdiskelee*
     
  17. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Rallisprinttia tarkoitin 8)
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Turha tosta on kauheen alatyylistä vittuilua alkaa tekemään. Eagle racing on ihan menestyvä tiimi, ja ajattaa ihan vapaasti ketä toiminnalleen parhaaksin näkee. Ja myös käyttäen niitä keinoja, joita parhaaksi näkee. Jsoksu tossa aiemmin talvella heitin synkän epäilyksen, ettei tosta vaan olis muodostumassa sellanen "valtio valtiossa", ja näyttäis vähän siltä, ettei se niin kaukaa haettua ole. Kiva kuitenkin, että muillekin vielä on varikolla tilaa, vaikka aika lailla omassa loosissa ja seurassaanhan toi valtakunta on aina hoviaan pitänyt. Ehkä se on kaikille parasta niin.

    Eilen muuten huvikseen spekuleerattiin sellasella ajatuksella, että josko ruvettais kyyyditsemään tuolla kisoissa ihmisiä rahasta kakspaikkasella.... katuautolla? Tai miksei vaikka useempi paikkasella. Mahtaisko FHRA onnistua, että joka toinen lähtö kisassa taphtuis katuautolla maksava asiakas kyydissä tai vaikka neljä maksavaa, ni vois ajaa vähän halvemmalla hinnalla? Mopoilija vois ottaa siitä vaikka aina kuvan, ja voitais vaikka puolet tuloista tilittää fyyralle? Oisko euro per lähtö paha, vois pokaa riittää? :rotfl: Nasse Sedät kautta maan tuntuvat nyt olevan hyvin, hyvin vihaisia.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllähän siellä Kiira Korpea mielellään katsoisi..
     
  20. BBC

    BBC Guest

    2paikkainen street auto

    Minä tuun heti kyytiin, kun vain panet tuumasta toimeen ja maksan siitä sen mikä on yleinen taksa.
    2paikka dragsterikyyti on ainakin ollut hieno elämys monelle lajia seuranneelle tai ekakertaa kisoihin tulleelle ja onhan sillä ajettu jo kilpaakin Ruotsissa (olin viimevuonna 5s 30auton kaaviossa).

    Kun kerroin että on uhkailua ilmassa niin näin tosiaan kävi motoparkissa ja minä kyllä lupasin ostaa vaippoja 45vuotiaalle kisakuskille joka tulee meikäläistä uhkailemaan jonkun indeksijutun takia, kun mulle on aivan yx vitunmaku vaikka ajavat tiisselimersuindekseillä, minä teen omat hommani mitä olen luvannut ja täts it.

    Aulis H.
     

Kerro tästä muillekin!