FHRA Kausikortti - Black Friday tarjous 100€

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Rami_Vaan, 25.11.2022.

  1. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ehdottomasti tarvitsee. Mikä se sitten olisi että kilpailijat saadaan myös osallistumaan...osallistumismaksut ilmeisesti ainakin taivaissa tänä päivänä.

    Tottakai myös maksavia katsojia tarvitaan.
     
  2. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Raiskin ajat olivat parhaita aikoja jotka ajettiin alas syistä tai toisesta. Nyt näiden noitavainojen tuloksista kärsii koko suomalainen kiihdytysurheilu. Mutta se siitä.
    On tuolla radoilla nähty pari positiivistakin asiaa. Nimittäin talkooporukkaan on ilmestynyt uusia pirteitä nuoria tekijöitä ja No Prep sarja oli hyvä veto.

    Viime viikonloppuna oli ilo tutustua ruotsalaiseen Kjulan (lentökenttä) kiihdytyspyhättöön.
    Aivan loistava tapahtuma. Kolmen päivän aikan 201 kuskia ajoi hämmästyttävät 1505 aikakorttia. Tosin perjantain pari sadekuuroa hieman teki lovea suoritusmääriin. Mutta silti jotain käsittämätöntä.

    Kjulassa oli käytössä lisä test & tune käytäntö. Kun pudotuskisassa tipuit, sai kaikessa rauhassa ajella varikolle ja muutta ajoneuvoonsa uudeksi ryhmäksi TT ja siirtyä siitä test & tune jonoon. Jonosta otettiin ajoneuvoja sopiviin väleihin ja tämä oli varsin suosittu jono.

    Tämä käytäntö pitää ehdottomasti ottaa myös suomen kisoihin, jos niitä nyt ylipäätään vielä pystytään järjestämään. Onko mitään typerämpää kuin maksa kisasta lähes 400€, ajaa pari kolme lajittelua, pudota ekalla rundilla ja sitten käkkiä kisapaikalla sakon uhalla kisa loppuun vailla mahdollisuutta ajella edes testilähtöjä?

    Fasiliteetit olivat Kjulassa vaatimattomat. Lähinnä muutama bajamaja ja hampurilaiskoju.
    Aamutoimiin ei ollut kuitenkaan ruuhkaa, koska suomalainen herää keskimäärin tunnin aikaisemmin kuin ruattalainen. Iltajuhlat bändeineen toki oli.

    Mutta ei onnistunut kisatapahtuma mitään sirkushuveja kaipaa, kunhan itse tuote on kunnossa ja radalla on lähtöjä jatkuvasti. Myöskin suomalaiseen kiihdytykseen pesiytynyt ruokailutauoko loisti poissaolollaan. Suomalaiset kisajärjestäjät voisivat ottaa yhteyttä Kjulaan ja kysyä kuinka tämän vaikean yhtälön ovat pystyneet ratkaisemaan.
     
    rotax ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  3. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Viihdetuotteena DR kilpailee mm. seuraavien kanssa:

    Viihteelliset palloleikit:

    jalkapallo

    pesäpallo

    lentopallo

    rantapallo (rantalenttis eli beach volley)

    jenkkipallo (jenkkifutis)

    vesipallo

    lattiapallo (salibandy)

    tennispallo (tennis)

    padelpallo (padel)

    koripallo

    biljardipallo (biljardi)

    sulkapallo

    kössipallo (squash)

    keilapallo (keilaus)

    petankkipallo (pétanque)

    golfpallo (golffaus)

    vastapallo (pitkäksi venähtäneen illan jälkeen snägärijonossa)
    Perinteiset viihteen kestoklassikot:

    jääkiekko

    yleisurheilu
    Moottorimania-tyydykkeet:

    drifting

    jokkis

    ralli

    karting
    Muut kesäriennot:

    Lukuisat erilaiset isommille katsojamäärille kesäisin suunnatut musiikki-, festari- ja kulttuuritapahtumat (sis. "ravitsemuspalvelut" ja aina viihtyisät Bajamaja-WC:t)
    "Kotisohvapalvelut":

    Lukuisia TV- ja maksukanavia

    YouTube, Instagram, Facebook, X (Twitter), yms.

    Yksilöllisiin kuluttajatarpeisiin räätälöityvä "OnlyFans-kiihottumistuotantopalvelu" jossa loppukuluttajan viihtymisen ja kiihottumisen asteen ilmeisesti määrää "OF-sisällöntuottajan" kanssa tehdyt "kaksikanta"-neuvottelut (eikä suinkaan "kolmikantaneuvottelut" kuten Suomessa on maantapana ollut)
    Toki aivan kaikkien tunnetuimpien viihdetuotteiden kaudet eivät ole täysin päällekkäisiä DR:n kanssa.

    Nämä kaikki sirkushuvituotteet ovat tarjolla n. 0 - 20 minuutin ajomatkan päässä esim. useimmille Kuopijossa asuville. Eli kaupunkialueella tai sen välittömässä läheisyydessä. Niitä katsoakseen (kuluttaakseen) ei siis tarvitse matkustaa jontkaan asti viihtymään saati juurikaan maksaa itse matkasta viihtymispaikalle ja takaisin. Tai että tarvitsisi maksaa majoittautumisesta viihdepalvelupaikkakunnalla.

    Useimmissa näissä edellä listatuissa esimerkeissä ei ole katselun viihdearvoa laskevaa jokeria eli säävarausta, yleisön näkökulmasta, toisin kuin DR:ssa.

    Useimmissa näissä em. kilpailevissa sirkushuvitapahtumissa on tarjolla kaljaa, viinaa ja epäterveellistä ruokaa (pikanttiin "ylihintaan"), toki kuten on osittain myös DR:ssa.

    DR:n "vaikea yhtälö" on vaikea, koska DR viihdetuotteena on vaikea, koska se sijaitsee useimmille jontkassa (kaukana) ja samalla DR vielä kilpailee muiden lukuisten päällekkäisten kesäisten sirkushuvituotteiden kanssa "viihde"-kuningaskuluttajan rajallisesta lompakosta sekä vapaa-ajasta.
     
    Muokattu: 25.9.2023
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Suomi Drag Racing on vaan nykyään tylsää. Muutama hullu auto ajaa aina sillon tällön, niin taitaa monelle ihmiselle jäädä sellaseksi että, Nähty, koettu ja ens kerralla jotain muuta.
    Tosin ei Messias-laji Driftingilläkään mitään riemumarssia ole, tais 2 pienempää sarjaa loppua Suomessa, kun ei ole katsojia, rahaa yms.
    Jenkeissä taidettu sulkea 5-6 isoa kiihdytysrataa rahan yms takia.
    Se on vaan raakaa, että jos ihmiset ei samaistu lajiin tai pääse ite kokeilee sitä helpolla ja halvalla, niin huippu kuolee jossain välissä pois, kun uusia kuskeja/harrastajia ei tule. Kadunmiehen yms kisat on vähän kuin junnu työskentely jalkapallossa, jääkiekossa yms.
    Santa Podin kisoja/tapahtumia (kyllä, vähän isommat puitteet mutta) katsoo, niin heti jos on taukoa on joko suihkumoottoriautot radalla, tai joku Legends auto vetää stuntti ajoa yms tai sit yleisölle "ammutaan" juomia, t-paitoja yms showta.
     
    C4vettester tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kilpailullisesti ehkä Raiskin/Väljän ajat olivat parhaita aikoja, eikä talouttakaan sinänsä huonosti hoidettu. Alkuaika oli varsin kovaa kun isoista veloista piti hankkiutua eroon, ja siinä jollain lailla onnistuttiinkin. Siin vaan kävi niinku tuol itänaapurissa, et ei oo hyväks että samat naamat tekee yhteisiä asioita loputtomiin.

    Lisäks tietyt taloudelliset kytkökset, tai edes tilinpäätökset eivät olleet järin läpinäkyviä vaan jopa kestämättömiä. Tilanne missä yritys ja yhdistys toimii palkatun toimitusjohtajan tiloissa ja käyttää hänen yrityksensä kalustoa tapahtumissaan ei oo kovin terve. Mahtaa olla tiukat neuvottelut, ja jos tulee tilanne missä oman firman ja palkkaduunin välillä on joko aika tai raharistiriita niin kumpi lie vie voiton?

    Mut toi lienee lähinnä idealismin aluetta, asiathan sinänsä toimi. Toki, oltiin tehty vähän kyseenalaisia sopimuksia ja sitoumuksia joista eroon pääsy tuli sit seuraajille kalliiks, mut kaikis asioissa tuppaa aina olee useempi puoli. Mitä sit muuttuva maailma olis siihen asiaan vaikuttanut, ni sitähän ei kukaan tiedä.

    Ite olin ton "vallankumouksen" suhteen vähän epäröivä ja yllättynytkin; toisaalta olin sitä mieltä et olis tervettä uusiutua ja päästä noist epäselvistä kytkyistä eroon. Toisaalta taas sit epäilin et onks uudella johdolla kuitenkaan rahkeita ohjastaa paattia. Ja niinhän siin sit tais käydä et ei oikeen ollu, siinä määrin ku ois pitänyt. Tilanne oli paljon huonompi kuin mitä paperilla näytti, siihen sit Alastaron ongelmat, koronat jne jne.

    Nythän on kohtapuoliin syyskokous, et toivottavasti siel saadaan taas johtis ja puheenjohtaja jotka osaavat ja pystyvät viemään lajia parempaan suuntaan.

    Toi test & tune-luokka olis aivan ehdottoman hieno Ruotsin tyyliin. Sitähän harrastettiin mennenä suvena ton No Prep Challengen osalta, mut tulis ulottaa kaikkiin.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kjula on 100 kilometria Tukholmasta. Eli varsin lähellä isoa määrää harrastajia.

    Jos Kjula olisi 400 kilometria pohjoisempana, voi olla että paikalla ei olisi ollut kahtasataayhtä kuskia.

    Ehkä tätä ei saisi sanoa, mutta olisiko kuitenkin parempi jos vuodessa olisi vain yksi "SM":n tapainen kiihdytyskisa ja jossain lähellä pääkaupunkiseutua. Varmaankin ilman AKK:n valtuutusta ja vaikka jollain no prep -tyylisellä radalla.

    Kannattaako siis pyristellä sitä vastaan, että toiminnan on oltava riittävän paikallista (tällä harrastajakunnalla ja medianäkyvyydellä jne.) jotta harrastajia riittäisi käymään ajamassa. Eli sen mukaan kuten kukin maakunta tai alueen aktiivit vaan jaksaisivat niin katuautot ja ne mahdolliset kisa-autot olisivat ikäänkuin testaamassa sitä yhtä vuosittaista koitosta varten. Jos vaan rata sopisi niin mieluusti jossain drifting-kisan tauolla viihdykkeenä kansalle.

    Toki SM-arvoja ja jatkossa jotain Nitrojakaan ei näin varmaan saataisi Suomeen.
     
    Turnn ja C4vettester tykkäävät tästä.
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Voisiko kysymyksen asettaa niin tarvitseeko jenkkiautoharrastus ylipäänsä enää FHRA:ta ja jos tarvitsee niin mihin tarkalleen ottaen?

    Jos tarkoitus on kerätä jenkkiautoista kiinnostuneita harrastajia yhteen, fleksailla v8-muskeleita pientareen reunan yleisölle niin eikö näitä tapahtumia ole jo olemassa ja melkein "puoli-ilmaiseksi" (ainakin pk-seudulla):


    Eikai nämä jenkkikulkineista kiinnostuneita harrastajia sekä katsojia vetävät kokoontumiset ole millään tavoin sidoksissa FHRA:han?

    Cruising tapahtumathan ovat eräänlaista "back to roots":ia eli juurille palaamista sinne mistä kaikki lähti liikkeelle joskus muinoin: kaupungilla cruisaamisesta, burnout höysteillä, matalimmalla mahdollisella henkilökohtaisella budjetilla.

    Eikä yleisönkään tarvitse ajella jontkaan ja takaisin vain kokeakseen läheltä veekasin voimaa. Päinvastoin, yleisöhän on niin lähellä häppeninkiä kuin fyysisesti on mahdollista, aivan ajoradan välittömässä läheisyydessä.
     
    Muokattu: 26.9.2023
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tie oliks tos ripaus sarkasmia messissä? Mut tarvitaanko FHRA:ta enää mihinkään? Ehkä oleellisempi kysymys olis, tarvitseeko FHRA Drag Racingia mihinkään? FHRA on paljon muutakin kuin Drag Racing.

    SM-sarjan järjestäminen taitaa olla sille enmpi taloudellinen riippa, mut eipä se oikein voi kuskeja tyhjän päällekään jättää. Ei niitä kukaan/mikään muukaan taho järjestä. Pyrkimystä käsittääkseni fyyralla on ollut siihen että järjestäisi, mutta tarjokkaita ei ole löytynyt.

    Ruotsin moottoriurheilukenttä on aina ollut kovin toisenlainen kuin Suomen. Siellä ei ole Suomen kaltaista "monopolia", vaan itsenäsiiä sarjoja on vaikka kuinka. Sääntötulkinnat ovat myös väljempiä joissain asioissa ja sarjoissa, mikä helpottaa osallistumista. Niit on koitettu yhtenäistää, mut ku ruottis ei oikeen oo sitä kaiken kattavaa tahoa ni ei oo onnistunut.

    FHRA:n "päätehtävä" taitaa olla tänäpäivänä näyttely. Se tuo tulot jolla elätetään henkilökunta ja mahdollistetaan muita tapahtumia. Drag Racingin osalta on olemassa vuosikokouksen päätös jonka mukaan kisojen on itse elätettävä itsensä. Eli toisin kuin vaikka noina Raiski/Väljä-vuosina tau edeltävinä, näyttelyn tai muuta tuottoa ei ole voitu käyttää kisahommaan.

    Kauheen tarkkaan en ole perehtynyt mitä muuta toimintaa fyyra tarjoaa jäsenilleen ja muille, mutta esimerkiks stadin pre-cruising on yksi tällainen tapahtuma, ilmainen ja avoin kaikille. Kadunmiehen kiihdytyspäiviä järjestetään myös. Lisäksi kerho hoitaa viranomaisyhteistyötä rakenteluasioissa jne. Et kyllä mun nähdäkseni FHRA:ta edelleen tarvitaan.
     
  9. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Lienet oikeassa. Tuo saattaisi olla olennaisempi kysymys.

    Jos lähtökohta on se, että DR-lajikiinnostus ja DR:n kilpailijamäärät (yleisömäärät mukaanlukien) laskevat kuin lehmän häntä niin mitä järkeä niitä on järjestää, siis muita luokkia kuin "No Prep" tms. katuauto- ja street mp-tyyppiset kisailut.

    Ja jos DR skene typistyisi katukisavehkeisiin niin mihin siinä kuviossa enää FHRA:ta tarvitaan katto-organisaationa?

    Jos nyt unohdetaan kuviosta valtion minkä tahansa asiain viimeisen "virallisen tulkinnan" monopoli (sekä ne toisaalla mainitut "valtion elätit") niin se, että millä tahansa kansalaisorganisaatiolla (ry:llä) olisi monopoli johonkin harrastukseen kuulostaa täysin teennäiselle. Jopa absurdille.

    Jos haluan luoda ja järjestää "Savon sisukkaimman sulkapalloilijan" turneen ja keksiä sen voittajalle "tittelin" (pokaaleineen, plakaatteineen päivineen) niin ei esim. Suomen Sulkapalloliitto voi vastustaa tuollaisen järjestämistä millään järjellisellä argumentilla. Ainoa kuka sen voisi estää on Suomen valtion edustajat eli viranomaiset.

    Eri asia sitten on kuinka suurta kuvitteellista arvoa ("korvien väli") tai reaalista arvoa (rahassa mitattavaa markkina- tai sponssiarvoa) kyseinen minun luoman tapahtuman ja keksimän harrastetittelin voitto sitten nauttisi suuren yleisön ja sulkapalloharrastajien keskuudessa ja missä laajuudessa. Ja kuinka se mahdollisesti vertautuisi sulkapalloilun SM-titteliin jonka monopoli (siis sen SM-tittelin noin niinkuin "nimenä") lienee toki Suomen Sulkapalloliitolla. Ja toki myös Suomen Sulkapalloliiton ollessa "virallisena lajisääntöjen tulkitsijana" jos ja kun kyse on heidän "(monopoli)SM-tittelistä", sellaiseen verrattavissa olevasta SM-pelaajarankingista, tms.

    Ymmärsitte varmaan idean ja villakoiran ytimen mitä ajoin esimerkilläni takaa. Harrastuksen monopolisointi ry:n kautta ei siis millään muotoa ole mahdollista, mutta siihen harrastukseen liitettyjen keksittyjen tittelien ja rankingien suhteen tilanne on eri juttu.​

    Eli kyllä kaiken järjen mukaan jokainen Suomen kansalainen ja oikeustoimikelpoinen juridinen henkilö voi järjestää kiihdytys- ja autoharrastetapahtumia jos vaan rahkeet sellaiseen löytyy ja jos viranomais-monopolilta sellaiseen järjestämislupa irtoaa. Ja voi tokkiisa - kylähän tänne muailmaan uusijakin titteleitä, tatteleita ja mittapueta vuan mahtuu jos niiksee asiat männöö evolvata :D.
     
    Muokattu: 26.9.2023
  10. homer

    homer Double Gearhead

    Kun puhutaan että väki kiihdytyskisoissa vähenee niin sama on tilanne rallissakin. Ennen jouduttiin F-cupin (vanhenpaa kaksivetoista kalustoa) kisoista ainakin välillä karsimaan porukkaa kun ei tainnut saada ottaa mukaan kuin 220 kisaajaa. Nyt kauden päätöskisaan Orimattilaan ilmoittautui 95 osallistujaa. Ja nykyään pääsee mukaan myös vaikka tuoreella nelivetoisella.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajokortti oli omassa nuoruudessani odotettu etuus, jota odotin ja se muutti maailmani. Mitä nyt olen läheltä seurannut seuraavaa sukupolvea, niin joka toinen jättää kortin hankkimatta. Kaupunkilaistuneille omat autot eivät pienen totuttelun jälkeen tarpeeseen. Sillä samalla ajatuksella vähenee myös kilvanajoon päätyvä porukka.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Samaa mieltä. Johtunee osittain siitä että ajokorttia ei tarvita kännykä kädessä sohvalla mätimiseen... ja sitä osa noista kaupunkilaistuneista nuorista näyttää lähinnä tekevän. Mielenkiintoista nähdä riittääkö se sisällöksi elämään kun ikää tulee lisää. Mutta uskomattoman hyvin tuntuu osa pärjäävän neljän seinän / oman korttelin sisällä ilman mitään tarvetta liikkumiseen.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Esikoinen on ainakin kerran tullut joulun viettoon junalla ja ihan ilmastosyistä. Lontoo-Helsinki reissun ajeli ja toi vielä joulupuurolle meitä ensiksi konsultoituaan jonkun opiskelijan. Matkailu avartaa eikä aina ole tärkeintä perille pääsy.

    Mä itse aloin ajella mökkireissuja junalla joku vuosi sitten. Kun 300 kilsaa pääsee kolmella kympillä ja voi matkan ajan lukea hyvää kirjaa, niin ei kahta sanaa, kumpi on talven pimeydessä valinta. Nyt nostivat viime hetken lippujen hinnan tosi korkealle, joten mua ei junassa yhtä usein näy.
     

Kerro tästä muillekin!