FHRA Street Mayhem / SM1 28-29.5.2022

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 29.5.2022.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ihan totta, mut siin on mietittävää et mikä on eka, muna vai kana. Alastaron menetys oli huono asia, Kauhava ei ole sitä korvaavana paikkana mun mielestä lunastanut, eikä tod. näk. lunasta. Henk koht hieman ihmetyttää se et se kukoistus piti syntyä paikallisin harrastajavoimin, mut ilmiöön ei ole törmätty sen enemopää osallistujaluettelossa kuin katsomoissakaan. Olis ensiarvoisen tärkeää saada suorituspaikka "ruuhkasuomeen".

    Ei varmaankaan kaikki liikkeet mitä fyyrassa on tehty oo ollu kovin onnistuneita, mut se on vapaaehtoistoimin toimiva jäseniensä yhdistys joka valitsee keskuudestaan asioita hoitamaan sinne tarjoutuneet ihmiset. Jos kauheesti tuntiuu siltä et olis jotain annettavaa ni eiku ehdolle ja tekemään.

    Ite olen sitä mieltä että osallistumismaksut SM:n ovat liian korkeat. Se karsii selkeesti kilpailevien määrää, ja ilman nähtävää ei ole katsojia jne. Mut minkäs teet? En mä ainakaan osaa neuvoa siinä.

    Tää kilpailutoiminnan omavaraisuus on tosiaan vuosikokouksen päätös eikä johto voi sen yli kävellä. Vaikuttamalla yhdistyksessä voidaan tietysti katsoa saisko päätöstä muutettua. Auttaisko se sitten ja miten jos osallistumien olis kolamsosan tai puolta halvempaa? Mitä se tekis fyyran kassaan? Who knows. Aika usein näis ruikutusjutuissa on kyl käynyt niin et kun yks ehto täyttyy ja este poistuu, ni keksitään seuraava.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä se tosiasia on ettei miinuksella kannata pyörittää ylensä mitään,sehän selvä asia.Nyt olisi hyvä istua alas ja miettiä mihin on rahkeet ja unohtaa vain esim.EM-kisa haaveet!Tehdä kisaa Suomalaiselle kalustolle ja jos haluaa niin voi käydä muualla ajamassa kanssa!Tarvitaan uusi/vanha rata Etelään että saadaan hommaa eteenpäin sillä nykyinen tilanne ei toimi.Ps.Hyvää viikonloppua kaikille testaajille ympäri Suomea!
     
    Seevu ja KKOSKINEN tykkäävät tästä.
  3. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Kaikki ideat pitää tulla Fyyran sisältä.
    Ns ulkopuolisen ideat, ehdotukset jne ei tunnu kiinnostavan vaan pyörä pitää keksiä itse.

    Pienillä ideoilla ja parannuksilla olisi paljon iloa ainakin katsojan näkökulmasta.
     
    SG 448 tykkää tästä.
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei ne kyl tarkista idean esittäjän taustoja, ja varmasti tarttuvat toteuttamiskelpoisiin hyviin ideoihin, on esittäjä kuka tahansa ja mistä tahansa.

    Fyyran jäsenmaksu on 30€. On aika helppoo heittää niit ideoita "fyyran sisältä", jos se jotenkin sit helpottaa.
     
  5. pile

    pile Gearhead

    Tällä menolla nää kisat loppuu. Kilpailu maksut on ehdottomasti liian korkeat. Politiikka että ajajien pitää maksaa koko paletti. On kilpailun järjestäjälle helppo tapa tehdä kisa. Ja rahaa. Ei riskiä. Tosi asia on kumminkin että tapahtuma ilman yleisöä on torso eikä sillä ole tulevaisuutta. Suomessa ja muualla järjestetään satoja tapahtumia jotka yleisö rahoittaa. Miksi se kuvio ei toimisi Drag Racessa. Pitää vaan FHRA:n johtoportaan ottaa pää pois pensaasta. Taitaa olla niin että edelleen ACS on se mihin jaksetaan satsata. Ja siinä se sittten onkin. Nyt kun kaikki tapahtma lajit on yhtiötettynä rahan siirto ristiin rastiin on huomattavasti vaikeutunut. Tarvitaan tapahtumalle/tapahtumille oheistoimintaa illoille. Pelkkä kisaaminen ei riitä. Myös niinkin yksinkertainen asia pohjanmaalla tapahtumiassa myydään aina atrian käristettä. Kauhavalle sitä ei ole saatu vielä tähän päivään mennessä. Jotai känttyrää on yritetty myirä mutta ei sitä käristettä mikä on ainut oikea.
     
    Fuselage, Blower Camino ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  6. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Viisaita sanoja.

    Toi käriste voi kuulostaa jonkun korvaan turhalle mutta just tollasista pienistä yksityiskohdista koostuu iso kokonaisuus.

    Pieniä useita parannuksia, siihen fyyran on vaan "alennuttava"

    Ja tottakai lajin rahoittaminen kilpailijoilla on älytöntä. Homma kuntoon ja sponsoreita, yleisöä, kaikenmaailman rihkamamyyntiä myös sm-osakilpailuihin. Kyllähän kaikki tuo rahaa kassaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se politiikka on kuitenkin kerhon vuosikokouksen määrittelemä. FHRA on ollut taloudellisessa kusessa kymmeniä vuosia, ja ne alkujuuret johtuvat nimenomaan kisatoiminnasta. Siinä mielessä toi päätös on perusteltu, koska FHRA kuitenkin on kovasti paljon muutakin kuin Drag Racing.

    Riskien ottaminen saattais olla helpompaa jos sitä riskirahoitusta löytyis jostain. Rahan tyrkyttäjiä ei kuitenkaan vissiin oo ollu jonoks asti. Tiedän, että parina viimevuotena tapahtumia on järjestetty tosta samasta syystä henkilökohtaisella talousvastuulla, mut ei sekään voi olla kenenkään luottamushenkilön velvollisuus.

    Kadunmiehen tapahtumat on ollut kisapuolella yleensä kukkaroon täytettä tuoneita, niitäkään ei ole vielä tänä suvena kyetty saamaan aikaan. Vesivehmaan ilmottautumisaikaa on vielä neljä päivää jäljellä, ja ilmottautuneita kaikki 12. Mielestäni tapahtuman nimi "FHRA Street Race & No Prep Challenge" on yksinkertaisesti virhe ja väärä. Lisäks kansainvälisen portaalin kautta tapahtuva ilmottautuminen on jotenkin kankean oloinen verrattuna paikalliskerhojen järjestämiin.

    Nois kokouksissa pääsee halutessaan melko todennäköisesti sinne johtoportaaseen vaikuttamaan jos ideoita, agendaa ja pyrkyä riittää. En oo itekään käynyt vuosiin kokouksissa, mut silloin kun kävin ni ei sinne johtokuntaan kauheeta ruuhkaa ollut. Kaks kertaa oon ollu ite ehdolla koska katoin velvollisuudeks vastata huutoihini asettumalla tarjolle, ja tuntu et jos ois halunnu sinne ois myös päässyt. Pyrkijälle neuvoks antaisin et seuraavia vaalilauseita ei ehkä kannata käyttää; "Ite en itteäni äänestäis" ja "Tääl on varmaan paljon hyviä muita ehdokkaita."

    Musta tuntuu että kisojen järjestäminen veitsenterällä on FHRA:lle tällä hetkellä jonkinlainen riippa. Ja se riipii kaikkia. Niin vapaaehtoisia toimitsijoita kuin luottamushenkilöstöäkin. Kauhavan tuleva nitronationals kisa tulee olemaan jonkinlainen vedenjakaja. Jos se menee pieleen saattaa todella olla niin että FHRA:n hinku järjestää Drag Racingin SM-sarjaa. Tällä hetkellä osallistujia on 76 ja 12 päivää ilmottautumisaikaa jäljellä. Eli kaiken järjen mukaan vaadittu sata osallistujaa menee kyllä rikki.

    Mut nyt on aika ottaa kokka kohti Kiikalaa, Riverside Cruisersin Test & Tunea. Siellä on osallistujajoukko rajattu sataan, ja se on täynnä. Et kyllä ajotilaisuuksille vaikuttais kuitenkin kysyntää olevan, ja osallistujiakin. Kyseessä ei ole yleisötapahtuma.
     
    Seevu ja three hundred tykkäävät tästä.
  8. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Kysymys herää: miksi pitää kuulua johtoportaaseen että voi esittää ideoita ja ajatuksia?


    Eikö johtoportaan pitäisi olla herkillä ja tunnustella niin kilpailijoiden sekä katsojien ideoita ja ottaa niistä koppia ja tuoda kentälle ainakin kokeiluun.
    Osa ideoista varmaankin voidaan todeta käytännössä turhiksi, epäkäytännölliksiksi tms mutta varmaan joku muutos voi jäädä pysyväksikin.
    Se onko ns rivikatsoja, fhra jäsen, kilpailija tai johtoportaan jäsen ei mielestäni pitäisi ratkaista kuunnellaanko ideaaa.

    Ei tämä ole mitään mustamaalaamista että tällä nykyisellä toimintamallilla laji kuolee, Röllin on turha vetää herneitä jos tulee vähän kritiikkiä. Tilanne on mikä on ja ilonaiheita ei varmaankaan ole liiaksi, tunnustetaan faktat ja iloitaan ja suitsutetaan sitten kun siihen on toivottavasti taas joskus aihetta.
     
    Muokattu: 11.6.2022
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mulla ei ole ensimmäistäkään merkkiä siitä ettei johtokunta ottais vastaan tai kuuntelis ideoita, ja ihan asiallisesti niitä käsittelisi. Se mikä ja miten ne ovat toteuttamiskelpoisia ka kenen toimesta on toinen juttu. Se on vähän niinku ojankaivuu, kaivannon reunalt on helppo huudella ohjeita mut maailma on helposti toinen kun on ite kaivannon pohjallla kädet lapionvarressa. Saattaa jopa alkaa se ”työnjohtaja” vituttaa.
     
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    No miten esimerkiksi Pilen ehdotus käristemakkarasta voisi vituttaa sitä ojankaivajaa...

    Se vituttaa normikatsojaa että myydään muikkulautasta 11.90e ja valmispanniineja 7e. Kunnon kyrsää ei saa järkihintaan.
    Miksi ei voida tehdä paikallisten kanssa soppareita reilusta ja rehellisestä kisapurtavasta järkihintaan? Ei oteta niitä myyjiä jotka kiskovat älytöntä ylihintaa vaan tehdään kaikin puolin helposti lähestyttävä tapahtuma missä voi koko perhe vierailla eikä 4hlön kisaruokailu vie konkurssiin. Ei kaikki kulje taskut täynnä rahaa.

    Tässä siis 1 todella pieni yksityiskohta, ei tällaisella pelasteta eikä myöskään pilata mitään.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    Kiikalaan kertyy juuri nyt hyvin porukkaa. Ilmeisesti siellä on paremmat makkarat tai ei niin vässykät (paikalliset) kuskit. Naapuri saa olla nopeampi kuin Etelä-Pohjanmaalla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Ei kauheasti lämmitä, sillä

    ... Valitettavasti minua ei erityisemmin kiinnosta muut kuin varsinaiset kiihdytyskisat liimaradoilla...

    - Poikkeus: Malmilla kävin ekan kerran viime vuonna kun oli vain pätkille tarkoitettu tapahtuma.

    Nyt täytyy toivoa, että Nitro Natikoihin tulee tarpeeksi (ml. ulkomaalaiset) porukkaa, että viitsin lähteä sinne katsomaan...

    Erityisesti toivon näkeväni siellä paljon kovempien luokkien prätkiä ajamassa kilpaa.

    My 2 cents (eikä tarvi ottaa nokkiinsa jos ei ole samaa mieltä)
     
    Muokattu: 11.6.2022
  13. pile

    pile Gearhead

    Tässäkin FHRA:lla on miettimistä. Näiltä muikku lautasten myyjiltä saa ilmeisesti nyhdettyä suurempia maksuja myynti paikoista kuin yleisö ystävällisen käristeen myyjältä. En tiedä kumpi fhran mielestä paree loppupeleis saara yhdestä myynti paikasta muutaman satasen enemmän vai se että yleisö olis tyytyväinen. Ja tulis mahdollisesti myös uudelleen. Ja tois lisää katsojia.
    Otetaan esim. Seinäjoen vauhti ajot. Vetää väkiä kun on oheistoimintaa. Tämäkin tapahtuma pelkällä kivan ajolla olis jo aikoja sitten kuollut ja kuopattu.
     
    Vallu 426 ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  14. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Mä oon käyny 3 kertaa kisoissa katsojana ja joka kerta ollu jotain " ongelmaa ".

    2011 mentiin kattoo finaaleita alastaroon matkailuautolla. Oltiin yläportilla 22:03 eli 3 minuuttia liian myöhään oli kuulemma hiljaisuus alkanut eikä pääse sisään..vehkeet ympäri ja valtatien varteen levähdysalueelle yöksi..hassulta tuntui kun bändi aloitti samaan aikaan soittaa päddökissä siinä vieressä ja kansa oli ulkona..

    2014 nitrot..perjantaina paikalle ja ei päästy parkkiin kun yläleirintä täynnä ja alakenttä aukeaa kohta..no joo sitä kohta ei tullu ku vasta lauantai aamuna kiva oli olla autolla koko vitun perjantai ja oottaa kymmenien muitten kanssa että joku sais sen portin auki ja parkkiin että pääsis kattoo perjantain ajot.. no ei päästy.

    2019 kauhava aateltiin mennä vetää muutama pitkä siihen anniskelu katsomoon..no eihän sekään käynyt kun ois pitäny ostaa istumapaikka lippu. No nekin stobet sit oli parempi jättää astioihin kun ei tiketti oikeuttanu kun seisoo savikummulla. Eikä vissii muillakaa ollu tarpeeks kalliit liput kun katsomot puolillaan ja kumpu täynnä..

    Ehkä viel uudestaa joku kerta.
     
    Seevu ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  15. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Mä ostaisin mielummin vaikka sämpylän paikallisen partion tms myyntitiskiltä kun ylihintaista kuivaa kalaa.
    Ihan varmasti löytyisi paikallista yrittäjää jos infotaan, kysellään ja annetaan mahdollisuus.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Paikalliset kerhot, ruohonjuuritaso. Sieltä se lähti ja sinne toivottavasti palaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minkäs takia UCC lopetti kiihdyttelyt, heillähän oli Motoparkissa monesti tapahtumia.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on sellainen käsitys et noit käristemyyjiä ei oikein voi pakottaa paikalle. Sit on tää tulopuoli, ne myyjät maksaa paikastaan oikeudesta myydä. Ehkä siin joku ostaa ulos jonkun toisen, en tiedä. Sit tulopuoltahN on tällä peräänkuulutettu. Nää asiat varmasti huolestuneisssa kiinnostuneissa sais valoa kun pääsis siihen ”sisäpiiriin” jos se 30€ on araldite rahasta kii ni mä voin sponssaa sulle jäsenyyden.
     
  19. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Ei kai se voi enää olla totta että nyt itku tulee jo käristemakkarasta...lie tämä unta.
     
  20. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Shining whit, mä alan säästämään viikkorahoja niin loppuvuodesta jäsenrahat kasassa, kiitos vaan tarjouksesta.
     

Kerro tästä muillekin!