FIA European Finals 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Putte, 9.9.2011.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Voitto ei olisi tuonut Paavalille vielä mestaruutta ellei hän samalla olisi ajanut koko kisan parasta aikaa. No koko kauden kommellukset huomioon ottaen toinenkin sija on erittäin hyvä saavutus.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Petteri Liimatainen pääsi muuten junnuissa toiselle kierrokselle, mutta siellä tie nousi pystyyn break outilla.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, ymmärrän että se on säännöissä, mutta pitäisikö tuota kenties muuttaa vaikka sähköisien lukijoiden (siru autossa paikassa X ja lukija radalla paikassa Y, josta otetaan ajat) käyttöön jos jotkut roskat radalla moista ongelmaa aiheuttavat. Onhan noita käytössä vähän joka paikassa ja eletään kuitenkin 2000 -lukua... Aika tarkkaan nuo ajat formuloissakin saadaan talteen, eikä tartte kierrosennätyksiin tai rataennätyksiin backuppeja.

    Eipä siinä, että tuossa mitään väärää olisi, mutta vähän hullua että jos saa vedettyä sen elämän parhaan vedon ja kaikki tähtien asennot ovat kohdallaan, niin tarttee suorittaa sama lähes uudelleen. En ihan heti muista että missä muussa lajissa olisi vastaava systeemi käytössä.
    Mutta näillä mennään.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Niinpä, muissa lajeissahan tuurivedotkin palkitaan ennätyksellä. Mieleeni kyllä muistuu yksi tapaus Rengonharjun kisoista, kun eräs MS auto kulki tasan yhden kerran sekuntia nopeammin kuin koskaan ennen ja koskaan jälkeen. Mitään virhettä ajanotossa ei voitu todeta, joten aika hyväksyttiin lajittelulähdöksi, mutta bac upia ei tullut, joten ennätystäkään ei syntynyt.
     
  5. Sophos

    Sophos 1st gear

    Formuloissa käytetään kolmea erillistä järjestelmää, joista siru on yksi, optinen kenno toinen ja suurnopeuskamera kolmas.
    Siellä tosin riittää rahaa lähes minkälaisen järjestelmän ylläpitämiseen tahansa.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Oh-hoh, siellähän ajetaan vieläkin (Sportsman-luokkia)...
     
  7. Sophos

    Sophos 1st gear

    Eikö jossain vaiheessa käytetty öljytäytteistä letkua?
    Muistan kisan (Räyskälä?), jossa tulokset parani sään lämmetessä. Virhe oli kuitenkin kohtuullisen helposti havaittavissa kellojen pysähtyessä reilusti ennen maaliviivan ylitystä.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Rahahan se taitaa ratkaista nämä ajanoton järjestelmätkin. Mitä hienompi sen kalliimpi. Nykyinen systeemi, jossa ajanottokennot ovat radan varressa on yksinkertainen ja pääasiassa luetettva, mutta tuulen mukana kulkee kaikenlaista roskaa, kuten puiden lehtiä tai vaikkapa muovikasseja. On niitkin ajettu stripillä takaa.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Finaalit on juuri ajettu loppuun noin neljä tuntia aikataulusta myöhässä. Hienoa, että saivat kaiken ajettua.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    En kyllä itse tuollaista muista lainkaan.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    2011 European Champions

    FIA Top Fuel Dragster: Urs Erbacher
    FIA Top Methanol Dragster: Fred Hanssen
    FIA Top Methanol Funny Car: Ulf Leanders
    FIA Pro Modified: Micke Gullqvist
    FIA Pro Stock: Jimmy Ålund
    UEM Top Fuel Bike: Peter Svensson
    UEM Supertwin: Per Bengtsson
    UEM Pro Stock Bike: Jesper Thiel
    UEM Funny Bike Cup: Rikard Gustafsson

    Onnittelut mestareille.
     
  12. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Onnea isosti minunkin puolesta ja kiitos Putte tilastosta :pinup: :pinup: :pinup:
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Noi tuli suoraan Santa Podin raportin päätteeksi eli sinne kuuluu kiitos.
     
  14. Sophos

    Sophos 1st gear

    Onko tuollaista nestetäytteistä letkua edes käytetty FHRA:n kisoissa?
    Minä saatan muistaa jonkun amatöörien järjestämän kisan tapahtumia.
    Tosin mulla on mielikuva, että siitä olisi ollut juttu myös V8-Magazinessa.
    Muisti tosin on sellainen, että toisiinsa liittymättömät asiat saattaa sulautua kivasti yhteen ja samalla tulee kirjoitettua historiaa uusiksi.

    Se on harmi, että merkittävä osa kiihdytysautoilun historiasta on pelkästään analogisessa muodossa, joko konkareidein muistissa tai vanhoissa lehdissä.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Haaveissa olis ens kaudelle kotomaassa et otetaan se aika sit vaikka sekkarilla, tiimalasilla tia kelenterilla, ni se edes toimis...
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Juu mieluimmin ens kaudella vaikka lippulähetys kuin tämän vuoden ajanotonkorjaustauot.

    Mut asiaan, hatunnosto järjestäjille, epäilyksistäni, rasvauksista ja pienistä sateista huolimatta myös kaikki sportsmanit pääsi ajaan kisan loppuun.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Olisiko ollut sitten parempi jättää kisat ajamatta, kuin laittaa ajanottolaitteet toimimaan ja ajaa kista ja kausi loppuun. Voit uskoa, että ei toi järjestäjillekään mitään herkkua ollut taistella noita ongelmia vastaan. Toivon mukaan jatkossa näistä ongelmista päästäisiin eroon ja kisat sujuisivat ainakin järjestäjän puolelta ilman turhia taukoja.

    Santa Podissa taitaa saada ajaa aika myöhään. Hienoa, että myös sportsmanit saatiin ajettua. Meillä valitettavasti on aika tiukat aikataulut noissa melurajoissa. Postiivista oli, että tämän vuoden Nitro Natikoissa saatiin sunnuntaille lisäaikaa, valitettavasti se vaan ei riittänyt kaikkien sportsmanien loppuun asti ajattamiseen.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    No onko noille ongelmille sitten tehty jotain? Meinaan että noinkin business -kriittinen järjestelmä luulisi olevan joka nippeliä myöten kahdennettu. Finaaleissakin sunnuntaina oli kevyttä pätkimistä ja ainakaan ekassa omassa aikakortissa ei näy kuin 60 jalkainen ja loppuaika. Toi oli ilmeisesti sen Comppikaadon jälkeisiä ongelmia?

    Tai onhan tuossa noiden riverside -timersien ajanottovehkeetkin käytössä jos iso hätä tulee, niin ne on parissa tunnissa pystytetty vaikka rinnalle. ;-)
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän noille ongelmille on pitkin kesää tehty jotain ja korjattu sitä mukaan kun on ongelmia ilmennyt. Talven aikana varmaan tapahtuu taas paljon ja katsotaan mitä ensi kausi tuo tullessaan.

    Itseasiassa ajanotossahan riittää voittajan selville saamiseksi aika ja maaliviivan ensi ylittänyt sekä break out tiedot. Kaikki muu on ajanoton kannalta turhaa, mutta se on palvelua kilpailijoille. Valitettavasti aina ei mene niin kuin pitäisi unelmissa mennä. Elämässä tulee silloin tällöin vastaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Nyt niitä on ollut ajanotossa. Toivon mukaan näitä ongelmia ei enää ensi kaudella olisi, aika näyttää.
     
  20. Kumirölli

    Kumirölli 1st gear

    FIA

    Mä olenkin jo ihmetellyt, etteikö kukaan vittuile finaalikisan tapahtumista. Tämähän on ihan väärä aihekin siihen, mutta tuntuu silti paljon kotoisemmalta, kun joku valittaa meidän tekemisistä.
     

Kerro tästä muillekin!