Fiat 126 650cc moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Smuug, 16.3.2022.

  1. Toi Speeduino on varmasti hyvä vaihtoehto. Siihen on englanninkielisillä foorumeilla tarinaa. Suomeksi vähemmän?

    Kaikkein halvin moottorinohjaus taitaa olla toi Secu:

    https://secu-3.org/en/store/?add-to-cart=5219

    Ongelma on vaan tuki, jota saa heidän foorumilta. Englanninkielinen puoli aika vähäinen, venäjäksi on sitten paljon enemmän..Olen sitä venäjänkielistä foorumia lukenut Google -kääntäjällä, mutta voi olla haastavaa, jos pitäisi oikeasti jotain tehdä.

    Minusta toi kampiakselilta tuleva triggaus ei kuitenkaan vaadi mitään ihmeitä. Voi käyttää tuota ylläolevaa kuvaa pohjana ja siirtää se johonkin CAD -ohjelmaan ja skaalaa sopivan kokoiseksi. Sen jälkeen muuttaa DXF -muotoon ja se on valmis laserleikkaukseen. Ei maksane maltaita.

    Alista saa halvemmalla, jos sille tielle lähtee:

    https://www.aliexpress.com/item/1005002664670995.html
     
    Concarne tykkää tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näitäkin eilen katselin. Saattaa olla halvempi jos tosiaan on ilmainen toimitus. Yleensä kun kirjautuu sisään niin hinta ei olekaan tuo luvattu. Ostan tietysti sieltä mistä halvimmalla saan. Paitsi että suosin suomalaista yrittäjää jos ei ole lähdetty hinnalla aivan omiin sfääreihin.
     
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuohon hihnapyörään olisin sitä itsekin tarjonnut ennen kuin nuo kuvat näin. Toiselle puolelle vain. Hihnapyörän päällä pulteilla kiinni oleva alumiininen kuppi on "öljynsuodatin" eli linko minkä reunoille teoriassa öljyn epäpuhtaudet jäävät. Varsinaista öljyfiltteriä tuossa ei ole. Sen kupin ja hihnapyörän välissä ei ole tiivistettä vaan kupin reuna menee hihnapyörän sisään. Reunus on sen verran korkea, että näiden väliinkin tuon triggeripyörän ehkä saisi.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minkähänlaiset suuttimet tässä pitäisi olla? Tehotavoite reilusti yläkanttiin vedettynä voisi olla 30-35 hv.
     
  5. Jos sen laskeen, niin että tollaseen läppärunkoon menee niitä 2 suutinta/35 heppaa.

    Jos kyseessä oliskin 4 pyttyinen, niin se olis 4 suutinta ja 70 heppaa, niin alkaa aika kivasti löytyy vaihtoehtoja pikkuautojen suuttimista.

    Esim:

    BOSCH 0 280 158 169 Ruiskutusventtiili

    Tai joku vastaava?
     
    Concarne tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Pienet. Tällä laskurilla selvitin aikanaan T-Dartin suuttimet. Lähtötilanne oli sikäli haastava, että aie oli tehdä koko ohjain itse, joten ei ollut mitään, mistä ponnistaa.

    Liian suurilla suuttimilla tulee lähinnä vastaan se, ettei saa tyhmäkäynnillä seoksia kohdalleen, koska pienin annettava annos rajoittuu suuttimen minimitoiminta-ajan takia.

    Linkki laskuriin:

    https://deatschwerks.com/pages/fuel...9UOXAsRiKUBJUiX5gtCpBc9yTBkDcnEx2OdHku0FE5Ruh

    Moottoripyöräosastolta löytyy noin pieniä. Finjectorissa ei näyttänyt olevan kuin vähintään "tuplat".

    Ilmajäähyn lämpötila pitäisi saada mitatuksi. Vesijäähdytetyssä homma on helppoa. Lohkon sisäinen vesi on melkein ideaali ja jos haluaa muutoksia seurata nopeasti, niin mittaa sitten vaikka lämppärin kennoon menevää siinä sivussa. Sen sijaan ilmajäähdytetyssä ei oikein tahdo olla paikkaa, missä seurattava lämpö nousisi samalla tavoin ja asettuisi loppulämpöön. Lämpötilalla kompensoidaan kevyesti sekä seosta, että sytytysajoitusta, mutta tärkeintä on löytää oikeat käynnistysarvot. Kylmäkäynnistysrikastus on ollut ehkä haasteellisin toteuttaa nätisti noin niin kuin yleensäkin. Jossei lähde ykkösellä, niin seuraavaan yritykseen pitäisi laittaa vähän vähemmän, jottei tulpat kastu jne.

    883/1200/turbon moottorin jonkinlaiset lämmöt mittaan nykyisin sylinteriparin rungon kiinnikkeestä. Anturi on omassa poterossaan, mutta siihen vaikuttaa myös ajoviima. Olen hakenut toimintapisteitä mm siten, ettei normaaliajossa eikä kovemmassakaan mennä varoitus ja rajoitus päällä, mutta jos joudun ruuhkan takia käyttämään paikallaan, niin painaa sytytyksen myöhäiselle, etten ladun auettua kutsu laumaa mäntäpistiäisiä töihin.

    Puhallinjäähdytetty on todennäköisesti melko helppo, mut silti jostakin moottorin osasta pitäisi mittailla, onko kylmä, puolilämmin, kuuma tai oliko just äsken käynnissä. Tavallisimmat lämpöanturit ovat NTC-vastuksia, eivätkä kestä edes +200C, joten se paikka pitää olla sen mukainen.

    Löytyiskö netistä esimerkkiä Fiatin 2 pyttyisen sensoroinnista?
     
    Concarne tykkää tästä.
  7. Näissä on näköjään:

    Staattinen läpivirtaus 3 baaria, medium n-heptaani [g / min]: 109,4

    Interweb kertoo:

    1 cc/min = 0.685 g/min

    => 159,708029197 cc/min eli 160 cc/min.

    Onko liian isot?

    EDIT: Tässä rättäriprojektissa:

    -170cc/min suuttimet Bx:stä

    Eli samalla sektorilla ollaan..
     
    Muokattu: 20.1.2025
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noista lämmöistä puhuttiin tässä ketjussa jo aiemmin. Oma ajatus oli, että öljystä mittaisin. Tässä lämpenee öljyt todella nopeasti. Tai sitten jos tämä ei toimi niin puhallinkotelosta kuumemmalta puolelta eli sylintereiden oikealla puolella olevasta peltilaatikosta. Puhallinkotelossa on "lattiassa" läppä mitä avaa termostaatti ja se saattaa sotkea lämpötilan mittausta mutta jos anturin laittaisi "kattoon" ja lähelle sylintereitä niin voisi toimia.

    Suuttimien osalta luotin siihen, että kävelen muiden hilujen kanssa Finjectorin ovesta sisään mutta jos on sielläkin vain liian isoja niin siihen se sitten kosahti. Käyn kyllä vielä kysymässä.
     
  9. Tossa Finsquirtin Jasun rättärissä oli muistaakseni ensin lämpötilan mittaus öljystä, mutta myöhemmin se mittaili jostain tuulettimen pellistä. En löytänyt nyt sitä tuosta projektiketjusta. Ehkä se oli jossain muualla. Jotenkin noin?
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Minulle ehkä tuo sytytyspuoli on tässä haastavin kun en ole pelannut oikeastaan muiden kuin kärjellisten ja niitä vastaavien kärjettömien jakajien kanssa. Osia olen vaihtanut muihinkin välittämättä siitä miten se järjestelmä kokonaisuutena toimii.

    Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein: Mikäli haluan ohjata sytytystä ilman jakajaa niin tarvitsen vähintään kampiakselin triggerin. Tällöin toteutus on hukkakipinällä ja tarvitsen hukkakipinäpuolan (löytyy varmasti uudemman 126:n puola helposti). Anturi haistaa triggeripyörästä kohdan mistä puuttuu hammas ja tämän perusteella tietää missä on yläkuolokohta (ilmeisesti syötetään ECU:n ohjelmaan joku astemäärä minkä verran se puuttuva hammas poikkeaa yläkuolokohdasta). Hukkakipinä lyö kipinän jokaisella kampiakselin kierroksella asetetun ennakon verran ennen yläkuolokohtaa. Mikäli haluaisin ohjata kumpaakin sylinteriä erikseen pitäisi olla oma puola molemmille sylintereille ja nokka-akselin asentotunnistin. Menikö oikein?
     
  11. Nyt mä löysin aika sopivat suuttimet:

    BOSCH 0 280 156 025 Ruiskutusventtiili

    CITROËN Saxo Hatchback (Valmistusvuosi 02.1996 - 04.2004)
    1.1 X, SX, Valmistusvuosi 05.1996 - 09.2003, 1124 ccm, 60 hv

    Staattinen läpivirtaus 3 baaria, medium n-heptaani [g / min]: 75


    => 109,489051095 cc/min
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Concarne tykkää tästä.
  13. Näin minäkin olen ymmärtänyt. Minusta tuo hukkakipinäpuola olisi helpoin.

    Olen toisessa ketjussa ihmetellyt erilaisia puolia ja muita. Otetaan yksi, mikä voisi olla sopiva:
     
  14. Concarne

    Concarne Gearhead

    En ole uskaltanut sitä lukea kuin toisella silmällä. On välillä niin ufojuttuja, eli ymmärryksen puutetta minulla, että vaatisi tarkempaa perehtymistä ettei mene kaikki tarinat aivan yli. Oppiihan ne kun opettelee, ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole, mutta kun olisi mukavampi vaan tehdä.
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Onkos sillä muuten jotain merkitystä, että tässä koneessa männät menee samassa vaiheessa eli ovat samaan aikaan ylhäällä vaikka ovatkin eri tahdissa? Ilmeisesti ei.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hukkakipinä toimii mainiosti tässä moottorissa. Silti kummallekin sylinterille voi olla oma ajoituksensa, jos aihetta on ja jos moottorissa on myös nokka-akselin asentotunnistin.

    Hukkakipinämoodilla ilman nokka-anturia on etunsa. Moottori voi aloittaa käynnistymistoimet hieman nopeammin, koska ei tarvitse pyörähtää kahta kierrosta startin varassa saadakseen koko anturiston selville.

    Jos käytät auton omaa puolaa, tarvitset sille ”vahvistimen”, mutta valikoimalla sopivan 2 lähtöisen hukkakipinäpuolan, se vahvistin on puolassa sisällä.

    Moodeista. Ecu voi osata käynnistää hukkamoodissa ja siirtyä sen jälkeen sekventiaaliseen. Tämän kaiken mainitsin siksi, että sitä konfigurointia voi riittää pitkäksikin ajaksi. Näen mielessäni Fiat 500:n, jonka vieressä istuu ukko läppäri sylissään.

    Tasavälinen sytytys on suorastaan eduksi. HD:n koneessa olen joutunut epätasavälisen sylinterivälin takia tekemään joutokäynnille erilaisen ruiskutusajoituksen vs ajomoodi. Tämä taas sotki sytytyksen ajoituksella tehtävän tyhjäkäyntinopeuden säädön totaalisesti, niinpä laitos käy nykyään aika isoa joutokäyntiä.

    Tyhjäkäynnin säätöventtiili/-moottorikin tähän Fiattiin tarvitaan. Läppärungossa tulisi olla kanavien välisen yhdyskanavan yhteydessä liitos, mihin IAC voi vuodattaa ilmaa ohi läppien.
     
  18. Se voi tarvita vielä jonkun vahvistimen:

    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Nyt kun katsoin tuota Speeduinon kaaviota niin sen mukaan VR-signaaliksi kelpaa induktiivinen tai magneettinen. Pystyisiköhän tuota nykyistä jakajaa hyödyntämään sellaisenaan triggerinä? Heittoa siinä on mutta onko teknisesti mahdollista?
     
  20. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei pysty kun nykyisessä lie 2 liipaisua tasajaolla toimisi fuel only.
    Minimi ois tolle tietääkseni 4-1 sakaralevy
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!