Fiat 126 650cc moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Smuug, 16.3.2022.

1. Concarne

Concarne Gearhead

On kai sekin mahdollista mutta muiden kokemusten perusteella pitäisi tuolla toimia. Sisäkurkut on pienimmät mahdolliset. Kyllähän se muuten toimiikin ja vetoja on hyvin.

2. Concarne

Concarne Gearhead

Hyvä vinkki, noita näyttää löytyvän Rockautostakin. Tulee näppärästi sieltä muun tavaran mukana.

3. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Efektihän on tuttu kylmällä kelillä ajelusta kaasarivehkeellä. Ilman ryyppyä kakoo kylmällä koneella välikaasualueella, mutta kun antaa kunnolla pedaalia, niin jopa vetää paremmin. Ei saa tarpeeksi polttoainetta siihen keliin ja siksi "rikastin". Mut jos kaasari on tosi runsas kooltaan, niin ei välialueella synny tarpeeksi "signaalia" kurkuissa nostamaan bensaa ilman sekaan. Tulos sama kuin kylmällä koneella ajaessa tavallisesti. Toki eurokaasareissa on kurkkua, suutinta, seosputkea joilla pelata peli oikeaan nurkkaan. Jos onnistuu ja jos osaa. En osaisi.

Mut ruiskulla tuo on helppo homma. MAP säätöisessä ei ole kuin yksi taulukko, jossa on kierrokset ja MAP paineet. Ruudukoissa on VE lukemia suhteellisina ja sinne voi kirjoitella ongelmakohtaan lisää tai vähennystä ihan maun mukaan.

126:ssa voisi olla helposti 2 happianturia, niin näkee molempien tapahtumat erikseen. Pakoputken rakenteesta johtuen sen ainokaisen joutuu laittamaan äänenvaimentimeen, missä taas saattaa käydä ulkopuolinenkin ilma kääntymässä.

4. Tässä komppailen. Minusta joku 32 tai 35 DHLB olisi täydellinen. Niissä taisi olla vaan eri jako kuin DHLA.
    Jos tämmöiseen päädyt, niin tässä on pari kuvaa, josta selviää kytkentä:

Tässä komppaillaan. Ja ketjun alkuun osaluettelo..;)

Concarne tykkää tästä.
  5. Concarne

Concarne Gearhead

DHLB:n olisin laittanut mutta ei ollut silloin saatavilla. Moposport dumppasi joskus pikkurahalla varastoon riesaksi jääneet mutta en ehtinyt apajille. Ei ollut myöskään valmista imusarjaa saatavana. Hyllystä löytyisi myös FZD mikä voisi hyvinkin riittää tähän, en ole tutkinut saako siihen Pandan kanteen sopivaa imusarjaa. Sitäpaitsi se näyttää viritetyn 80cc PV Suzukin kaasarilta ja kyllähän tupla Lortto on näyttävämmän näköinen.

Erittäin todennäköisesti tähän päädyn ja ehdin jo itsekin löytämään kytkentäkaavion.

Tehdäänkö oma topikki vai ryöstetäänkö tämä tähän käyttöön? Aika sivuraiteilla ollaan alkuperäisestä kysymyksestä mutta otsikon alla liikutaan kuitenkin.

6. Slant Sickness

Tee uusi topikki ja ohjaa mahdollinen aiheesta harhautunut joukko (mukaan lukien mä) sotkemaan vaikka tätä topikkia.

Kaverilla oli pitkään 1959 XLCH Sportsteri. 900cc jäykkäperäiseksi tehty. En muista mikä HD:n orkkiskaasari tommoseen on uutena kuulunut, mut tuskin siinä oli sitäkään, koska ei vissiin ollut ainuttakaan alkuperäistä osaa. Ns basket case tapaus.

Laittoi siihen jonkun Dellorton luistikaasarin ja paskemmin käynnistyvää laitetta saa hakea. Ehkä mun lumilinko talvella voi olla se paskempi. Laskin joskus vieressä 100 polkaisua eikä ota tulta. Lämmitettiin sytytystulpat sytkärillä ym ym ja lähtihän se viimein. Magneeton karannut magnetismi oli osasyynä. Mut ei ne lortot sovi joka paikkaan.

Joo tosiaan siitä ei löydetty alkuperäisosia. Oli oikein äärimmilleen vedetty kierrätyslaite, jossa jopa öljypumppu oli koottu ainakin kolmesta erilaisesta. Tulli otti sen kerran Viroon mennessä talteen "varastettuna" koska kaveri meisti siihen itse numerot (jotka näyttivät siltä). Kuus viikkoa sittemmin palauttivat "ei tämmöstä puutu keltään, on ihan laillinen". Mä olisin ostanut sen jos olisin tiennyt, että se meni entisöijälle rungon numeron takia. Ostajalla oli ihan priima XLCH '59 jolle piti saada jostakin paperit.

Mut niinku Tullin paperit "täysin laillinen". Vehje oli hyväksytty aiemmin katsastuksessa kaikkine muutoksineen 0% muutoksella. Ja sit ei ainuttakaan alkuperäisen osaa. Mä olisin tykännyt.

Siinä esimerkki offtopikista. Lähti tuosta kaasuttimen maininnasta.

Bytheway kävin just avaamassa HD ajokauden. 55 kilsaa 883/1200/turbolla suoritettu.

Concarne ja eeko tykkäävät tästä.
  7. Concarne

Concarne Gearhead

8. Slant Sickness

9. Lauri Viljanen

Lauri Viljanen 1st gear

Tuo ABR-126 on vanha Ratapotti kilpa-auto! Olen sattumoisin selvitellyt niitten historiaa viime aikoina ja jututtanut tuonkin kuljettajaa. Myös kuvia löytyy tuon aktiiviajoilta.

10. Slant Sickness

Kyllä siitä oli kaupantekohetkellä puhetta. Yksi tunnettu kilvanajaja oli paikalla, kun tuosta kauppaa väännettiin. Mitenkähän jatkot, vieläkö tuo oli rekisterissä pitkään mun ajojen jälkeen (1981)?

Kuvatkin olisi kiva nähdä.

11. Lauri Viljanen

Lauri Viljanen 1st gear

Tuolla kilpailivat Ilpo Airila, Kalevi Dufva ja Marketta Luomala tuloksena mm. Marlboro Arctic Rallyn luokkavoitto. Laitan illemmalla yv:n asian tiimoilta, kun saavun taas sivistyksen pariin mökiltä.
    Auton jäljet päättyvät Lohjalle, viimeinen omistaja oli Lohjan Autokoulu ky, rekisteristä se poistui 31.12.85 Traficomista en ole vielä tarkistanut, onko sitä rekisteröity myöhemmin uudelleen.

12. musta pässi

musta pässi Gearhead

Itelläkin on muistijälki abr-126 rekisteritunnuksellisestä 126 fiatista. Nyt kun kilpatausta tuli esiin niin varmaan nähnyt kuvan tai tulostalukossa siitä merkinnän. Yks 126 oli ja paljon muita perämoottorillisia fiudeja aikoinaan.

Slant Sickness ja Lauri Viljanen tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

Mulla oli vielä 90-luvun alkupuolella toinen 126 pari kesää. Sen tekniikka oli paremmassa tikissä kuin kovia kokeneen ABR-126 auton, mutta vuodet olivat tehneet tuhojaan korissa, enkä ollut vielä opetellut peltien paikkuuta.

Se meni minulta hyvään kotiin. Metsälöydön kaltaisen 500 Fiiun kokonaan uusilla pintapelleillä laittanut otti auton kun ilmaiseksi sai ja purki siitä osat, mille arveli olevan tarve itsellä. Osa osista taisi mennä jollekin enemmän noita harrastaneelle. Eli niin laho se oli.

Sillä jälkimmäisellä ajettiin viiden kuormalla eikä 80-90 lukujen taitteessa syntyneiden ryhmä tuntenut takapenkkiä edes ahtaaksi kolmistaan.

Rouvakin tykkäsi tuosta jälkimmäisestä kun se oli niin kiva pysäköidä. Ja suht luotettava.

Nyt mulla on Mii Ecofuel. Jossen aja yli 3000 kierroksen sen kaasumoottoria, niin meno on aika samanlaista kuin 126:lla. Ohi menevät vaikka pientareen kautta, josseivät muuten mahdu! Miin keskelle auton pohjaa päättyvän pakoputken pörinä muistuttaa jonkin verran 126:n säksätystä!

14. Bluestone

Bluestone Double Gearhead

Kyllä nuo lorttoset tuntuu 850 T-3 guzzissa toimivan hyvin ja lähtee käyntiinkin herkästi. Guzzissahan noita on 2 kpl ja harrikassa varmaan se yksi, silläkin varmaan vaikutusta??

off-off-topic :rolleyes:

15. Slant Sickness

Käyntiin poljettavan magneettosytytteisen moottorin odotukset kaasariltaan ovat erilaiset kuin startilla pyöriteltävän. CV Keihiniä mä siihen tuputin. Niitä sai takavuosina halvalla Mikunien tieltä. Ei enää.

Kerro tästä muillekin!