Fillariin ketjut ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 9.5.2015.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eipä oo tuota pelkoa kun -54 Pedossa on moponketjut... Saa olla riuskempi Äijä jos poikki polkasee :rotfl:
     
  2. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Komps. Mulla on tossa työmatkafilussa halvimmat Shimpan ketjut (10 €) ja 7- lehtinen vapaaratas (oliko 15 €), molemmilla tulee 6 tkm täyteen. Vitjoilla saattaa päästä lähelle kymppitonniin ja rattailla ehkä toiset ketjut. Tulee niille vähän rasitustakin, duunimatkan loppunousu on 42 m 230 metrin matkalla, kolmet portaat kävellen ja loput satulasta ajaen. En tiedä merkkaako välitys ketjun rasitukseen koska momenttiahan korvataan poljinkierroksilla.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ketjuun kohdistuva VETO on sama, oli mikä vaihde hyvänsä päällä.
    Jos kiihtyvyys pysyy samana.

    Editoitu sanamuoto ymmärrettävämmäksi.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja jos kiihtyvyysmittari on epäkunnossa, niin jos poljinvoima on sama, on myös ketjuun kohdistuva voima sama.

    Rupesin miettimään että pitääkö tuo Mikkiksen väittämä paikkaansa: jos kiihdyttää pienestä nopeudesta, niin suurempi osa momentista menee kiihtyvyyteen kun taas suuressa nopeudessa jo merkittävä osa menee vastuksiin. Ja voiko ketjuun kohdistaa momenttia, sehän taipuu...?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Isolla vaihteella "vedättämällä" saa fillarin ketjut venytettyä nopeammin.
     
  6. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Fillarilla kunnon ylämäessä, mitä isompi vaihde, sen enemmän runtataan poljinta lihaksella ja massalla, rengas sutaisee ja vauhti pysähtyy. Maasturilla jollain 24:28 välityksellä vauhti on tasaisempaa ja renkaan pito säilyy pidemmälle. Oletan että ketjun hetkellinen rasitus on suurempi jos survotaan isommalla vaihteella.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    En näe mitään syytä seisoskella 24 vaihteisella, eli pikkuvaihde päälle, ja menox. Satullassa istuen rapakuntoinen saa fillarin selälleen, jos on tarpeeksi jyrkkä ylämäki.

    Hantta
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Riippuu välityksistä, kaveri otti etuvaihtajan pois ja piti "kakkosella" kattelin, et ompas kevyt poljettava, sit verrattiin rattaita mulla oli "ykkönen" hampaalla pienempi kuin kaverin "kakkonen" etupakoista
     
  9. xp

    xp Gearhead

    Juu ei ketjussa momenttia vallitse, vetoa ainoastaan. Ja poikkileikkauksen pinta-ala on hyvin pieni. Olisiko arvioituna ilman mittojen ottoa ehkä n. 10 neliömillimetriä. Olen sitä just miettinyt että heikko on ihminen kun ketju kestää.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joo, siis veto, sanamuoto oli vähän väärä.
    Polkimiin kohdistuu isompi rasitus isolla vaihteella.
    Ketjuun kohdistuva veto/voima on sama, jos takarengas pyörii.

    Isolla vaihteella ketjuun kohdistuu vähemmän rasitusta kuin pienellä, tosin pitemmän aikaa.

    Pyörän ja pyöräilijän massaa se ketju liikuttaa, se ei kuitenkaan lisäänny vaikka vaihde vaihtuu.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Kehtaan olla eri mieltä vaikka väärässä voin ollakkin :poff:


    Miten jos otetaan vaikka 200kg paino joka roikkuu alaspäin vanteen reunapisteestä ja kytketään pienin vaihde, niin meinaat, et samalla vedolla/paineella joka polkimeen kohdistetaan saadaan se paino nousemaan kuin suurimmalla vaihteella?


    Eli vaikka isolla vaihteella joutuu polkemaan seisaallaan ketjuun tulee sama veto rasite kuin pienemmällä vaihteella jolla jalka tarvii vaan laskea polkimelle?
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kyse ole polkimeen kohdistuvasta voimasta, vaan ketjuun kohdistuvasta voimasta.

    Edelleenkin, isolla vaihteella ketjuun kohdistuu pienempi/ tai yhtä suuri vetovoima kuin pienellä vaihteella. Muttei isompaa.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Lienee aika oleellista vaihdetaanko vaihdetta etu- vai takavaihtajalla.
     

Kerro tästä muillekin!