Finaalit - Kauhava

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Aulis Hämeenkorpi, 26.8.2021.

  1. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Avaa toki lisää miten aikataulut ja säännöt ei mahdollista kunnon Top Street:iä ...?:odeek: Entä kuinkahan laajalla gallupilla moinen tulos että väkeä ei vaan kiinnosta...ajaa vai seurata?
     
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllä toi turvavarusteiden pakollisuudesta valittaminen on naurettavaa touhua, onneksi niiden olemassaoloa kuitenkin valvotaan ja suljetaan pois kisasta mikäli turvavarusteet ei riitä ajettuihin nopeuksiin. Muutenhan loppujen lopuksi joku kukkahattutäti vielä lopettaa tämänkin hienon lajin kokonaan.

    Jos on varaa rakentaa niin nopea laite että tarttee järeämpiä turvalaitteita, niin sitten on säästetty väärässä kohtaa jos ne turvavarusteet on jätetty kauppaan. Useampia tilanteita itsekin nähnyt, missä asialliset turvavarusteet on pelastaneet kuskin isommilta vammoilta... Jos sattuu käymään huonosti, niin autoja kuitenkin saa aina uusia, mut ihmishenkiä ei. Ja se turvavermeiden kustannus on kuitenkin minimaalinen siihen muuhun autoon käytettyyn rahasummaan nähden...
     
    joteam1, jknR, faffeli ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tarkoitin aikataululla, sitä että kaikki odottaa radan parantumista ja kumin lisääntymistä tuolla lentokenttäradoilla. Sellaista ei voi odotella SM-kisoissa pitää olla juuris silloin paikalla kun järjestys määrää. "osa ajelee vaan aikaa" ei sitä pari lähtöä. Blacklistassakin viime kerralla Uskali oli viivalla niin toinen ei halunnu siirtyä kuuseen, kun olisi halunnu kerätä paineita....

    Moni varmaan seuraisi jos autoja olisi enemmän, ketä kiinnostaa jos 1-3 autoa on kisoissa, jossain on kolme jossain on yksi koko kisassa paikalla.....

    Ei ole sitten yllätys että laittomissa katukisoissa on kovempia ja nopeampia autoja kuin SM-sarjassa ja enemmän osallistujia kuin koko Top-Streetissä.

    https://yle.fi/uutiset/3-12028828
    https://yle.fi/uutiset/3-11378550
    https://www.esaimaa.fi/paikalliset/3773865
    jne

    Kahdet kisat oli täällä lähialuellakin viime kesänä... ei vaan ole isommin uutisoitu.
    Katsojiakin oli ihan kivasti.

    Eikä sille ole kauheasti merkitystä jos kaikki rahat autossa ja ajaa sen seinään ja henki lähtee. Ei olisi varaa ollut toiseen samanlaiseen autoonkaan tai korjata sitä enään, tärkeintä on kuitenkin että sivullisia ei ole osallisena.
     
    Muokattu: 7.9.2021
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Miks sitä radan parantumista tarvis odotella SM-kisoissa? Se on kunnossa ekavedosta lähtien.

    Miks ei tee sitä autoa sellaseks ettei tarvi "omaa lähtöjärjestelmää"? Kyl sen pystyy sellaseks tekee et on ihan sama mitä se naapuri kikkailee. Siihen asti sit treenaa Se kikkailu on osa lajia jos siihen kerran antaa tilaisuuden, viimeks eilen kuulin jostain ratavalinnan tärkeydestä..., se sit on rehtiä?

    Turvajutut tulee tiukkenemaan entsestään, noihin asioihin on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota viranomaisten taholta (tukes, avi) ja jos käytetään noita viranomaisten alaisuudessa olevia suorituspaikkoja, niin järjestäjille tulee vaatimuksia turva-asioiden suhteen.

    Se joka sit ryssii siel kadulla jotain sellasta et seurauksena on enempi tiukennuksia tai jopa kielto noille laillisille suorituksille, ni parempi pitää huolta et se henki kans lähtee. Jonkuverran tuli noit itekin vedettyy 1990 luvulla mut en tie kasvoko edes jossain määrin aikuiseks vai mitä; Pikkulasten puuhastelua, kiellettyä, salaista, jännää. Eikä siin mitään jos sellasest tykkää, mut ymmärtää ja kantaa sit vastuunsa kans aikaansaannoksistaan ku se päivä tulee.
     
    joteam1, fmila, jknR ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt vaan kaikki Kauhavalle sillä nyt vedetään finaalikisaa eli keli loistava ja radalla tapahtuu sillä siellä on kaikki tämän hetken parhaat paikalla!Tule katsomaan ketkä on Mestareita 2021!
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuossa Auliksen kommentissa kyllä kiteytyy osallistumista rajoittava tekijä ainakin omalla ja varmasti monen muunkin kohdalla. Autoa olen kyllä päivittänyt sääntökirjaa lukien mutta osallistuminen tulee kyllä jatkossa silti rajoittumaan noihin kyläkisoihin koska vaikka tarroja onkin mutta niistä on joutunut maksamaan...

    Sanonta "kun osallistujia tulee lisää niin osallistumisesta tulee halvempaa" on vähä sama kun yrittäs myydä esim olutta nelinkertaisella hinnalla markkinoiden että nyt kun saadaan ostajia niin sitten se halpenee

    Se vielä loppuun että tuo Motoparkissa ajettu Panox Shootout oli katsojan (ja varmasti myös kuskien) näkökulmasta TODELLA hyvä veto!!
     
    kari6767, Herje ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onko palonkestävissä kalsareissa päiväys vielä voimassa? Näissähän tais mennä se vanhaksi 5 vuodessa.
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla on alushousut tilanteesta riippuen asbestia / latexia.. niistä ei päiväys mene vanhaksi.. :D:D
     
    Vermilion tykkää tästä.
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Ajovarusteet ehjiä ja puhtaat!Ei päiväyshommaa kansallisissa hommissa!
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi erilaiset päivämäärä ym vaatimukset liittyy esimerkiks vakuutusasioihin. Se on ihan oma maailmansa johon pystyy jopa ehkä vaikuttamaan, osallistumalla. Ja jos ei sit pystykään, niin ainakin selviää perustelut miks tehdään kuten tehdään. Ei se sillälailla mitään mielivaltaa ole, asioista on erilaisia näkemyksiä joista sit mudostetaan sellainen joka on kaikkien osallistuvien hyväksyttävissä. Jalanpolkemiset tai yleinen eiei-nillitys ei toimi eikä paranna mitään. Viimevuosina joihinkin päivämääriin on tullut helpotuksia ja nitä on yhtenäistetty eri maiden kesken, joissain toisissa asioissa taas niitä on tiukennettu. Kyl mua esimerkiks henk koht vituttaa et pitäis jotain roiskeita säännöllisesti SFI-tarkistuttaa. Mut se on kai se hinta jos meinaa kohtuulujaa ajaa. Jos ei siihen taivu ni sit ajelee vähän hiljempaa.
     
    fmila tykkää tästä.
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Jep, oli hyvä et tuli niitä näkemyksiä ja eroja USA päiväyksiin. Siellä kun kisataan lähes koko kalenteri vuoden ajan, meillä melkein neljä kuukautta ja silloinkin harvakseltaan. Ei se "rauta väsy" tallissa samassa tahdissa ku radalla, eikä "kalsarit ja remmit" kulu kaapissakaan samaan tahtiin kuin käytössä. Hyvään suuntaan ollaan menossa myös "lentokenttä karkeloissa". On ollut ilo seurata BL-tasoisten vehkeiden ja kuskien varusteista. Lähes kaikki vauhtien mukaan vaadittava löytyy jokaiselta, vaikka ei noissa niitä suoraan vaaditakkaan.

    Aikanaan kun katuauto kisat alkoivat, niin kauhun sekaisin tuntein katsoin kun joukossa oli suoraan jopa kuljettajan turvallisuuden kannalta erittäin kyseen alaisia rakennelmia, joilla ei olisi päässyt mitenkään mukaan edes MS-ryhmään "virallisissa kisoissa", vaikka vehkeet oli SAn mukaisia "rakennelmia". Onneksi silloinkin selvittiin ilman pahempia henkilövahinkoja. Koitetaan jatkaa sillä tiellä edelleen ja pysyä poissa tuosta "Lappeenranta casesta", se ei auta ketään, eikä nuorisossa kasva edelleenkään "kuolemattomia kuskeja", me vanhemmat tiedetään se jo varmasti.

    Sorry pitkä off topic, Zemppiä kaikille Kauhavalle ja pidetään peukkuja ettei sade pääse sotkemaan pitävää stripiä.

    t. AM
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  12. z 900

    z 900 Gearhead

    Mun käsittääkseni tuolla kauhavan lentokenttäradalla ei ole noussut eikä laskeutunut yhtään lentokonetta kun se on kiitoradan vieressä??? Tekeekö se tästä kauhavan LENTOKENTTÄRADASTA jotenkin huonomman??
     
  13. Rata toimii hienosti. On se vaan hienoa kun 7sek autot menee 7sekunnin aikoja jne.

    Pinola & knit on olleet jo useita päiviä tekemässä rataa.
    Sääennuste näyttää hyvältä ja nytkin on jo lämmin ilma. Tosin ne jotka ennen jäi sääennustuksen takia kotiin, jäivät kalajoen kisoistakin paitsi. Sadetta lupasi, mutta toisin oli.

    Toki aina ne jää kotiin, jotka odottaa sitä Heinäkuun hellettä, mutta pitää muistaa että kotona saa taas tämän jälkeen olla 30viikonloppua ilman kisahommia.
     
    Araldite73 ja Vermilion tykkäävät tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kaaviossa ajaminen ja liimaus.... tarkoitin sellaista jossa ei ole liimausta., eikä tarkkaa kaaviota.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Täähän on sellainen Special race, vähän kuin vuosia sittten motoparkissa oli +4c lämmintä toukokuussa ja sanoi räntää. Metanoli vehkeet piti elvyttää käyntiin 95:lla bensalla....
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    Valitettavasti on käynyt niin että on laskeutunut kone vaikka ajot kesken ja jäi ajamatta tärkeitä pudotuslähtöjä eli se on huono juttu!Eli siihen missä koneet yleensäkin laskeutuu!Viivästys aiheutti että kierros jäi kesken!
     
  17. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Eikös se ollut ekana vuonna kun junnut ajeli paluutietä (kiitorataa) pitkin ja joku pienkone oli laskeutumassa päälle?
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Stripin jarrualueelle se tais laskeutua kiitoradalle laskeutuminenhan ei haittais ajoja kun mitä se kiitorata on 40-50 metriä levee
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  19. supo

    supo Double Gearhead

    Nyt kaikki Kauhavalle katsomaan ketkä on kuninkaita finaalikisassa 2021!Loistava kattaus jo perjantaina sillä nitropyörät näkyy aloittelevan perjantaina koko kattauksella ja muutenkin kovaa kalustoa!
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Supo: "Valitettavasti" lentoliikenne menee lentoliikennealueella maaliikenteen ohi AINA. sbm396: Jos se stripin jarrutusalue on rullaustietä, niin ihmettelen jos sille on kone laskeutunut?? Meneekö Kauhavalla rullaustie kiitotieltä koneiden seisontapaikalle sen jarrutusalueena käytetyn tien poikki? Lentoliikenne (rullaava kone) sillä voi katkaista ajelut. En tiedä onko Kauhavalla kisojen aikaan voimassa NOTAM vai onko siellä pysyvät rajoitukset. (NOTAM on sähköinen julkaisu, jossa annetaan tärkeää tietoa niin ilmatilassa kuin lentopaikoilla tapahtuvista tilanteista varoittaen ilmailijoita riskeistä, jotka voivat vaikuttaa heidän lentoreittiinsä. Tiedotteita julkaistaan myös ilmaliikennepalveluiden toiminta-ajoista. NOTAM on tarkoitettu kaikille ilmailijoille.)
     

Kerro tästä muillekin!