Finaalit - Kauhava

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Aulis Hämeenkorpi, 26.8.2021.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Noin siinä varmaan kävikin että pienkone rullasi laskun päätteeksi sinne jarrualueelle. Harvinaiseksi sattumaksi tuokin toivottavasti jäi. Tuskin on Notamissa mitään mainintaa ajotoiminnasta koska ilmatila jää vapaaksi.Itsekkin olen alueella varjoliitänyt

    Mutta se siitä huomenna töiden jälkeen katsomaan testipäivän suorituksia
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jos oikein muistan niin NOTAMilla kyllä ilmoitetaan myös lentokenttien lentoliikennealueiden (siis myös rullaustiet) rajoituksista.o_O
     
  3. Kelit on mitä on ja 30-40viikonloppua saa taas olla kotona tämän jälkeen.
    Luulen että on hyvin porukkaa paikanpäällä.

    Onhan tämmönen 14-15asteen lämpötila ruhtinaallista kun muistelen n. 30v sitten motoparkissakin aamulla kun herättiin oli 3cm lunta räksterin peltien päällä. Niin vaan ajettiin ja pito oli jotain eli ei tainnut silloin olla se tärkein asia kun päästiin vaan radalle ajamaan.

    Totta se on mitä Jykä, Swinger ... sanoo. Liika SFI hömpötys katuautoissa ei vie pienenevää lajia eteenpäin. Itsekin ostin kevlarisen koko laatikon ja vetolevyn peittävän räjähdyssuojan ja kukaan ei ole vielä kertaakaan vaivautunut katsomaan SFI stikkereitä oikealta puolelta peltisarjan vierestä. Ei ruottisa, ei Suomessa. Enemmänkin ymmärrän turvamääräysten tarkoituksenmukaisuuden ajovaatteissa, niskatuessa, turvakaarissa kabiinissa, vöissä, kypärässä,...

    Näkee sen että katumiehet äänestää jaloillaan. Kun motoparkissa saivat ajaa edukkaasti, oli hyvä kattaus kovaa kalustoa. Vesivehmaalla porukkaa paljon, malmilla aina hyvin kalustoa. Halvalla on mukava mennä ajamaan ja lopputulos tehdään määrillä.
    Vesivehmaallakin oli maksu 50e+10e käsittelymaksu + 15e apumies. Hyvin kohtuullinen 75e.

    Ehdotukseni on ollut FHRA.lle että näitä katuhommia pitää alkaa paikallisin voimin pyörittämään kauhavalla ja lupauduin jo siihenkin että ostamme FHRA:n ulkopuolisin rahoin langattomat helpot ajanottolaitteet ja pyöritämme Malmi/vesivehmaa tyyppistä katuauto"testipäivä" meiningillä. Vetää porukkaa hyvin etelässä, miksi ei keskellä suomea?
    FHRA saisi rahaa, ratayhtiö saisi rahaa ja uskon että on hyväksi radan kunnossa pysymiseen, jos se ajetaan ns. "väliviikkoinakin" harjakoneella, kevyt kumitus ja ehkä kevyt liima, jos ei ole no prep meininki....

    No, lupahommat on mitä on ja en tiedä olisiko saanut järjestää vapaita treenejä katuautoille vai oliko totaalinen kielto päällä. ja mikä on tulevaisuuden meininki lupien kanssa..... ei ole kyllä mitään hajua. Jotku sanoo että nyt on lupa mutta tulevaisuus ei , jotku sanoo taas että jatkuu ensvuonna täydellä menolla melupäivien määrän ehdoilla....

    AH

    Se kauhavan lentokoneen "alastulo" oli kyllä lentäjän moka. Tuskin oli hätälasku koska päristeli koneella pienkoneiden rakennusten tykö ja näytti tankkaavankin. Joku joka oli voittanut lentolupakirjan maamiesseuran arpajaisissa tai saanut setävainaalta perintönä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    En tiedä tapauksen taustoja, mutta taisi olla niin, että se pienkoneen ohjaaja ei ollut ottanut selvää siitä, että kenttä (tai ainaki osa kentästä) oli ilmoitttu "suljetuksi" ...

    Eli LSKBusiness Parkin/radan ja FHRA:n osalta homma oli kunnossa, mutta ohjaajan virheen vuoksi homma ei pelittänyt...

    Korjatkaa ne jotka tietää enemmän/tarkemmin.
     
    Muokattu: 9.9.2021
  5. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Oli miten oli mutta huomenna palaa taas kumi pitkästä aikaa Kauhavalla.
     
  6. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    EFKA notam on kyllä julkaistu. Kenttä on suljettu:

    AD CLSD DUE TO CAR RACING EVENT
    FROM: 10SEP21 0600?TO: 12SEP21 2100 (D0216/21)
     
  7. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Sama(ntyyppinen) oli varmaan silloin kun se aikaisepi "incident" tapahtui... se "s**kelin" pienkoneen lentäjä ei ollut katsonut/huomioinut sitä mitä silloin voimassa olemassa oleva NOTAM sanoi.
     
    Muokattu: 9.9.2021
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kjulassa on muuten myös käynyt että radalle laskeuduttiin kesken kisojen - en tiedä syytä.
     
  9. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    9,50 saat sillä Demonilla ajaa FHRAn sääntökirjan mukaan, että ei muutako autokaupoille ja radalle


     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mutta kulkee kovempaa kuin 240km/h joten vaaditaan laskuvarjo.... jota tehtaalta ei suoraan ole siihen asennettu. Ei saa siis ajaa karkeloissa.

    http://hennesseyperformance.com/aut...orld-record-with-brutal-9-13s-run-at-152-mph/

    Eikä näissä tarvi olla erillisiä turvakaariakaan jorpakon takana.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onhan se lentokone laskeutunut Ylivieskan kentällekin kun on kiihdytyksiä pidetty. Hyvä ettei autojen kanssa samaa matkaa mennyt :D
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Montako Dodge Demonin kuskia on Suomessa sit jäänyt portille itkemään, kun ei ole päässyt ajamaan? Ja jos tämmöstä täysin merkityksetöntä maiden välistä vertailua suoritetaan, niin saiskos tommosella Dodgella ajaa nykyisin jo Kuubassa ihan katuliikenteessä?
     
  13. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Eikä kyllä tarvikaan laskuvarjo (jarruvarjo ehkä) mutta jos ostat uuden
    Demonin niin uskon että pystyt kinumaan jarruvarjo kaupan päälle.turhaa vänkäämistä kyllä turvavarusteet on tullut koska
    niitä todella tarvitaan. Niin kuin hyvä ystäväni Tami sanoi
    kun selätin autoni Mantorpissa yli 300km/h vauhdista
    Voi voi ,ei voi kelata filmiä taaksepäin!!!Ehkä hyvä miettiä
    ennen kun poraa turvavarusteiden. .
    Nixxon
     
    Mikkis ja Herje tykkäävät tästä.
  14. XVD

    XVD Gearhead

    Kyllä nuo Mustangin uuvet kengätkin pitää käyvä sisään ajamassa huomenna. Eipä tässä muuta ku lähtiä laittaan autua kyytiin ja romuja kasaan ja aamulla kohti lakeuksia.
     
    Poni -69 ja jknR tykkäävät tästä.
  15. JK311

    JK311 3rd gear

    Halotaan harvenevia hiuksia... Laskuvarjo on autossa (varmaankin tavaratilan sisäpuolella) silloin kun laskuvarjohyppääjä on menossa ko. kulkineella suorittamaan laskuvarjohyppyä lentokoneesta tms. muusta riittävällä korkeudella olevasta kohteesta. Ja esim. kiihdytysajossa jarruvarjo(t) ovat myöskin autossa tai mp.ssä tiettyjen sääntöpykälien myötä. Ja kiihdytyskilpailuissahan ei saa olla mitään ylimääräisiä esineitä kulkineessa, joten laskuvarjo on jo siinäkin mielessä laiton varuste.
    Joo ja ei tarvitse varmaankaan kenenkään pahoittaa mieltänsä tästä avautumisesta !
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kojootin käytössä ao vehjes on nimeltään drag chute.

     
  17. Corvette87

    Corvette87 Gearhead

  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Pitää toivoa että ei sada.
    Muuten koskee kukkaroa ja kovaa.:(
     
  20. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Onko kukaan radalla jo seuraamassa... Kiinnostaa erityisesti nuo Nitrobiket, jotka ajaa lajitteluja jo (myös) tänään...

    Täällä töissä kärvistelen....
     

Kerro tästä muillekin!