Finaalit - Kauhava

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Aulis Hämeenkorpi, 26.8.2021.

  1. rale RS#97

    rale RS#97 1st gear

    kyllä siellä radalla pitoa oli. vaikka vain yksi veto saatiin ajettua, siinä oma paras 60ft 1.35s. aiemmin motoparkissa , alstarossa ja kauhavalla on ajat ollu 1.4-1.5s. lähdettiin teamin kanssa sunnuntaina puol tuntia ennen kuin kisa peruttiin. siitä näköjään sanktiona menetettiin sm pisteet ko. kisasta. erikoinen kausi oli kyllä, 3 osakilpailua oltiin mukana ja 4 lähtöä päästiin ajaa. katseet tulevaan kauteen 2022 ja silloin toivottavasti säät suosii ajoja.
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joo aika surkee kausi oli niin säiden kuin muunkin vastustuksen puolesta
     
  3. pile

    pile Gearhead

    Siis oikiasti vietiinkö pisteet.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  4. Hyviä viestejä. Minä olen sitä mieltä että tiimien itse pitää juuri tuolla tavalla tuoda esille se mitä mieltä ovat radasta.

    Nuo tulokset vaan näyttää vähän onnettomilta, mutta toki asia on niin että kun täällä Suomessa yleensäkin ajetaan vähän ja varsinkin tänä ja viime kausina erityisen vähän...ei ole vaan sitä tietoa siitä mitä pitää tehdä. Jotkut TD kuskit sanoi että tehoa ottivat niin paljon pois kuin pystyy ja kun ei voi kytkimen kanssa mennä löysempään uusilla systeemeillä (Turbiini) niin sitten ollaan siinä pisteessä että pitääkö vai ei kylmällä radalla, jota tuskin voitu kumittaakaan maksimaalisesti koska vettä satoi koko em. viikon enemmän tai vähemmän.

    Aulis

    Ps. Porukalla mietittiin että pitäisikö lisenssilähtöjä varten olla oma lisenssilähtökurssi, jossa opetetaan ajamaan lisenssilähdöt nousevalla kaavalla. Nimi voisi olla Lisenssilähtöjen lisenssikurssi. Tai sitten vain heti täysiä. Onhan se jännempää itse kuskista ja katsojista.
     
  5. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Ihan selvennyksenä Aulis,puhutko nyt koko päivän kestäneen sateen jälkeisestä yhdestä ainoasta kierroksesta ehtoolla ja sen tulostasosta...ja sen surkeudesta?
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Ei viety jos säännöt katsoo eli kun 2 kisaajaa luokassa ei pitäisi jakaa pisteitä.Tosin toiselle kyllä annettu.
     
  7. Yleensä vaan siitä mikä on tulostaso.
    TD
    S/SS
    ET (korhonen, willys...ei nämäkään mennyt sitä mitä menevät normaalisti heittämällä)
    Funny bike

    Fhra sivulla on tuloksia. Niitä voi katsoa.

    Niin ja voi olla pito hyvä lähdössä ja uusia 60jalan ennätyksiä on ajettu, mutta eikö 1/8 ja 1/4 mailin ajat kerro sen totuuden miten on mennyt?
    Tässä ei nyt mitenkään syytetä radan tekijöitä. Olosuhteet on mitä on, rata on mitä on tuollakelillä ja tähän aikaan vuodesta. sattui talvisäät ja paskaa tuuria.

    Kilpailun johtajalla on vastuu siitä että katsooko milloin radan olevan ajokuntoinen.
    Ajokuntoinen se voi olla, mutta kisakuntoinen ja semmoinen että sinne voi mennä vetämään urkuauki. Erikseen voi järjestää sitten ne "löysän kytkimen kisat" tai "kuka ajaa matalimmalla ennakkolla" kisat.

    Aulis


    koko SM systeemi pitäs lopettaa. Ihan turhanpäiväinen homma koko Suomenmestaruusjuttu. Vain täydet 16 kaaviot tai vajaat sitä isommat pitäs hyväksyä ja muut ajaa vain kisan voitosta. Samoin joku EDRS on ollut kautta aikain 2-3 eniten ajaneen oma sarja. Ihan höpöhommia. Porukan aktivointiin pitää olla ihan muut keinot. Suurin ja paras aktivointikeino saada ryntäystä luokkaan kuin luokkaan on kilpailujen kustannusten kohtuullistaminen ns. harrastajapohjalla ajaville kohtuulliselle tasolle + hyvälaatuiset kisat.

    Nyt esim. katuautoharrastajia on ohjattu sudittelukisoihin. Toki näitä no prep kisoja tarvitaan. Onhan niistä yksi kalifi jo täällä paasannut 5vuotta suupielet vaahdossa, mutta toki toivoisi että katukisahommat saisivat uuden sykäyksen ja siellä suttailevat tajuavat että he vaan voivat ajaa lujempaa kunnon radalla. Toki jos hinta on +400e ilm. maksu, se ei houkuttele heitä eikä monia muitakaan drag kisaajia. Ei tuommosesta Kauhava tasoisesta ns. SM kisasta voi pyytää semmosia hintoja varsinkaan jos ei ole latu ja puitteet siinä kunnossa mitä voisi olettaa. Pitää muistaa että tuo ilm.maksu on vain osa viiokn lopun kulua ja harrastajapohjaisilla tulee kohtuuton kustannus jos 5 x 1500-2000e pitää maksaa kisaamisesta. Tämän takia ymmärrän niitä jotka tyytyy vain testailemaan Malmilla.

    Sitten tasapuolisuus on toinen asia. Jos joku suutauki -kisahomma saa tulla 150eurolla ja viedä niiden kisaamisajan jotka maksaneet 400, 500, 600euroa viikonllopun ilm.maksua, on se aiheuttanut paljon kiroilua ja ihme jos ei kalifin palli ala heilumaan pikkuhiljaa vai onko niin että sitä pitää pystyssä joukko uskollisia demareita? Samoin nostalgia kisaajat. Pitää maksaa sama kuin muidenkin eikä mitään 150e hommia. Mää en ymmärrä miksi eriarvoisuutta pitää viljellä ja kauhavalla kuulemani mukaan "pj:llä pitää olla valtuudet".

    Sitten minä sain houkuteltua yhden PE testaajan radalle ja menimme vapaalle paikalle (ja sitä vapaata tilaa oli vaikka 20 testaajalle sillä alueella). Oikeat kisaajat kävi tärisemässä että menkää tuonne kurviin 500m päähän. Sanoin että tässä on tilaa ja unohda koko homma. Tämä testaaja jätti FHRA:lle 170e siitä että voi 2-3 lähtöä ajaa ja tässä on helvetisti tilaa vaikka 20 testaajalle. Joku MP kuski pelästy ja keräsi kamat, minä oon sitä mieltä että koko systeemi oli taas päin persettä. Olen monta kertaa piirtänyt Lineupin läemmäs ja niin että kaikki tulisi samalle suoralle lähtöviivasta taakse päin. Nyt osa on siellä huitsin helvetissä kun joku oli taas varikkokartan piirtänyt ja ei tämäkään "hajasijoittelu" mitään kisatunnelmaa luo. Puhumattakaan siitä että mulle tulee joku kovakisaaja valittamaan siitä että ei saa olla siinä tyhjällä paikalla.
     
    Jukka_S tykkää tästä.
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Hieno homma jos saat tehtyä siihen toimivammat luukut.

    Tehtaan jäljiltä ne oli sen verran hatarat että niitä tehtiin epoksilla vähän tiiviimmiksi, mutta vieläkin ne kaivonkannen kokoiset läpät vuotaa ja joustaa liikaa vaikka ne on säädetty tyhjäkäynnillä "kiinni", eikä kierroksia saa asettumaan halutulle tasolle, varsinkaan sen jälkeen kun olet koskenut kaasuun.

    Aikoinaan omassa kilpurissa tuli jonkun verran taisteltua omatekoisen hiilikuitu-injektorin luukkujen kanssa, ja silloin huomasin miten tarkasti tehdyt ne täytyy olla, että kaasu yleensä toimii muutenkin kuin pohjassa ollessaan.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kyllä se ihan tehtävissä on. Läppien istuvuus ainakin tulee koneistamalla tehtynä täysin tiivis. Akselin reikä pitää myös olla melko tiukka ettei sieltä karkaa ilmaa
     

Kerro tästä muillekin!