Finn US

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Iiro, 10.9.2021.

  1. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Olisko tässä Bathoryn kysymyksessä tarkoitettu tuota vajaiden konttien rahtaamista ja sitä miten korona siihen vaikuttaa?;).
     
  2. bathory

    bathory Gearhead

    Vähän kyllä epäilen. Ei se korona ole niin paljon jengiä laittanut kipeeksi.
    Yksi syy voi olla jenkkien nykyinen työaikaseuranta ja ei ole uutta väkeä saatu tms.

    Mutta siis korona nyt vaikuttaa kaikkeen mutta haluisin tietää miten.
     
    Muokattu: 18.9.2021
    timopajala tykkää tästä.
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ite oon kotimaan logistiikassa töissä ja meillä se on vaikuttanut vaan silleen että kaikkia vituttaa ja ahdistaa rajoitukset ja yleinen perseily. Osa on lähtenyt lätkimään ja uusia ei saa palkata = hommat hidastuu, jää hoitamatta ja tulee paskaa jälkeä. Meillä on ollut 2 koronaan sairastunutta koko epidemian aikana.
     
    Gary Grand ja timopajala tykkäävät tästä.
  4. bathory

    bathory Gearhead

    Olen itsekin ja meillä ei kukaa sairastunut eikä ottanut lopereitakaan. Eikä nyt kauheesti rajoituksiakaan. Mutta just siks ihmettelen, että mitä se korona mukamas teettää. Sen tiedän, ettö monet firmat säästää koronan takia eikä esim. palkkaa ketään. Mutta mitään järkevää perustetta ei ole.
     
    timopajala tykkää tästä.
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Valmistuspuolella lienee myös ongelmia. Kolme kuukautta sitten tilasin nokka - nostaja paketin Lunatilta. Homma on ollut jäissä ja monta viestiä ehdin jo lähettää joihin ei vastattu, kunnes tänään firman Vice President lähetti minulle pitkän viestin. Lyhyesti otteita viestistä: "As we navigate through unprecedented market conditions, we are experiencing rapid and widespread cost inflation, particularly in raw materials, labor and freight." "We will begin implementing a 5% M&L surcharge on all invoiced orders." "We are working diligently to fill all open backorders as quickly as possible and have made significant investments over the last 12 months to expand our manufacturing capacity." " We appreciate your understanding and support during these challenging times."
     
  6. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Valmistuspuolella on isoja ongelmia, ihan globaalisti, ja vahvasti läsnä. Sitä en tiedä kuinka se linkittyy kuljetuksiin, mutta niin vaan niidenkin hinnat on noussu poskettomasti, ja mm. konttien saaminen on välillä melkoisen kiven alla. Ite valmistavassa teollisuudessa töissä, ja jo ihan peruskomponenteilla alkaa olemaan 3kk toimitusaikoja, alihankkijat ilmoittavat rautarakenteille päivän hintoja, koska eivät itsekään tiedä huomisen hintatasoa, kontteja odotellessa on jouduttu siirtämään toimituksia... Taisi moni lafka ajaa varastojaan ja valmistustaan alas pandemian alkaessa, ja kun maailma ei pysähtynytkään, ollaan nyt vähän hätää kärsimässä.
     
    timopajala tykkää tästä.
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, en markkinoinut mielipidettäni absoluuttisena totuutena ja ilmeisesti suurimmat ongelmat tosiaankin ovat konttien saatavuudessa. Pabloja vissiin piisaa vielä.
     
  8. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Kyllä pablitoja piisaa ja konttejakin piisaa, eikä korona itsessään vaikuta esim ko. konttien lastaukseen, vaan siihen vaikuttaa isojen rahtifirmojen pohjaton ahneus, eli 1 kontin tavarat lastataan 3 konttiin, konttikohtainen rahtimaksu 3-4 kertaiseksi ja se kerrottuna kolmella, eli suomeksi tämä meidän tapaus: kamat mahtuu yhteen 40`konttiin, jonka rahtihinta n.3000$, ei riitä, nyt on pandemia-aika ja sillä on hyvä rahastaa, laitetaankin ne 3 konttiin a-hinta, 10000$=30000$, se kerrottuna vuositasolla x = paljon löysää rahaa ja edelleen nämä kontit lastattiin samana päivänä, samassa tehtaassa, eli selitys, että jose sai lastattua 4 kollia konttiin (1/3 kontin tilasta) ja sitten korona vei ja kontti piti saada matkaan, kun kamat on myöhässä kuukausikaupalla, eikä aidan ali saatu ketään paikkaamaan josen hommaa...
     
    Gary Grand, juko7 ja timopajala tykkäävät tästä.
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Niin ne vaan seurannan mukaan lähti tavarat Suomea kohti.
     
  11. Iiro

    Iiro Gearhead

    Niin se vaan päättyi tämä(kin) onnellisesti = kävin tänään koppaamassa kamani kyytiin Hämeenlinnasta. Kaikki toimi oikeasti tosi hienosti, vähän enemmän olisi toivonut tietoa siitä miten hommat USAn päässä etenee, mutta pääasia että kamat on tulleet.
     
    Dataviilaaja, talonmiehen vapaapäivä, -Skeletor- ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. fishbone

    fishbone Gearhead

    Miten kauan tuo keissi kesti kaikkineen?
     
  13. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kesäkuun alussa oli kamat tuolla Houstonin terminaalilla, eli pikkaisen vajaa 6kk.
     
  14. fishbone

    fishbone Gearhead

    Jaa,minä olen sitten vasta puolivälissä,,,
     
  15. aric-z

    aric-z Gearhead

    heinäkuun lopussa tavarat oli houstonissa ja viime viikolla hämeenlinnassa, liki 4kk meni.
     
  16. fishbone

    fishbone Gearhead

    Ei ole hätäisen hommaa.
     
  17. timopajala

    timopajala Gearhead

    Itsellä nyt roippeet olleet matkalla useamman kuukauden. Viivästys ilmoituksia tullut jo neljä kappaletta toisesta lähetyksestä ja noin viikon aina siirtynyt tulo pvm.

    Kannattaa tosiaan varautua et nyt sit kestää toi touhu todella kauan
     
  18. viridia

    viridia Gearhead

    Ite just kysyin viime viikolla Texasin tilanteesta kun tilasin sinne tavaraa, niin vastaus oli että nyt pitäs konttien lähteä normaalisti 2-3 viikon välein ja vastasivat sähköpostiinkin parissa tunnissa..
     
  19. Ostin 2015 vuosimallin käyttöauton syyskuun lopussa, jostain Etelä-Texasista. Viikossa saatiin towing houstoniin, takuuvarmasti 2-4vkon jono kontteihin, kontin 1-2vkon satamakaranteeniaika, kontti sieltä euroopaan ja pikkulaivoilla vuosaareen.... Luulisi että vuoden lopussa tai ensvuoden alussa voi olla kama purussa Hämeenlinnassa.

    Rahdin hinnat on kyllä Mikolla ja Petterillä kohtuulliset, jenkki towing kohtuullinen hinta per maili ja ei täällä päässäkään siirto ja purkumaksu ole ihmeellisiä. Nämä kaikki nytkin maksoin taaloina sinne ja sattui olemaan aika passeli kurssikin.
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Ostin auton syyskuussa Austinista ja muutaman pv sisään noudettiin Houstoniin. Piti olla kontti Suomessa 17.12 mutta eilen vahvistui että 10.12. Montahan päivää kestää että saa sen alv ja huolintalaskun, sittenhän parin pankkipäivän pääsyä sen vois noutaa.
     

Kerro tästä muillekin!