Firebird 3.1 V6 kone kysymyksiä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Banaani, 8.5.2017.

  1. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Vm.92 Firebird. Mitenköhän mahtaa olla tuon koneen lämpötilojen kanssa, kun flekti tuntuisi heräävän vasta 100 asteen jälkeen. Taitaa silloin olla liian myöhäistä? kuskin puolella kannessa olevat anturit olen vaihtanut toisesta irtokoneesta, mutta edelleen sama homma..
    Ennen kansiremonttia antoi paisuntasäiliöön HC14 lukemaa päästömittarilla ja toiset kannet käytettiin oikosessa ja laitettiin paikalleen.
    Nyt kumminkin pari kertaa nosti kun käyttelin autoa remontin jälkeen lämmöt 100asteeseen eikä flekti herännyt.. o_O
    Enempää en uskaltanut käyttää, kun tuntui jo kiehuvan kone. Termari on uus 98asteinen, mutta pitäisikö flekti herätä aikaisemmin sekä missä on flektin anturi sijaitsee? Niin ja kuinka lämpöherkkä kone tuo on ihan sillä vaan että saankohan valmistautua uuteen kansiremppaan?..:eek:
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    108 pitäisi tuuletin käynnistyä ja 104 loppua,paineessa ei kiehu,imusarjan edessä pitäis olla anturi,päästöjen takia nykykoneet kuumempia kuin vanhat,jos haluat vaihda CTS matalammaks
     
  3. Banaani

    Banaani 2nd gear

    CTS eli siis matalampi arvoseen termarin vaihtaisin?o_O Terv. Maalainen:D
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Anturi kylmemmäksi.


    Kyllä tuo 3.1 corsicassakin aika kuumana kävi. Varmaan taloudellisuus mielessä.
     
  5. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Tuo taitaa olla sen ikäinen että Ecu ohjaa puhallinta eli ei auta anturin vaihto. F-body forumilla on osaaja joka pystyy muuttamaan puhaltimen toimintalämpötiloja eli vaatii softan polttoa. Jos on kahdella puhaltimella niin silloin (muistaakseni) toinen on anturiohjattu.
     
  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Luminassa on 91 termari ja eiköhän ole corsicassa myös.
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    miksi noin iso termari kesäpelissä? 185 f termaria käytin ite camarossa.ilmanohjain lippa auton alla on syytä olla paikallaan,niin ei kuumene ajossa.monesta puuttuu kun säretty hidasteissa tms.
     
  8. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Sähkökuvien mukaan flektille on oma tunnistin, toisin kuin samanikäisissä kasi koneissa. Se saattaa löytyä oikealta pakosarjan alta. Se käynnistää flektin. Ainakin omassa liitin oli kärsinyt eikä pysynyt kunnolla kiinni joten vaihdoin liittimen ja lisäsin siihen lämpösuojasukkaa. Meni sen verran luotto ko. anturiin että laitoin myös pakkokytkimen siihen rinnalle. Rautiksen mainitsema tunneli/ilmanohjain on tosiaankin syytä olla kunnossa. Pysyykö lämmöt kurissa kun ajoviima jäähdyttää konetta?
     
  9. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    voin olla väärässä,mutta luulen et jos autossa 1 flekti,niin sitä ohjaa
    ECM:n sensori.
    omissa v8 tpi camarossa ja 3,1 v6 mpfi pontiac gp:ssä oli 2 flektiä.
    ensimmäistä flektiä ohjas ECM:n sensori ja myöhempää tuo pakosarjojen välissä oleva 1 johtoinen sensori mikä antaa maata 2 flektille toimiessaan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ohimennen, mitenhän näillä on pärjätty Amerikan kesissä kun termaritkin varmaan samoja?
     
  11. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Kiitoksia vastauksista. Auton käydessä tyhjäkäyntiä tarpeeksi kauan niin lämmöt alkaa nousemaan reilu sataan asteeseen, joka tuntuu olevan liikaa. Onko joku käyttänyt tai asentanut erillistä säädettävää anturipakettia joka herättäisi flektin aikaisemmin? esim. vesiletkuun tai muualle ja ohittanut niin sanotusti alkuperäistä anturia? Löytyykö tuollaista valmista anturi/rele? pakettia jostakin ihan tavaratalo tavarana myynnistä?
     
  12. Banaani

    Banaani 2nd gear

    Vai onko vaan helpointa laittaa suoralla virralla katkaisin rinnalle tai puhaltamaan jatkuvasti?
     
  13. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Onko paisuntasäiliön korkki VARMASTI kunnossa, tämä parin euron vika teettää paljon kansiremppoja
    Käyntilämpötila näissä kuumana aika korkea päästöjen ja kulutuksen takia..katti vaatii tietyn lämpötilan toimiakseen...flekti lähtee vasta jossain 108-115 asteen huiteilla vakio Tunnistimella päälle ja se ei haittaa koska paineen alla veden kiehumispiste on korkeampi MUTTA jos paine laskee jostain syystä niin tulee ongelmia.
    Näissä on erityisen tärkeää että on oikea termari ja ehjä korkki paisuntasäiliössä.Tämä jää monesti huomioimatta koska monikaan ei usko että noin onneton vika voisi aiheuttaa ko ongelmia...
    Paineenalaisessa järjestelmässä on kuitenkin ihan sama mikä päästää paineen alas...kannen tiiviste,paisarinkorkki jne.
     
    Muokattu: 9.5.2017
  14. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Niin...korkkihan voi olla uusi ja kunnossa, mutta väärän paineen omaava... Eli päästää liian varhain paineen paisariin ja paine järjestelmässä laskee ->
    veden kiehumispiste laskee ja järjestelmässä alkaa kuplia ennen kuin flekti lähtee päälle...korkin paine on merkattu korkkiin... Yleensä 10-15 p s.i merkattu ohjekirjaan tai manuskaan
     
    Muokattu: 9.5.2017
    Karpov tykkää tästä.
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    normaali releistyksellä ohjaus flektille,normi maadotusanturin paat koneen vesitilaan,niitä saa eri arvoisina,vaikka 88,on niitä syylärin väliin laitettavia joista saa säätää puhaltimen käynnistyksen.
     
  16. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    perusasiat täytyy tietysti olla kunnossa
    -järjestelmä huuhdeltu huolella
    -oikea jäähdytinnesteseos 50/50 vähintään.
    98 termari pienemmäks.
     
  17. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Juu termari vaikka ensin viileemmäks, en ite ainakaan nää järkee että ajais koko ajan flektit päällä kuumalla termarilla.
    Aika harvoin luminassakin lähtee flektit päälle.
    kaikki helpoin kun vaihtaa termarin kylmemmäks ja antaa flektien lähtee sit tarvittaessa päälle jos ovat lähteäkseen.
     
  18. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Niin juttiin.... Ajellaan viilemmällä koneella...ecm aukoo suuttimia koneen lämpötilan mukaan ...
    Käy jatkuvasti vähän rikkaalla
    katalysaattori ja katsastusmies tykkää...ja moottori varsinkin....lambdasta puhumattakaan.
    Keinuvipukytkimiä, releitä ja johtoja vaan veteleen ja termaria vaihtamaan...Suomi on niin kuuma paikka...
    turhaan ne on tehtaalta lähtiessä termarit ja järjestelmän paineet mietitty...joo.o.
     
    Muokattu: 10.5.2017
    Karpov ja LPV tykkäävät tästä.
  19. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Kyllähän sen pitäisi toimia alkuperäisenä. Se flektin anturi on voinut vikaantua, eikä käynnisty oikeassa lämpötilassa. Omassa TPI-koneisessa oli liitin rikki eikä flekti käynnistynyt. Lisäksi imusarja on tosi kuuma koska vesikierto on vielä toiminnassa. Laitoin mahdollisuuden pakkoajoon jolloin saan vähän lämpöjä pois ennen sammutusta.
     
  20. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    ei mun mielestä vaikuta mitään jos pudottaa vaikka 98-88C termariin.
    muistasin et 70C lämmössä menee jo MAPin tai MAFin ohjaukseen.
     

Kerro tästä muillekin!