Firebird bensapumpun vaihto yläkautta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ässä., 4.8.2017.

  1. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    -90 Firebird olisi potilaana, pensapumppu pitäisi vaihtaa. Mitä koordinaatteja olisi yläkautta vaihdolle tiedossa? Luukun ajattelin puukottaa.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos tankin päälle mahtuu mitta niin siitä. Vaniin tein joskus luulkua netin mittojen mukaan niin meni ohi....
     
  3. HooWee350

    HooWee350 1st gear

    Muistaakseni jossain camaro/firebird foorumilla oli mitta kuva perärontin luukun tekoa varten ja onnistu itellä hyvinkin sillä
     
  4. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    F-body finlandin sivuilta pitäis kait kuva löytää, mut vaatii rekisteröitymistä ja jäsenmaksuja? Ei ole oma auto, niin eipä jaksaisi mihinkään kerhoihin liittyä sen takia. Tänään olisi operaatio edessä illasta. En tiiä mahtuuko mittaamaankaan?
     
  5. pantera

    pantera Gearhead

    Kyl se vaihtuu alakauttakin, eikä tarvi sahailla luukkuja
     
  6. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Niinhän se vaihtuisikin, ajattelimpa nyt kysyä kuitenkin ohjeita valmiiksi jos päädytään yläkautta vaihtamaan...
     
  7. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Joo vaihtuu alakautta, tosin pitää ottaa taka-akseli pois. Olis varmaan paras, mutta työläin. Katso youtubesta. Kun otat maton pois niin keskellä on tasainen kohta pokkauksien välissä. Jätä sivupokkauksiin etäisyyttä n.2cm. Takana on pieni pokkaus jätä siihenkin sama etäisyys. Edessä n.3cm etäisyys kohtaan jossa pelti taittuu alas selkänojaksi. Etäisyydet siksi että saat siihen asennettua uuden pellin päälle. Jos teet näin joudut katkaisemaan polttoaine putket ja liittämään ne pa-letkulla uudelleen.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  8. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Jep kiitos!! Katson kumpi näyttää fiksummalle. Eipä tullut youtubet mieleenkään!
     
  9. pantera

    pantera Gearhead

    Ei tarvi, päästää iskarin alapäät irti niin aksila putoo niin alas että tankki mahtuu pois, pakoputkisto on vittumaisin kun änkkäri ja ulsostulot pitää saada pois tieltä
    4 tunnin jobi
     
  10. speedy

    speedy Gearhead

    Reikien teko on niitä turaajien hommia. Tankki pois, ja samalla tekee sen tärkeän ! putsaa ravasta ja ruosteesta tankin sekä pannat, ja tietty anturin kannen ja liitokset, ja maali päälle! samalla käsittelee auton alustaa joka jää sinne tankin ylle piiloon, näin sen säiliön voi hyvällä fiiliksellä iskeä takaisin, ja homma on tehty kunnolla !
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Höpö höpö, tekee sen reiän ja avattavan luukun siihen tulevaisuutta varten, niin viisas mies tekis sen koko päivän homman sijasta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Luukku ehdottomasti. Nykyään kun bensapumpun kestotkin on mitä on. Luukku ei myöskään happane kun tankki suojaa päältä.


    Tankin kun nyppää niin saa varautua vaikka minkä uusimiseen ja tahimiseen.
     
    xarper tykkää tästä.
  13. fenix

    fenix 2nd gear

    Ei lukeminen edellytä jäseneksi liittymistä tai rekisteröitymistä.
    Toki jäsenille avautuu enemmän projekti ja tekniikka osioita, jotka ovat näkymättömissä muille.
    Itse leikkasin luukun pidemmälle keulaa kohti ja suosittelen sitä homman helpottamiseksi.
    Takareunamerkkinä toimii hyvin keskellä oleva ura pellissä.
    Linkistä näkee kuinka urat toimivat hyvin koordinaatteina luukulle.
    Pellin ja tankin väli on 2-3cm, koten varovaisuutta.
    Samoin kohon juuressa oleva anturi ei kestä vääntelyä.
    Siellä on ohut vastuslanka mikä voi katketa tai vastakappaleen välys kasvaa.

    http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=65185.msg632422#msg632422
     
    Muokattu: 5.8.2017
  14. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Pumppu irtoaa poistamalla sihti,varovasti.Pumpun yläosassa on kantikas osa. Sen saa nousemaan ylös edestakaisin nitkuttelemalla. Forssassa paistaa aurinko joten cruisailemaan.
     
  15. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Alakautta ehottomasti. Miksi tehä sinne luukkua, ei se niiiiiin iso homma ole alakauttakaan. Toisekseen joutuu vissiin lyömään ne bensaputket poikki jos teet yläkautta, tulee taas ylimääräsiä liitoksia sinne ja jos ne alkaa vuotamaan niin bensathan makkeimmoilleen valuu tankin päältä sitte putkien päälle jne.

    Kerran tuli dynossa melko kiire puskia yks Camaro pihalle hallista kun juuri tuon luukun teon ja bensaputkin katkomisen vuoksi oli alkanu sitte liitokset vuotamaan tankin yläpuolella ja bensat valu kuumia putkia pitkin lattialle.

    Alakautta vaan.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Tietty jos ei osaa ni ei kannata tehä, hyvä esimerkki. Mutta miks tehdä asiat vaikeesti jos voi tehä helpostikkin? Samanlaisen luukun voi tehä esim A mersuunkin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei oo missään mulla tarvinnu putkia katkoa. Sen sending unitin takia ne on natsat. Vai onko jossain metrin putket tankista alle?
     
  18. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Nonii kiitos vain, hyviä vinkkejä... Noh luukku tehtiin päälle, mitattiin ni pumpulle ei tule virta. 2 relettä rintapellissä, eikös toinen ole pensapumpun? Vaihdoin ristiin, ei vaikutusta. Sulakkeet ehjät ratin alla. Virtaa kun antoi irtoakusta suoraan pumpulle ni pumppu pyörii. Aateltiin et kokeillaan käyntiin niin että toinen antaa pakkovirtaa pumpulle, eipä lähe. Kipinä karannut johonkin, kun irtotulpalla katottiin...
    Noh, sitten aloin vanhempaa herraa kuulustelemaan lisää, niin oli joskus kytkenyt akun kengät väärinpäin ja sillo lakkas pumppu pyörimästä ja auto jäi niille sijoilleen... Argh....

    Mikähän tuolla mahtaa ekana sulaa tollasessa tilanteessa...
     
    Muokattu: 5.8.2017
  19. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Ja virrat kun kääntää päälle, pomppaa öljynpainemittari ihan tappiin. Olikos joku juttu et öljykello ohjais tota pumppua?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No ei ihan, mutta puolen metrin ainakin. Esim. Bonnevillessä tankkivarusteesta tankin reunaan ihan yhtäputkee. Ja niitä tais olla vielä 4.
     

Kerro tästä muillekin!