Firebird/Trans Am 1980 käsijarruongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja BigOJS, 10.1.2016.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Itselläni on muutaman vuoden ollut 1980 Turbo Trans Am harrasteautona ja koko tänä aikana emme ole saaneet käsijarrua (emergency/parking brake) pitämään kunnolla. Näissähän on levyjarrut myös takana ja käsijarrusysteemi integroituna jarrusatulaan. Tämän systeemin pitäisi olla itsensäkiristävä, kun käsijarrua vain käyttää, mutta käytön puutteen vuoksi tuo systeemi lienee jumissa tms. Tätä on nyt tullut sen verran reippaasti itse tutkittua että muidenkin ajatuksia kaipaillaan? Saimme vaijeria kiristämällä sen "pitämään" edes auttavasti mutta ei vieläkään tarpeeksi. Takajarrulevyt ovat melko kuluneet, voiko olla niin että säätövara kiristyssysteemissä on vain loppu?
    Onko ketään palstalla joka on tutkinut tuon kiristyssysteemin sielunelämää ja osaisi auttaa?
    -OJS
     
  2. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    videolta opiskellen luulen että jarru täytyy kuitenkin säätää käsipelillä. Omaan silmään näyttäisi että jos tuon käsijarrun vivun irrottaa, kiertää liikkuvat likemmäs levyä ja laittaa sitten vivun paikalleen niin tulisi toimivat jarrut. Edellyttää tietysti että satulassa kaikki liikkuvat osat liikkuu. Voin olla väärässäkin varsinkin jos käkkärin vipu ei käy akseliin kun puolen kierroksen tai kierroksen välein :-?
    Edit: ja olin väärässä, kun katsoin videon puhelimen sijaan tietokoneen näytöltä niin on siinä automaattinenkin säätö. Toimii varmaan näin kässäri päälle, jarru pohjaan, kässäri irti.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  5. mikka

    mikka 3rd gear

    Juurikin näin, kuten yllä mainittiin. Mulla sama taka-akseli käytössä ja vivun irroitus ja pykälän kireempi "alkusäätö" toi toivotun tuloksen ja kässäri piti katsastuksessa.
     

Kerro tästä muillekin!