Fisher koritehdas Detroit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xp, 3.12.2011.

  1. xp

    xp Gearhead

  2. Putte

    Putte 1st gear

    Säälittävässä kunnossa on paikka nykyään.
     
  3. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Tuo on vain yksi Fisherin veljesten noin 40:sta tehtaasta. Kavin sita kesalla katsomassa mutta auton korejahan siella ei ole tehty 20:een vuoteen. Rakennettu 1919, toivottavasti uusiokayttoa loytyy ennen kuin totaalinen alamaki alkaa.
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mun 86 (?) Capricefarmarin kynnyslistoissa luki ''body by Fisher''.
     
  5. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    niin varmaan lukee aika monessa muussakin yli 10,000 000 jenkissä...
     
  6. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja vanhoissa Fleetwood Caddyissä taas lukee; "Boby by Fisher - Interior by Fleetwood" .. :odroll:
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hävetköön Detroit, ei ainoa paskottu paikka.


    Tulee mieleen pahoista pojista ''mä oon sulle elämän antanu ja voin sen myös pois ottaa'' vai miten se meni. Ku miksei noita voinu säilyttää kun jyrätyille tonteille tehty mitään uuttakaan. Se silti vielä puuttuski.
     
  9. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Eipa loytynyt poliittisilta paatoksentekijoilta riittavasti selkarankaa jarjestyksen yllapitoon. Vaikka poliisipaallikko Johannes Spreen vaikeina vuosina 1968-70 heti Detroitin mellakoiden jalkeen oli hyvalla tiella ei hanelle kuitenkaan riittanyt tarpeeksi poliittista tukea. Detroitin kohtalon sinetoivat poliitikot. Detroitissa oli pitkaan suhteellisesti pienemmat poliisivoimat kuin useimmissa USA:n suurkaupungeissa minka lisaksi erittain suuri joukko aariradikaaliryhmia tuotti paanvaivaa. Kun valtaosa ahkerista veronmaksajista siirtyi esikaupunkeihin oli katastrofi valmis. Samaan aikaan vanhat monikerroksiset autotehtaat tulivat vanhanaikaisiksi eika Detroitin poliittinen paatoksenteko seka sopivien tonttien puute valtaville yksikerroksisille tehtaille puoltanut kaupunkialueelle jaamista. Mita vanhojen tehtaiden saastamiseen tulee on se tietysti rahakysymys. Esimerkiksi Fisher 21 lienee noin 60.000m2? Jos se on tyhjana sita tuskin kukaan lammittaa eika se tee hyvaa ilmastollisesti Suomen kaltaisessa paikassa. Vartiointikin on tuon kokoisessa kompleksissa kallista mutta kaikkein suurin ongelma lienee kuitenkin kiinteistovero.

    Tuolla lisaa "seitsemasta veljeksesta";

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fisher_Body
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joo noi on niin isoja komplekseja että niitä ei oo mitään mahdollisuutta pitää kunnossa sen jälkeen kun tuotanto loppuu, eikä millään löydy niin paljoa korvaavaa yritystoimintaa mikä täyttäis noi tilat. Harmi sinänsä mutta kylmä fakta.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Heinäsirkka-kapitalismi -laumat ovat loikkineet Kiinaan,
    tätä jäi jäljelle Detroitiin. World's Biggest GHETTO !!!!!
    mutta onhan noita aavekaunpunkeja aina jäänyt jälkeen.
     
  13. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Ei millaan pahalla mutta jos et tieda kaupungin historiasta mitaan niin kannattaisi ehka jattaa taysin vailla totuutta olevat kommentit kirjoittamatta.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    juu en tiedä Detroitin historiasta juurikaan mitään, tuo heinäsirkka-kapitalismi -juttu ei ole mitenkään erityisesti Detroitiin liittyvää, vaan ihan yleismaailmallista, on niitä aavekaupunkeja muuallakin, valitettavasti ja ehkä onneksi.
    Mikä muuten on Detroitin historia ennen autoteollisuutta? Voisko siellä porukka vaikka palata siihen vanhaan hyvään aikaan? Ei, koska sitä ei ole olemassakaan ennen heinäsirkkalauman tulemista, ja hyvä niin. Tyhjästä tullut on kapitalsimissa tyhjäksi tuleva.

    Mutta hienoja jutuja siellä syntyi, autot ja mm. tämä Kick Out The Jams ja tietysti Iggy Pop&Stooges... Raw Power
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja Motown-soundi on huippuhienoa - Heatwave, kyllä sieltä on tullut tosi hienoa tavaraa autojen lisäksi. Tuo mun kyynisyys on on vaan siihen kokonaisuuteen liittyvää...
    Jatuostatuleekinmieleenramones...
     
  16. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Aihe on tarpeeksi laaja jo pelkastaan Detroitin osalta joten jatetaan muu maailma pois. Annat ymmartaa etta Detroitissa on vaikeuksia koska ahneet kapitalistit karistivat kaupungin tomut jaloistaan jos ymmarsin oikein? Puhutko nyt 40-, 50-, 60-, 70-, 80-, 90-, vai perati 2000 luvusta?
    Lienee kuitenkin selvaa etta Detroitin ongelmat johtuvat paljolti siita etta kahdelle miljoonalle ihmiselle rakennettua infrastruktuuria rahoittaa enaa vain noin 700.000 ihmista. Taytyy silti muistaa etta Metro Detroitin (siis esikaupungit mukaanlukien) asukasmaara on kasvussa ja on talla hetkella noin 4,5 miljoonaa ihmista. Mita siis itse Detroitissa tapahtui?
    Nopean teollistumisen myota etelavaltioista muutti paljon mustaihoisia tyon peraan Detroitiin ja heidan maaransa kasvoi noin 10.000:sta 75.000:een. Nopea muutos aiheutti kitkaa puolin ja toisin. Vuonna 1922 Stalin naki tilaisuutensa levittaa kommunismia mustien autotyolaisten avulla ja mustia kavi jopa koulutuksessa Neuvostoliitossa. Tyolaisia kehoitettiin liittymaan yhteen valkoihoisia kapitalisteja vastaan. 1930 Detroitissa oli 7,7% mustaihoista vaestoa ja rikollisuus vielakin suhteellisen pienta. Mutta lisaa ongelmia oli tulossa. 1933 perustettiin aari-islamilainen liike the Nation of Islam joka tuli aiheuttamaan jarjestyksenpidolle monenlaista paanvaivaa. Perustettiin myos vakivaltainen The Black Legion joka oli Ku Klux Klaniakin vakivaltaisempi jarjesto.
    Toinen maailmansota toi uuden valtaisan muuttoaallon etelasta, vuonna 1943 kaupungissa oli jo 200.000 mustaihoista. Kaupunki ei pystynyt mitenkaan huolehtimaan haasteesta tarjota kaikille asianmukaisia majoitustiloja varsinkin kun valkoihoiset eivat halunneet mustaihoisten muuttavan samoille asuinalueille. Tuona vuonna kitkaa oli jo niin paljon etta mustat alkoivat tahallaan tormata valkoihoisiin kaduilla. Eraana iltana kaksi mustaa kimmastui poliiseille jotka haativat heidat Belle Islandilta ja tilanne eskaloitui rotumellakaksi jossa 36 ihmista kuoli ja 1800 pidatettiin. Poliisit saivat kritiikkia seka valkoisilta etta mustilta. Mellakan jalkeen poliisivoimiin varvattiin 200 mustaihoista lisaa mustien luottamuksen lisaamiseksi.
    Detroitin vakimaara oli huipussaan 1950-luvun puolivalissa noin 1,8 miljoonalla asukkaalla ja tulisi siita jatkuvasti vahenemaan. Vuonna 1960 mustaihoisia oli 29,2% asukkaista.
    Edellisena vuosikymmenena Packard ja Hudson olivat lopettaneet toimintansa ja Studebaker oli siirtanyt toimintansa Indianaan jo 20-luvun lopulla. Detroitista oli kadonnut 100.000 tyopaikkaa. Mustien keskuudessa tyottomyys oli 18% ja kaupungin alijaama huikea. Tasta huolimatta kaupungin talous saatiin tasapainoon 1962-67 paljolti autotehtaiden nousseen tuotannon takia. Aloitettiin myos kunnianhimoinen "Model City" ohjelma joka tahtasi voimakkaalla liittovaltionrahoituksella keskustan elvyttamiseen. 1960-luku sai myos todistaa lukuisien aariryhmien synnyn seka poliittisen suuntauksen vasemmalle kun kommunistien sympatisoija Coleman Young valittiin Michiganin Senaattiin demokraattien riveista 1966. CY tulisi myohemmin olemaan Detroitin pormestarina 20 vuotta. Republic of New Africa (joka halusi etta osa Yhdysvalloista luovutetaan mustille), Revolutionary Action Movement, Black Panther Party ja monet muut pitivat lainvalvojat FBI etunenassa kiireisina.
    Kuitenkin vuonna 1967 jolloin 128 USA:n kaupungeissa mellakoitiin Detroit naytti saastyvan silta. Autotehtaat olivat luoneet vahvan mustan keskiluokan eika muualla, paljolti keskikaupunkien kohtalon sinetoineet mellakat, nayttaneet koskettavan Detroit:ia. Kaikki muuttui kun keskustan Model City alueella ratsattiin aikaisena sunnuntai-aamuna laiton baari joka tarjoili myos alaikaisille. Paikalla oli 80 ihmista joka yllatti lainvalvojat ja poliisiautojen kuljettaessa pidatettyja pois alkoi lisaa vakea keraantya paikalle. Tunti oli tahan liian pitka aika ja vaikka mustia vaikuttajia kutsuttiin paikalle rauhoittamaan vakijoukkoja syntyi ennennakematon mellakka jossa, seuraavaan paivaan mennessa 14 ihmista oli kuollut ja 731 tulipaloa sytytetty. Vahingot olivat 150 miljoonaa dollaria, nykyrahassa 1 miljardi dollaria. Detroitin poliisien, osavaltiopoliisien ja kansalliskaartin avuksi presidentti Johnson lahetti 4700 laskuvarjojaakaria seka 1800 muuta sotilasta. Seurasi nelja paivaa kestanyt tulitaistelu linnoittautuneita tarkka-ampujia vastaan. Detroit ei enaa koskaan palautuisi ennalleen. Coleman Young:in pormestarikauden raikea rasismi (valkoihoisia vastaan) ja vaarinkaytokset sinetoivat kaupungin kohtalon.
    Tanaan valkoihoisia on kaupungissa 55.000 kun luku oli 60 vuotta aiemmin 1,2 miljoonaa. Mutta myos mustien vakiluku pienentyy kun keskiluokka muuttaa pois. Kymmenessa vuodessa mustien vakiluku on pienentynyt lahes 200.000. Ongelmana ei ole ainoastaan rikollisuus vaan myos palveluiden vahyys, korkeammat hinnat vakuutuksia myoten jne. Monet haluaisivat asua Detroitissa mutta se kay yha vaikeammaksi. Detroit:ia ei ole tappanut mikaan yksittainen syy vaan monien asioiden summa. Kuitenkin sen paa-asiallinen ongelma on rikollisuus, niin kauan kun sita ei pystyta (tai haluta) kitkemaan pois on suuntaa hyvin vaikea kaantaa. Tama on ikavaa koska kaupungilla on hyvin rikas historia ja se tarjoaa kavijalle paljon. Olin kesalla Detroitin alueella viikon mutta olisin ollut mieluusti puoli vuotta...tai pysyvasti. Jos on autoista kiinnostunut on Detroit Los Angeles:in ohella Numero Yksi. Paasisinpa pian takaisin.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mainitset työttömyyden ja sitä seuraavat rikollisuuden ja valkoisten ja mustien välisen jännityksen useampaan kertaan eri vuosikymmeniltä, mutta kerrotko miksi työttömyys on lisääntynyt tai siis työpaikat vähenneet? Tahti on ilmeisesti vain kiihtynyt 70-80-90 luvuilla.
     
  18. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    no nyt on od-älymystö liikkeellä..
     
  19. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    ...videon kohdassa 3.10 bongattu "Paavo" :eek:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän suurin syy ollut vanhentuneiden tehtaiden sulkeminen ja uusien, nykyaikaisten tehtaiden rakentaminen sinne, missä tonttimaata oli järkevästi käytettävissä.
     

Kerro tästä muillekin!