Fitech säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 1.8.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt tarvisi vähän apuja. Eli chevyn 350 viinalla ja fitech 600hp malli.

    Ongelma on kun painaa polkimen nopeasti pohjaan niin afr menee ensin 20 ja sitten tipahtaa 10.5. Meno on myöskin sitten sen mukaista. Ensin meinaa sammua ellei jopa sammu ja sitten menee niin rikkaalle että vaan prötää. Hitaasti painaessa ei ole ongelmaa ainakaan pahaa.

    Olen yrittänyt säätää fast accel lisää ja jopa miinukselle, dTPS max kasvattaa ja pienentää, dTPS gain kasvattaa ja pienentää mutta ei muutu tilanne jostain syystä ainakaan isosti.

    Olen kokeillut nokka asetuksiakin muutella mutta 2 tuntuu toimivan parhaiten. Ykköselläkin ihan ok. Nokka compin xe262h.

    Fitech ei ohjaa sytkää vaan paikalla perus HEI ja iridium tulpat paksuilla johdoilla.

    Alkaa hermo menemään. Pitäisiköhän se oppiminen nollata jotenkin ja antaa oppia uudestaan?
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Paljonko on sytkäennakkoa kun alas kaasuttelemaan? Onko alipaine-ennakko käytössä?

    Mitä AFR näyttää normi lukemiksi kun käy tyhjää tasakierroksilla?
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En nyt muista ulkoa enää ennakkoja mutta samat mitkä oli bensalla ja kaasarilla. Alipaine-ennakko on käytössä.

    Tyhjäkäynnillä 14.7. Pitää varmaan säätää vähän alemmas.

    Lueskelin jenkkifoorumeilta että regulaattorin alipaineletku pitäisi olla irti imusarjasta vaparissa ja ylipaine vehkeissä kiinni. Mulla on se kiinni nyt imusarjassa.

    Kokeilen irrottaa sen ja katsoa paraneeko yhtään.
     
  4. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Jotakin mietteitä..: Nostitko engine setupissa viinaa varten koneen kokoa noin 30%? IAC tyhjäkäynillä? Pakovuotoja?
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu laitoin sinne 455cid joka on 30% isompi kuin 350.

    IAC pyörii sallituissa rajoissa 3-10 steps. Ei pitäisi olla pakovuotoja.

    Mitä olen lueskellut niin tuo "lean tip in" on ollut perus ongelmana. Nyt se kun menee laihalle heti kun poljinta hipaisee niin se ylikorjaa sen jolloin menee taas rikkaalle ja hetken päästä ollaan normaalissa afr lukemassa.

    On vaan hankalaa ajella kun meinaa sammua kun koskee polkimeen.
     
  6. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Miltä AFR näyttää parkissa kaasutaessa vai sekoaako vain vedossa? Automaatti vai manuaali loota?

    IAC voi olla 3-20 kympin luokkaa, jotkut moottorit tykkää paremmin isommasta luvusta. Onko fault codeissa mitään virhe ilmoituksia? Oletko tehnyt yhden säädön kerrallaan..> lähetys eculle..> virrat pois ja tulille? Voisi tietysti kokeilla fuel learn resetointia ja aloittaa oppiminen alusta. Onko sulla uusin softa versio?

    Tommonen tuli foorumilta vastaa, olet varmaan törmännyt jo tähän.

    Typically fixed by increasing accel, fast accel, and dtps values until you can get that lean tip in lower.

    If that doesn't work. Then it comes to more advanced tuning. Such as disabling learn. Tuning the ve table. And looking at restricting positive trim allowed as well.
     
    Muokattu: 2.8.2018
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Näyttää ihan pyydettyä afr lukemaa mitä nyt seilaa yllättävän paljon sen ympärillä. Siis tyhjäkäynnillä. Kaasutellessa se menee kanssa laihalle mutta ei niin pahasti eli se ei pysy polttoaineen ruiskutus ei pysy läppien aukeamisen mukana.

    Automaattiloota. Näyttää P0130 wideband koodia.

    Juu yrittänyt tehdä yhden kerrallaan että tietää mikä säätö sitten vaikuttaa. Pitänyt minuutin verran virrattomana ja sitten käyntiin. Softa versioon en osaa sanoa onko uusin, mutta veikkaan ettei ole. Miten mistä saa tietää?

    Toi vaativampi tunettaminen menee multa yli.

    Täytyy varmaan kokeilla resetoida se oppiminen ja kokeilla paraneeko, mutta ongelma oli alusta lähtien ja kokeilin vaihtaa nokka asetuksia isompaa ja ajelinkin jonkun aikaa 3 numerolla mutta se oli vaikeaa ja kun vaihdoin takaisin 2 numeroon niin parani huomattavasti käyttäytyminen.

    Jostain bongasin että nokka asetukset menee jotenkin yli 15hg=1, 15-10hg=2, 8-10hg=3 ja 6-8hg=4

    Mulla pyörii siinä ~15hg tyhjäkäynnilla ja vapaalla, mutta mitataanko se vaihde päällä vai vapaalla?
     
  8. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Pökkäsin YV
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu puhelimessa käydyn keskustelun pohjalta siirsin lambdan johdon pois tulpan johtojen vierestä ja ei ainakaan enää tule sitä vikakoodia ja näyttää se lambda arvo stabiilimmalta. Hyvä neuvo!!

    Samoin säädin eilen kanssa IAC stepit noin 15 sieltä 5 ja nollasin pariin otteeseen fuel learn ja tänään vielä kerran että on varmasti nollattu.

    Sen verran on kulku parantunut että paikaltaan lähtiessä ei nyt nuukahda ja stadi kruisinkiin mentäessä lambda arvo oli tosi stabiili moottoritietä ajaessa reipasta sataa. Mutta edelleen vaivaa se nopea kaasun polkaisu. Pahin tuntuu olevan moottori jarrutuksen jälkeen kun vaikka nopeusrajoitus putoaa ja liuttaa autoa hetken. Vieläkin menee sinne yli 20 afr. Jos kiihdytän vaikka puolella kaasulla ja siitä nopea polkaisu pohjaan niin silloin se toimii niinkuin pitää ja ongelmaa ei ole.
     
  10. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Uusin softa ei ole tullut mulle vielä, mutta sitä odotellessa niin koitappa seuraavaa. Etsi Handheldistä rev limit decel cut ja sen alta Dfco Fuel Cut Map säädä arvo vaikka 16 ja Dfco Return Map arvolle 19. Laita paperille muistiin mitkä oli tehdas asetukset. Testaa ja jos menee huonommaksi niin nosta arvoja TEHDAS asetuksista vaikka 5 yksikköä kumpaakin ja testaa. Tämä on vähän hakua näkemättä, mutta päästään näin eteenpäin. (toivottavasti:)
     
    Muokattu: 4.8.2018
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Rikasta sitä tyhjäkäyntiä? 14.7 on laihanpuoleinen tyhjäkäynti kyllä jo ainaskin omista kokemuksista jos yhtään kutiteltu moottori, cruiseseokset sen mukaan mistä auto vaan tykkää sit.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei vaikuttanut kumpikaan muutos mitään :mad:

    Tyhjäkäynti afr vaihdettu myös jo aikaisemmin olikohan se nyt 13.9
     
  13. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Erikoista ettei vaikuttanut...noiden arvojen muutos pitäisi korjata mm. moottorijarrutuksessa laihalle menoa. Kokeile asettaa kumpikin luku arvoon 5 ja lähetys eculle ja virrat pois.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kokeilin noilla arvoilla ja ei muutosta. Laitoin nyt arvoon 30 ja 35 eikä muutosta.

    Ehkä asiaan vaikuttaa se ettei kone mene laihalle moottori jarrutuksessa eikä map arvo putoa kovin alas. Map arvo pyörii ~35 moottori jarrutuksessa.
    Ja afr siellä 13 tuntumassa ja nousee sinne pyydettyyn hissukseen.
    Ongelma on nyt minun mielestäni pelkästään siinä että kun polkimeen koskee niin laihalle mennään ja mitä nopeammin ja syvemmälle polkimen painaa niin sitä laihemmalle tilanteesta riippumatta.

    Suuttimet ei siis ruikkaa tarpeaksi nopeasti polttoainetta tai sitten toi 2-taso imari sekoittaa sitä niin paljon.

    Laitan kohta seosmittarin lisäksi kiinni ja katson sillä mitä tapahtuu.

    Toinen ongelma mikä on ei niin paha kylläkään on rikkaalle meno. Rauhallisesti kaasua painettaessa menee afr sinne 10 puolelle vaikka "hidas" kiihdytyspumppu asetus on jo - 55. Toki se palautuu aika nopeasti pyydettyyn arvoon.

    Tuntuu että kiihdytyspumppu rikastus ruikkaa liikaa ainetta ja liian hitaasti.
     
    Muokattu: 5.8.2018
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Oliko just Engine Masterssin jossain youtube videolla ettei saaneet toimimaan tommosta EFIä kunnolla dual plane imusarjan kaa? Kaasari vs EFI testi just, vaihto kaasarista EFIin eikä meinannu säädä säätöihin, sit vaihto imusarjaa ja toimi hienosti?

    Kokeile jotain spaceria throttle bodyn ja imusarjan väliin, vois auttaa?
     
  16. speedy

    speedy Double Gearhead

  17. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Omassani ei ollut mitään ongelmaa 2-tasoimarin kanssa. Lämpöä eristävä spaceri voi kyllä auttaa. Itselläni oli 1" paksuinen.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Speedyn linkistä.

    What is better – a dual plane or a single plane manifold?

    2 Comments
    That is a better question for your engine builder – our systems work perfect on both so please choose the manifold that best fits your engine build.

    Samaa mieltä kun lukenut noita foorumeita. Muistan kanssa tuon engine mastersin kokeilun lukeneeni joskus. Eli ei pitäisi olla imarilla merkitystä.

    Alkaa kohta olla vähän kaikkea muutettu eikä oikein mikään auta ja eikä enää muista mitä kaikkea on muutettu.

    Vähän tuntuu myöskin että kun koneen kokoa on nostettu se 30% tuonne asetuksiin niin se on liikaa koska menee niin rikkaalle kiihdytyksissä vaikka hidas kiihdytyspumppu on jo - 55.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei mahdu tai sitten menee ilmanputsari vaihtoon. Putsarin snorkkeli ottaa jo nyt vähän kiinni peltiin.

    [​IMG]
     
  20. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Ok, eli olisi ahdasta 1-tasoimarillakin. Se uusin softa toki on vielä kokeilematta. Toivottavasti tulee huomenna, jos se ei korjaa niin ajaisin koneen E98 litkuilla siihen malliin että pelaa ja sen jälkeen viuna karttoja.
     

Kerro tästä muillekin!