Fitechillä sytytyksenohjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 19.9.2018.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kukaan käyttänyt fitechiä myös sytkän ohjaukseen? Eli aikaisemmin oli hei jakaja ilman ohjausta ja auto toimi hyvin. No ostin ProCompin jakajan ja uspartsista holley efi sniper puolan. Lukitsin keskipakoennakon parilla pienellä hepillä.

    Nyt sitten eipäs auto tahdo enää käydä edes kunnolla. Pitää painaa kaasu puoleen väliin että saa käymään ja että suostuu pysymään käynnissä. Pukkaa melko paksua sauhua putkesta ihan kun saisi liikaa bensaa. Mittasin pickupcoilin niin ohmit oli 530ohm eli pitäisi olla kunnossa.

    Nyt sitten mietin onko kellään muulla ollut vastaavia ongelmia ja miten on ratkaistu. Hieman epäilen että joutuuko laittamaan säädettävän pyörijän jos se sytytys ei nyt satukaan jakajan kannessa olevan tulpanjohdon nastan kohdalle. Tämä arvelu siis siitä että jotain sellaisia youtube videoita löysin. Ei tohtisi leikata jakajan kanteen aukkoa päälle josta näkisi missä pyörijä menee kun kipinä tulee.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    vaihda ne vanhat osat takasin ja koita toimiiko. miksi vaihdoit jakajan jos se vanha toimi? tuskin tarttet mitää säädettäviä pyörijöitä
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vaihdoin jakajan sen takia että saisin tuolla fitechillä ohjattua sytkää. Hei jakajaa se ei pysty ohjaamaan.
     
  4. blackmusse70

    blackmusse70 Gearhead

    Ns. aftermarket EFI:llä, esim. Fitech, kun rupeaa ohjaamaan sytytystä niin pitääpi tehdä jakajaan ns. "rotor phasing". MSD:n jakajiin on ainakin saatavana säädettävää "roottoria", PN 84211. Tuo MSD siis ihan referenssinä vaikka sinulla ei MSD jakajaa olekaan. Olis tosiaan hyvä olla esim. ylimääräinen jakajan kansi mihin voi tehdä aukon, uuteen jakajaan ei toki viitsisi ostaa ylimääräistä kantta aukon tekoa varten pelkästään.
    Mutta anyway rotor phasing antaa EFI:lle "etukäteen" tiedon missä jakaja menee jotta sytytysennakkoa osataan säätää. Tämä rotor phasing on ehdoton tehdä jotta EFI mökki osaa säätää ennakkoa oikein. Ja tietysti keskipakoennakko täytyy lukita.

    Tuolla vielä tarkemmin juttua :

    https://www.onallcylinders.com/2017/01/20/ask-away-jeff-smith-rotor-phasing-relates-efi/
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuon jutun olinkin lukenut ja siitä tämä oma arpapeli sitten lähtikin ja kaipasin vielä lisävarmuutta asiaa. Kiitos siitä!!

    Kävin ostamassa uspartsista tuon säädettävän pyörijän ja sen pitäisi toivon mukaan käydä tuohon procompin jakajaan. Sain sieltä samalla hieman risan asiakaspalautus kannen niin kokeilen saanko sen sinne virittettyä kun ei ole täisin sama kiinnitys. Siihen jo tohtiikin porata reikä testausta varten. Pyörijän mukana tulikin ihan hyvät ohjeet sen ajoitukseen. Periaatteessa se pyörijä kuitenkin ajoitetaan siihen minkä haluat perus ennakoksi, eikö?

    Tuon jutun kun lukee ja tulee niitä sitten youtubessakin videoita kun ovat TBI ja TPI vehkeistä ottaneet jakajan ja sieltä sytkämoduulin pois ja kytkeneet pickupcoilin Fitechiin. MSD myy tähän jopa johtoa. Noissa jakajissa käsittääkseni on jo itsessään 20* ennakko pyörijän ja triggerin kesken.
     
  6. Tällä videolla on tuosta rotor phasingista:

     
  7. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    sivuleikkurit kehiin niin se on awot
     
  8. blackmusse70

    blackmusse70 Gearhead

    Moottori käännetään lähelle 1 sylinterin yläkuolokohtaa niin monta astetta ennen YKK jonka halutaan olevan perusennakko, esim 10 astetta.
    Sama perusennakko syötetään Fitech ECU:lle
    Merkataan virranjakajan jalkaan 1 sylinterin tulpanjohdon paikka.
    Jakajan kansi pois ja kohdistetaan jakajan pickup. Säädetään pyörijä haluttuun ennakkoon, esim 10 astetta (huomaa jakajan pyörimissuunta jos
    /kun pyörijää voi säätää molempiin suuntiin)
    Kone käymään ja tarkastetaan ajoituslampun kanssa että fitech ja ajoituslamppu näyttävät samaa arvoa (tyhjäkäynnillä ja n. 2000 rpm). Jos arvot poikkeaa toisistaan niin jakajaa kääntää hieman että saa täsmäämään.

    Näin kuuluu Fitech ohje. Tuolta tarkemmin:
    https://fitechefi.com/products/30002/

    Kohdasta quickstart guide - handheld controller
     

Kerro tästä muillekin!