Flektin ohjaus alavesiletkusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 2.8.2011.

  1. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pärjääkö moottripyörä.
    Kumpikin toimii tarvii vaan olla sopivat asteet anturissa.
    Moottorin lämpö mitataan jäähdyttimen yläpuolelta ja siellä usein sijaitsee flektin anturi.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos oikein hyvän haluaa, niin tekee semmosen, jossa on portaattomasti säätyvä nopeus noin kymmenen asteen matkalla. Useimmiten flekti pyörii ihan vaan 10-20% nopeuksilla jota tuskin edes kuulee. Ja lämmöt käyttäytyvät rauhallisesti, kun ei tule on ja off kytkentöjä. Vielä jos laittaa lisäehtoja, joilla flekti ei pyöri, kun ajonopeus on yli jonkun nopeuden, niin saa sen pienenkin pyörinnän sieltä pois reissussa.
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Kiitos pietsille vastauksesta...

    Slant sicknesille:
    Tottakai tietokoneohjattu olisi hieno ja mahdollisuuksia ja muuttujia loputtomasti, mutta mutta, jos yrittäisin kaksivaiheisella anturilla ja releillä pärjätä, niin pysyy budjettikin järkevänä.
    Suunnitelmissa onkin, että ensimmäinen kynnysarvo kytkee flektit sarjaan, joilloin ne pyörivät n. 25% teholla. Tämä riittänee monissa tilanteissa. Toisen kynnysarvon ylitys kytkee sitten flektit rinnan ja 100%. Varsinaisesti olenkin kysellyt kokemuksia minkälämpöarvoinen anturi ollut toimiva ja varsinkin kaksivaiheisia antureita käyttäneiltä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli samanlämpöinen anturi kuin oli termostaattikin. Toimi ja toiminnan näki kaupunkimatelussa mittarista, joss lämmöt seilasivat edestaas, muttei kuitenkaan liian kuumana. Kaksvaiheisessa voisi ylempi olla noin ja se alempi vaikka viisi astetta alle.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    …ja todennäköisesti se alempi teho pyörityttää flektiä maantiellä kaiken aikaa. Mä oon tenu-Dartista sen huomannut olevan noin. Siellä mulla on 88 termostaatti ja alin 10% flektille on 81 astetta (lämppärin menoletkusta) ja se on siinä setissä noin. 88:aan mennessä flekti on jo 50% tai yli ja niinpä lämmöt pysyy ”vakaasti kuin VAG-laitteessa”.

    Mä mittaan siksi lämppärin letkusta, että sillä lämmöllä säädän myös seoksia ja ennakoita. Se on todellinen veden lämpö jatkuvasta kierrosta. Ei ihan optimi flektille, mutta riittää.
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Kyllähän termarin ja flektianturin pitää olla siten mitoitettu, ettei flektit maantiellä pyöri. Siellä niistä ei ole mitään iloa. Ajoviima hoitaa maantiellä jäähdytyksen.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla drifting ooppelissa flektiä varten anturi jäähdyttimen kylmässä päädyssä. rpm ja lämpö 3d kartalla. Pienillä kierroksilla saa sallittua suuremman lämmön ja rajoitettua samalla flektin ottamaa virtaa (laturi lähes 1/1 välityksellä) Vesipumpun joka sekin sähköinen ohjaus taas vastaavasti mutta sille lämpötieto moottorilta lähtevästä. Joutokäynnillä lineupissa moottorin lämmöt pysyy noin 80 asteessa flekti alle 10% teholla vesipumppu myös aika hitaasti pyörien, alavesiletkun lämpö 65 astetta. Tuosta kun lähtee radalle niin aluksi lämmöt laskee noin 70 kun vesipumpun kierroksia lisätään. Pitemmässä rasituksessa tulevan ja lähtevän ero noin 10 astetta. flekti ei kuitenkaan piisaa täyskuormalla joten lämmöt saa kuitenkin nousuemaan jos ei malta harjoituspäivinä jäähdytellä, pari jäähdytys taukoa joutuu pitämään ennenkuin renkaat on sileänä. Kisoissa ei olisi mitään ongelmaa. Tiellä ajaessakin meinaa lämmöt kohota kun jäähdytin peräkontissa ja ottaa suurimmaksi osaksi ilman auton alta, pakoputki ilmeisesti kuumentaa aika tehokkaasti eikä ajoviima auta ollenkaan suoraan ajaessa.
     
    HT tykkää tästä.
  8. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Mä en ymmärrä miksi flektien kanssa pitäis hifistellä. En ainakaan itse nää mitään järkeä miksi niitten pitäisi välil kytkeytyy pois, välillä päälle, välillä matalammalla teholla jne. Niin kauan kun moottori käy niin miksei ne voi myös koko ajan pyöriä?
     
  9. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Miksei ne sais pyörii maantiellä koko ajan myös? Jäähtyykö muka liikaa, en usko...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Flektin moottorista tulee nopeammin tunnit täyteen.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei sitä kukaan kiellä. Ei valojakaan ole pakko sammutella. Tommosia ohjataan sen vuoksi, että lopputulos olisi parempi. Moottori lämpenee inan nopeammin, jossei puhallin pyöri ihan alusta asti täysillä. Ja flektin ohjaus huolella tehtynä saa moottorin käymään hieman tarkemmin vakiolämpöisenä.
     
  12. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Niin no, käsittääkseni se flektin päällekytkentä rasittaa moottoria eniten. esim. Spalin flektin elinikä pitäs olla ~10,000 tuntia. Kyl siin saa hetken ajella vaikka sellanen kokoajan päällä olis
     
  13. HT

    HT Gearhead

    Silloin, jos haluaa tuulettimen pyörivän koko ajan on visko hyvä. Itse haluan viskon pois, just sen takia, että tuuletin pyörii vain tarvittaessa ja tarvittavalla nopeudella. Ajoviima jäähdyttää maantiellä ajattaeassa ja hitaissa nopeuksissa/paikallaan flekti.
    Juu, ja ei tähän perään visko vs. flekti taistelua.
     
    Muokattu: 21.5.2023
    Swinger ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  14. HT

    HT Gearhead

    Nämä on just sellaisia tietoja, jotka auttaa suunnittelemaan. Varmin tieto tietysti tulisi, jos laittaisi alavesiletkuun lämpömittarin ja flektille napilla ohjauksen, niin näkisi minkä lämpöistä sieltä oman biilin alavesiletkusta tulee.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Meinaatko että käämit palaa? Maantiellä se flekti pyörii ihan ajoviiman vaikutuksesta, eli laakerit "kuluu" joka tapauksessa.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei noita kommutoitavia BLDC moottoreita vielä ihan hirveän kauaa ole ollut. Hiiliharjallisessa moottorissa kuluu hiilet ja kommutaattori. Ja ne kuluu myös sähkövirran ansiosta.
    Mut laittakaa toki flektit käymään ja mielummin vielä täysillä koko ajan.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Alavesiletkuun kannattas laittaa NTC-vastus ja 494 mikropiirillä tehdä PWM-säätö et puhallin nostais kierroksia tasaisesti niin ei olis mitään häiritseviä käynnistys portaita vaan homma toimis pehmeästi, säästyis ne laakerit ja hiiletkin.
     
    HT tykkää tästä.
  18. HT

    HT Gearhead

    Näitä pwm-moduuleita on toki myynnissä valmiinakin, mutta €€€.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    PWM säädössä on myös se hyvä puoli, että ei ole releitä mitkä ennemmin tai myöhemmin sulaa tai hajoaa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä olen käyttänyt Aliexpressin valmista ohjainta mm flektin ohjaukseen. Noissa on yleensä aika selkeä kytkentä, mistä lähteä työstämään. Esim tässä
    https://www.aliexpress.com/item/100...vid=202305220055338369027004606780023318258_5
    on 555 kytkentä 13 kHz vakiotaajuudella. Mun sovelluksessa tätä ohjaa Maxxecu, mutta voihan tuon muuttaa semmoiseksikin, että tottelee lämpöanturia tai muuta ulkoista signaalintuottajaa.
     
    HT tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!