Flippikeula

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mönkiäinen, 2.11.2005.

  1. mönkiäinen

    mönkiäinen 1st gear

    Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon suunnitellessa flippikeulan asennusta? Minkälaisia tukiputkia/vahvistuksia vaaditaan? Useissa flippikeula-vehkeissä mitä oon nähny on ainakin runkopalkista tulipeltiin putket. Onko ne pakolliset? Niin autohan on -77 chevy c-10 pick-up mihin olis tarkotus ensi keväänä hankkia flippi. En oo vielä päässyt konttorille asti kyseleen aiheesta joten jos joku täällä tietää asiasta niin vinkkejä otetaan vastaan.
     
  2. Speedo

    Speedo Gearhead

    Ei kai tuossa mitään tarvitse vahvistaa, koska kyseessä on täysin kantavarunkoinen auto, jonka lokareita ja sisälokareita ei katsota kantaviksi osiksi. Parashan se on kuitenkin konttorilta varmistaa.

    Jäähdyttimen kiinnittämiseksi joutuu tietysti jonkinlaisen tukikehikon valmistamaan.

    Oliko flippikeula tarkoitus tehdä lasikuidusta vai hitsailla alkuperäisistä peltiosista? Asia kiinnostaa, koska itsellä on kanssa C10 ja tuo flipin laittaminen on käynyt mielessä.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Saranoinnissa olis hyvä ottaa huomioon, että painopiste olis järkevä, avaaminen suht helppoa ja pysyy auki. Aukeemisen kannalta taas jos on kokopitkä flippi, sen täytyy eka päästä liukumaan eteenpäin, jotta mahtuu aukeamaan. Ite laittaisin ennemmin "pro keulan", eli irrallisella "konepellillä" ja yhtenä palana irroitettavalla loppuhässäkällä.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä on ’67 Chevy pikuppiin tehtynä flippi, joka kaikkien muiden muutosten yhteydessä muutoskatsastettiin siihen nyt syksyllä. Se on kiinni pulteilla rungon etuosasta ja sit takaosastaan tappi/sokka systeemeillä sekä päältä että alhaalta sivuilta. Pultit on laitettu silleen että saa ilman työkaluja auki siis tavalliset sormin kierrettävät mutterit plus sokat lukoiks.

    Tossa kuvassa http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/pikup_v8.jpg näkyy flippi aukaistuna ja tossa http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/pikup1005.jpg näkynee rungon päissä ne pulttien läpimenoreijät ja sit siellä takaosassa tuulilasin lähellä olevat tapit ja tarkkaa kattoen sivuilla olevista tapeistakin näkyy tossa se kuskinpuoleisen sivun tappi. Ja näkyypä siinä syylärin kiinnityskin eli ne sen tukiraudatkin. Flippi aukeaa ilman että pitää päästä liukumaan mihinkään, tosin yksin on hiukka hankala saada auki mut sekin vähän keplottelemalla onnistuu. Mut kaksistaan kaverin kanssa aukominen onnistuu ihan helpolla.
    Toi on enimmäkeen peltiflippi eli peltiä muuten paitsi scooppi. Onhan se vähän turhan painava ja meilläkin on selvityksessä kuin paljon tulis kustantamaan jos teettäis vastaavan lasikuidusta ja voisiko siinä tapauksessa tota nykystä peltistä käyttää muottina. Kevenis varmaan jonkin verran mut toisaalta kun ajattelee niin aika tukusahan siitä pitäis tehdä kuttaperkkasena ettei se sit lerputtele siinä (kun on aika kookas kokonaisuus). Eli ite ei kannata alkaa edes yrittämän noita kuituhommia vaan siinä olis sit hyvä olla osaavampi tekijä joka osais laskea ja tehdä vahvistukset ja muut järkevästi.
    Näilla sivuilla olevista löytyy vielä satunnaisia lisäkuvia tosta flipistäkin: http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/pikuppi.html
     
  5. mönkiäinen

    mönkiäinen 1st gear

    Lasikuidusta olis tarkotus teettää. Oon alustavasti jutellu FIBRETEC:in kanssa kun niiltä löytyy valmiit muotit ton ikäisen pick-upin keulasta niin ei tarvi viedä omaa pirssiä malliksi. Firman nettisivut:

    www.siironenracing.com/fibretec

    Juu syylärille täytyy rakentaa jonkinlainen kiinnityskehikko. Keula olis tarkotus saranoida etulaidasta mutta irrotettavalla saranatapilla että "kuoren" saa tarvittaessa kokonaan pois nokalta. Etuvalojen piuhoihin täytyy myös laittaa irrotettava liitin.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nimenomaan noin toi on tossa meilläkin tehty eli pultit toimii tappeina ja mutterit on sit tavallisia (ei nylocceja) ja sokat varmistaa etteivät pääse kiertymään itekseen auki. Saitko muuten tuolta FIBRETEC:iltä mitään hinta-arviota mitä ottavat tollasesta kuidusta tehdystä?
     
  7. mönkiäinen

    mönkiäinen 1st gear

    Hinta riippuu siitä mitä kaikkea siihen haluaa. Tuleeko skooppia, lampunpohjia, yms. Arvio oli 400-600e.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    ....

    ..täytyy noista hinnoista puhuttaessa huomioida aina, että silloin kun jollakin on valmis muotti niin hinta on vain murto-osa siitä, mitä muotittaminen tulee maksamaan. Alkuperäisiä peltiosia EI voi käyttää muottina, ainoastaan lestikappaleina. Tällaisessa tapauksessa muotin sisäpinta on kappaleen ulkopinta-eli peltisen päältä otetaan muotti jonka "sisään" varsinainen kappale tehdään. Muotin teko vaatii moninkertaisesti enemmän aikaa ja materiaaleja kuin varsinaisen kappaleen teko.
     

Kerro tästä muillekin!