Ford 302 D00E valu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MercComet, 16.2.2004.

  1. MercComet

    MercComet Gearhead

    Vm.1972 huhtikuu valua ja 1.45/1.78" venat. Mikäköhän on palotilan tilavuus? Onko kenelläkään yleistätietoa noista kansista verrattuna muihin samanajan 302cid-kansiin?
    Vesilinnuille ja koneeseen kiinni?
     
  2. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    58.2cc, tämmöstä kertoo "how to rebuild SB ford engines"
     
  3. MercComet

    MercComet Gearhead

    Lienee sitten -69-76 58cc palotila kaikissa?
    Kuinkas sitten kanavien tilavuudet kun en netistä löytänyt juuri tätä valua (D00E - B), muuta muita kuitenkin:

    Ford Heads Cast #

    C1AE-A 144/104cc ports
    C4AE 140/100cc ports
    C5AE 128/44cc ports
    C5AE-F 150/115cc ports
    C6AE 138/100cc ports
    C8AE-N 155/123cc ports
    C8AE-N 170/123cc ports Canada
    D1AE-GA 244/137cc ports
    D1ZE-DA 248/137cc ports
    D3ZE-AA 244/134cc ports
    D6EE-AA 83/62cc ports
    6090B 83/62cc ports
    6090F 160/124cc ports
    6090F 184/125cc ports
     
  4. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    En nyt muista mihin vuosilukuun asti mutta -68 tais olla vuosi milloin oli ns. 2 ja 4 kurkkusia versioita, olikohan 53cc ja 61cc palotilat!? mutta niin näytti että siitä eteenpäin jatkuu tuolla yhdellä palotila koolla. Kanavien tilavuudesta ei ole mitään havaintoa.
     
  5. cstm

    cstm 1st gear

    302ci D0OE-B
    58,2cc
    venttiilit
    imu 1,78"
    pako 1,45"
    kanavat
    imu 1,94"x1,04"
    pako 1,24"x1,00"

    ja eiks toi D0OE meinaa että olis
    D=1970-1979
    0=vuotta eli 0
    O=Fairlane, Torino
    E=Engine

    _________________
    Mikään ei voita kuutiotuumia

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cstm 2004-02-21 00:34 ]</font>
     
  6. MercComet

    MercComet Gearhead

    Taas on tutustuttu enempi koodien saloihin...
    Joo näyttääpi, että tuo useamman lähteen mukaan on 58cc palotila. Cstm on oikeassa koodien kanssa, mutta tuo D0OE on ensimmäinen vuosi kyseiselle valulle ja mihin tuo on suunniteltu ja asennettu ensimmäisen kerran. Munkin kansissa on sitten valmistuspäivä erikseen eli 2D27-koodi (1972).

    Jotta ei tämä menisi liian yksinkertaiseksi niin pitäis kysästä vielä toisesta valusta eli C6OE-M, jotka löytyvät vaihtoehtoisena nurkasta. Eli kyseessä on 1966, 1,78"/1,45", 289-kannet... mikäköhän palotila näissä on????
    Löysin hyvä linkin Fordin valuihin, mutta ei matchaa oikein omiin kansiin nämä, kun on isompi imuvena? Myöhemmin asennettu, onki linkin tiedoissa vikaa tai...??? Onko kenelläkään muuta tietoa asiasta? Ja kummat löisi kiinni D0OE-B vai C60E-M?

    Linkki alla (ks.ylälaidassa page1, page2,..jne.):
    http://raceabilene.com/kelly/hotrod/engine.html
     
  7. cstm

    cstm 1st gear

    Tän mun opuksen mukaan siinä olis
    C6OE-M 52-55cc venat ois imu 1,78" pako 1,45" ja kanavat ois imu 1,94"x1,04 pako 1,24"x1,00"
     
  8. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tuossa linkissä on panovihree, kyllä se oikea imuvena on juuri tuo 1.78". Siinä pitäisi olla 54,5cc palotila ja pyöreät tönärin reiät, eli joko guideplatet ja kovat tönärit tai sitten ne rail rockersit.

    Noilla kansilla ei liene suurtakaan eroa käytännössä. Molemmissa taitaa olla se pahannäköinen Thermactorin patti pakokanavassa. Jos se pakokanava on vakio, niin valinta on hyvin huonon ja erittäin huonon välillä. Jossain väitetään, että 302 imukanava olisi vähän leveämpi, en ole päässyt vierekkäin vertailemaan, mutta ero ei olisi kovin iso. Minä katsoisin venttiiliseetin kunnon ja jos toisissa on hyvät, niin ne ottaisin ja sitten pientä hieromista siellä pakokanavan suulla, eli patti pois ja pyöristä kanavan kattoa D-muotoon, ei siitä ainakaan haittaa ole.
     
  9. MercComet

    MercComet Gearhead

    "...Siinä pitäisi olla 54,5cc palotila ja pyöreät tönärin reiät, eli joko guideplatet ja kovat tönärit tai sitten ne rail rockersit..."

    C60E-M:ssä vuonna -66 on kyllä ei-pyöreät tönärinreiät. Pyöreät tuli munmielestä vasta 1968 puolivälin jälkeen.
    Eli minkätyyppiset keinut kyseisiin kansiin nyt pitää hankkii hydraulille, kun vipat puuttuu kokonaan. Nämä on tosi hyvätkuntoiset kannet ja lisäksi kun tuo palotilakin on pienempi, joten valinta on selvä.
    Täytyy tuota pakopuolta parantaa ja silotella.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ok, minullakin on yhdet helmikuu -66 kannet niillä koneistetuilla sloteilla. Eli nuo sinun slot-mallit ovat paremmat kuin pyöreät. Se sloti hoitaa tönärin ja keinuvivun pysymisen yhdessä. Slot-malleja tehtiin vielä HiPo-koneisiin myös tuon 66½ jälkeen. Rail rockersseissa, jotka tulivat C- ja A-koodikoneisiin tosiaan 66½, keinussa on urat joihin venttiilinpää menee, eli venan pää tulee ulos retainerin pinnasta.

    Eli vipat ovat ne tavallisen näköiset valetut ilman sitä vipan venttiilipäässä olevaa uraa. Kait aftermarket-kama sopii myös noihin prässistudeihin.
     

Kerro tästä muillekin!