Ford 302 kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 30.8.2016.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tuli hommattua ko moottorilla oleva projekti, yritin valunumeroilla etsiä koneen alkuperää/ikää mut jokseenkin sekavaa tietoa löysin ja toi lontookin vähän huonosti taipuu. Eli lohkon kyljessä startin alla "EOAE D3C" ja "16" Ilmeisesti vm. -80 kone mut joidenkin lähteiden mukaan ymmärsin et mikä vaan -80-85 väliltä. Kansista löytyi venakoppien alta: vas. kansi "3", "WC", "P" ja 6E30 ja oik. kansi: "CP" ja "5k4" Lisäksi kansissa oli ulkopuolella merkintöjä vasemmassa "38" ja oikeassa "2", "T" ja "13" Onko noi eriparia ja onko mitään merkittäviä eroja? Jos ton moottorin perään laittaa manuaalin (tällä hetkellä c4) niin mistä vehkeistä löytyis sopivia vaihtoehtoja? En tarkoita vanhoja rattikarahkalootia vaan esim. 4 tai 5v kiinteäkeppisiä vähän "nykyaikaisempia" Nois vissiin on vielä joku ulkonen painotus kun kattelin vauhtipyöriä niin näky vaihtuvan oz luku just -81 ikäses? Meneekö automaatin startti manuaalin kans ja mistä noita kytkin, vauhtipyörä, asetelma, ym. rojuja kannattais kattella? Saa myös kaupata jos jollain manuaalitavaraa jouten.
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ei oo vissiin fordmiehiä linjoilla:)
     
  3. jyge

    jyge 3rd gear

    Mä mitää tiärä, paitsi ehkä jotain..
    Lohko on voi olla jopa vain '80-'82. Non-roller, jollei ole muutettu. Rullanokallisissa on se "hämähäkki" nostajalaaksossa, tässä ei pitäisi olla.
    Kansista en osaa sanoa mitn, paitsi 6E30 lienee valupäivä, 30. toukokuuta vuonna 1966, 1976, 1986 tai 1996. Mikä vuosikymmen, sitä et kerro.. Etsi D9AE tai vastaavaa kirjainyhdistelmää.
    Luultavasti jotkut saastekannet; vie eteenpäin, muttei kovin nopeasti.

    Kytkinkopan kiinnitys on sama kaikissa 6 bolt 289,302,351W/C. Täyttääkö esim Borg-Warner T-5 speksit? Tai joku uudempi Tremec-versio siitä.
    Automaatin startti joko käy tai sitten ei käy manuaaliin. Paitsi C4:n startti *pitäisi* käydä T5-laatikon kans.

    Lohko ei ota kantaa kampiakselin painotukseen. '81 vaihtu tosiaan painotus 28->50. Mutta voi olla vaihdettu sekin. Kattele kampuran valumerkkejä.

    Ostopalstalle ja Mustangkerhon ostopalstalle kans ilmotusta vaan. Kytkinroippeet ja vauhtipyörä (laske hampaat) on ainakin ostoslistalla jos muutosta teet.
     
    hantta tykkää tästä.
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kiitti vastauksesta, laitoin koneen pukkiin ja tutkin lisää, lohkon takapäässä numerot päällekkäin "2" "80" ja X voisko toi olla valettu 2/1980? Öljypohjan nyppäsin pois ja kattelin kampuran numeroita mut en löytänyt yhtäkkiä valunumeroa, onko numero kaikis kampurois ja mistä se pitäis löytyä? Vetolevy on 157 hampainen ja näytti olevan hitsattu rumasti lisäpainoa lohkon puolelle (latanpalaa, vanhaa mutteria, yms.) Eli ota ny tuosta sit selvää:) T5 loota täyttäis kriteerit erinomaisesti (taitaa olla vielä halvimmasta päästä noista "uudemmista" laatikoista) Noita T5 on ilmeisesti monenlaisia, eli mitä tarvii ottaa huomioon jos/kun tollasta alkaa metsästämään?
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    http://www.fordmuscleforums.com/

    Tuossa on kans loistava foorumi mistä löytyy paljon tietoa Fordien rakenteluun. Kannattaa tsekata sieltä noita koodeja ja tuota T-5 lootan muutoshommaa.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Oiskohan siellä 28oz vetolevy mistä joku sankari yrittäny tehä 50z? :D
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ite epäilin samaa tuon vetolevyn kans mut kun ei tiedä paljonko osia on vuosien varrella sekoitettu niin olis kiva ottaa varman päälle ton vauhtipyörän hankinnan kans. Mitä oon yrittäny noita ulkomaisia foorumeita tulkita niin vauhtipyöriäkin vissiin on olemassa jonkun verran erilaisia jotka sit vissiin vaatii erilaisen startin, yms. Olis varmaan helpoin vaihtoehto yrittää ostaa jostain purkuautosta loota, vauhtipyörä, kytkinrojut, ym. kaikki laatikkoon liittyvä. Onko nois T5 erilainen kardaanin yoke vs. C4? Mistä fordeista löytyis takasumpullista öljypohjaa tohon koneeseen? 351w pohja ei taida sopia?
     
  8. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Takasumpulliset / "tuplasumpulliset" ö-pohjat löytyy lankkujameksista ainaki.
     
  9. jyge

    jyge 3rd gear

    Niissä vetolevyissä on ihan uutenakin hitsattu lattarautaa kiinni, oli se 28oz tai 50oz. Oliskohan menny vähän huti painotus, niin on sitten laiteltu vähän extraa? Jos haluat olla varma sen vauhtipyörän kans ja silti ostaa sen heti, niin osta McLeodin vauhtipyörä, jossa on puntit 0/28/50oz painotukselle. Ei tosin o halvin.

    Mitäs muuten damper (tai harmonic balanzer) sanoo? mikä osanumero? Se vois kertoa tämän suoraan. Olettaen että kone on oikeasti ollut käytössä noilla osilla.
    Niin ja kampuran jakopään puoleisen pään ensimmäisessa mutkassa pitäisi olla merkintä, esim 2M tai 2MAE. Mutta välttämättä o merkattu.

    Mihin autoon tämä paketti on menossa? Jos nimimerkin faikku, niin käyköhän tuplasumppu? No, jos käy, tosiaan Fordin fox-koriset autot (esim Mustang, Tbird, LTD) on hyviä osalähteitä. 351 ö-pohja ei käy.

    302:n perään WC T-5, eli world class. Se non-WC ei kestä, jos edes suunnittelet piristäväsi konetta. Chevyyn on saanu samaa laatikkoa, mutta on erilainen (esim eri input shaft), ei toimi Fordissa.
    Jos sulla on 157-hampainen flexplate C4:n kans, niin se startti käy melko varmasti T-5 kanssa. Kannattaa toki tarkistaa että bendix tyrkkää tarpeeksi syvälle.

    Purkuautosta valmis paketti olis hyvä vaihtoehto jos laatikkomuutosta meinaat.
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kiitokset jälleen tiedoista, kattelin kuvahaulla noita öljypohjia, uskoisin et tollasesta "tuplasumpullisesta" sais muokattua sopivan pohjan omaan tarpeeseen. Kone on ollut käytössä noilla nykyisillä osilla (damper, kampura, vetolevy) Dampperissa numero C9TE-6316-A2 ja kampuran limpusta löytyi merkinnät "2M" ja A

    Laatikko varmaan sais olla toi WC versio, mitään hipo konetta ei ole tulossa mut pientä piristystä kuitenkin. Mustangista tommonen taitaa löytyä, onko muis malleis?
     
  11. jyge

    jyge 3rd gear

  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ok, eli mustangin laatikko siis hakuun, tos -83-95 haarukas ei tehtaan jäljiltä taida sit olla kun noita 50oz vauhtipyöriä eli sen joutuu hommaan erikseen jokatapaukses.
     

Kerro tästä muillekin!