Ford 302 virranjakaja remonttia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja bazi89, 25.6.2019.

  1. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Eli olisi tarkoitus vaihtaa vanha kärjellinen sytytys kärjettömäksi. Moottori on aikalailla vakio 302. Minkälainen homma on? Uusi tilattu jo uspartsilta (proform HEI jakaja) Vanha oli jo niin väljä, että koko jakaja pitää vaihtaa. Samalla vaihtuu sytytysjohdot ja myyjä suositteli suurentaa tulppien kärkivälin 1.2mm. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
    Auto on siis ford maverick -70
    Huomenna haen motonetistä ajoituslampun, se on vissiin aika tärkeä tässä hommassa.
     
  2. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    No pyörittelet moottorin käsin yläkuolokohtaan, pro-versiona vielä jos venakopan käytät auki ja katot että imuvena sulkeutuu ennen YKK:ta niin on puristus/sytytystahdilla (näkee varmaa vanhasta jakajasta suoraan oikee YKK?). Vanha jakaja pois (se nokan ratas kannattaa olla samaa materiaalia ku vanha ettei syö sitä nopsaa pilalle), uus jakaja 1-pytyn sytöllä takas, tulpanjohot kiinni ja kokeilet tulille. Kärkivälin voit säätää tulpista jossain välissä.

    Lampun kans koneeseen sopivaa perusennakkoo, sitte vielä alipaine/keskipakoennakot tarttee kans säätää isommille kierroksille.

    Niijoo, piti kirjottaa vielä että jakajan pohjassa on irtonainen kuusiokoloakseli, se pyörittää öljypumppua. Tarttee kattoa et se menee kans paikolleen tai käy hassusti kun ei tule öljynpainetta. Sen saa esim kynämagneetilla noukittua.
     
    Muokattu: 26.6.2019
  3. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Ja liian tiukkaankaan ei kannata sitä jakajaa kiriä, että se pumppu pyörii kerkeästi.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos koneelle ei ole aiemmin tehty mitään hassuja asennuksia, niin jakajan pohjassa ei ole mitään irtonaista akselia, vaan se on öljypumpun yhteydessä ja siinä on prikka joka estää sitä nousemasta jakajan mukana ylös.
    Jakajaa paikalleen laitettaessa akselin tulee solahtaa jakajan sisään ilman ylimääräistä voimaa.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Miten ajattelit jakajan kiristämisen vaikuttavan pumpun pyörimiseen? Sehän asettuu samalle tasolle jo ilman kiristämistäkin, tai sit pitää olla liian pitkä käyttöakseli...
     
    PAZI ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Eli nyt kun on kone pyöritetty niin, että ykköspytty (edestä katsottuna ensimmäinen vasemmalla) on ylhäällä (ja sormella kokeiltu niin, että paine tulee samaan aikaan tulpan reikään), niin nyt vanha jakaja irti ja uusi samaan asentoon paikallensa? Ja mites ne ennakot tämän jälkeen?
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Laitat hieman ennakkoa (eli vastakkaiseen suuntaan mitä pyörii) kääntämällä jakajaa kunnes lähtee tulille ja käy tyhjää. Sitte katot lampulla sen verran perusennakkoa (eli jakajan kääntämisellä tehtävää ennakkoa) mitä se tykkää käydä; riippuen nokasta mutta jotain 12-14 astetta perusennakoks?

    Fiksummat toki korjaa, mäki enimmäksee oon omaa SBF:ää tabletilla säätäny.:rolleyes:
     
  8. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Asennus jäi kesken, oli uudesta jakajasta se kannen keskitappi(millä nimellä kulkeekaan) poikki. Se oli jotain pehmoista hiiltä tai jotain. Pitää huomenna soittaa uspartsille, että laittaa uuden osan tulemaan. Kyllä harmittaa.
     
  9. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Autossa on edelbrock performer imusarja. Edestä päin katsottuna virranjakajan vasemmalla puolella on vesilähtö josta lähtee vesiletku auton sisälle. Tämä vesilähtö on liian lähellä jakajaa, joten uusi jakaja ei mahdu paikalleen. Jakajan oikealla puolella taas on vesilähtö jossa on lämpötila-anturi(?) Saisiko näitä paikkoja vaihtaa keskenään? Sitten uusi jakaja mahtuisi paikalleen. Eli laittaisi sisälle autoon menevän vesilähdön oikealle puolelle imusarjaa ja lämpötila-anturin vasemmalle puolelle?
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Voi vaihtaa, ovat ihan samaa vesitilaa.

    Tämmönen se ilmeisesti on
    [​IMG]
     
  11. bazi89

    bazi89 2nd gear

    Joo aikalailla tuon näköinen. Pitääpäs vaihtaa ne paikat. Kiitos. Huomenna saa onneksi uuden jakajan, niin pääsee sitä asentelemaan uudestaan.
     

Kerro tästä muillekin!