Eli olisi tarkoitus vaihtaa vanha kärjellinen sytytys kärjettömäksi. Moottori on aikalailla vakio 302. Minkälainen homma on? Uusi tilattu jo uspartsilta (proform HEI jakaja) Vanha oli jo niin väljä, että koko jakaja pitää vaihtaa. Samalla vaihtuu sytytysjohdot ja myyjä suositteli suurentaa tulppien kärkivälin 1.2mm. Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Auto on siis ford maverick -70 Huomenna haen motonetistä ajoituslampun, se on vissiin aika tärkeä tässä hommassa.
No pyörittelet moottorin käsin yläkuolokohtaan, pro-versiona vielä jos venakopan käytät auki ja katot että imuvena sulkeutuu ennen YKK:ta niin on puristus/sytytystahdilla (näkee varmaa vanhasta jakajasta suoraan oikee YKK?). Vanha jakaja pois (se nokan ratas kannattaa olla samaa materiaalia ku vanha ettei syö sitä nopsaa pilalle), uus jakaja 1-pytyn sytöllä takas, tulpanjohot kiinni ja kokeilet tulille. Kärkivälin voit säätää tulpista jossain välissä. Lampun kans koneeseen sopivaa perusennakkoo, sitte vielä alipaine/keskipakoennakot tarttee kans säätää isommille kierroksille. Niijoo, piti kirjottaa vielä että jakajan pohjassa on irtonainen kuusiokoloakseli, se pyörittää öljypumppua. Tarttee kattoa et se menee kans paikolleen tai käy hassusti kun ei tule öljynpainetta. Sen saa esim kynämagneetilla noukittua.
Jos koneelle ei ole aiemmin tehty mitään hassuja asennuksia, niin jakajan pohjassa ei ole mitään irtonaista akselia, vaan se on öljypumpun yhteydessä ja siinä on prikka joka estää sitä nousemasta jakajan mukana ylös. Jakajaa paikalleen laitettaessa akselin tulee solahtaa jakajan sisään ilman ylimääräistä voimaa.
Miten ajattelit jakajan kiristämisen vaikuttavan pumpun pyörimiseen? Sehän asettuu samalle tasolle jo ilman kiristämistäkin, tai sit pitää olla liian pitkä käyttöakseli...
Eli nyt kun on kone pyöritetty niin, että ykköspytty (edestä katsottuna ensimmäinen vasemmalla) on ylhäällä (ja sormella kokeiltu niin, että paine tulee samaan aikaan tulpan reikään), niin nyt vanha jakaja irti ja uusi samaan asentoon paikallensa? Ja mites ne ennakot tämän jälkeen?
Laitat hieman ennakkoa (eli vastakkaiseen suuntaan mitä pyörii) kääntämällä jakajaa kunnes lähtee tulille ja käy tyhjää. Sitte katot lampulla sen verran perusennakkoa (eli jakajan kääntämisellä tehtävää ennakkoa) mitä se tykkää käydä; riippuen nokasta mutta jotain 12-14 astetta perusennakoks? Fiksummat toki korjaa, mäki enimmäksee oon omaa SBF:ää tabletilla säätäny.
Asennus jäi kesken, oli uudesta jakajasta se kannen keskitappi(millä nimellä kulkeekaan) poikki. Se oli jotain pehmoista hiiltä tai jotain. Pitää huomenna soittaa uspartsille, että laittaa uuden osan tulemaan. Kyllä harmittaa.
Autossa on edelbrock performer imusarja. Edestä päin katsottuna virranjakajan vasemmalla puolella on vesilähtö josta lähtee vesiletku auton sisälle. Tämä vesilähtö on liian lähellä jakajaa, joten uusi jakaja ei mahdu paikalleen. Jakajan oikealla puolella taas on vesilähtö jossa on lämpötila-anturi(?) Saisiko näitä paikkoja vaihtaa keskenään? Sitten uusi jakaja mahtuisi paikalleen. Eli laittaisi sisälle autoon menevän vesilähdön oikealle puolelle imusarjaa ja lämpötila-anturin vasemmalle puolelle?
Joo aikalailla tuon näköinen. Pitääpäs vaihtaa ne paikat. Kiitos. Huomenna saa onneksi uuden jakajan, niin pääsee sitä asentelemaan uudestaan.