Ford 302

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Onko toi howards nokka 219/219 0.05" asteinen?
     
  2. ak72

    ak72 3rd gear

  3. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Ok. Hyvin saman tyylistä pakettia oon kasaamassa, toki mulla on vähän pienemmät puristukset ja compin nokassa vähemmän nostoa hiottuna, mutta 1.7 vippasilla tulee tuo .544 nostoiksi. Asteet tossa mun nokassa 221/221 (281/281) eli aika hidasramppinen.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Yks "budjetti" 302 pikkupletukka jossa Comp:in xe268 nenu meni vartilla muistaakseni 13.4 sutaten ekan 1oom, lossi painoi ~1600 kiloo. Flättimännät 0 dekissä ja koskemattomat LT1 alukannet jossa on ne 1.5/1.94 venat, imarina RPM edeli. Vaihtovalo oli 6500 jenkassa ja meni kuulemma aina yli ennenku kuski huomas että lamppu möllöttää.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Compin nokissa on "sisäistä ennakkoa" 4 astetta, toisin sanoen kun laitat jakopään kasaan 0-merkeillä, niin periaatteessa nokan pitäisi silloin olla ohjearvossaan jossa icl 106 astetta.
    Silloin 10.5 puristeisessa dynaamista tulee 8.6, joka sekin on alumiinikantisessa ok.

    Noista edullisemmista laahurinokista yksi reippaalla nostolla oleva olis Howards CL210991-08.
    Perusasteet 267 ja 220@.050", nostoa .543" ja lsa 108, icl 104.
    Tuon vois laittaa vaikka 9.5 puristeiseenkin, jolloin dynaaminenkin kohtuu hyvä 8.0:1.
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Mudracer, hieno kokemus hyvin vertailukelpoisesta mosasta, mut tää on ford, sutii 100m sijasta 110m vastaavas tilantees:)

    Kiitos infosta Artsille, taidan ottaa varman päälle ja tilata kb:n +4cc flat männät ja noi e-street kannet, sit joskus kun rojut on tontilla niin mitata todelliset tilavuudet, laskea puristukset ja kattoo nokkavalinta sit.
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Projekti on edennyt sen verran, et vein reilu kuukausi sitten lohkon&kampuran hiomolle. Kampura ok, kevyt kiillotus, lohko sai poraustuomion, summitilta tuli alakerran rojut tällä viikolla. Mäntävalinnan vaihdoin vielä viime hetkellä, otin kb:n 116 pattimukit koossa 4.02" patista saa sit jyystettyä tavaraa pois jos näyttää et jää ruttu liian tiukaks (nokkavalintaa ei oo vielä lukittu) Veiveihin prässäilin arpin pultit, koneistamo saa tsekata vielä alasilmät niistä. Eli lohko porataan, koekasaavat hiomolla nurkimmaiset männät pyttyihin, dekkikorkojen mittaus, jonka jälkeen oikaisuhöyläys. Kohta pääsee sit laskeen noita lopullisia puristuksia ja laittaan alakertaa jo vähän nippuun. Kansia mul ei oo vielä, voi olla kesä pitkällä ennenkun tää käy:)
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ei oo vielä koneistamolta kuulunut, yläkerran rojuja täs tuumaillu, pitäis varmaan niitäki pikkuhiljaa hommata. Weiandin imusarjaa kattelin: https://www.uspartsperformance.fi/imus-for-221-302-stealth Natsaakohan ton kans kanavat kuinka yhteen edelin kansien kans? Aiemmin mietin tota edelin rpmmää mut tääkin vois olla ehkä hyvä tohon mun mottiin, korkeutta tosin n. tuuma enemmän kun muis vastaavis. Sit tarvis valkata tota venakoneistohommaa, nostajat, tangot, keinut, suosituksia? Eli kannet tulee olemaan e streetit, nokka (mikä ei oo vieläkään selvillä) kuitenkin alle 280 asteisena ja alle .520 nostolla. Meneekö perus compin nostajat vai kannattaako satsata parempiin, vakio tangoilla? Rullakeinuja löytyy kans valikoimaa aika lailla, kauhutarinaa näistä myös, kannattaako täs kohtaa satsata 7/16 studeihin/keinuihin vai meneeks vielä perus 3/8 keinuilla?
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Weiand käy kanaviltaan ihan siinä missä edelikin, jossain kiina-sarjoissa on ollu enemmän sovittamista.
    Kun valitset nokan, niin ota saman merkin nostajatkin.
    Kun nokka ja jousipaineet on kohtuulliset, kelpaa 3/8 studit hienosti ja vaikka rullakärkiset Compin 1442-16 keinut, mutta ei paremmistakaan haittaa ole.
    Työntötangoiksikin kelpaa ihan normitikut, jotka on tarkoitettu ohjainlevyjen kanssa käytettäväksi.
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jälleen kiitokset Artsille ku viittii vastailla. Edistystä tapahtunut sen verran et rojut saatu koneistamolta kotia, lohko saanut maalia päällensä ja roput kylkiin. Edelin kannet työn alla, weiandin imari löytyi sopivasti foorumin kautta. Kannet olis purettuna, kanavista siivosin seetin yläpuolelta koneistuspykälät ja valupurseet pois, palotiloista terävät särmät pyöristelty ja pakopuoli kiillotettu. Imusarjaa koitin myös vähän kohdistaa, lähinnä kanavan yläreunasta rappua pienemmäksi (imusarjan reikä matalampi) Nokaksi tulee nyt toi compin xe268, meneeköhän noilla kansien mukana tulleilla venajousilla vai pitääks laittaa compin jouset? Sit noista ohjurivälyksistä, kun niistä on varoiteltu, pesin rasvat pois ja kokeilin kaikkia venoja kuivana paikalleen. Sormin tuntuu kyllä välystä, imupuoli vähän tiukempi kuin pako, en osaa sanoa paljonko sitä pitäis olla ku ennemmin räplänny lähinnä väljiä rautakansia:) Kuinkahan tiukka tarvii koneistusta? Sit työntötangon mitta, mitään tankoja ei löydy edes sovitukseen, pitääks hommata mittavehje ja kuinka tarkkaan toi mitoitus tarvii tehdä?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    E-Streetin jouset riittää tuolle nokalle.
    Jos niissä ohjureissa tuntuu kuivana selvästi välys, niin ne on todennäköisesti ok. Imupuoli saakin olla tiukempi kuin pako.
    Työntötangon mittaa hakiessa se säädettävä mittatanko on tietysti kätevä, mut voisit tietysti kokeilla vakiomittasella. Kato youtubesta ohjevideoita.
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja tarviiko imu/pakosatsien tiivisteiksi jotain spesiaalia, toi vakio pakosarjan tiivisteen reikä ei oikeen natsaa kanavaan.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja osittain jo itse itselleni vastaten pakopuolelle tarvii small race port tiivisteen, näkyy löytyvän fel pro:lta
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tai sit vaa lämmön kestävää moottorisilkkarii..
     
    4d sedan tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on suoralaippaiset pakosarjat niin tiivisteitä ei tarvi ollenkaan, kuumakestosilikonia vaan niin pitää, eikä tiivisteet pala koskaan.

    Venttiileihin kannattaa ajaa 30 asteen backcut, se on yksi halvimmista ja helpoimmista virityskeinoista jolla tulee takuuvarmasti pikkuisen voimaa lisää.

    Nuo sun linkkaamat kansipahvit ei taida hirveesti erota toisistaan, molempien pitäis käydä.
     
  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Nois sarjois on hitsaamalla tehdyt ulkonemat siinä aukkojen ympärillä, sen verran karkeen näköset et taidan taidan tilata tilkkeet väliin. Mun tuurilla puhaltaa loven siihen kannen tasoon kuitenkin pelkällä silikonilla:) Taidan kiikuttaa noi kannet koneistamolle, niin saavat vielä kattoo noi ohjurit ja veistää noi venat. Toisessa kannessa oli imupuolen jousten aluslevyjen alla shimmilevyt, toisessa ei, pakopuolella ei kummaskaan, onko normaalia vai tarvisko noita asennuskorkeuksia tsekata?
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuskin tuosta tarvii olla huolissaan, Edelin kansissa on asennuskorkeudet ollu alueella.
    Siellä on todennäköisesti ollu jotkut .015" shimmit, ja ne vaikuttaa seetipaineeseen vain muutaman libsin. Ei ole sun tapauksessa niin kriittinen asia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Jokos Ford-kansalaisten 302:set alakaa olla naakasukunnossa?

    Tänään otettiin ensisavut omasta. Keulan niputtelin jo kasaan ja öljyt pitäs vaihtaa, niin kait sitä sitten vois ajokauden aloittaa.

     
    max ja Vuppe tykkäävät tästä.
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ei oo tullu tännekkään mitään kirjoiteltua, jutikin näköjään saanu savut jo toukokuus. Kevät ja alkukesä meni osia ja koneistuksia odotellessa, juhannuksen paikkeilla sai alottaa moottorin kasailun kun kaikki oli valmiina. Kannet tuli tosiaan siivottua kanavista, kävivät vielä koneistamolla tarkistuksessa, eikä ollut aivan turha homma, 6 kpl ohjureista liian tiukkoja, hoitivat välykset kohdalleen. Samalla reissulla venalautasiin ajettiin backcutit ja mittasivat tiiveydet. Nokaksi tuli toi compin xe268 mikä oli suunnitelmissa alunperinkin, nostajat, tikut ja alurullakeinut myös comp cams. Puristukset tuli hienosäädettyä sorvaamalla mäntien pateista siivu pois, 0.041 kansipahvilla jäi 9.81, dynaaminen 8 paikkeilla. Aikansa kun osakasaa (ja mennyttä euromäärää) ihmetteli tallin pöydällä, niin päätin vielä kiikuttaa alakerran osat painotukseen, luonnollisesti uuden dampperin&vetolevyn kera. Kone tuli niputettua, imusarjaks weiandin stelth ja 600 holley päälle.

    Pakosarjathan oli autos vielä vanhas konees kiinni joten sit sai alottaa purkaan vanhaa tekniikka pois. Sarjathan on pikkuprimääreillä ja edelin kansis kanavat kohtuu isot vakiokansiin verrattuna, rappua jäi "vastakarvaan" kanavien yläkulmista n. 4mm joten pari iltaa meni kun noi muokkas sopimaan kansiin kunnolla. Siinä samalla kun tekniikka oli pois, niin c4 lootaan tuli tehtyä täysremppa, turbiiniksi väliin tci:n 451100, syylärin päivitin 27,5x19" alumiiniseen. Etuakseli tuli myös täysin läpikäytyä, puhallus,maalaus,palkin+tukivarsien vahvistus ja kaikki puslat vaihtui polyuretaanisiin.

    Heinäkuun loppupuolella alkoi olla auto taas kasassa, nokan sisäänajo tuli tehtyä onnistuneesti (2x15min 2000-2500rpm) sit pääsikin sääteleen syttyä ja kaasaria. Sama 600 holley vac joka pelas aika hyvin edellisessä motissa paketista päin, ei tän kans ollutkaan yhtä yhteistyöhaluinen. Suurimpana ongelma joka kerta kun kaasun survas kerralla pohjaan, meni laihalle ja miettii hetken ennenkun alkaa vetään, kaasu pohjassa ja pintakaasulla kuitenkin seokset ok. Jonkunmoisen säätöjumpan jälkeen nostin kaasarin pöydälle ja paikalleen lainaksi saatu edelin 650cfm avs2 jolla pienen säädön jälkeen toiminta muuttui hieman parempaan suuntaan. Jakajaa tuli myös rukattua, alipaine ja keskipakosäätimiä molempia rajoitin jonkun verran, lopulliset ennakot jäi 18/35 astetta (max alipaine-ennakko n. 42astetta)

    Moottori pelas pääosin hyvin, ainoana vaivana äänekäs venttiilikoneisto, preloadia tuli kokeiltua 1/4, 1/2, 3/4 kierroksella, ei juuri muutosta, n. 2500 rpm pitää vittumaista säksätystä kun kone lämpenee. Alunperin tavoitteena oli tehdä 300-350hv motti, dynossa ei ole tullut käytyä mut uskoisin et vähän päälle 300 löytyy. Kellottamassa tuli käytyä 1/8 mailia, 8.15/146 paras veto katurenkailla. Holley tuli myöhemmin ruuvattua takasin paikalleen, vielä pari iltaa jumpattua pumpun nokkien, power valvejen, suuttimien ja vakuumikellon jousten kanssa todeten että ei toi vaiva siitä tokene, hommaan 600db:n tilalle.

    Muutama viikko sit ajelemaan lähtiessä kuuntelin et nyt napajaa venakoneistos lujempaa, kuulokkeet päähän ja kuuntelemaan, en saanu alumiinikoppien läpi selkoa et mistä tulee. Kopat (taas) auki, 1 keinus kunnolla klappia, nokassa kuitenkin nosto vielä tallella, joten ilmeisesti nostajassa mäntä hirttänyt itsensä pohjaan. Pienen tuumauksen ja parin savukkeen jälkeen auto seisontaan, tässä vaiheessa tämän vehkeen ruuvauskiintiö oli tältä kesältä kohtuu täynnä. Menohalutkaan ei motissa vielä olleet aivan sitä mikä oli hakusessa, joten muutoksia täytyy talven aikana tehdä. En ole vielä purkanut sen enempää, muut projektit kesken mut täytyy taas päivittää kun saa nostimet käteen.
     

Kerro tästä muillekin!