Ford 302

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Lunatin jousissa asennuskorkeus ilmoitettu 1.85", edelin kansissa 1.75" ja noi lunatin jousethan oli tuplat, tarviikohan nää koneistusta kansien jousikuppiin?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei tarvi välttämättä just niitä suositeltuja jousia väkisin sinne sovittaa, sopivia vaihtoehtojakin löytyy.
    Ja jos jousia yleensäkin päivittää, niin sitä nopearamppisen laahurinokan ikääkin vois jatkaa kevyemmällä beehive jousipaketilla.
    Vilkaisin Compin vaihtoehtoja, ja noihin kansiin kävis näppärasti sekä 26986-16, että 26995-16 jouset. Molemmat voi asentaa Edeleihin suoraan sopivalla asennuskorkeudella, jousijäykkyydet on matalammat, mutta toimivat jopa paremmin kuin tuplajouset ja nokan ja venttiilikoneiston rasitukset vähenevät.
     
  3. hot rod man

    hot rod man 2nd gear

    mitä teki, kun oli toi jakopää hypännyt? ei kuitenkaan yskiny imusarjaan? uusi jakajan kansi on jo laitettu...
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Ei se muistaakseni tehny oikein mitään, olisko välillä luvannut hyvin vaisusti.
    Mittarissa oli silloin jotain 180tkm.
     
  5. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Noi beehive jouset kuulostaa hyvältä, toki tulee hintaakin kun laittaa vielä retskut päälle, vs normaali jouset. Kuinka noi valitaan, noin karkeesti? Aika lailla eroa paineissa verrattuna normaalijousiin. En oo nokkaa vieläkään valinnut mut joku näistä em. vaihtoehdoista tulee olemaan. Minkä Artsi laittais jos olis oma valinta? Saa tähän toki muutkin kirjoittaa, kovin on hiljaista ollu:)
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun normijouset korvataan beehivella, voi aukipainetta tiputtaa suosituksista karkeesti 20% ja seetipainettakin 10%.
    Mutta se kiinnipaine ei ole se joka nokkaa ja koneistoa eniten rasittaa, joten ei haittaa vaikka sitä on vähän "liikaakin".
    Jos vaikka 325lbs aukipainetta tiputetaan 20% niin 260lbs olis riittävä, ja se vähentää jo radikaalisti venttiilikoneiston notkumista ja nokan kulumista.

    Jos tarkoitus on pelkästään korvata se hydraulinen 268 vastaavalla mekaanisella, niin ne aikasemmin ehdolla olleet Magnum 270 tai Nostalgia Plus sattuu hyvin, eikä tarvi välttämättä jousia vaihtaa.
    Jos vähän radikaalimpaa haluat niin sitten se Lunati tai Howards.
    Ja jos vippojakin on tarkoitus vaihtaa, niin valikoimissahan on 1.7 suhteella olevat joilla saa nostoa lisää noihin miedompiin.

    Se että sun kone herää jossain kolmessa tonnissa, ei ehkä hirveesti muutu laitoitpa minkä nokan tahansa.
    302:sen alkuperäisten kansien kanavakoko on luokkaa 130cc ja E-Streettien 170cc, joten se vaikuttaa pikkukoneen vääntöalueeseen.
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kiitokset Artsille jälleen infosta. Jos toi nykyinen nokka (tai ehkä nostajat) olis olleet hiljaiset, eikä tota jumittamista olis päässyt käymään, jatkaisin 268 nokalla ajamista. Nyt kun se pihalle pitää sieltä vetää ja jollain korvata, niin toki sitä voimaakin olis mukava saada lisää. Toi koneen "herääminen" on mikä on, jälkiviisaana olis pitäny hommata se stroukkisatsi, ei olis loppusummas edes kovin paljoo näkynyt. Tarkoitus olis nyt edetä koko mottia avaamatta, eli nokka ja nostajat uusiksi, keinut saa olla noi vanhat, säädettävät guide platet laitan samalla (saa
    viimeistellä noi keinujen sivusuuntaiset kosketukset) Venajouset uusitaan tarvittaessa.

    Mikäli nokka olis tämä: https://www.summitracing.com/parts/hrs-212342-10
    niin taitais vielä mennä noilla samoilla jousilla? Onkohan suurta vaikutusta käytökseen vrt. xe268

    Jos se olis tämä: https://www.summitracing.com/parts/cca-cl31-334-4
    niin dynaamiset tippuis 7.5teen, luvassa lisää hengettömyyttä pikkukierroksilla mut paljoko tulis lisää ylös/keskialueelle?

    Sit olis vielä lunati: https://www.summitracing.com/parts/lun-30310514lk

    2 viimeisintä arveluttaa siinä mieles et kierrosalue ei tarvis nousta paljoo tosta 6000rpm, alkaa oleen jo muu palikka hepposta siihen. Kaasari tosiaan vaihtuu dp, saiskohan millään muulla imusarjalla lisää irti tosta kun tolla nykysellä weiandilla? Pakosarjat tuskin ahdistaa vaikka 1,5" primäärillä ovatkin, kollektorit 2,5" tuntui luonnottomalta kun olivat aluksi 3":)
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Dynaamisen muutos 0.5 yksikköä,tiputtaa koko skaalalta konetta 3-5% arviolta.Sitä voi kompensoida nopeammalla ennakkokäyrällä mutta voi olla saavuttamaton etu.
    Se mitenkä lopullisesti vaikuttaa keski/ylätehoon vaikuttanee juurikin primäärin koko vs pituus,imusarja...
    Ota se imusarja irti ja tuu käymään joku päivä/ehtoo niin katotaan mitenkä se saattaa vaikuttaa.Irti siksi että mitataan runnerit,plenumit...Pistä viestiä etukäteen niin katotaan mitä kaikkea mittoja otat ennenkuin tuut kylään.
    Sanoisin että Edelin Rpm AirGap voisi avata koko skaalalle aavistuksen(mun mielestä toi on paras 2-taso mitä on).
    Jos haluat "tappaa" alakierrosta tehollisesti ja väännöllisesti niin 1-taso kiinni.
    Ehkä helpoin tie.
    Rundit ei nouse liikaa jos kone ei hengitä sinne,vaikka olisi mikä nokka.
    Stroker kitillä kasvatat alavääntöä reilusti nykyiseen verrattuna.Tehollisesti samoilla osilla ero pienempi kuin luulisi.
     
  9. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Onko pakko pysyä laahurinokissa? Jos ei halua hydraulisia nostimia niin miten olis kesyin mekaaninen rulla mitä löytyy? Kunnolla nostoa mutta vähän asteita, jottei mene ylävireiseksi kierrosalue. Vaikka maksiminosto meniskin jo yli kannen virtauskapasitettin, eli maksimia ei enää tule lisää, niin kyllä se lisääntynyt nosto siellä alakierroksilla auttaa.

    Ja voihan korkea-asteisen nokan alaominaisuuksia parantaa laittamalla nokan muutaman asteen aikaselle, jolloin alavääntö paranee ja kierrosalue tippuu. Pitää tietty vahtia ettei mene dynaaminen liian korkeaks tai osat osu toisiinsa.

    Yksi paha alaväännön tappaja on sytkän ajoitus. Tuntui hurjalta laittaa 26 astetta perusennakkoa ja maksimia ei uskaltanut ottaa yli 38 ast ja oli kylmä rinki pyrstössä nakuttaako. No ei nakuttanut johtuen siitä, että ennakkomerkki oli 12 ast pielessä. Tämän kun korjasin, niin nyt on säädetty 22 / 36. 26 oli jo selvä tapaus nyt kun merkit olivat kohdillaan.
    Nakutusvalo on muuten hyvä härveli.
     
  10. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    chevy 2: Voitaas ton imarin kans joku ilta ihmetellä, ens viikolla ke alkaen olis aikaa, palataan asiaan.

    Weijari: Rullanokka olis asiaa ja muutenkin tätä päivää, olis vaan pitäny ottaa huomioon jo sillon kun tää motti oli suunnitteluasteella, ehkä sit seuraavaan. Toi nokan aikaistaminen vois kepistä riippuen olla tähänkin kokeilemisen arvoinen juttu, dynaamisessa on vielä varaa nousta. Ton syttyennakon kans tuli sen verran säädettyä/kokeiltua että ainakin luulisin et sieltä puolelta ei alaväännönpuutos johtunut.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    36-38 max ennakolla kertoo että rajalla konetta ei vielä viedä.Sitten kun max arvot 32-34 luokkaa niin alkaa olemaan hyötysuhteet hyviä.
    Max 30-32 niin on polttopuoli kunnos aika hyvin.
    Nakuvalo on hyvä,mutta jos käytössä dynokäyrä niin voi alkaa ennakoimaan millä kierroksella se naulaa jos on naulatakseen.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos haluaa kohtuu kierrosalueelle mahdollisimman härskin nokan, niin tässä tapauksessa se taitaa löytyä kuitenkin mekaanisista laahureista:
    Howards 258/264 (230/236@.050") ja nostoa .561/.574", lsa 108, ilmoitettu kierrosalue 1800-5600.
    Tällä tulis se dynaaminenkin jo lähelle 8.5 arvoa, jonka voinee pitää aika korkeana kyseisessä tapauksessa.
     
  13. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tuohan on hyvä "löytö". Mitä huonoja puolia tollasessa muuten on, kuin se että korkea nosto rasittaa koneistoa ja vaatii jousipaineita?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Eipä siitä nopearamppisuudesta ja korkeahkosta nostosta mitään toiminnallista haittaa ole, kunhan on muuten "oikeassa ympäristössä".
    Ja juuri tuollasen nokan kans ne kevyemmät jouset/retainerit olis paikallaan.
     

Kerro tästä muillekin!