Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. T.

    T. 3rd gear

    Onko siinä mikä ajatus taustalla että on ylhäältä tiheämpi?
     
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Haha, thanks! Pakko käyttää tilanne hyväksi kun on vihdoin mahdollista tehdä ko. kombinaatio kadulle! Edellistä v6 vain sen takia näpersin kun ei isompaa saanut :)

    Tehdas haki takaa että yläosa kun saa suoran ilmavirtauksen niin siihen tiheämpää vahvistamaan jäähdytystä ja alaosa joka ei saa ilmavirtaa juurikaan niin harvemmalla kennolla että se vähäinen ilma jota tulee eksyisi sinnekin (kun on pienempi virtausvastus). Tehdas ei suositellut koko kennoa tuolla 18fpi:llä. Hintaeroa oli 50e tällä tavalla tehtynä niin kokeillaan nyt miten toimii.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. T.

    T. 3rd gear

    Ai se olikin ilmavirtauksen takia. Itse arvelin että jotenkin liittyisi siihen että ylhäältä menee kuuma vesi sisään, ja jotain sinnepäin. Tuohan on itseasiassa ihan järkevänkuuloinen systeemi noin.
     
  4. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Hitaasti edetään, kun samalla taloprojektikin päällänsä :)

    Kiinan settiin sovitin Jenveyn DBW servon, mukavasti sai liikematkat täsmäämään ja akulla testailinkin moottoria ja hyvin toimii. Hienosäätöä vielä noihin välitankoihin (joutuu hieman kääntelemään mutkalle sopivasti että väistää pultin kantaa yms).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kytkin saapui sumujen saarilta 4kk jälkeen maksusta, Demon Tweeksillä hieman ongelmia saada minkä halusin. Eli Quarter Masterin 2levyinen 7.25" "rally" kytkin fordin 1x23 boorilla, 600lb/ft pitäis pitää joka varmasti riittää tälläiseen vaparimosaan. Tämä rally versio hieman paksummilla levyillä eli kestää hieman enemmän luistatusta ennenkuin lämpeää liikaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Rossilta saapui männät mosaan sekä Total Sealilta 2sarjaa renkaita. Männät 4.030" porauksella ja 1.085" puristuskorkeudella, pattia 17,3cc jolla purkat tulee 14.4:1 noilla 58cc kansilla (0,76mm paljealueella). Hieman laskee purkka tuosta kun joutuu pattiin muotoilemaan tulpalle lisää tilaa. Tapeiksi tuli pomminkestävät H13.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hieman joutu tekemään tilaa tunneliin että sai paketin sopivaan kulmaan
    [​IMG]

    Koneenkorvat sekä vaihteistopalkki viimein saatu tehtyä. Puslina jotkut powerflexin yleismalliset.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Seuraavaksi pakosarjaa varmaankin touhuta.
     
    sepi-ukko, sleepercooler, mikkis83 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Muuta vielä kerennyt pakosarjan hyväksi tekemään kuin että sain kollektorit alustavasti paikoilleen, katsotaan muuttuuko paikka kun alkaa putkia vääntämään.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heti alkaa vaan vituttamaan kun ei saa symmetrisiä puolista keskenään..
     
    sepi-ukko, bbford ja T. tykkäävät tästä.
  6. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Ei kummoista edistystä (aika mennyt talorempassa ja käyttiksen rempassa), mutta kaikkee pientä näpräystä tehty silti. Laturin etsintää, siivapyörien sorvailua että saa paketin mahdollisimman lyhyeksi sekä kampiakseli tilattu Bryant Racingiltä (16vk toimitusaika kunhan saadaan vielä kaikki mitat varmistettua), tulee 2" kiertarin kauloilla.

    Kiertokanget täytyy vielä jostain metsästää, kun painon saisi 500g tai alle olisi hyvä.

    Piirtelin koneistajalle vauhtipyörästä kuvan, 4.1kg (ilman hammaskehää) antaa solidworks painoa tuolle s355 tehtynä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, bbford ja Herje tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Toiset ne tekee mitä tykkää...todella hieno projekti ! :odcool:
     
  8. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kiitokset :)

    Pikkasen keretty tätäkin edistämään taloprojektin ohella :p

    Motonetistä pieni ruuvipenkki johon hitsasin puristusleuat kiinni pakosarjan lähtöjä varten
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Puristuksen jälkeen naputtelin laipan päälle ja lyhensin putket 30mm laipasta, tätä voi joutua vielä lyhentämään jos tila ei anna olla noin pitkää suoraa osuutta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämän jälkeen kulmista tigillä kiinni ja rypyt vasaralla suoraksi
    [​IMG]

    Saumaa ympäri
    [​IMG]

    Sekä lopuksi laipan suoristus ja sisäreiän tasotus, tuli ihan siistit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    ps. hitsauksen suoritti VooDoo, hitsauksen michelangeloksikin kutsuttu herrasmies.
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, sleepercooler ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Huh huijaa on hieno Ford!
     
  10. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Perskeles kun tulee hienoa jälkeä! Alko muuten kiinnostaa tuo, millaisilla lapuilla saat ton leimaan. Tuli hommattua puolvahingossa 75" Coupe Tanari ja sattuu olemaan 302 rullanokkalohkokin jemmassa, eli vois itekkin laittaa täyspyttysen jos sais kerta kilpiin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. ardhu

    ardhu 1st gear

    Nykyään kun käy myös aussimallit verrokkina muutoskatsastuksessa, niin Fordilta saa vertailutodistuksen josta löytyy aussicortina(taunus) 4.1l kuutoskoneella. Siihen sallitut prosentit sitten päälle. Helppoa, ainakin näin keskustelufoorumilla :lol:
     
  12. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    No nyt on hienohomma meneillään.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    On vaan hienoa työtä!!! Kun puhutaan käsityön jäljestä ja ""käsityön"" jäljestä niin tässä on sitä parempaa versiota tarjolla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Sulzi etenee omaa rataansa ja on HIENOA seurata tota proggista ! On kyllä KAUNISTA katseltavaa, kun hommat tehdään tinkimättä omasta fokuksesta ja en tarkoita mitään myöhempää euro-Ford mallistoa !;) Tosta ei voi tulla muutako HIANOO !!! HYVÄ SULZI !!!
     
    max ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Todella eksoottisen olonen moottori.Onko sulla mitään käsitystä,mitä tuollainen mahtaa tuottaa?
    Tosi siisti projekti.
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    IHMETTELEN, ellei 450HP ylity noilla kilkkanoilla, tosin arvailuahan tämä vaan on?
    Kaikki yli 300HP:a vie tota Tanelia kyllä melko hätäsesti !
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Vai pitääkö täällä somessa puhua että eihän tollasesta tule ku joku 120hp, tai jotai sinneppäi.....
     
    mikkis83, Gary Grand, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Joo, matalaviritteinen on katsurille kivaa kuultavaa;) On vaan haluttu tehdä peruskotterosta turvallisempi ja luotettavampi käyttää.
     
  19. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kiitoksia vain :)

    Eiköhän se ainakin 188hv anna ulos :)

    Vauhtipyörän sain sorvarilta, n. 4,8kg kehän kanssa
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    668cc suuttimet, siemens deka ja toimii e85 kanssa.
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Fastback, -nikke- ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Fastback

    Fastback Gearhead

    Aika järeät suuttimet. Pitäis kyl piisata 306 cidille aika makeille lukemille. Asiaa.
     

Kerro tästä muillekin!