Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Nokkapohdintaa, mitäs olette mieltä parista Lunatin nokasta, joista ensimmäinen on Lunatin itse ehdottama ko. moottorille (dcr laskettu 14:1 staattisella)
    • Duration @ .050 (Int/Exh): 273/281
    • Gross Valve Lift (Int/Exh): .683/.683
    • LSA/ICL: 104/98
    Tällä tulee dcr 10.6:1, cranking psi 232, joka on vielä alueella omasta mielestä.

    Tai sitten toinen jota itse katselin
    • Duration @ .050 (Int/Exh): 278/288
    • Gross Valve Lift (Int/Exh): .683/.683
    • LSA/ICL: 108/102
    Tällä tulee dcr 9,7:1, cranking psi 208.

    Kyselin myös custom nokkaa sähköpostilla Brent Lykinsiltä joka ilmeisesti hiotuttaa paljon fordin motteihin nokkia, mutta meni maku siihen kun kuulemma ei tule toimimaan 14:1 staattisella e85:llä, max 12-12,5:1. Eli ei ilmeisesti mitään hajua e85 käyttösistä vehkeistä, tuo 12,5:1 on bensallekin vielä hyvin siedettävä.

    Onko kellään kokemusta FTI (Ed Curtis) custom nokista? Paljon kehuttu ainakin.
     
    Muokattu: 27.12.2018
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    No heitin Edille sähköpostia, katsotaan mitä on alustavasti mieltä.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliko sun kannet jo valmiit?
    Kiinnostais millaset niistä tuli virtauksiltaan, ittelläni hyllyssä 215cc RHS:t vielä koskemattomana.
     
  4. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    En ole niille vielä tehnyt mitään, itse hieman sipistelen kanavia, lähinnä valujälkiä pois (varsinkin venttiilin luota).

    Brent Lykins oli myös sitä mieltä että rhs kannet on ihan paskoja, ei voi käyttää, varsinkaan tässä aplikaatiossa :) AFR tietysti suositteli, kuten arvata saattaa, mutta näitä rhs kansia oli jossain artikkelissa verrattu afr kansiin eikä olleet pöllömmät as a castinakaan.

    Löysin westechin mittaustulokset vakio 205cc kannesta (muistelisin että kevyellä porttauksella sai maksimi virtauksen imussa liki 350cfm:
    200cc Air Flow Specifications
    Valve Lift Intake Flow in CFM Exhaust Flow in CFM
    .050 in 31.5 23.0
    .100 in 63.0 50.0
    .200 in 119.0 104.0
    .300 in 172.0 140.0
    .400 in 216.0 174.0
    .500 in 244.0 193.0
    .600 in 264.0 203.0
    .700 in 275.0 209.0
     
    Muokattu: 29.12.2018
  5. country sedan

    country sedan Gearhead

    Eikös noi 215:set virrannu kokolailla 300cfm.. ei varmaan ihan pikku rapsuttelulla tule 50cfm lisää.
    Aattelin vaan kun noi omat Yates:it on 225cc kanavalla ja virtaa 340 pintaan.
    Afr:t taitaa olla suoraan laatikosta kaikissa kokoluokissa kovimmat virtauksiltaan, että suosio ei ole mikään yllätys.
    Brodixillahan on nää uudet 308 f (?) riviventtiili lätsät joille ilmotetaan 416cfm .
     
  6. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Joo, 215cc oli aika hyvin max. 300cfm vakiona. Ja muistinkin väärin, se oli 215cc rhs kansiversio jonka sai porttaamalla (joe sherman) 335cfm (eli ei mitään 350cfm kuten ensin puhuin :D).

    Katotaan nyt mitä näillä rhs saadaan aikaan, jos tuntuu ettei virtaa/tuota tehoa niin mietitään sitten lisää :)

    Edit: AFR renegade cnc portatut 205cc kannet virtaa (afr itse ilmoittamia) max. 331cfm .750" nostolla (327cfm 0,700" jolla nämä rhs kannet oli max. 275cfm koskemattomina).
     
  7. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Jes, custom nokka tulossa FTI:ltä.
     
  8. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Nokka odottelee tällä hetkellä Finn-Us terminaalissa jenkeissä kontitusta.

    Katsotaan miten Edin tekemä nokka toimii, miedompi tuli kuin mitä itse olisin lähtenyt ostamaan (toki kerroin ajavani m,yös kadulla jonkin verran tällä). Mutta jostain täytyy lähteä liikkeelle ja katsotaan miten ammattimiehen tekemä nokka käkättää. Odottelen että saan vielä zeroliftin ajoitukset, mutta .050" nostolla imu 260ast ja pako 270ast. Nostoa imu .747" ja pako .712" suunnittelemillani 1.6 keinuilla. LSA 114 ja ICL 110.
     
    Muokattu: 23.2.2019
    FUKK ja Herje tykkäävät tästä.
  9. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Laitoinkin jo ostoilmoitusta tuonne markkinapuolelle mutta eipä ole vielä löytynyt.

    Eikö kellään tosiaan ole SBC kiertokankea joka ollut 2.000" kampuran kaulalla? Tarvis tehdä työkalu laakereiden kavennukseen siitä.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Löytyy toki, uusi satsi H-profiileja on hyllyssä! :p
    No leikki sikseen, mutta jos sun ei välttämättä tarvi kaventaa niitä laakereita, vaan viistoaminen riittää, niin siihen ei tarvi muuta kuin kaksi kättä ja porakone johon sopiva hiomarulla.
    Laakeriliuska pysyy hyvin näpeissäkin ja hiomarullalla syntyy tarvittava viistous yllättävän helposti ja siististi.
    No ehkä se ei ole maanantai aamun hommia..
     
    sleepercooler ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Pari tasoittavaa ensin...
     
    mukko, Inlinee, artsiracing ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Muokattu: 30.7.2019
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  14. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Joo, ilmeisesti olisi sama. Voisin tulla käymään laakerin kanssa kun lähellä olet, laittelen yv:tä.
     
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kanget haettu, kiitokset 4d sedanille!

    Noniin, hiljaista ollut mutta hiljalleen alettu taas innostumaan asiasta ja saatu eteenpäin joitain asioita ainakin. Katsotaan saadaanko savut tämän vuoden aikana vielä leimamoottorista.
    Läppärungoille sain tehtyä vivustot, keskilinkun sekä itse moottorin asennettua takaosaan. Tuli ihan siisti ja vivustot toimii hyvin. Kuvista vielä irti kummankin bankin tyhjäkäyntisäätöruuvit ja telineet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Apulaitehihnan toteutusta sekä öljypumpun hihnan toteutusta miettinyt ja lopulta löysin että Atilta saa ulkokehän tuohon dampperiin jossa 6urainen siivapyörä sekä integroitu 24hampainen triggeri (saan kokonaispakettia lyhyemmäksi koneen etupuolella jossa tilaa ei liikaa ole). Vanha pyörä palasiksi ja uusi ulkokehä paikalleen kasaten, yllättävän helppo purkaa ja kasata kun pelkäsin olevan kovin tiukka paketti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Öljypumpun hihnapyörä tarkoitus sovittaa dampperin keskiöön siivapyörän takapuolelle jolloin saadaan lisätilaa koneen ja syylärin väliin lisää vielä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lohkot tarkoitus viedä piakkoin koneistamoon joten kaverin kaverin firmassa sain leikautettua stressilevyt jotka myös samalla oiottiin. Itse sitten pylväsporakoneella tein pulttireiät.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Laturille sekä öljypumpulle mittailin ja piirsin Fusionilla kiinnikkeet ja kaverin kautta tuli leikkeet ruostumattomasta. Laturille tarvitsee vielä tehdä lisätuki yläpultin etupuoleltakin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dartin lohkoon hommasin koneistuksia varten ARP studisarjan runkopukkeihin sekä ARP undercut studisarjan kansiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko, Seevu, bbford ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Lämppärin kotelo vaati pientä leikkausta että venttiilikoppa mahtuu paikalleen, tarvitsee tehdä itse uusi sirompi päätylevy joka pitää kennon paikallaan.
    [​IMG]
    Vaihteistotunnelia leikkasin lisää auki jotta sain laatikon häntää nostettua n. 10mm lisää (paketti roikkua nippanappa runkopalkkien alapuolella). Tähän sitten hitsaten uusi pelti päälle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Piirtelin Fusionilla kehyksen vaihdekepin pussia varten ja tulostin 3d-tulostimella koevedoksen jonka mukaan tein muutaman muutoksen. Täytyisi tulostaa uusi versio onko nyt sopivampi kuin eka vedos. On vain tulostimen päivitys kesken (petiin tehokkaampi lämmitin sekä hotendin vaihto täysmetalliseen jotta onnistuu PETG sekä Polykarbonaatin tulostus)
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aluvastat kytkentäkaaviot tein myös ja kaveri tulosti töissä ne ulos ja laminoi, muutama päivitys tarvitsee varmasti tehdä sitten kun sähköjä teen, mutta se onnistuu helposti sitten näihin jo tehtyihin kuviin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, toyopet ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Asiallista puuhaamista.
     
    Gary Grand, Camino'79 ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  18. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Siis... että ON HIENOA työtä Sultzi !!! :)
     
  19. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kiitos vain :)

    Pientä päivitystä taas. Pari viikkoa sitten tipautin lohkot poraukseen sekä kardaanin tasapainoitukseen Lahden kansityöhön.

    Ennen koneistusreissua, sovittelin pinnapultit dartin lohkoon. Ekasta kuvasta näkee kuinka pinnapultti pohjaa kierteen "alusta" kun kierre loppuu. Tämän estämiseksi poistin ~2-3mm kierrettä lohkon tasopinnasta ja laitoin pohjille 5mm laakerikuulat jolloin pinnapultit kiristäessä ovat oikeaan suuntaan jo "veto päällä". Tällä tavalla myös kaikki pinnapultit jäivät samaan tasoon keskenään eikä korkoheittoja ollut.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Viialasta kävin hakemassa 4dsedanilta 3kpl chevyn kiertokankia 2" kaulalle ja yhdestä tehtiin työkalu laakereiden kavennukseen. Tällä homma onnistui hienosti! Toinen puoli sorvattiin kapeammaksi jolloin laakerit voi kaventaa tätä olkaa vasten sorvissa. Toiselle puolelle sorvattiin kaulus josta kangen saa sorviin hyvin kiinni laakerin ollessa pesässä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Öljypohjaan kaveri hitsasi vielä 2kpl AN10 lähtöjä öljynjäähdytykselle (sähköpumppu kierrättää) sekä saumasi samalla yhden muokkauksen jonka jouduin tekemään vielä etuakselistopalkin takia.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Allekirjoittanut oli tilannut vähintäänkin riittävän kokoisen kennon jäähdyttimelle joten ei auttanut muu kuin rälläköidä lukkopelti kaksiosaiseksi sekä leikata alapuolelta osa vahvikkeista pois ja hitsata uudet tilalle.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämän jälkeen syyläri mahtuu nippanappa paikalleen (kuvissa päädyt jo hitsattuna kiinni), kuvasta poiketen lopullinen asennuspaikka hieman taaempana
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lukkopellistä tuli tosiaan kaksiosainen ja tämähän helpottaa myös koneen asennusta vaihteiston kanssa upeasti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Näiden muokkausten jälkeen pääsi tekemään syylärille kiinnitykset, sivuista runkopalkkeihin kiinni ja päältä lukkopeltiin kiinni (syyläri tukee lukkopeltiä samalla, vakio lukko edelleen käytössä).
    [​IMG]

    Ja hyvinhän se sinne lopulta istui (lukkopellin hitsaussaumat vaatii vielä hipistelyä)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Etualatukivarsiin kaveri vielä hitsasi reaktiotangon kiinnitykseen alemman levyn tueksi sekä etuvakaajan kiinnikkeet. Toisesta kuvasta poiketen koiranluu tulee koostumaan naaras sekä koiras uniballista tuon väliholkin sijasta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen kaveri hiekkapuhalsi läjän osia töissä ja veti päälle kunnon 2k maalit. Onneksi on pitkäkattoinen 17m taunus niin kuljetus hoituu helposti :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, Seevu ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!