ford 400 baylineriin

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja la_bot, 13.9.2017.

  1. la_bot

    la_bot 1st gear

    joo se on kyllä tiedossa. tässä tapauksessa eivät vaan ole pakolliset kun putket tulevat puoli metriä vedenpinnan yläpuolelle jolloin sinne ei kyllä sammuksissa vesi mene. toinen vaihtoehto on vetää putket vedenpintaan. ja tehdä itse käyrät jotka käyvät yläällä ja tulevat sitten alas
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos oikein ymmärsin niin sulle tulee pakosarjoihin jokaiseen ensiökaulaan lähelle pakokanavaa suutin vedelle eli 8kpl suuttimia ja nämä tavallaan jäähdyttävät pakosarjaa.
    Varmasti näin saa toimimaan ja näitähän on ihan kaupallisena mutta....
    koneen sammuttamisen jälkeen on estettävä veden valuminen suuttimista se kun ei lopu ihan äkkiä jos vaan raakasti jaat moottoriin menevän jäähdytysveden suuttimille. Sitä kautta pääsee sammutuksen jälkeen viellä muutama lasillinen vettä pakosarjoihin.

    Mitä jos joudut sahaamaan moottoria käymään eikä se käynnistykkään? Missä se merivesi sitten on?
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus tein mesen 3,0 dieseliin vesijäähdytteisen pakosarjan niin ei niin iso homma tehdä ja tulee hyvä.
     
  4. Anza

    Anza 3rd gear

    Mä väkertelen tällästä vaipallista. Kuvassa näkyvän putken päälle tulee vähän isompi putkisto ohuemmasta tavarasta ja väliin jää pieni vesitila. Vettä meinasin johtaa vaippaan pakoaukkojen läheltä ja "logista" ulos ja hajulukon kautta pakoputkeen
    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.9.2017
  5. paja1

    paja1 Gearhead

    jos työnnät suoraan raakavesipumpulta paineella koneeseen niin termaria ei pysty käyttää. kokeiltu on. lämpö alkaa humppaamaan kylmän ja kuuman väliä. sen takia marinetermostaatissa on bypass venttiilit tai kanavat. onhan tossa mullakin ihan tehdastekoiset water injected peltisarjat yhessä veneessä mutta siellä on 2mm poistoreiät primäärien pohjissa ettei käy niinkun peltsi jo mainitsi. ja niin,niiden syöttö on alhaalta ylös eli kun kone sammuu niin ei tule mistää valumavettä sarjaan niinkun esim. ylhäältä termarista tulee letkut tyhjiksi sinne sarjaan
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Juurikin noin, eli auton termostaatti koteloineen ei sovellu raakavesijäähdytykseen, ja pakosarjoista pari sanaa; Tehdas on tehnyt varmaan kymmeniä sarjoja, ennen markkinoille tyrkyttämistä, esim. lämpölaajenemat, lämpötilaerot jne. tekevät omituisia temppuja. Itse teetetimme käyrät firmassa, joka teki päätyökseen elintarviketeollisuudelle haponkestävää tuotetta, mutta pakoputkea ei meinannut nmillään saada aikaiseksi, aina retkahti jostain, esim. pakosarjaan ajettava vesi piti olla ideaalikohdassa, nippa määrätyssä asennossa, sillä pahimmoillaan parin vuoden raakavesiajo teki reiän happariin.
     
  7. Anza

    Anza 3rd gear

    Mä sain eräältä putkimieheltä vinkkiä että hitsatuissa pakosarjoissa on lämpötilan vaihtelut tosi kovia, saattaa saumat haljeta tms. Hänen mielestä putkisto kannattais hehkuttaa punaiseksi hitsaamisen jälkeen. Tuollaisissa vaipallisissa on just ongelma kun ei voi nähdä että vuotaako jostain saumasta sisään ja pääsee sitä kautta vedet männän päälle.
     
    Muokattu: 14.9.2017
  8. la_bot

    la_bot 1st gear

    voi olla aikamoinen savotta saaha toimimaan. tossa tosiaan on termarin ohi yksi vesilinja suoraan pakosarjoihin ja kun termari aukeaa päästää sitten kunnolla vettä sarjoihin. ja on vain yhdet nipat etupäissä alaviistoon joissa 13 mm reijät että kuristaa virtausta, jotta vesi kiertää koneessakin eikä mene suoraan pumpulta sarjoihin. kaverilla oli ongelmaa että takimmaisissa sylintereissä ei kierrä vesi jos on isot röörit
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Lämmön vaihtimen itse laittaisin.
     
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Jos ajelee auton pakosarjoilla, on hommassa parikin muuttujaa ennen miettimistä lämmönvaihtajasta ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. la_bot

    la_bot 1st gear

    sittenhän sen näkee miten toimii kun kokeilee ;D
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin kuten kerroin että tein siihen mesen koneeseen jäähdytetyn pakosarjan niin kyllä se lämmönvaihdin glykolilla on hyvä. Ei tarvi miettiä miten lämpöjen kanssa käy. Ja öljylle jotain että ei lämpene liikaa. Ei nämä ole rakettitiedettä jos minäkin olen tehnyt.
     
  13. la_bot

    la_bot 1st gear

    homma jatkuu kun saan uuden kaasarin ja imusarjan. käytän sitten veden kanssa reilusti ja mittailen lämpötiloja. vesiletkut alavesiletkun lähtöä lukuunottamatta tehty irtokäyttöä varten.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Jokos tämä on vesillä?
    Aiheeseen liittyen sen verran et rakentelin mercruiserin 4.3 koneen kokonaan uudestaan astron lohkon ja tuli uudet pakosarjat ja mutkat sekä termari/vesipumppu. Vene nyt vesillä ja pelaa hienosti, ainoastaan sellainen et kone ei lämpömittarin mukaan lämpeä ollenkaan eikä se kyllä kädellä kokeillenkaan erityisen lämmin ole. Mitenkä näiden kuuluis lämmetä normi käytössä?
    On ennenkin ollut sisäperävehkeita fordin 351 v8 ja siinä kyllä lämmöt nousi nopeaan mut oli aika tukkoiset pakosarjat ja varmaan myös lohko...
     
    Muokattu: 7.6.2018
  15. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Raakavesijäähyllä ei paljo saa lämmetäkään, niissä on aika matalalämpönen termari. Suljetulla systeemillä sitten ihan normaalit lämmöt pitää olla.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Joo, ideaalilämpö jossain 60 asteen tienoilla, tuosta ylöspäin alkaa suola herottua vesitilojen seinämille ;)
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Oliko edes kuuttakymmentä? Ja luonnonvesissä on muutakin kiintoainetta, joka alkaa muodostaan kattilakiveä kuumiin pintoihin.
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu se on tiedossa ettei paljon lämpeä kun on raakavesi, ei vaan lämpömittarinneula nouse yhtään. Kotona läpillä kun käytteli hiukan nousi et kyl se toimii. No eipä siinä kovaa ajoa vaan. Nyt on aika viileitä päiviäkin ollut ja lähinnä koneen sisäänajoa pienissä pätkissä tehnyt.
     

Kerro tästä muillekin!